Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten planlegger å snart bli gravid. Flyttet sammen i fjor, så barn blir neste steg. Han har i tillegg en sønn på 6 år fra tidligere. Han har bodd mest hos moren sin tidligere, men siste halvåret har han bodd 100% med oss siden moren sliter med helsen. Han driver med 3 ulike aktiviteter. 2 av de har bare en trening i uken, mens fotballen har en trening tirsdag og en trening lørdag. Det er mulig å bare være med på bare enten tirsdags trening eller lørdags trening og da bare betale halvparten. Sønnen har vært påmeldt begge etter nyttår, men han har vel bare vært på lørdags treningen kanskje 3 ganger siden nyttår. Typen har en tendens til å forsove seg eller glemme at det er trening på lørdagene. Nå har han uttrykt at ved neste halvår skal han ikke vær med på lørdags trening. Grunnen til det er at treningen starter kl 10 lørdags morgen og det blir for tidlig. Han mener det er unødvendig å skulle stå opp så tidlig på en lørdag for en fotballtrening, fordi han trenger tid på å komme seg etter en arbeidsuke.

Kjenner jeg synes det er skikkelig egoistisk av typen, og begynner å tenke på om dette er en fyr jeg vil ha barn med likevel. Vi har snakket om å få 3 barn, men han viser jo da veldig tydelig mener jeg at han ikke er villig til å strekke seg spesielt langt for barnas beste. Jeg stiller gjerne opp for stesønnen min og blir med han på trening, men jeg jobber turnus så er ikke alltid det passer. Og med tanke på at jeg jobber turnus, så er det også ekstra viktig for meg at jeg har en mann jeg kan stole på at kommer til å stille opp for våre fremtidige barn. Overreagerer jeg her eller er dette skikkelig egoistisk av typen?

Anonymkode: ab5de...b62

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes kanskje du overdriver, ja.. Det er også nok for en seksåring å være med på en trening i uka så lenge han er aktiv med venner og for eksempel er på sfo litt. 

Anonymkode: 27096...54d

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk mer med samboeren din om verdier, felles ønsker for familien, hvordan dere ser for dere livet med flere barn. Gi ham en anledning til å tenke gjennom dette. 

Anonymkode: 86401...a8a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du overreager. Jeg hadde selv droppet trening lørdagsmorgen for en 6-åring. Alle mennesker, voksne som barn har behov for å få slappe av innimellom.

Jeg tenker det er klokt av partneren din å sette grenser her.

Anonymkode: 5d8c9...9ac

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Når 6åringen allerede har 3 økter i uken, synes jeg det er helt innafor - faktisk fornuftig - å det helt rolig på lørdagen. Nyte en rolig morgen og god frokost sammen som familie. 

Anonymkode: 275b1...031

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Personlig så syns jeg 3 aktiviteter i uken er for mye for alle barn og for en 6 åring er det galskap. Når det gjelder det å få barn sammen, bør du uansett vente litt til. Jeg vil anbefale at dere bor sammen i minst 3 år, før du blir gravid. Det tar tid å bli kjent med noen og du har noen bekymringer nå, så vent og se om dette er mannen du vil ha barn med. 

Anonymkode: 595f5...edc

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at man må slappe av litt også og at man ikke kan gjør ting hele tiden. Men sønnen har ikke kommet helt inn i klassen og er ikke lett å få til besøk av klassekamerater. Derfor blir det gjerne til at han bruker hele lørdagen og søndagen hjemme, og mesteparten av tiden foran skjerm. Det er veldig uheldig mener jeg. Derfor tenker jeg at han hadde hatt veldig godt av fotballtrening på lørdagen. En 6-åring har ikke godt av å sitte i ro en hel dag, og i hvert fall ikke en hel helg. Om det blir for mye aktivitet tenker jeg det hadde vært bedre å droppet tirsdagstreningen, men det er ikke typen enig i fordi da må han stå opp tidlig lørdags morgen.

ts

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har svart deg selv ts.

Om noe, er det da tirsdagens økt som bør droppes. Ungen trenger lørdagene for å sosialisere seg og bli kjent med dem rundt seg.

Da er det UTELUKKENDE egoistisk å skulle droppe den av alle. Om han virkelig tenkte på ungen (enig i at en på seks ikke trenger tre ting i uka), ville han stått opp tidlig og sørget for at ungen fikk sine behov møtt først. 

Jeg hadde flytta og sett meg om etter en som deler mitt syn på oppdragelse og hva man bør ofre.

Hilsen ei som "ofra" hver eneste søndag i mange år. 

Anonymkode: 83ef8...25a

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Uavhengig av trening eller ikke, hadde jeg vært skeptisk til å få barn med en voksen mann, og allerede far, som tror det er tidlig å være oppe og i gang klokka ti på en lørdag. 

Anonymkode: 6092f...ea8

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du har svart deg selv ts.

Om noe, er det da tirsdagens økt som bør droppes. Ungen trenger lørdagene for å sosialisere seg og bli kjent med dem rundt seg.

Da er det UTELUKKENDE egoistisk å skulle droppe den av alle. Om han virkelig tenkte på ungen (enig i at en på seks ikke trenger tre ting i uka), ville han stått opp tidlig og sørget for at ungen fikk sine behov møtt først. 

Jeg hadde flytta og sett meg om etter en som deler mitt syn på oppdragelse og hva man bør ofre.

Hilsen ei som "ofra" hver eneste søndag i mange år. 

Anonymkode: 83ef8...25a

Dette skjønte jeg ikke. Hvorfor antar du at trening lørdag er bedre for sosialisering og bli kjent med folk?

Anonymkode: 7fe9b...5ef

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Skjønner at man må slappe av litt også og at man ikke kan gjør ting hele tiden. Men sønnen har ikke kommet helt inn i klassen og er ikke lett å få til besøk av klassekamerater. Derfor blir det gjerne til at han bruker hele lørdagen og søndagen hjemme, og mesteparten av tiden foran skjerm. Det er veldig uheldig mener jeg. Derfor tenker jeg at han hadde hatt veldig godt av fotballtrening på lørdagen. En 6-åring har ikke godt av å sitte i ro en hel dag, og i hvert fall ikke en hel helg. Om det blir for mye aktivitet tenker jeg det hadde vært bedre å droppet tirsdagstreningen, men det er ikke typen enig i fordi da må han stå opp tidlig lørdags morgen.

ts

Sånn ellers da, hvordan fungerer kjæresten din med husarbeid, skjermtid, ta i et tak osv? 

Anonymkode: 62691...554

AnonymBruker
Skrevet

Ikke legg lista for høyt , ts! 
Gutten har jo ikke bodd så lenge hos dere, han er 6 år og bør få tid til å bli kjent og vant til omgivelsene . 
En 6 åring trenger heller ikke flere treninger pr uke.  
Du har heller ikke barn sjøl enda, og du trenger tid til å bli vant til morsrollen .  
La helgen være til avslapping og familietid. 
Gutten blir kjent med flere etterhvert . 
Derfor er det klokt å la tingene gå sin gang. 

Anonymkode: 1b21c...a8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette skjønte jeg ikke. Hvorfor antar du at trening lørdag er bedre for sosialisering og bli kjent med folk?

Tirsdag har han allerede vært på skole og sfo og har da bare 3,5 time frem til han skal legge seg som det ikke skader å bruke på roligere aktiviteter. I helgen kan han sitte inne hele helgen, så en tur på trening på lørdagen er gull verdt for å kunne sosialisere seg i løpet av helgen.

ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sånn ellers da, hvordan fungerer kjæresten din med husarbeid, skjermtid, ta i et tak osv? 

Anonymkode: 62691...554

Husarbeid: helt ok, men merker det er mindre nå enn i starten

Skjermtid: helt ubrukelig etter min mening, han mener det ikke er skadelig om sønnen er på skjerm 8-10 timer både lørdag og søndag fordi «han må jo få slappet av han også»…

Ta i et tak: kommer helt an på hva det er og om det er noe han synes er kjedelig

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns i motsetning til de andre her at det ikke er en grei holdning fra mannen, spesielt ikke når barnet sliter med relasjoner og vennskap. Å komme seg på trening kl 10 en lørdag er ikke tidlig, npr det kommer baby i hus bør mannen ha vært oppe noen timer allerede på det tidspunktet. Etterhvert blir det både kamp og cup mye tidligere enn kl 10, og gjerne et stykke unna også. 

Anonymkode: 118e7...a18

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hva sier gutten selv, hva vil han?

Kan være enig at det kan bli mye aktiviteter på en 6 åring, så det er litt hva ungen syns selv, og ja noen ganger må man som forelder sette grenser for barna, som nevnt over her- at far gjør klokt i-, men ut ifra innlegget ditt leser jeg det ikke som han gjør det for sønnen men for egen skyld og ikke stå opp. 

Anonymkode: cc8cb...a9f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Tirsdag har han allerede vært på skole og sfo og har da bare 3,5 time frem til han skal legge seg som det ikke skader å bruke på roligere aktiviteter. I helgen kan han sitte inne hele helgen, så en tur på trening på lørdagen er gull verdt for å kunne sosialisere seg i løpet av helgen.

ts

Hvorfor kan man ikke gjøre noe sammen som familie i helgene i stedet for å sitte inne? Det er mange voksne som ikke sosialiserer med andre tre ettermiddager og også en dag i helgen utenom jobb. Noen blir slitne i hodet av å være med andre mennesker såpass mye.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Skjermtid: helt ubrukelig etter min mening, han mener det ikke er skadelig om sønnen er på skjerm 8-10 timer både lørdag og søndag fordi «han må jo få slappet av han også»…

Ta i et tak: kommer helt an på hva det er og om det er noe han synes er kjedelig

ts

Jeg hadde ikke fått barn med en slik fyr. Han kommer bare til å bli verre, så det er bra at han viser disse slappe sidene nå.

Anonymkode: 28732...6e7

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Bare det at gutten sitter foran en skjerm hele helga fordi far ikke gidder å finne på noe med han, burde være en advarsel for å få barn med denne mannen. Hvorfor 3 barn? Er dere veldig unge?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

ts

Tendensene fra denne såkalte mannen er absolutt ikke bra! Jeg hadde ikke ville hatt tre barn med denne karen. 

Hva ønsker gutten selv av treninger? Om han ønsker å delta, så skal absolutt ikke faren stikke kjepper i hjulene for dette. Hva vi voksne blir slitne av, kan ikke sammenliknes med barn. Husker selv da jeg var på den alderen, hadde jo uendelig mye energi.  Og kl 10 på en lørdag er ikke tidlig når man har en 6-åring. Virker som far prioriterer seg selv. 8-10 timer skjerm er altfor mye!

Anonymkode: aae29...c35

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...