Gjest Gjesta Skrevet 10. mars 2006 #1 Skrevet 10. mars 2006 (endret) Hvis det var flere faste stillinger utlyst i firmaet der du jobbet, ville du: - søkt på den stillingen du mest hadde lyst på, men som var på det stedet du minst ville bo? - søkt på den stillingen du hadde minst lyst på, men som var på det stedet du helst ville bo? Jeg har issues om dagen... egentlig vil jeg jo helst ha den stillingen jeg har mest lyst på på det stedet jeg helst vil bo, men det er dessverre ingen mulighet begge stillingene er bra stillinger, med samme lønn, bare med forskjellig fagområde. den ene går på nettverk og den andre applikasjon og server. innen it begge 2. Endret 10. mars 2006 av Lupi
Gjest Gjesta Skrevet 10. mars 2006 #2 Skrevet 10. mars 2006 Jeg hadde valgt stedet jeg mest ville bo. Og heller fått meg en jobb jeg er med fornøyd med seinere. For meg er det viktigere å trives der jeg bor.
Gjest Gjesta Skrevet 10. mars 2006 #3 Skrevet 10. mars 2006 åå, jeg holder på å tenke meg i hjel her. jeg jobber i et stort offentlig firma, men har ikke fast stilling der. nå utlyser de 3 stillinger. man må skrive en generell søknad der man skriver prioritetsrekkefølge på de 3 stillingene. en av stillingene er plassert der jeg helst vil bo, de 2 andre er plassert her jeg bor nå, i en by jeg ikke trives noe særlig i... jeg har bare bodd her i 3 mnd, men jeg holder seriøst på å gnage av meg armen av hjemlengsel. Den stillingen som er der jeg VIL bo virker litt skummel. den er veldig teknisk, og jeg er litt redd jeg ikke skal være flink nok på det området. det var vel egentlig ikke det området jeg hadde tenkt å jobbe med... de 2 stillingene som er lokalisert her virker veldig bra begge 2, den ene er akkurat en slik jobb jeg vil ha og som jeg brenner for! men tanken på å tegne en kontrakt på en fast stilling her skremmer meg litt... jeg angrer jo nesten litt på at jeg flytta hit in the first place. men det er ikke bare bare å få seg fast stilling i it-bransjen, og å få en fast, bra jobb betyr mye for meg...
Arkana Skrevet 10. mars 2006 #4 Skrevet 10. mars 2006 Jeg hadde valgt stedet jeg mest ville bo. Og heller fått meg en jobb jeg er med fornøyd med seinere. For meg er det viktigere å trives der jeg bor. ← Jeg også.
Gjest Gjesta Skrevet 10. mars 2006 #5 Skrevet 10. mars 2006 huff da jeg håpte dere skulle overbevise meg om det motsatte hvorfor kan man aldri få i pose og sekk spør jeg meg selv...
Gjest Gjesta Skrevet 10. mars 2006 #6 Skrevet 10. mars 2006 huff da jeg håpte dere skulle overbevise meg om det motsatte ← Da høres det ut som du allerede har bestemt deg. Velg det du føler er mest riktig!
Gjest Gjesta Skrevet 10. mars 2006 #7 Skrevet 10. mars 2006 Da høres det ut som du allerede har bestemt deg. Velg det du føler er mest riktig! ← Har absolutt ikke bestemt meg men føler at det er riktig å gjøre bare... er redd den jobben som er der jeg vil bo kanskje ikke er ideel for meg, så kanskje valget blir enten den jobben jeg vil ha her eller ingen i dette firmaet
Cata Skrevet 10. mars 2006 #8 Skrevet 10. mars 2006 Jeg får gå inn og motsi deg, da. Jeg ville valgt den jobben jeg helst ville ha og avfunnet meg med bostedet. Faktisk gjør jeg det på en måte. Trives ikke spesielt godt her jeg bor, men velger å bli på grunn av jobben.
Susan Sto Helit Skrevet 10. mars 2006 #9 Skrevet 10. mars 2006 Ville valgt en jobb så nær som mulig der jeg ønsker å bo hvis jeg vet jeg blir i jobben lenge. Men.... Dersom du ennå er ung, og kanskje bare ønsker relevant erfaring, så hadde jeg valgt den mest interessante. Så kan man jo heller få seg ny jobb nærmere der man vil bo når man har erfaring til å velge litt. Det kan jo hende dette nye stedet føles bedre når du har bodd der en stund også! Lykke til uansett! Husk at jobb velger man best med magefølelsen!
Lavendula Skrevet 10. mars 2006 #10 Skrevet 10. mars 2006 Før jeg fikk barn ville jeg gått etter jobben jeg ville ha, helt klart. Så mye som man jobber synes jeg det er viktig å virkelig finne jobben man stortrives i. Har bodd mange steder og treffer trivelige folk overalt, det ordner seg alltids Nå er jeg derimot godt etablert med familie og skolebarn, så nå stiller ting seg helt anderledes, nå teller ønske om bosted helt klart mest. Så det kommer an på deg, hvilken fase av livet du er i og hvem andre du skal ta hensyn til. Tenk også på om det er en varig jobb (bli der) eller om det er et steg på stigen videre? Men hvorfor ikke? Det er jo bare å reise derfra om det ikke vil seg. Men ta en jobb du ikke vil ha, det høres kjedelig ut, da må du evt. finne andre jobber på dette stedet. Er det snakk om byer eller er det øde sted på landet? Ikke lett, lykke til!
Gjest GreenSky Skrevet 11. mars 2006 #11 Skrevet 11. mars 2006 Jeg ville tatt den beste jobben, hatt den i et år, også forhåpetligvis hevet kompetansen slik at jeg kan skaffe en bra jobb på stedet jeg helst vil bo.
Quirky Skrevet 11. mars 2006 #12 Skrevet 11. mars 2006 Jeg ville definitivt gått for den beste jobben, bortsett fra i helt ekstreme tilfeller (kunne ikke tenkt meg å bo i en bygd med 3000 innbyggere, klok av skade..).
Gjest Gjesta Skrevet 11. mars 2006 #13 Skrevet 11. mars 2006 Tusen takk for rådene deres veldig takknemlig! Jeg er fra Oslo, og jeg vil helst tilbake dit. Nå bor jeg i Grimstad, og jeg tror aldri jeg har følt meg mer lost noen gang... Men det fornuftige er nok å ta den faste stillingen her, bli her et års tid og få god erfaring for så og søke jobber i Oslo. men urk, jeg vil til oslo!
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2006 #14 Skrevet 11. mars 2006 Jeg ville ha valgt den jobben jeg ønsket, fremfor bosted. Er faktisk i den situasjonen nå. Er man tilåasningsdyktig finner man et bra liv der man er.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2006 #15 Skrevet 11. mars 2006 Tusen takk for rådene deres veldig takknemlig! Jeg er fra Oslo, og jeg vil helst tilbake dit. Nå bor jeg i Grimstad, og jeg tror aldri jeg har følt meg mer lost noen gang... Men det fornuftige er nok å ta den faste stillingen her, bli her et års tid og få god erfaring for så og søke jobber i Oslo. men urk, jeg vil til oslo! ← Kjenner meg så igjen! JGjorde det samme som deg og har lengtet så veldig etter Oslo...er som en helt annen planet i utkant-Norge. Så det var det å søke jobber i Oslo og komme seg tilbake da..er jo så mange søkere til hver stilling.
Susan Sto Helit Skrevet 11. mars 2006 #16 Skrevet 11. mars 2006 Kjenner meg så igjen! JGjorde det samme som deg og har lengtet så veldig etter Oslo...er som en helt annen planet i utkant-Norge. Så det var det å søke jobber i Oslo og komme seg tilbake da..er jo så mange søkere til hver stilling. ← Ja, det er derfor det er så viktig å ha den riktige faglige bakgrunnen, for ellers så blir man jo bare en av mange som har lyst på, men ikke er helt kvalifisert til jobben! Lykke til med jobbsøkingen uansett! (Og ikke slutt å søke spennende jobber i Oslo bare for at du har en fast jobb der du er! Plutselig kan du få treff!)
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2006 #17 Skrevet 11. mars 2006 Ja, det er derfor det er så viktig å ha den riktige faglige bakgrunnen, for ellers så blir man jo bare en av mange som har lyst på, men ikke er helt kvalifisert til jobben! Lykke til med jobbsøkingen uansett! (Og ikke slutt å søke spennende jobber i Oslo bare for at du har en fast jobb der du er! Plutselig kan du få treff!) ← Kanskje det...tusen takk! Gleder meg til den dagen det eventuelt skjer, da er jeg tilbake igjen der livet er.
Gjest Gjesta Skrevet 14. mars 2006 #18 Skrevet 14. mars 2006 Med fare for å gjenta meg selv; slik er situasjonen nå: Det er ikke bare bare å være nuytdanna innen IT. Det er ganske vanskelig å få seg fast jobb faktisk, spes innen det du helst vil jobbe med (brukerstøttejobber derimot florerer det av). Nå får jeg kanskje muligheten til å få fast stilling her jeg jobber innen serverdrift eller databasedrift. Det er kjempegode stillinger som jeg aldri turte drømme om en gang bare så det er sagt (og jeg trives i firmaet). Men stillingene er jo i grimstad da. Hvis jeg får en av disse stillingene så er det ekstremt vanskelig å si nei. Jeg kan kanskje si nei dersom jeg har et like godt tilbud fra oslo, men det tviler jeg på at kommer til å skje. I oslo er det få stillinger innen mitt ”felt” om dagen. Jeg har søkt på 3 aktuelle stillinger, men ingen av de er faste. Og hvis jeg tar en sånn stilling, må jeg tilbake til usikkerhet, lavere lønn, arbeidsplass uten frynsegoder (der de faste ansatte får frynsegoder) osv osv. jeg skal i intervju til gamlejobben min på fredag, men stillingen der kommer nok til å være et par hakk ”ned” i forhold til den jeg har nå hvis dere skjønner. Jeg er jævlig glad for at jeg har kommet meg opp fra brukerstøtte til drift. Dumt å gå tilbake igjen da. Jeg er så utrolig i tvil, for jeg trives jo ikke her… jeg VIL tilbake til oslo. Men jeg BURDE ta fast jobb her hvis jeg får det, og ha den i ett år for å få meg erfaring og kompetanse. Jeg vil da kunne søke ganske mange gode stillinger i oslo etter det året. Men… uff… jeg hadde det så mye mye bedre når jeg bodde i oslo. Jeg føler meg så uengasjert, og KJEDER meg masse her. jeg har gått over i en modus der jeg ikke gidder noen ting på fritia i fjor da jeg bodde i oslo så var jeg så glad og aktiv og stortrivdes både med kollegaer og venner, nå har jeg prøvd hardt i 3 mnd, men jeg er jo ikke lykkelig her... og lykke er veldig viktig for meg spes etter 2 år med sykdom.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2006 #19 Skrevet 14. mars 2006 Det virker jo egentlig ikke som det er tvil om hva du vil, da. Du vil tilbake til Oslo selv om jobben kanskje ikke er så bra. Den jobben du har nå; er den medvirkende til at du ikke trives i Grimstad? Tror du ny og bedre jobb der ville øke trivselen din? Det er ikke alltid bare STEDET som gjør at en ikke trives, det kan jeg skrive under på. Har selv flytta til en liten bygd hvor jeg ikke har så mange andre enn samboeren min, og har slitt periodevis. Men den siste tida har jeg fått en del veldig bra jobboppdrag (jobber hjemmefra)- og nå stortrives jeg plutselig. Dessuten er det jo snart sommer. Grimstad er vel en fin sommerby, uten at jeg har vært der (har vært en del i Arendal). Kjøp dere en båt, dra på filmfestival, quarten osv. Jeg har stor forståelse for at mentaliteten nede på Sørlandet sikkert er helt annerledes enn det du trives med, men er det virkelig helt umulig å trives? Du er trolig et mer sosialt menneske enn det jeg er på det du beskriver - det virker som du savner venner, selv har jeg ikke problemer med at vennene mine bor i en annen del av landet... Så det er meget mulig at tipsene mine ikke er helt riktige for deg... Lykke til med valget uansett!
Gjest Gjesta Skrevet 14. mars 2006 #20 Skrevet 14. mars 2006 hm, vel jobben vil jeg gjerne beholde da. det er derfor jeg føler jeg bør bli her. men det er livet utenom jeg savner, for akkurat nå er det ikke-eksisterende, og jeg holder på å gnage av meg armen her nede. jeg mener at det er viktig at man som par har vært sitt liv utenom også, og når vi ikke har det nå så går det utover forholdet vårt i tillegg. vi burde kanskje heller flytte til kristiansand og ha 45 min reisevei til jobb......
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå