Gå til innhold

Juletradisjoner....


Jewel

Anbefalte innlegg

Mange opplever Julen på forskjellige måter,de siste årene har jeg ikke hatt noe særlig julestemning, kunne nesten dratt til syden for alle pengene og kost meg! Men i år så dukket den sannelig opp.... Er helt i hundre og gleder meg som en unge til å gjøre det koselig i leiligheten til meg og samboeren!

Har noen familietradisjoner som jeg alltid kommer til å følge... Som f.eks å pynte juletreet på lillejulaften og finne mandelen i julegrøten på selve julaften!! Ellers er det mange mer ting jeg kunne nevt....

Hvilke jultradsisjoner kunne du ikke vært foruten da??

Smil fra JeWeL :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Engel, ikke pålogget

Det eneste jeg ikke kan være foruten er å se familien i løpet av jula. Resten kan ofres. I fjor ble juleaften feiret på sykehuset fordi far var for syk til å komme hjem. Og da var det ikke tvil om at alt annet kan ofres, men ikke familien!! Må ikke absolutt se alle på juleaften, men i løpet jula.

Men ellers vil jeg gjerne holde på juletrepynting om kvelden på lille juleaften, det er kos!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke vært foruten Donald Duck og vennene hans på julaften, Reisen til Julestjernen og Tre nøtter til Askepott. All kosen med å stå opp tidlig Julaften, hente julegodtet i kalenderen, sitte leng tid i pysjamas. Se TV og lese blader hele dagen. Og det beste av alt er når vi kjører rundt med siste rest av julegaver. Da er det jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Efelia. Donald Duck, Reisen til julestjernen og 3 nøtter til Askepott hører absolutt julen til, og kan ikke klare meg uten. Dessuten er det også en tradisjon og dra til kirkegården og tenne lys klokken 17:00. Synes det er en veldig fin tradisjon. Ellers så er det jo juleribba da, og tente lys og samvær med de du er glad i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom jeg i julestemning,ja!!

Gøy å tenke på hva som er viktig i Julen.... Ikke bare alt det maset om julegaver!

Det mest sjarmerende med julen er å dra ut 19 desember og hogge juletreet som vi skal ha hjemme i stua.

Pynte det på lille julaften og stå opp dagen etterpå og se på tv. Askepott!!!!!

Mandelen i julegrøten er en kose ting vi deler sammen og når maten står på bordet idet sølvguttene synger julen inn!!! Kan ikke klage da,nei..... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du glemte å ta med advent... Det er en tradisjon de fleste følger!!

Førjulstida. Komme i stemning.

Det viktigste for meg er julematen. Ribbe m/sprø svor, kjøttkaker,julepølse,sjy,poteter,tyttebær,surkål,rødkål og sylteagurker.

riskrem til dessert og julegløgg med rødvin. namnam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Ja, hva er jeg avhengi av i jula? Egentlig tenker jeg først og fremst "familien min". Var tenkt å skrive "besøk hos besteforeldre på formiddagen".

Men, jeg ofrer alt dette i år, for å feire jul sammen med sambo, og hans familie. Så hva er den ENE tingen jeg har krevd å få? Jo, nettopp "tre nøtter til askepott". Det blir ikke jul uten. Ellers så ER familien viktig, men dem treffer vi i slutten av romjula, og nyttår. Bedre enn ikke noe i alle fall. Nest år er det motsatt...

Det viktigste med jula, det er å være sammen med dem man er glad i. Og, uansett om mine foreldre og min familie er aldri så viktige for meg... jeg elsker min samboer, og jeg kan ikke tenke meg å feire jul uten ham. gjorde det i fjor, men da hadde vi ikke offisielt sett flyttet sammen enda heller. Men, nei, tre nøtter til askepott, det må jeg se. (Så får vi håpe at det går da, med hans søstre som ser på alle mulige tegnefilm-kanaler på tv'n hele dagen hele året jo!)

Vel, jul blir det uansett! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Glemte å si, ja, jeg gleder meg til advent jeg. I morgen skal vi pakke inn kalendergavene og henge dem opp på kalendere, og henge den på veggen. Lage til adventstake. Og se om vi kan henge opp julegardinene mamma har gitt oss (altså, noen hun ikke bruker selv lengre som vi fikk låne, fordi jeg er så glad i julepynting!)

synes slikt er morro også jeg. Ja, og så skal vi til byen på Lysfesten (tenninga av juletreet på lille lungegårdsvann i bergen) og titte på pepperkakebyen også.

Ja, jeg gleder meg til i morgen jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Pakkekalender og julestrømpe natt til 1. dagen går igjen fra år til år.

Så har vi pepperkakegård-prosjektet vårt; d er tidkrevende, ja....men d blir ikke jul hos oss uten....1. dag lager jeg deigen; d er forsåvidt fort gjordt, men den skal stå minst 24 timer. 2. dag kjevler vi og skjærer ut alle delene til hus, stabbur, utedo, grantrær, samt et stort hjerte og en rund og god gris til å henge i kjøkkenvinduet, og steker dem. 3. dag monteres huset og 4. dag pyntes d m Non-stop, seigmenn- og damer og melisglasur og settes på et brett kledt m al-folie og danderes m bomull, pepperkakekone- og mann, gris og grantrær. PUH!

Iår har vi ikke kommet lenger enn til deigen, så idag skal vi igang m den største jobben; kjevling, utskjæring og steking til julemusikk fra 'Absolute Christmas'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år kan egentlig alt droppes, jeg er ikke i julehumør i det hele tatt etter at sønnen min døde, men vi skal da reise bort til familien min og feire og det blir sikkert koselig.

Men hellers når ting er litt mer normalt enn i år, så pleier jeg og pynte juletreet natt til juleaften, rekker det liksom ikke før. Legge alle pakkene under juletreet før vi spiser middag på juleaften. når pakkene skal åpnes så skal vi samles og det er de miste som går og henter pakker under treet og så er det en som leser hvem som får pakkene, da får vi liksom med oss hva alle får.

1.juledag så skal vi bare tusle rundt med morgenkåper eller lingnede og spise rester fra dagen før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den juletradisjonen jeg må ha med meg,ellers blir det ikke jul her i gården Er Grevinnen og hovmesteren på lille julaften.

Da er det pyntet juletre og vi bare koser oss med gløgg og pakker inn de siste julegavene.

Ellers på julaften er det Donald Duck og vennene hans og Tre nøtter til askepott.(DA er det jul)

Men i år har jeg ikke tid til å se tre nøtter til askepott,da jeg er på arbeid.

Men skal ta det opp på video.Kan se det senere i julen da :)

koldbruna :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...