AnonymBruker Skrevet 13. mars 2025 #21 Skrevet 13. mars 2025 TS, husk at ved d vitaminmangel så klarer ikke kroppen absorbere kalsium. jeg fikk beskjed av spesialist å ta tilskudd av kalsium etter at d vitamin hadde kommet godt opp (over 100) og stabilisert seg. Hadde da normale nivåer av kalsium i blodet, men skjønte det slik at det ikke er en pålitelig målemetode for akkurat dette. Kalsium vil jo også spille en rolle her, samt også magnesium. Anonymkode: abd5f...776
snillOnkel Skrevet 13. mars 2025 #22 Skrevet 13. mars 2025 Dersom symptomene er symmetriske i armer og bein, ligger årsaken mest sannsynlig utenfor nervesystemet. De aller fleste nevrologiske sykdommer gir asymmetriske symptomer, også ms, als, svulst, etc. Prolaps i nedre rygg gir ikke symptomer i hendene. Om du ikke har nevrologisk sykdom, kan årsak kanskje være lavt nivå av mineraler eller vitaminer. Hvis jeg var legen din, ville jeg også tenkt på angst. Angst kan gi rask pust, som fører til lavt nivå av karbondioksid i blodet, som fører til litt lavere blodstrøm til hjernen. Da blir man typisk svimmel, og blir nummen i hender og føtter, og kanskje rundt munnen. 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2025 #23 Skrevet 13. mars 2025 Det du kjenner nå i ettertid er overfladiske følelser og fornemmelser. Kriblinger. Du har ikke f eks mistet muskelkraften i en arm, du går jo ikke og sleper et bein etter deg. Dette er psykisk, og det er svært vanlig at angst/depresjon osv gir fysiske symptomer. Bare tenk på hvor utrolig vondt man kan få i magen, eller hvordan man f eks kan få diaré, når man gjennomgår noe krevende psykisk. Det er helt normalt med somatiske plager som symptom på psykiske plager. Jeg slet med kriblinger i armer og bein og var livredd for f eks ALS. Jeg gråt om nettene. Men plagene forsvant etter time hos nevrolog, som forklarte meg at alle blodprøver og CT var helt normale og som lurte på om jeg hadde hatt det tøft psykisk. Og det hadde jeg, pga en veldig vond og krevende skilsmisse. De fysiske symptomene forsvant etter at jeg innså at jeg tenkte meg selv syk. Anonymkode: 5dbc7...109 2 2
Llise Skrevet 13. mars 2025 #24 Skrevet 13. mars 2025 snillOnkel skrev (2 timer siden): Dersom symptomene er symmetriske i armer og bein, ligger årsaken mest sannsynlig utenfor nervesystemet. De aller fleste nevrologiske sykdommer gir asymmetriske symptomer, også ms, als, svulst, etc. Prolaps i nedre rygg gir ikke symptomer i hendene. Om du ikke har nevrologisk sykdom, kan årsak kanskje være lavt nivå av mineraler eller vitaminer. Hvis jeg var legen din, ville jeg også tenkt på angst. Angst kan gi rask pust, som fører til lavt nivå av karbondioksid i blodet, som fører til litt lavere blodstrøm til hjernen. Da blir man typisk svimmel, og blir nummen i hender og føtter, og kanskje rundt munnen. Nummenheten og prikkingen skjer i begge armer og begge ben, men ikke alltid samtidig. Som regel er en side verre enn den andre. Kanskje utifra hvordan jeg sitter? Jeg vet ikke. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det du kjenner nå i ettertid er overfladiske følelser og fornemmelser. Kriblinger. Du har ikke f eks mistet muskelkraften i en arm, du går jo ikke og sleper et bein etter deg. Dette er psykisk, og det er svært vanlig at angst/depresjon osv gir fysiske symptomer. Bare tenk på hvor utrolig vondt man kan få i magen, eller hvordan man f eks kan få diaré, når man gjennomgår noe krevende psykisk. Det er helt normalt med somatiske plager som symptom på psykiske plager. Jeg slet med kriblinger i armer og bein og var livredd for f eks ALS. Jeg gråt om nettene. Men plagene forsvant etter time hos nevrolog, som forklarte meg at alle blodprøver og CT var helt normale og som lurte på om jeg hadde hatt det tøft psykisk. Og det hadde jeg, pga en veldig vond og krevende skilsmisse. De fysiske symptomene forsvant etter at jeg innså at jeg tenkte meg selv syk. Anonymkode: 5dbc7...109 Jeg håper jo virkelig det er psykisk. Jeg syns bare det er pussig isåfall, siden jeg har hatt angst helt siden jeg var 13, men aldri opplevd noe som dette før. TS
snillOnkel Skrevet 13. mars 2025 #25 Skrevet 13. mars 2025 Llise skrev (8 minutter siden): Nummenheten og prikkingen skjer i begge armer og begge ben, men ikke alltid samtidig. Som regel er en side verre enn den andre. Kanskje utifra hvordan jeg sitter? Jeg vet ikke. Jeg håper jo virkelig det er psykisk. Jeg syns bare det er pussig isåfall, siden jeg har hatt angst helt siden jeg var 13, men aldri opplevd noe som dette før. TS Ok. Kanskje ikke angst. Lavt vitamin d kan føre til lavt nivå av kalsium i blodet (hypokalsemi). Uten vitamin d har kroppen vansker med å ta opp kalsium fra tarmen. Nummenhet er vanlig symptom på hypokalsemi. https://sml.snl.no/hypokalsemi Løsningen er, som noen over her sier, å få i deg vitamin d.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2025 #26 Skrevet 13. mars 2025 Llise skrev (52 minutter siden): Nummenheten og prikkingen skjer i begge armer og begge ben, men ikke alltid samtidig. Som regel er en side verre enn den andre. Kanskje utifra hvordan jeg sitter? Jeg vet ikke. Jeg håper jo virkelig det er psykisk. Jeg syns bare det er pussig isåfall, siden jeg har hatt angst helt siden jeg var 13, men aldri opplevd noe som dette før. TS Som sagt så endrer angst form. Det er ikke uvanlig i det hele tatt. Det er jo typiske angstsymptomer du har. Men blir du verre så bestiller du deg ny time hos legen. Anonymkode: 2cf10...664 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2025 #27 Skrevet 1. mai 2025 Hvordan går det med deg ts? Vil bare si jeg har det helt likt som deg. Vært igjennom store traumer de siste årene. Bein og armer prikker og dovner bort. Mest bein. Jeg er også livredd alvorlig sykdom. Men ble litt roligere av mange av svarene du har fått her. Bestilt meg time hos psykomotorisk fysioterapeut. Anonymkode: 04c73...e59 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2025 #28 Skrevet 1. mai 2025 Gregarious skrev (På 13.3.2025 den 14.41): Nevrologisk årsak inkluderer prolaps. Men en kan si sentral nevrologisk årsak siden prolaps ikke ville påvirke annet en den nervebanen den presser på, så eksempelvis ikke armer. Unnskyld for kupping, men vil dette si at en pote siell prolaps i en nakkevirvel vil kunne forårsake rare ting på ene foten og ene hånden på samme side? Nummenhet på toppen av foten og redusert finmotorikk i hånden, spesifikt noen fingre? Anonymkode: 57c1c...4e8
Gregarious Skrevet 1. mai 2025 #29 Skrevet 1. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Unnskyld for kupping, men vil dette si at en pote siell prolaps i en nakkevirvel vil kunne forårsake rare ting på ene foten og ene hånden på samme side? Nummenhet på toppen av foten og redusert finmotorikk i hånden, spesifikt noen fingre? Anonymkode: 57c1c...4e8 Påvirkning av nakkeprolaps både på hender og føtter er mulig, men ikke vanlig. Det følger som regel sine nærliggende dermatomer.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2025 #30 Skrevet 2. mai 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvordan går det med deg ts? Vil bare si jeg har det helt likt som deg. Vært igjennom store traumer de siste årene. Bein og armer prikker og dovner bort. Mest bein. Jeg er også livredd alvorlig sykdom. Men ble litt roligere av mange av svarene du har fått her. Bestilt meg time hos psykomotorisk fysioterapeut. Anonymkode: 04c73...e59 Du har vært hos fastlegen, vel? Anonymkode: 2cf10...664
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå