AnonymBruker Skrevet 12. mars #1 Del Skrevet 12. mars Onsdag kveld fikk jeg ganske vondt i korsryggen etter å ha sittet en stund, og hadde litt vondt på natta også. Da jeg la meg merket jeg at ene beinet delvis sovnet og ble numment. Torsdag var all smerte borte og har ikke kjent på det siden. Men jeg har no problemer i begge bein og begge armer. Når jeg sitter, omtrent uansett stilling, også når jeg ligger, så sovner armer, hender, bein og føtter. Noen ganger bare an av hver, noen ganger alle, og så får jeg svak prikking i hender og fot. Når jeg står og gjør noe aktivt, som dusje eller trene, så rister jeg. Skjelver, føles noen ganger som hele kroppen dirrer svakt. Jeg blir så redd. Jeg er bare 29, og tenker i de verste baner, som jeg ikke trenger å si hva er. Var hos legen på mandag, hun utførte noen tester, blant annet: gå på tå, gå på hæl, knipe hendene hennes så hardt jeg kan, skyve henne bort, dra henne til meg, ta meg på nesa med lukkede øyne, stå oppreist med lukkede øyne, ta tunga ut og flikke den frem og tilbake, hun kjente meg i ansiktet og på kroppen på begge sider og spurte om det kjentes likt ut. Hun så ingenting bekymringsfullt ved testene, alt så fint ut. Det ble tatt full sjekk ved blodprøver, de tok fire glass. Fikk resultat idag og eneste funn var D-vitaminmangel, men ingen beskjed om hva som skjer videre. Jeg er livredd for at jeg er alvorlig syk. At mye av kroppen sovner, at jeg rister ved aktivitet, alt er så ekkelt. Formen min ellers er helt fin, føler meg frisk, spiser og drikker normalt. Har ingen underliggende sykdommer, men vært mye stillesittende hele 2025 pga en psykisk knekk, men den var IKKE ille sammen lignet med tidligere og den er OVER. Har aldri kjent på symptomer som dette før. Vil legge til at dovningen/nummenheten ikke er ille nok til at jeg halter eller ikke får gjort normale oppgaver Kan noen dele tanker? Andre som har opplevd dette? Anonymkode: 9ae27...6ed 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #2 Del Skrevet 12. mars Glemte å legge til at blodtrykket mitt var normalt. TS Anonymkode: 9ae27...6ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #3 Del Skrevet 13. mars Noen tanker? Anonymkode: 9ae27...6ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #4 Del Skrevet 13. mars Hei, har du fått sjekket vitamin- og mineralstatus? Blodprøver. Bortdovning, nummenhet og risting kan oppstå bl.a ved lav vitamin B12. Anonymkode: fa074...aad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #5 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hei, har du fått sjekket vitamin- og mineralstatus? Blodprøver. Bortdovning, nummenhet og risting kan oppstå bl.a ved lav vitamin B12. Anonymkode: fa074...aad Ser nå at du har fått tatt blodprøver. Be om utskrift av bl.prøveresultatene. Det har du rett til og det er ikke farlig å be om. Jeg har i 30 år fått beskjed om at alt ser fint ut, men jeg gikk med ubehandlet B12 mangel, lav D vit, sink mangel. Du må bare ta ansvaret for å følge med selv. Anonymkode: fa074...aad 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #6 Del Skrevet 13. mars Jeg tenker du bør få undersøkt ryggen din. Prolaps f.eks. der isjias-nerven har fått litt dårlig plass. Dette kan gi de symptomene du beskriver I føttene. Ser at du også opplever dette i armene, men husk at alt henger sammen med alt i kroppen (en prolaps e.l. kan påvirke hele ryggraden, selv om det ikke er det vanligste. Hilsen "rygg-dama" Anonymkode: d6e7e...ffc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #7 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Ser nå at du har fått tatt blodprøver. Be om utskrift av bl.prøveresultatene. Det har du rett til og det er ikke farlig å be om. Jeg har i 30 år fått beskjed om at alt ser fint ut, men jeg gikk med ubehandlet B12 mangel, lav D vit, sink mangel. Du må bare ta ansvaret for å følge med selv. Anonymkode: fa074...aad Ja, det er veldig rart at man må peke på verdier utenfor referanseområdet selv i blodprøver. Jeg har gjort det ved flere anledninger, og samtlige ganger er det blitt fulgt opp, så legen har jo heller ikke svart med at det ikke var så farlig ... Anonymkode: 000c5...cd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Llise Skrevet 13. mars #8 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg tenker du bør få undersøkt ryggen din. Prolaps f.eks. der isjias-nerven har fått litt dårlig plass. Dette kan gi de symptomene du beskriver I føttene. Ser at du også opplever dette i armene, men husk at alt henger sammen med alt i kroppen (en prolaps e.l. kan påvirke hele ryggraden, selv om det ikke er det vanligste. Hilsen "rygg-dama" Anonymkode: d6e7e...ffc Takk for svar til deg (og de andre her!) Men ville ikke en prolaps gjort veldig vondt? Jeg har ikke hatt noe smerter uten om den ene episoden. TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #9 Del Skrevet 13. mars Llise skrev (4 minutter siden): Takk for svar til deg (og de andre her!) Men ville ikke en prolaps gjort veldig vondt? Jeg har ikke hatt noe smerter uten om den ene episoden. TS Du trenger ikke nødvendigvis få smerter av prolaps eller andre mindre "tilstander" i ryggen. Mange har hatt prolaps uten å merke det. Trenger ikke være prolaps da, men "ett-eller-annet" som gjør at nerver får litt dårlig plass. Anonymkode: d6e7e...ffc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #10 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (18 timer siden): Har ingen underliggende sykdommer, men vært mye stillesittende hele 2025 pga en psykisk knekk, men den var IKKE ille sammen lignet med tidligere og den er OVER. Har aldri kjent på symptomer som dette før. Anonymkode: 9ae27...6ed Jeg har opplevd liknende. Jeg ville gjort to ting. 1. Du har mangel på D-vitamin, da tar du tilskudd i noen måneder fremover, kanskje så mye som et halvt år. Spør legen hvor mye og lenge, eventuelt få resept på litt sterkere D-vitamin. 2. Du kjente på smerte i korsryggen og nummenhet, du tror det kommer av stillesitting. Det er jeg enig med deg i. Da ville jeg trent kjernemuskulatur. Få en time hos fysioterapeut, lær å gjøre øvelser riktig så du ikke skader deg. Vær forberedt på å trene kjerne regelmessig fra nå av (det er ikke harde øvelser og det behøver ikke ta mye tid). Når det gjelder resten av symptomene du har: Du har hatt en psykisk knekk tilbake i tid. Jeg tenker at redselen du har nå pga. smertene og nummenheten gjør at du får litt angstsymptomer i tillegg til det andre. Dette gjør at du tenker på grusomme sykdommer, og så får du enda mer symptomer. Det blir en loop som forsterker seg. Nå er du undersøkt av lege og du har egentlig forklaring på symptomene dine. Ingenting tilsier at det feiler deg noe alvorlig. Jeg tenker at den ristingen du føler har med angst å gjøre. Angst har den "herlige" egenskapen at symptomene ofte endrer seg over tid. Når du tror du kjenner det og vet hva du sloss mot, så kommer det noe nytt. At det ikke var slik du opplevde det under forrige knekk betyr altså ikke at du ikke opplever noen angstsymptomer nå. Hvis du blir verre så bestiller du ny legetime. Anonymkode: 2cf10...664 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #11 Del Skrevet 13. mars Jeg er enig i at dette kan være både relatert til vitaminer og mineraler. Særlig da b12, kalium, magnesium, d vitamin. Men det kan også være noe som er i klem fra rygg/hofte. Anonymkode: abd5f...776 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #12 Del Skrevet 13. mars Det høres litt ut som meg 👍 Dirring/ risting i muskulatur + følelse av nummenhet. Sleit også f.eks når jeg skulle dusje eller andre ganger jeg måtte stå. Er det værst for deg å stå eller gå? Hva med å gå ned trapper? For å utelukke kan du få time hos naprapat. F.eks, de kan sjekke om noe er i klem, og du trenger ikke henvisning. Hos meg er det ingenting i klem, men har som deg hatt en type psykisk knekk. Masse nye symptomer som jeg ikke vanligvis forbinder med dette. Har det gått over, eller har du det enda? Anonymkode: 1947b...11b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #13 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det høres litt ut som meg 👍 Dirring/ risting i muskulatur + følelse av nummenhet. Sleit også f.eks når jeg skulle dusje eller andre ganger jeg måtte stå. Er det værst for deg å stå eller gå? Hva med å gå ned trapper? For å utelukke kan du få time hos naprapat. F.eks, de kan sjekke om noe er i klem, og du trenger ikke henvisning. Hos meg er det ingenting i klem, men har som deg hatt en type psykisk knekk. Masse nye symptomer som jeg ikke vanligvis forbinder med dette. Har det gått over, eller har du det enda? Anonymkode: 1947b...11b Signerer denne. Står i dette nå og trodde jeg hadde det bedre psykisk. Sjekk med fysioterapeut. Anonymkode: a9a3d...1e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #14 Del Skrevet 13. mars Hvis du har dette i begge bein og begge armer, da er det en nevrologisk årsak, ikke prolaps. Anonymkode: 403ff...a52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 13. mars #15 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis du har dette i begge bein og begge armer, da er det en nevrologisk årsak, ikke prolaps. Anonymkode: 403ff...a52 Nevrologisk årsak inkluderer prolaps. Men en kan si sentral nevrologisk årsak siden prolaps ikke ville påvirke annet en den nervebanen den presser på, så eksempelvis ikke armer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #16 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (20 timer siden): Onsdag kveld fikk jeg ganske vondt i korsryggen etter å ha sittet en stund, og hadde litt vondt på natta også. Da jeg la meg merket jeg at ene beinet delvis sovnet og ble numment. Torsdag var all smerte borte og har ikke kjent på det siden. Men jeg har no problemer i begge bein og begge armer. Når jeg sitter, omtrent uansett stilling, også når jeg ligger, så sovner armer, hender, bein og føtter. Noen ganger bare an av hver, noen ganger alle, og så får jeg svak prikking i hender og fot. Når jeg står og gjør noe aktivt, som dusje eller trene, så rister jeg. Skjelver, føles noen ganger som hele kroppen dirrer svakt. Jeg blir så redd. Jeg er bare 29, og tenker i de verste baner, som jeg ikke trenger å si hva er. Var hos legen på mandag, hun utførte noen tester, blant annet: gå på tå, gå på hæl, knipe hendene hennes så hardt jeg kan, skyve henne bort, dra henne til meg, ta meg på nesa med lukkede øyne, stå oppreist med lukkede øyne, ta tunga ut og flikke den frem og tilbake, hun kjente meg i ansiktet og på kroppen på begge sider og spurte om det kjentes likt ut. Hun så ingenting bekymringsfullt ved testene, alt så fint ut. Det ble tatt full sjekk ved blodprøver, de tok fire glass. Fikk resultat idag og eneste funn var D-vitaminmangel, men ingen beskjed om hva som skjer videre. Jeg er livredd for at jeg er alvorlig syk. At mye av kroppen sovner, at jeg rister ved aktivitet, alt er så ekkelt. Formen min ellers er helt fin, føler meg frisk, spiser og drikker normalt. Har ingen underliggende sykdommer, men vært mye stillesittende hele 2025 pga en psykisk knekk, men den var IKKE ille sammen lignet med tidligere og den er OVER. Har aldri kjent på symptomer som dette før. Vil legge til at dovningen/nummenheten ikke er ille nok til at jeg halter eller ikke får gjort normale oppgaver Kan noen dele tanker? Andre som har opplevd dette? Anonymkode: 9ae27...6ed Høres ut som du har fått flere nerver i klem av stillesitting. Jeg har en alvorlig sykdom og at bein og hender sovner har ingenting med sykdommen å gjøre (en sykdom som ville vært delvis avdekket på de testene som ble utført på deg med sideforskjell). At føtter og hender/armer sovner er fordi jeg får nerver i klem. Så opp av sofaen og mykgjør leddene dine! Anonymkode: a17c8...9c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 13. mars #17 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (20 timer siden): Onsdag kveld fikk jeg ganske vondt i korsryggen etter å ha sittet en stund, og hadde litt vondt på natta også. Da jeg la meg merket jeg at ene beinet delvis sovnet og ble numment. Torsdag var all smerte borte og har ikke kjent på det siden. Men jeg har no problemer i begge bein og begge armer. Når jeg sitter, omtrent uansett stilling, også når jeg ligger, så sovner armer, hender, bein og føtter. Noen ganger bare an av hver, noen ganger alle, og så får jeg svak prikking i hender og fot. Når jeg står og gjør noe aktivt, som dusje eller trene, så rister jeg. Skjelver, føles noen ganger som hele kroppen dirrer svakt. Jeg blir så redd. Jeg er bare 29, og tenker i de verste baner, som jeg ikke trenger å si hva er. Var hos legen på mandag, hun utførte noen tester, blant annet: gå på tå, gå på hæl, knipe hendene hennes så hardt jeg kan, skyve henne bort, dra henne til meg, ta meg på nesa med lukkede øyne, stå oppreist med lukkede øyne, ta tunga ut og flikke den frem og tilbake, hun kjente meg i ansiktet og på kroppen på begge sider og spurte om det kjentes likt ut. Hun så ingenting bekymringsfullt ved testene, alt så fint ut. Det ble tatt full sjekk ved blodprøver, de tok fire glass. Fikk resultat idag og eneste funn var D-vitaminmangel, men ingen beskjed om hva som skjer videre. Jeg er livredd for at jeg er alvorlig syk. At mye av kroppen sovner, at jeg rister ved aktivitet, alt er så ekkelt. Formen min ellers er helt fin, føler meg frisk, spiser og drikker normalt. Har ingen underliggende sykdommer, men vært mye stillesittende hele 2025 pga en psykisk knekk, men den var IKKE ille sammen lignet med tidligere og den er OVER. Har aldri kjent på symptomer som dette før. Vil legge til at dovningen/nummenheten ikke er ille nok til at jeg halter eller ikke får gjort normale oppgaver Kan noen dele tanker? Andre som har opplevd dette? Anonymkode: 9ae27...6ed Spørsmålet er om det er spesifikke diagnoser som bekymrer deg og dermed forsterker angsten. Angst kan ha betydelig innvirkning på kroppen og fører ofte til mer utbredte kroppslige symptomer, i motsetning til de mer lokaliserte symptomene som ofte kjennetegner somatiske sykdommer. Dersom plagene er omfattende, kan du be om en grundigere utredning. Hvis videre undersøkelser utelukker underliggende sykdom, kan dette i seg selv bidra til at symptomene avtar. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Llise Skrevet 13. mars #18 Del Skrevet 13. mars (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det høres litt ut som meg 👍 Dirring/ risting i muskulatur + følelse av nummenhet. Sleit også f.eks når jeg skulle dusje eller andre ganger jeg måtte stå. Er det værst for deg å stå eller gå? Hva med å gå ned trapper? For å utelukke kan du få time hos naprapat. F.eks, de kan sjekke om noe er i klem, og du trenger ikke henvisning. Hos meg er det ingenting i klem, men har som deg hatt en type psykisk knekk. Masse nye symptomer som jeg ikke vanligvis forbinder med dette. Har det gått over, eller har du det enda? Anonymkode: 1947b...11b Det er verst å sitte, for da dovner det og prikker. Når jeg går/gjør noe så er det risting som plager, men den er ikke like merkbar. Har ingen problem med å gå i trapper heldigvis, eller å gå generelt. Symptomene er her dessverre enda. Jeg trente tirsdag og i går i håp om at det skulle hjelpe, men merker ikke forskjell. TS Endret 13. mars av Llise Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #19 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg tenker du bør få undersøkt ryggen din. Prolaps f.eks. der isjias-nerven har fått litt dårlig plass. Dette kan gi de symptomene du beskriver I føttene. Ser at du også opplever dette i armene, men husk at alt henger sammen med alt i kroppen (en prolaps e.l. kan påvirke hele ryggraden, selv om det ikke er det vanligste. Hilsen "rygg-dama" Anonymkode: d6e7e...ffc Ts har jo d vitamin mangel. Det er forklaringen... Spis fet fisk! Anonymkode: def9d...752 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #20 Del Skrevet 13. mars Llise skrev (16 minutter siden): Det er verst å sitte, for da dovner det og prikker. Når jeg går/gjør noe så er det risting som plager, men den er ikke like merkbar. Har ingen problem med å gå i trapper heldigvis, eller å gå generelt. Symptomene er her dessverre enda. Jeg trente tirsdag og i går i håp om at det skulle hjelpe, men merker ikke forskjell. TS Det tar månedsvis å bli bedre av f.eks. prolaps. Det tar også lang tid å fylle opp igjen et vitaminlager, også om man får resept på sterkere D-vitamin. Du må ta tiden til hjelp og prøve så godt du kan å ikke stresse i mellomtiden. Anonymkode: 2cf10...664 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå