AnonymBruker Skrevet i går, 15:28 #161 Del Skrevet i går, 15:28 Larsen82 skrev (1 time siden): Altså, nå er jo ikke dette med økonomi noe jeg har tatt opp med mor. Jeg spør her på et forum. Barnebidrag blir fastsatt av nav og det har jeg forholdt meg til i alle år. Jeg mistenker at økonomi er en del av mors insentiv for tviholde på mitt lille samvær. Kun min mistanke så klart, men jeg har jo over årene forsøkt å få endret på samværet noen ganger uten å få noe annet enn «jeg synes det skal være som det er». Og da har jeg faktisk ingen annen mulighet enn å gå via retten igjen. Så når du først nevner konfliktnivå kan jeg i hvert fall si at mors velvilje ikke akkurat blir bedre ved å dra henne til retten. Konfliktnivået blir skyhøyt. Nå er det helt ok, så lenge jeg ikke ber om mer og bare betaler det jeg gjør og har barnet når jeg har det, så går det helt greit. vi har aldri vært en familie, om det er et poeng. Barnet er resultat av en one night stand. Hvorfor det skal gjøre meg til en mindre egnet forelder, iflg mor, skjønner jeg ikke helt. Jeg fikk ikke se barnet mitt før det var over 1 år gammelt pga samværsnekt under hele rettssaken. Det samme gjelder også besteforeldre på min side. Som også er en av grunnene til at jeg ikke orker en ny runde i retten for mer samvær. Jeg så hvor mye det gikk inn på dem, og da vil jeg ikle risikere enda et år med samværsnekt i pågående rettssak. Nå får dem i hvert fall ha kontakt med barnebarnet. Så når jeg plutselig ble gjort oppmerksom på denne barnetrygden så kan jeg ikke annet enn å lure på om det er noe av motivet her. At hun nå kan ha et barn, som jeg tror hun ønsket seg, nærmest gratis da det meste av utgifter ligger på meg og staten. At hun kan ha spekulert i det hele tiden. Derfor ba jeg også om innspill til budsjettet, om det er noe jeg ikke har tenkt på. Ja det er dumt å knulle fremmede uten prevensjon hvis man ikke vil ha barn. Anonymkode: 2a286...487 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:30 #162 Del Skrevet i går, 15:30 Tipaa skrev (7 minutter siden): Uten at dette skal være for mye personangrep, så høres det ut som du bare vil ha ungen mer for at mor skal få mindre bidrag, og ikke fordi du selv har lyst å ha ungen mere Så rart vi kan oppfatte ts innlegg så ulikt. Jeg oppfatter at han ønsker å ha barnet mer, men kun stiller spørsmål om fordelingen av økonomien. Anonymkode: 573f7...7b4 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:31 #163 Del Skrevet i går, 15:31 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er jo han som er fanatisk opptatt av kroner og øre. Det er jo det eneste språket han hører på, og de eneste innleggene han vil besvare. Det å sette fingeren på at han knapt nok ser barnet sitt vil han ikke kommentere, han fremstår kun forbannet fordi han må betale 3000 kr "ekstra" pr måned til hun som bor sammen med og oppdrar barnet. Anonymkode: 2a286...487 Herlighet som du tar av , på tide å roe ned litt nå Anonymkode: 1adbe...b88 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:33 #164 Del Skrevet i går, 15:33 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Der traff du spikeren på hodet. Mor er tross alt fastlåst med barnet 26 dager i måneden, mens du bare er popcorn-pappa annenhver helg. Anonymkode: 2a286...487 Du gir deg ikke nei!! Anonymkode: 1adbe...b88 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:39 #165 Del Skrevet i går, 15:39 Tipaa skrev (18 minutter siden): Uten at dette skal være for mye personangrep, så høres det ut som du bare vil ha ungen mer for at mor skal få mindre bidrag, og ikke fordi du selv har lyst å ha ungen mere Hvordan i all verden klarer du å Tolke det sånn? Herlighet Anonymkode: 1adbe...b88 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:40 #166 Del Skrevet i går, 15:40 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Så rart vi kan oppfatte ts innlegg så ulikt. Jeg oppfatter at han ønsker å ha barnet mer, men kun stiller spørsmål om fordelingen av økonomien. Anonymkode: 573f7...7b4 Samme her Anonymkode: 1adbe...b88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:42 #167 Del Skrevet i går, 15:42 Jeg tror at mange som svarer her og som nå vet at far ikke har hatt det lett i forhold mors fravær av aksept for en godt samarbeid både for barnet og fars sin del. Er dette fakta forhold så kan jeg si med hånden på hjertet at ingen av dere som har kommentert i denne tråden overhodet hadde godtatt noe lignende, og da mener jeg dere damer og mødre. Vi er veldig til å slå på trommene ang kvinnedag og rettigheter, men vi er ikke så iherdige når det gjelder fedres rettigheter til å få rettferdig samvær med barna sine. Da setter jeg strek over de fedrene som ikke duger og har bevist det Anonymkode: ff5f2...2db 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet i går, 15:43 #168 Del Skrevet i går, 15:43 Måtte le litt av mat-posten - er det medberegnet lørdagsgodt og drikke, og spiser de og dere noe annet enn nudler? Hvor er "uforutsette utgifter"-posten? Ingen av dere sparer for ungen? Boligsparing? Konfirmasjonssparing? Lappen? Bil? Forsikring? Møbler? Elektronikk? Mat til venner som er med hjem? Kakebaking til dugnader? Ekstra slitasje på huset? Hun har mye mindre mulighet til å jobbe overtid, og kan dermed tape inntekt. Jeg antar det er hun som er hjemme med barnet ved sykdom? Foreldre med hovedomsorgen har vanskeligere for å bli forfremmet og få lønnsøkning, fordi de rett og slett ikke kan prioritere jobben høyest. I tillegg til alt dette, og sikkert 100 ting til som jeg kunne kommet på om jeg ga det noen minutter ekstra, så er det noe ganske kvalmende med fedre som sitter og finregner, og synes det er så blodig urettferdig at de må betale bittelitt bidrag til en mor som vier all sin tid til å oppdra barnet deres, uten å ta den jobben det faktisk er med i betraktning. 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:45 #169 Del Skrevet i går, 15:45 Larsen82 skrev (18 minutter siden): Som sagt, dette har jeg prøvd å få til noen ganger opp gjennom med opptrapping av samvær. Og kan godt si jeg ikke har fulgt med i timen men at hun får over 4000 i barnetrygd visste jeg ikke om før nå nylig. Så nå synes jeg det virker mer som at bidrag/trygd kan være grunnen til at det er så vanskelig å få til mer samvær. Ikke er jeg en kjeltring, ikke bruker jeg rus og å fly på byen slutta jeg med for svært mange år siden. Så fritiden min er hjemme og med kjæresten. Så å ha barnet mer hjemme er selvsagt noe jeg ville hatt, om jeg fikk velge. Du kan ha mye mer samvær enn du har uten at hun mister eller må dele barnetrygden, så det er neppe motivasjonen. Mer samvær gir mindre bidrag, men samværsfradraget skal jo bare tilsvare det barnet koster under samværet, så hvor er tapet? Anonymkode: 47eac...018 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:48 #170 Del Skrevet i går, 15:48 Hvis du vil ha barnet mer, og mener du vil vinne frem med det - så tar du vel saken til retten? Hvorfor går du ikke for 50/50? Anonymkode: 144bb...b4e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:51 #171 Del Skrevet i går, 15:51 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du vil ha barnet mer, og mener du vil vinne frem med det - så tar du vel saken til retten? Hvorfor går du ikke for 50/50? Anonymkode: 144bb...b4e Han skriver at han tok saken til retten for å få annenhver helg, så det har han jo gjort. Anonymkode: ba73b...21e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:55 #172 Del Skrevet i går, 15:55 21 minutter siden, Larsen82 said: Hun har jo alle muligheter til å gi meg mere samvær så får hun også mer fritid. Men allikevel velger hun å ha det som det er, og heller «ta pengene» enn mer fritid. Hvorfor er det sånn mon tro? Ingen av oss vet hvorfor mor gjør dette. Hvilke svakheter har du? Ut i fra det du forteller i tråden, kan det for eksempel være at noe skjedde i løpet av ons-et eller at mor har et dårlig inntrykk av deg og din omgangskrets. De jeg kjenner som vil minimere samvær har gjort det på grunn av barnets beste. Det er mye hardere å være alene uten avlastning, og ikke noe man tar lett på eller gjør for moro skyld. I de få tilfellene jeg vet om har det vært pga at far fremstår som en person med dårlig omsorgsevne praktisk og/eller emosjonelt - uten å innse dette selv. Det har vært en stor sorg for disse damene at ungen ikke fikk en bedre far. Hvis du ikke har fått med deg at barnetrygd eksisterer kanskje det er mye annet du ikke har fått med deg eller satt deg inn inår det gjelder barn? At du spekulerer i at mor har lurt deg på ons for å få et gratis barn er spesielt. Anonymkode: 9349d...b85 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:55 #173 Del Skrevet i går, 15:55 Larsen82 skrev (43 minutter siden): Men allikevel velger hun å ha det som det er, og heller «ta pengene» enn mer fritid. Hvorfor er det sånn mon tro? Kan jo være så enkelt som at hun vil ha så mye samvær med barnet som mulig. De økonomiske følgene av det må du nesten ta opp med lovgiver. Anonymkode: 61be0...2a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:56 #174 Del Skrevet i går, 15:56 Får litt vondt av barnet ditt her jeg. Og føler det er noen grunner til det lave samværet. Har du farsfølelse (som skal være sterkere enn noen annen følelse du har opplevd i livet før)? Manglende nærvær til barnet kan medføre lite tilknytning, men dette er individuelt. Når farsfølelse og omsorgsplikt- følelse er sterkt tilstede så gjør du hva som helst for barnet og vil alltid se barnets beste uavhengig om mor får for mye. Om mor får noen tusenlapper for mye av deg kan hun koste på seg en spa behandling en helg kanskje i halvåret eller en annen luksus som gir henne energi i hverdagen til å gi Max kjærlighet til ditt avkom. Anonymkode: ebcfa...5d7 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:56 #175 Del Skrevet i går, 15:56 MariaIsabel skrev (10 minutter siden): Måtte le litt av mat-posten - er det medberegnet lørdagsgodt og drikke, og spiser de og dere noe annet enn nudler? Hvor er "uforutsette utgifter"-posten? Ingen av dere sparer for ungen? Boligsparing? Konfirmasjonssparing? Lappen? Bil? Forsikring? Møbler? Elektronikk? Mat til venner som er med hjem? Kakebaking til dugnader? Ekstra slitasje på huset? Hun har mye mindre mulighet til å jobbe overtid, og kan dermed tape inntekt. Jeg antar det er hun som er hjemme med barnet ved sykdom? Foreldre med hovedomsorgen har vanskeligere for å bli forfremmet og få lønnsøkning, fordi de rett og slett ikke kan prioritere jobben høyest. I tillegg til alt dette, og sikkert 100 ting til som jeg kunne kommet på om jeg ga det noen minutter ekstra, så er det noe ganske kvalmende med fedre som sitter og finregner, og synes det er så blodig urettferdig at de må betale bittelitt bidrag til en mor som vier all sin tid til å oppdra barnet deres, uten å ta den jobben det faktisk er med i betraktning. Far har oppgitt at han sparer for barnet også at han har forsikring. Men altså, skal en regne inn i budsjettet mat til venner som blir med hjem og kakebaking? Jeg ville lagt sånne uforutsette utgifter inn i barnetrygden. Far har også sagt han ønsker barnet mer, men mor tillater det ikke. Synest det er ganske kvalmt. Anonymkode: 573f7...7b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet i går, 16:03 #176 Del Skrevet i går, 16:03 Larsen82 skrev (5 timer siden): Har kikket på sifo og er ganske inline ift det. Hvilke poster mener du jeg underbudsjetterer og hva skal de i så fall være? Mor har helt vanlig 8-16 jobb, samme som meg. SFO er åpent fra 07-17 så det påvirker ikke jobb. Hvorfor må mor ha større bolig? Vi har lik størrelse på boligen. Jeg må helst ha et eget rom til barnet på lik linje som mor. Eller er det vanlig at samværsforelder legger barna på stua? 90% av hverdagene skjer i nærområdet med gangavstand til alt, så det store bilbehovet ser jeg ikke helt. Noen hundrelapper mer i strøm er sikkert riktig, men mor kommer fortsatt ut med 0 i utgifter. Jeg synes mat og klær er satt lavere enn det som jeg tror er sannsynlig. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet i går, 16:06 #177 Del Skrevet i går, 16:06 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Far har oppgitt at han sparer for barnet også at han har forsikring. Men altså, skal en regne inn i budsjettet mat til venner som blir med hjem og kakebaking? Jeg ville lagt sånne uforutsette utgifter inn i barnetrygden. Far har også sagt han ønsker barnet mer, men mor tillater det ikke. Synest det er ganske kvalmt. Anonymkode: 573f7...7b4 Mat til venner og kakebaking er naturlige kostnader og bør regnes inn. Det er kostnader rundt det sosiale og det å ha venner, og det har stor verdi for barn å kunne løpe ut og inn til venner, og at venner løper ut og inn til barnet. Endret i går, 17:50 av I Grosny 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:07 #178 Del Skrevet i går, 16:07 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ingen av oss vet hvorfor mor gjør dette. Hvilke svakheter har du? Ut i fra det du forteller i tråden, kan det for eksempel være at noe skjedde i løpet av ons-et eller at mor har et dårlig inntrykk av deg og din omgangskrets. De jeg kjenner som vil minimere samvær har gjort det på grunn av barnets beste. Det er mye hardere å være alene uten avlastning, og ikke noe man tar lett på eller gjør for moro skyld. I de få tilfellene jeg vet om har det vært pga at far fremstår som en person med dårlig omsorgsevne praktisk og/eller emosjonelt - uten å innse dette selv. Det har vært en stor sorg for disse damene at ungen ikke fikk en bedre far. Hvis du ikke har fått med deg at barnetrygd eksisterer kanskje det er mye annet du ikke har fått med deg eller satt deg inn inår det gjelder barn? At du spekulerer i at mor har lurt deg på ons for å få et gratis barn er spesielt. Anonymkode: 9349d...b85 Hva i all verden har kvaliteten på et ONS , som vanligvis er frivillig, med omsorgsevnen til barnets far? Hun kan ha like dårlig stil som den såkalte omgangskretsen til far som du nevner ? Du vet heller ikke om hvilke hensikter mor hadde når hun oppdaget at hun var gravid. Det var tydeligvis hennes avgjørelser alene om hun ville velge å bære frem barnet. Ingen vet om hun ønsket å inngå et forhold til far , men at han takket nei og dermed ble frosset ut. Ingen vet Anonymkode: ff5f2...2db 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:11 #179 Del Skrevet i går, 16:11 Larsen82 skrev (6 timer siden): Hei, Som overskriften sier, jeg lurer på om det økonomiske rundt barnet er veldig skeivfordelt, og hvis tilfellet, hvorfor er det sånn? Kort fortalt om vår situasjon, et felles barn på 8 år. Annenhver helg hos far, resten hos mor. Utgifter for mor snitt pr måned: SFO 3200 Mat 2000 Klær 1000 Barneidrett/allidrett 500 Bursdager 500 Skoleting 300 Aktiviteter (lekeland etc) 500 Husholdningsartikler 300 Transport 300 Totalt: 8600 «Inntekter» for barnet til mor pr mnd: Barnebidrag 4818 Barnetrygd + utvidet barnetrygd 4282 Totalt: 9100 Utgifter for far snitt pr måned: Barnebidrag 4818 Mat 400 Aktiviteter (lekeland etc) 500 Bursdager 100 Transport 50 Totalt: 5868 Ferier er delt, så legger ikke inn det her da vi selv velger hvor vi drar på ferie. Har satt samme sum på type lekeland og sånt fordi det er helgeaktivitet. Også utelatt type sykler/ski etc da dette kjøpes av begge husholdninger. Er det ting jeg ikke har tenkt på? I hvert fall, med dette utgangspunktet så er da mors utgifter til barnet 0, far sine utgifter er nesten 6000. Kan dette stemme? Bidrag regnes ut etter inntekt og samvær. I dette tilfelle har far lite samvær , dermed høyere bidrag. Det finnes en bidragskalkulator, og Nav kan regne ut hva bidraget skal være. Det sitter ikke noen å finregner på hva den ene part skal dekke. x kroner sånn og x kroner slik Det er så himla dumt å lese disse trådene hvor folk reagerer på hva den ene part skal dekke, og du har da ikke såå mye kostnad på å ha barnet. Det er satt en måte og regne dette ut på, uavhengig av hvordan mor i dette tilfelle bor og betaler. Det er inntekt og samværsprosent som bestemmer. Anonymkode: 7a0c0...ee2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet i går, 16:11 #180 Del Skrevet i går, 16:11 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ingen av oss vet hvorfor mor gjør dette. Hvilke svakheter har du? Ut i fra det du forteller i tråden, kan det for eksempel være at noe skjedde i løpet av ons-et eller at mor har et dårlig inntrykk av deg og din omgangskrets. De jeg kjenner som vil minimere samvær har gjort det på grunn av barnets beste. Det er mye hardere å være alene uten avlastning, og ikke noe man tar lett på eller gjør for moro skyld. I de få tilfellene jeg vet om har det vært pga at far fremstår som en person med dårlig omsorgsevne praktisk og/eller emosjonelt - uten å innse dette selv. Det har vært en stor sorg for disse damene at ungen ikke fikk en bedre far. Hvis du ikke har fått med deg at barnetrygd eksisterer kanskje det er mye annet du ikke har fått med deg eller satt deg inn inår det gjelder barn? At du spekulerer i at mor har lurt deg på ons for å få et gratis barn er spesielt. Anonymkode: 9349d...b85 Ons for å lure til seg befruktning er spesielt, men det skjer. Hvis man mistenker at dama ønsker å bli alenemor så bruk kondom selv om hun påstår å bruke prevensjon. Det er mange damer som ønsker seg barn uten å få med en nisse på lasset. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå