Gå til innhold

andre med vestibulitt og vaginisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Nå har jeg fulgt denne tråden i noen uker, og følte det var på tide å bli med.

Etter å ha lest denne tråden lurer jeg litt på om jeg kan ha vestibulitt, da jeg kjenner igjen mye av det dere forteller. Sviingen, ubehaget ved sex, føle seg trang. Har hatt slike plager i fire år, først trodde jeg det var kjæresten som var for sto (da det ikke gjorde vindt med den forrige kjæresten),men det skal da gå seg til? Har brukt canesten i perioder, men sist gang fikk jeg diflucan. Har vært hos utallige gynekologer da jeg er plaget med mellomblødninger, og har byttet p-piller mange ganger. Noen har hjulpet,men det ser ut til at det bare kommer tilbake etter en viss tid. Allikevel har ingen nevnt noe om vestibulitt - enda jeg har fortalt om plagene mine!

Har prøvd å tøye skjedeveggen slik noen av dere beskriver, og opplever at jeg blir fort tissatrengt, tisser opptil flere ganger på en time selvom jeg ikke har drukket noe (etter tøying altså). Får vondt dersom jeg beveger fingrene litt, eller hvis jeg tar på bekkenet/symfysen.

Studerer selv fysio/mensendieck, og lurer fælt på om vi kommer til å lære noe om denne tøyinga dere nevner. Vurderer å snakke med en av lærerne, for noen gratis tips.

Det jeg lurer på er om jeg kanskje skal prøve membrasin og xylocain, for å se om dette hjelper, før jeg bruker penger på en privatklinikk? Er det dumt uten å ha rådført seg med lege? Er ganske sikker på at det er vestibulitt, da symptomene stemmer med det dere nevner.

Er veldig glad for denne tråden, og en sjanse for oss jenter å dele litt erfaringer :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har kjøpt membrasin og lurer på når en kan forvente et evt. resultat? Og kan cillipepperkrem kjøpes reseptfritt? I såfall, hvor?

Skrevet

Jeg har kjøpt membrasin og lurer på når en kan forvente et evt. resultat? Og kan cillipepperkrem kjøpes reseptfritt? I såfall, hvor?

Har også vestibuitt som jeg har hatt i 3-4 år nå. Jeg prøvde membrasin og merket en god forbedring etter ca en uke, kjentes ut som om jeg nesten ble helt bra. Men det varte dessverre ikke lenger en uke før smertene kom tilbake :(

Leste litt om Multi-Gyn Actigel her: http://www.pharmex.no/multigyn.html

Der det blant annet står at den optimaliserer vaginal bakterieflora og vevsforhold. Noen som har erfaring med denne gelen?

Skrevet

Jeg er en av de som har skrevet tidligere, og er blitt frisk av vestibulitt, selv om jeg fortsatt må være forsiktig.

Membrasin kan være bra for tørre slimhinner, men jeg tror dessverre ikke det er nok for de fleste av oss som allerede har problemer med smerter ved sex. Må virkelig anbefale alle å oppsøke lege, gynekolog, sexolog eller fysioterapeut som kan noe om vestibulitt !!!! Jeg tror mange av oss håper at dette skal gå over av seg selv (og det er jo mulig at det skjer for noen).

Når det gjelder dere som har problemer med at dere må tisse ofte, vil jeg anbefale kjerringrokk-te, særlig den typen en får kjøpt på helseskost som må kokes ca 20 minutter, den var også bra for å bedre slimhinner, og veldig billig.

Andre billige tips er å smøre seg med parfymefri fuktighetskrem (f.eks. Aco) i underlivet 1 gang pr. dag, og gjøre øvelser med fingre / dilator og glidekrem flere ganger pr. uke for å venne seg til penetrering og komme ut at smertesirkelen. Gjør det veldig vondt, start med bare en Q-tips først.

Uansett, lykke til alle dere flotte jenter der ute, og ikke gi opp.

Skrevet

Kristine89: Membrasin er neppe nok alene, jeg bruker det som tillegg til xylocainkremen (som for så vidt har god effekt på meg, har brukt den i tre uker og merker allerede bedring). Xylocain er reseptbelagt med de konsentrasjonene som skal til, så du må få en lege/gynekolog til å skrive resept.

Det er dessverre ikke uvanlig at hverken leger eller gynekologer kjenner til denne plagen, selv var jeg innom tre forskjellige leger uten at noen av dem behandlet meg for noe annet enn sopp (og endeløse mengder clamydiatester). Sikkert best om du foreslår selv at det er dette du kan lide av, for jeg synes symptomene virket veldig kjent. Og ting skal definitivt gå seg til etter fire år, ja!

Skrevet

De har faktisk et ganske bra innslag på programmet "Pinlige sykdommer" som kan ses på NRk NETT-TV. Prøv denne lenken: NRK Pinlige sykdommer. Se både "Smerter i underlivet ved samleie" og "Smerter i underlivet ved samleie - behandling".

• 1 måned senere...
Skrevet

Er det noen av dere som har prøvd kiropraktor??

Møtte denne uka en kiropraktor som fortalte at de hjelper med mange problemete som folk sliter med og ikke finner ut av. Der i blant spontanaborter og menstrasjonsmangel (?) Han sa blant annet at folk som sliter med mange spontanaborter kan ha store knuter i bekkenet. Jeg syntes det hørtes veldig merkelig ut, men han mente at når mennesker får knuter og opphopninger i kroppen som går på nervesystemet så kan de få problemer - som altså kiropraktore kan "knekke opp" Turte ikke fortelle han om mitt problem da.. Tenkte heller jeg skulle sjekke her om det er noen her inne som har prøvd det??

Skrevet

Hei, hei folkens!

Ser det er en stund siden folk har skrevet her, men jeg er egentlig bare ute etter det samme som den forrige, noen å dele erfaringer med. Kom hjem fra riksen for en måned siden, og de kunne ikke hjelpe meg noe mer enn med smertestillende salve. Fikk ikke engang komme på kontroll, for de hadde så mange på venteliste.. Skjønner den, men føler meg allikevel litt overlatt til meg selv..

Er det bare meg som føler at jeg er den eneste i verden med dette problemet..? (vet jeg ikke er det altså, men få venninner som faktisk forstår det..). Har så utrolig lyst til å bli bra (som vi alle), men skriver her mest fordi jeg ikke kjenner noen andre som har, eller forstår problemet.. Jeg har akkurat tatt tak i det, så noen som kunne tenke seg å dele erfaringer? Svar på innlegget, så kan vi heller utveksle mailadresser eller noe. Vet ikke ellers hvordan dette fungerer (fortell meg gjerne) :-)

Skrevet

Så akkurat at tråden var litt mer aktiv enn det jeg trodde. Det blir jeg glad for:-)

Skrevet

Hei alle sammen :)

Har prøvd å lese litt igjennom her, men har fortsatt noen spørsmål.

Jeg har vært sammen med samboeren min i snart tre år, og det tok ikke mer enn under ett halvt år før jeg begynte å slite med å ha samleie med han. Han er veldig tykk, og jeg veldig trang, men dette var jo ikke et problem i starten.

Uansett hvor mye glidemiddel vi bruker, så kjennes det ut som om jeg revner når han prøver å trenge seg inn i meg. Det er som om det er en vegg eller en vinkel som plutselig er i veien. Kniper jeg øynene hardt igjen og presser meg, hender det jeg etterhvert kan klare å gjennomføre. Det svir lenge i starten, men kan noen ganger (sjelden) gå over i nytelse.

Jeg blir lett plaget av sopp (tamponger) og UVI, men dette er vondt når jeg ikke har sopp også. Har gått til kiropraktor og vet jeg har triggerpunkter i ryggen som kan gjøre det vanskelig for svømmerne å komme frem og kan bli vanskelig å bli gravid, og jeg tror livmoren er noe skjev.

Så spørsmålene;

Klarer noen av dere å gjøre ting på egenhånd, med dildo eller vibrator? Grunnen til at jeg er så usikker på dette, er fordi dette fungerer helt fint, uten låsning. Trodde dette gjaldt all penetrering.

Har også mistet sexlysten med sikkert 80%, og selv de gangene jeg har kjempelyst og er helt klar svir det, "revner" og låser seg.

Helt på bærtur, eller burde jeg sjekke dette ut hos en gynokolog?

Takk for en fin tråd, dette er et tema som burde vært mer opplyst!

Skrevet

hei!

Jeg fekk diagnosen vaginism og vulvodyni for ca 3 år siden.

Har sen dess gjort mange skritt fremover men og nå kan jeg få in mannen min "halv-veis"

Vi har vart gifte i ett år men dette problemet har tatt veldig mye på vårt forhold for vi regna ikke med att dette skulle være ett problem så lenge....

Det er helt umulig att han skal kunna gjør noen "inn og ut" bevegelser fordi det gjør alltfor vondt... jeg vet at det går ann å komme in fpor med mindre dildos så er det ikke noe problem....

Vi har så lyst på barn nå.. och vi vet ikke helt hvordan vi skal gjøre....

Vi vil på en måte få ordna i dette problemet først...

Jeg har har gjort 2 operasjoner som har hjelpt meg ( i hvert fall den første)

Og så har jeg gått til sexolog Gro Isachsen(anbefalles) i ca 6 mån...

Av henne fekk jeg bekkenbunnsøvelser og jeg har fått mer lyst på sex och det er ikke bare min mann som tar

initiativen nå :)

Føler meg bare nå lit lei over at det har stått still... HVA skal vi gjøre for å komme over siste kneiken ???

Noen tips?? Smører meg men xylocain men ikke regelbundet...

Herlig at dere finns :)

Skrevet

jeg har sagt det før og sier det igjen; dere som lurer på hva dere har - kom dere til Josef Ekgren. Eneste person i Norge som er ekspert på dette! Kanskje ikke eneste, men i hvert fall beste! Lykke til, det går over:-)

Gjest Anna Br
Skrevet

hei!

Jeg fekk diagnosen vaginism og vulvodyni for ca 3 år siden.

Har sen dess gjort mange skritt fremover men og nå kan jeg få in mannen min "halv-veis"

Vi har vart gifte i ett år men dette problemet har tatt veldig mye på vårt forhold for vi regna ikke med att dette skulle være ett problem så lenge....

Det er helt umulig att han skal kunna gjør noen "inn og ut" bevegelser fordi det gjør alltfor vondt... jeg vet at det går ann å komme in fpor med mindre dildos så er det ikke noe problem....

Vi har så lyst på barn nå.. och vi vet ikke helt hvordan vi skal gjøre....

Vi vil på en måte få ordna i dette problemet først...

Jeg har har gjort 2 operasjoner som har hjelpt meg ( i hvert fall den første)

Og så har jeg gått til sexolog Gro Isachsen(anbefalles) i ca 6 mån...

Av henne fekk jeg bekkenbunnsøvelser og jeg har fått mer lyst på sex och det er ikke bare min mann som tar

initiativen nå :)

Føler meg bare nå lit lei over at det har stått still... HVA skal vi gjøre for å komme over siste kneiken ???

Noen tips?? Smører meg men xylocain men ikke regelbundet...

Herlig at dere finns :)

Så bra at du har tatt mange skritt i riktig retning:) Du nevner at du har hatt 2 operasjoner, hvem var det som utførte disse? Og på hvilken måte ble du bedre av operasjonen?

Skrevet

Vil gjerne tale veldig varmt for Tom Engebretsen også, dersom det er noen av dere som bor i Østfold som leter etter en gynekolog. Han er ekspert på kvinnesykdommer, og skjønte med en gang hva som feilte meg. Han er kjempe flink, og utrolig sympatisk! Anbefales varmt!

Skrevet

vestibullitt forekommer aldri hos tynne jenter!

Unnskyld meg Camilla, men du må nok ha misforstått Ekgren. Vestibulitt oppstår nesten uten unntak hos unge hvite TYNNE kvinner. Det står så i alle artikeler jeg har lest på emnet, og ALLE gynekologer, og VESTIBULITTAVDELINGEN på Rikshospitalet sier det samme. Så mest sannsynlig har du misforstått. Sier ikke at ikke det er det som er problemet ditt, men for de fleste andre tror jeg nok ikke slanking vil være et godt alternativ da vi er tynne, og på grensen til undervektige. Men håper det ordner seg for deg da! Måtte bare rette på deg, for det ble så veldig feil...

Lykke til!

Skrevet

ja, det er feil at tynne jenter ikke får vestibulitt, det kan jeg skrive under på. Jeg er supertynn på grensen til alt for tynn, og har ikke sluppet unna:-)

Skrevet

Hei! Sliter litt med forholdet til en veninne om dagen. Er veldig glad i henne, men jeg blir så lei meg hver gang hun forteller om sexlivet sitt, for det er noe jeg aldri har hatt, og kanskje aldri vil få oppleve. Er det flere som føler det sånn? Samtidig er jeg veldig glad for at hun vil dele det med meg, og jeg syns vi har veldig ålreite samtaler, men jeg kan liksom ikke noe for at jeg føler det stikke av sorg i brystet. Jeg blir liksom bare lei meg. Er det flere som føler det sånn? Syns at dette er vanskelig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...