Gå til innhold

Bryllup i utlandet - hva spanderer vi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min kjære planlegger nå bryllup i England neste år.

Vi har ikke all verden av penger, og jeg er litt usikker på hvor mye det forventes at vi skal spandere?

Vi inviterer nærmeste familie og venner. Vi hjelper til med flybilletter (jobber innen reiseliv), sånn at de kanskje får noe rimelig der, og vi har ordnet rabatt på hotellet vi skal ha sermonien på.

På selve bryllupsdagen spanderer vi

velkomstdrink

3-retters middag med vinpakke

kake og kaffe avec

nattmat/kveldsbuffet

tenkte også å gi gjestene f.eks. 2 bonger hver som de kan bruke fritt i baren.

vielsen blir på en fredag, så gjestene kommer torsdag og blir antakeligvis til søndag. lørdagen har vi egentlig satt av til at folk kan gjøre litt hva de vil på dagen, og ha en felles middag på kvelden, men der betaler gjestene selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som et bra opplegg!

Skrevet

Syns det hørtes bra ut jeg.....våre gjester for mye mindre av oss.....

Våre gjester for kake og champis etter seremonien.

Så får de middag (vet ikke hvor mange retter enda, men minst 3) med vin til alle retter og kaffe etterpå.

That's it.......

Gjest bolle
Skrevet (endret)

Våre gjester må betale fly og hotel selv. Vi reiser med fly til København på fredagen, så må de bet middag selv den kvelden. Frokost er inkl på hotellet, men vi dekker maten hele den lørdagen (bryllupsdagen), mens søndagen må de igjen dekke alt selv. Den dagen reiser vi hjem.

Jeg hadde aldri forventet noe annet selv, så jeg synes dette blir riktig. Er jo synd om det utelukker noen som ikke har råd, men det er jo et valg brudeparet har tatt...

Endret av bolle
Skrevet
Jeg og min kjære planlegger nå bryllup i England neste år.

Vi har ikke all verden av penger, og jeg er litt usikker på hvor mye det forventes at vi skal spandere?

Kan man gifte seg i England, da? Trodde ikke Engelsk lov tillot vielser fra non-residents? Mulig det går i Skottland, de har vist en annen praksis.

Gjest Piper
Skrevet

Jeg syns det minste dere kunne spandert var mat og drikke den dagen, og gi noen to bonger når de har kommet så langt er kjipt i mine øyne. De betaler masse for reise, opphold, gave, klær osv, så må de betale selv om de ønsker å drikke mer enn to glass etter maten, det er kjipt.

Ellers virker opplegget veldig bra

Skrevet

Interessant tråd. Skal gifte meg i utlandet selv etterhvert, og lurer veldig på det samme. Vi har ikke så god råd at vi kan spandere fly og opphold på gjestene, selv om vi blir under ti personer. Men en mulig vri er at vi inviterer dem og sier at vi ikke ønsker gave - det er gave nok at de kommer. Dersom vi får det til, hjelper vi gjerne med reiseutgifter, men vi får se.

Skrevet
Jeg syns det minste dere kunne spandert var mat og drikke den dagen, og gi noen to bonger når de har kommet så langt er kjipt i mine øyne. De betaler masse for reise, opphold, gave, klær osv, så må de betale selv om de ønsker å drikke mer enn to glass etter maten, det er kjipt.

Ellers virker opplegget veldig bra

Jeg synes også all drikke burde være inkludert. :Nikke: Og det er jo ikke like stive alkohol priser der borte som her heller.

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Jeg synes det er litt spesielt å arrangere bryllup på den måten. Man påfører jo gjestene store utgifter! Er man nær til brudeparet kan man jo ikke akkurat la være å komme..

Så hvis jeg skulle arrangert et bryllup på den måten ville jeg spandert det meste, eller i det minste forsikret meg om at gjestene hadde god råd til å ta turen!

Gjest Gjest
Skrevet

Skal gifte meg i usa til høsten og vi spanderer middag m/drikke på gjestene.. Mat de andre dagene + reise og opphold må de betale selv.

Nå må det sies at vi kun hadde tenkt til å reise over dit alene,, men så ville foreldrene mine + foloveren min være med- + at jeg har familie i usa.. så da kunne vi jo ikke akkruatt nekte dem å være med heller ;)

IdaH ikke innlogget

Skrevet

MÅ bare kommentere Pia sitt innlegg hvor det virker som folk som ikke vil ha selskap med halve slekta her i Norge er egoistiske og fæle mennesker som PÅFØRER den stakkars slekten og vennene sine store kostnader.

Vi skal gifte oss i USA. Vi sa ifra til venner og familie 15 mnd før. Vi hadde tenkt at det bare skulle bli oss 4 og ventet overhodet ikke at NOEN skulle bli med. Men etter at vi fortalte det har mellom 10 og 15 av familie og venner sagt at de ønsker å bli med. Noen har til og med SPURT selv om de kan få lov til å bli med......syns slettes ike synd på dem....

Dette blir en ferie for dem akkurat som det blir det for oss. Vi skal være 2 uker i USA. De fleste som skal være med oss har valgt å være 1 uke.

Gjest Piper
Skrevet
MÅ bare kommentere Pia sitt innlegg hvor det virker som folk som ikke vil ha selskap med halve slekta her i Norge er egoistiske og fæle mennesker som PÅFØRER den stakkars slekten og vennene sine store kostnader.

Vi skal gifte oss i USA. Vi sa ifra til venner og familie 15 mnd før. Vi hadde tenkt at det bare skulle bli oss 4 og ventet overhodet ikke at NOEN skulle bli med. Men etter at vi fortalte det har mellom 10 og 15 av familie og venner sagt at de ønsker å bli med. Noen har til og med SPURT selv om de kan få lov til å bli med......syns slettes ike synd på dem....

Dette blir en ferie for dem akkurat som det blir det for oss. Vi skal være 2 uker i USA. De fleste som skal være med oss har valgt å være 1 uke.

Det blir da noe helt annet, enn om noen blir invitert i bryllup. Kan ikke sammenlignes i det hele tatt.

Gjest Sabia
Skrevet

Vi gifta oss i utlandet. Vi hadde med foreldre, søsken og forlovere. Vi sponsa forloverne med deler av beløpet, ellers betalte de hotell og fly selv. På selve dagen dekket vi middag og drikkevarer (totalregninga fra stedet vi var på ble latterlig billig!! Ikke akkurat samme priser som i norge for å si det sånn, selv om vi var på et ganske ekslusivt sted!) Vi ga klar beskjed til de som ble med at vi anså det som en gave hvis de ble med og ville ikke ha gave i tillegg. Vi fikk litt likevel, spes fra foreldre, som i tillegg var med og sponsa herligheten. Jeg syns dette var en genial måte å gjøre det på! Er man ute i god tid får man dessuten ofte mye billigere flybilletter enn internt i Norge, og hotell er i hvertfall ikke dyrere enn i norge! Tenk på brylluper med to familier fra to utkanter i norge - feks nord og sør. Det blir ofte miiinst like dyrt for den ene sida av familien - hvis ikke dyrere!! Det er selvsagt om og men og mange variabler her, så det får være opp til den enkelte å gjøre det som føles riktig!

Gjest Virvel
Skrevet

Jeg var i bryllup i utlandet for en måned siden, og vi betalte hotell og mat (utenom bryllupsmiddagen, selvsagt) samt reisen selv. Gave til brudeparet var ikke obligatorisk ettersom reisen ble såpass dyr, men de fleste valgte å gi et eller annet likevel. Jeg tror ikke det var noen som så på dette som en ren utgift - vi fikk jo beskjed lang tid i forveien, dessuten hadde vi en kjempefin helg sammen med gammel og ny familie. Hvor ofte får man sjansen til å dra på en slik tur? :icon_smile:

Gjest Sabia
Skrevet

Slik følte jeg gjestene i vårt bryllup så på det også! De fleste takket for at vi hadde gitt dem muligheten til å oppleve noe heelt utenom det vanlige! :)

:bryllup:

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Til Emma - det er forskjell på ditt bryllup der gjestene frivillg hang seg på, og arrangementer der man blir invitert og derfor "må" dra. Selvfølgelig er det stas og hyggelig med bryllup i utlandet, emn det kan være at noen gjester kan ha problem med det økonomisk. Jeg ville fått dårlig samvittighet av å sprenge noen feriebudsjett, liksom..

Skrevet

Jeg ser også forskjellen - likevel er det fullt mulig å si nei. Jeg tror alle som gifter seg i utlandet vet at sannsynligheten for at folk kommer er mye mindre enn om de gifter seg hjemme.... Det er faktisk mulig å si nei....

Skrevet

Helt enig at det er mulig å si nei. Det er jo tåpelig om et par som er invitert i bryllup knekker økonomien fordi de må dra, da kan man holde seg hjemme. Dessuten pleier de som gifter seg i utlandet å invitere lang tid i forveien - dersom alt går etter planen kommer vi til å invitere ni måneder i forkant! - så om man virkelig ønsker å dra, kan man sette av ferie og spare opp litt. Men det blir feil å si at brudeparet påfører gjestene en utgift, synes jeg, det må jo være opp til gjestene å se an sin egen økonomi.

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Jeg er ikke enig i at det jo bare er å si nei. Selv ville jeg hatt kjempeproblemer med det, særlig hvis det var noen nær meg. Ikke så gøy å måtte si nei takk, du skjønner at ellers så få vi ikke råd til å reise til New York som planlagt.. Det er ikke gøy å si at man ikke vil prioritere den som inviterer..

Skrevet

Skjønner hva du mener Pia men jeg mener nå fortsatt at folk må tørre å ha litt bein i nesa og bare fortelle det som sant er. Jeg syns selfølgelig at det var flott at så mange ble med oss - men jeg hadde ingen forhåpninger om det og hadde heller ikke reagert ett sekund om noen sa de hadde hatt lyst men ikke kunne.

Hos oss er det faktisk flere også (familie) som har sagt de ikke kan/har råd og det syns vi er helt greit.

Skjønner ikke at dette er noe folk skal føle seg forpliktet til eller få dårlig samvittighet for.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...