Motelvibes Skrevet 24. februar 2025 #21 Skrevet 24. februar 2025 Hun er ung. Kan hende hun syns det er vanskelig å spise foran andre men spiser nok hjemme. Det er ikke din sak hvor mye kollegene dine spiser, la henne være og la det ligge. 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2025 #22 Skrevet 24. februar 2025 Mannen min på 39 spiser ingenting før rundt 15.30. Han verken faster eller slanker seg. Bare glemmer å spise, men drikker gjerne noen kopper kaffe. Hun kollegaen din spiser 3 kiwi og 2 epler, så noe spiser hun jo. Og ingen vet grunnen for at hun ikke spiser noe mer akkurat nå. Men ville ikke kommentert det overfor henne. For alt du vet går hun gjennom en kreftbehandling eller har mistet matlysten. Hadde du vært en super nær venninne kunne du spurt henne hva som skjer. Anonymkode: 5001b...0fb 3
Daria Skrevet 24. februar 2025 #23 Skrevet 24. februar 2025 Hvis det er så synlig for dere at hun blir tynnere, vil det være det for hennes nærmeste også. La henne ha jobben som et fristed uten fokus på kropp og mat (og snakk for Guds skyld ikke med moren hennes. Hun er en myndig kollega, ikke et barn du har en ansvarsposisjon for). 9 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2025 #24 Skrevet 24. februar 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): I høst begynte det en ny kollega på jobben min, hun er 19 år og er en ganske beskjeden og forsiktig type. Hun var veldig tynn da hun begynte hos oss, men da hadde hun med vanlig matpakke som hun spiste. Den siste tiden, særlig etter jul, spiser hun nesten ikke når hun er på jobb. Vi har matpause sammen, og vi er sammen hele dagen så jeg vet at hun ikke spiser noe utenom måltidene. Hun har blitt veldig tynn. En vanlig niste for en hel dag kan være tre kiwi eller to epler. Noen ganger en liten klase med druer. Altså en av tingene for en hel arbeidsdag. Jeg blir bekymret for henne, men siden hun er ganske lukka er det så vanskelig å spørre om hvordan hun har det. Er redd jeg kan gjøre vondt verre. Jeg kjenner moren hennes litt, men det kan og bli litt invaderende om jeg sier noe til henne. Ikke at det er invaderende å bry seg, men jeg tror hun vil oppleve det som invaderende. Hver gang jeg tenker på dette så drøfter jeg meg bare frem til at jeg ikke skal gjøre noe, men så er jeg jo bekymret også. Hva ville du gjort? Anonymkode: ac01a...f50 Du har taushetsplikt også ovenfor kollegaer. Å gå til moren er hinsides. Jeg liker ikke å spise på jobb og har fått kommentarer på det i alle år. Som gjør lysta enda mindre. Om hun er tykk eller tynn, spiller i gen rolle. La folks matvaner være i fred! Anonymkode: 744d5...0bc 8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2025 #25 Skrevet 24. februar 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg kjenner moren hennes litt, men det kan og bli litt invaderende om jeg sier noe til henne. Anonymkode: ac01a...f50 Litt invaderende? Det er veldig invaderende. Det er snakk om en myndig person. Anonymkode: ce940...62c 11 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2025 #26 Skrevet 24. februar 2025 Jeg kan fint gå hele dagen uten å spise før middag. Jeg spiser mesteparten av kaloriene mine på kvelden. Er slank men ikke syltynn. Ville sagt noe til henne selv uten å involvere andre. Det er lov å bry seg om kollegaer og det går an å ta det opp på en omsorgsfull måte. Tror hvis det skal komme via sjefen eller noen andre vil det føles veldig krenkende. Det er jo du som bekymrer deg og du som bør si noe om du føler at du må. Anonymkode: cf621...6be
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2025 #27 Skrevet 24. februar 2025 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du har taushetsplikt også ovenfor kollegaer. Å gå til moren er hinsides. Jeg liker ikke å spise på jobb og har fått kommentarer på det i alle år. Som gjør lysta enda mindre. Om hun er tykk eller tynn, spiller i gen rolle. La folks matvaner være i fred! Anonymkode: 744d5...0bc Ledere har taushetsplikt, ansatte har ikke. Anonymkode: 89756...ef4 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2025 #28 Skrevet 24. februar 2025 Jeg spiser ingenting på jobb. Spiser første måltid for dagen kl 16.00. Spiser alle mine måltid mellom 16.00 og 22.00. Ikke noe problem for meg. Har ikke spiseforstyrrelse og det påvirker ikke humøret mitt. Sånn er jeg. Anonymkode: 7ef68...3bd 5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2025 #29 Skrevet 24. februar 2025 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg spiser ingenting på jobb. Spiser første måltid for dagen kl 16.00. Spiser alle mine måltid mellom 16.00 og 22.00. Ikke noe problem for meg. Har ikke spiseforstyrrelse og det påvirker ikke humøret mitt. Sånn er jeg. Anonymkode: 7ef68...3bd Men du skjønner sikkert du også at det er fullstendig irrelevant at du får i deg nok næring ved å spise i det spisevinduet når TS sin kollega er veldig veldig tynn og ikke får i seg nok. Anonymkode: 8197e...3d3 3 1
frivis Skrevet 24. februar 2025 #30 Skrevet 24. februar 2025 Her er ikke problemet at hun ikke spiser så mye på jobb, men at hun omtrent ikke spiser noe i løpet av døgnet. Jeg spiser omtrent aldri noe på jobb, har fått noen kommentarer og spørsmål, men de ser jo at jeg spiser godt utenom jobb. Jeg har muskler og har heller for mye fett enn for lite. Men sulten er jeg ikke noe særlig på jobb, sånn er det bare.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2025 #31 Skrevet 24. februar 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men du skjønner sikkert du også at det er fullstendig irrelevant at du får i deg nok næring ved å spise i det spisevinduet når TS sin kollega er veldig veldig tynn og ikke får i seg nok. Anonymkode: 8197e...3d3 Du vet ikke om ts sin kollega får i seg nok. Hva er « veldig tynn» ? Er fastlegen hennes bekymret? Anonymkode: d7194...c4b 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2025 #32 Skrevet 24. februar 2025 Hun kommer jo ikke begynne å spise mer fordi du snakker med henne. Kanskje hun slutter helt i stedet. Fy fader for å ha kollegaer som måler hva man spiser i løpet av dagen. Nei takk. Hvis noe «må» gjøres så burde sjefen ta en sjekk og spørre hvis hun ønsker hjelp fra bedriftshelsetjenesten. Anonymkode: df512...be9 6
Juliv Skrevet 24. februar 2025 #33 Skrevet 24. februar 2025 Jeg håper virkelig du er like bekymret for alle kollegaene som er overvektige. Du sier selvfølgelig ifra når du ser noen spise for mye, ikke sant? At du i det hele tatt følger med på andres matpakker er helt absurd. 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2025 #34 Skrevet 24. februar 2025 Pass dine egne saker. Anonymkode: 3e4c7...c8b 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2025 #35 Skrevet 24. februar 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Inviter henne på middag sammen med andre kolleger for å bli bedre kjent med henne og se om hun spiser da, og eventuelt ta praten etter det. Anonymkode: 5c858...d53 Hvorfor skal ts pine henne og nøde henne til å spise noe hun ikke vil ha? La henne være i fred og slutt å overvåke henne. Anonymkode: 3e4c7...c8b 4
Gjest Alaenera Skrevet 24. februar 2025 #36 Skrevet 24. februar 2025 Først og fremst så tenker jeg at denne jenta burde få ha arbeidsplassen sin som et fristed fra mas om vekt og mat. Deretter tenker jeg at hvis man påpeker at man legger merke til at hun er tynn, så kan dette bare være en type bekreftelse hun er ute etter, og da gjøre problematikken verre. Sier ikke at hun er oppmerksomhetssyk, men at "Wow, så tynn du er!" eller lignende kommentarer kan virke helt mot sin hensikt.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2025 #37 Skrevet 24. februar 2025 Jeg sliter med ibs, og synes det er vanskelig spise lunsj fordi jeg blir dårlig da. Jeg spiser nok hjemme, men kroppen min fungerer best med kun ett måltid om dagen. Og ja, jeg gikk også ned mye i vekt da jeg startet i jobben. Men jeg er ikke interessert i å snakke om hvordan tarmene mine fungerer med kolleger, det er privat... Så når de begynte legge seg opp i mine matvaner, så sluttet jeg helt være i kantina i lunsjen, nå sitter jeg heller på kontoret mitt så jeg slipper at folk legger seg opp i hva jeg spiser eller ikke spiser. AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Men du skjønner sikkert du også at det er fullstendig irrelevant at du får i deg nok næring ved å spise i det spisevinduet når TS sin kollega er veldig veldig tynn og ikke får i seg nok. Anonymkode: 8197e...3d3 Hva er veldig veldig tynn? Jeg får høre "du som er så tynn" "du må spise mer" "du kan iallefall ikke gå ned mer" og har en bmi på 22. Du har ingen grunnlag for å påstå at kollegaen ikke får i seg nok, kun basert på ts sin vurdering om at hun er tynn. Anonymkode: d8238...cb5 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2025 #38 Skrevet 24. februar 2025 Jeg hadde en kollega som spiste lite. Jeg sa ikke sånn kjempe mye. Hun fungerte jo jobb sammenheng. Men hun kom en dag og sa at mannen hennes hadde tatt kontakt med legen hennes om spisingen hennes. Jeg var da lederen hennes. Hun var knust. Synes det var fryktelig dårlig gjort. Jeg spurte da hva han var redd for. Hun sa at hun ikke spiste. Jeg svarte. Du spiser jo litt men ikke næringsrik mat. Var bare osteloff og coca cola. Vi ble enig om å ha felles mat. Vi laget sammen på jobb slik at vi alle spiste fra det. Vi laga pastasalat f.eks. ellers så spanderte jeg mat hvis vi ikke hadde tid til å lage. Jeg sørger for at det var mat på jobb. Slik at det ble lett for henne å velge riktig mat. Hun er fortsatt ei tynn dame. Jeg ser at hun har kommet tilbake med de dårlige vanene med mat. Hun jobber ikke sammen med meg. Men det hender jeg ser henne når hun «spiser». Anonymkode: 763b5...869
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2025 #39 Skrevet 24. februar 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ledere har taushetsplikt, ansatte har ikke. Anonymkode: 89756...ef4 Men ærlig talt, man ringer ikke mammaen til en 19-åring. Anonymkode: 52ef4...b4e 5 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2025 #40 Skrevet 24. februar 2025 Som en person med spiseforstyrrelse hadde jeg virkelig ikke likt at kolleger hadde påpekt spisinga mi. For å si det sånn, det er ikke som om vi, familien og legen vår ikke er veldig klar over det allerede. Det er ingenting du kan gjøre med det som endrer noe, annet enn at det blir enda mer ubehagelig for personen som tydeligvis allerede prøver å være minst mulig synlig på alle måter. Anonymkode: 5086d...6df 3 2 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå