Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg ble nylig stoppet av sivil politi pga kjørte 65 i 60 sone. Politiet kjørte inn i gårdsrommet og satte på blå lysene. 
Alt gikk fint og var forsåvidt ok. Så kom det til boten og prikker på kjørerkortet. Jeg er en konfliktsky person som bare svarer ja hvis jeg blir konfrontert.

i dette scenarioet var det kun politibetjenten og meg (politi mann og meg kvinne). Når det kom til boten ville jeg bare ha dette overstått, og det var her politibetjenten startet truende. Han begynte å nevne at jeg bl.a. må i rettssak dersom jeg ikke signerte umiddelbart. At dette ville bli en stor sak som ville dras over lang periode og at det beste var bare om jeg signerte på boten. 
jeg følte i dette scenarioet at jeg ikke hadde noe valg, men ser nå at det hadde vært lurt å ikke signert og sendt klage.

Han ble så utrolig hissig når min mann kom hjem og spurte fint og rolig hvorfor jeg får bot for 65 i 60 sone. Han truet min mann med at man ikke spør noen om hvordan man skal gjøre jobben sin og bla bla. Politibetjent måtte ta seg en pause i bilen han ble så sinna. Han spurte om min manns ID og plottet det inn i systemet. Min mann fikk advarsel for å stille spørsmål om boten. Det virket som politiet hadde utrolig makt behov. Denne hendelsen skremte meg utrolig og har satt i kroppen i flere timer.

Er denne truende oppførselen vanlig? Hvor man føler at man ikke får noe valg? Og er det ett sted å melde om slik oppførsel mot politibetjente? 

Anonymkode: 25aec...c5c

• Hjerte 12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre en stor andel av politifolk som er psykopater med mindreverdighetskomplekser.

Og det hjelper ingen ting å klage til spesialenheten for henleggelse av politisaker... Da blir de bare hevngjerrige mot deg.

Anonymkode: 796bd...4ba

• Liker 13
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hei,

Jeg ble nylig stoppet av sivil politi pga kjørte 65 i 60 sone. Politiet kjørte inn i gårdsrommet og satte på blå lysene. 
Alt gikk fint og var forsåvidt ok. Så kom det til boten og prikker på kjørerkortet. Jeg er en konfliktsky person som bare svarer ja hvis jeg blir konfrontert.

i dette scenarioet var det kun politibetjenten og meg (politi mann og meg kvinne). Når det kom til boten ville jeg bare ha dette overstått, og det var her politibetjenten startet truende. Han begynte å nevne at jeg bl.a. må i rettssak dersom jeg ikke signerte umiddelbart. At dette ville bli en stor sak som ville dras over lang periode og at det beste var bare om jeg signerte på boten. 
jeg følte i dette scenarioet at jeg ikke hadde noe valg, men ser nå at det hadde vært lurt å ikke signert og sendt klage.

Han ble så utrolig hissig når min mann kom hjem og spurte fint og rolig hvorfor jeg får bot for 65 i 60 sone. Han truet min mann med at man ikke spør noen om hvordan man skal gjøre jobben sin og bla bla. Politibetjent måtte ta seg en pause i bilen han ble så sinna. Han spurte om min manns ID og plottet det inn i systemet. Min mann fikk advarsel for å stille spørsmål om boten. Det virket som politiet hadde utrolig makt behov. Denne hendelsen skremte meg utrolig og har satt i kroppen i flere timer.

Er denne truende oppførselen vanlig? Hvor man føler at man ikke får noe valg? Og er det ett sted å melde om slik oppførsel mot politibetjente? 

Her var det mye rart med historien din. For det første så er det brudd på veitrafikkloven å kjøre 5 km over fartsgrensen. Kilde: https://lovdata.no/artikkel/hva_blir_boten_hvis_du_kjorer_for_fort/4290. For det andre så er det jo korrekt at det vil bli en rettssak hvis du ikke vedtar forelegget. Det er jo bare ren opplysning om konsekvensene av å ikke vedta. Da vil i tillegg beløpet du må betale bli høyere. Og hvordan vet du politimannen måtte sette seg i bilen for å roe seg ned. Var det noe han sa til deg?

Anonymkode: 2580a...6f5

• Liker 23
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke helt hva som var trussel i den situasjonen? Politiet må gjøre jobben sin, og en bot må betales. Sure penger, men slik er det. 

Det er jo sant at det blir rettssak hvis noen nekter å betale boten sin.

Endret av GlitrendeSjokolade
  • Liker 5
Skrevet

Den boten der er bare tull det virker som om politiet nå bare prioriterer trafikklovbrudd og lar alt annet ligge jeg har sett på noen Episoder av Politiet Tango 38 og Nattpatruljen og der ser det ut som en kun prioriterer trafikklovbrudd hadde jeg vært politimann så ville jeg glatt oversett de 5 km dine 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere som anklager ts for å bare finne på ting kan ikke ha hatt særlig med politiet å gjøre. 

Politiet vil definitivt oppføre seg sånn ofte. Er mange psykopater som tiltrekkes av Politiyrket. All makten det gir. 

Men ja det kan meldes inn oppførselen til politibetjenten. Bare husk datoen det skjedde og klokkeslett så må du levere en klage. Men vet ikke hvor. 

Anonymkode: 36acd...8f7

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei,

Politiet avdekker lovbrudd med alle midler og ønsker å avgjøre saker hurtigst mulig. Rettsikkerhet er ikke nødvendigvis i høysetet. De er ikke nødvendigvis sinte, men noen er det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja du kjørte for fort, så da får en bot. 

Og de er pliktig til å si hvis du ikke godtar forenklet forelegg. Blir det rettsak og ting kan bli høyere en ved et forenklet forelegg. Og selv om du følte det var truende fordi han opplyste om rettighetene dine ved at du kan nekte forelegget men da blir rettsak, det er nå ikke truende.  Er nå noe han er lovpålagt å si.

Anonymkode: 5f7d3...940

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ved trafikkontroll er de alltid flere, fordi de måler med laser. 

Og prikker fordi du var 5 km/t over i 60? Det skjer ikke. Må være minst 10 km/t over. 

Så noe av det du forteller stemmer ikke

Anonymkode: 270b8...218

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du ikke betale bot hvis du kjørte for fort? Ut fra et kjapt søk ser det ut som det er standard med 1150 kr når man kjøre 5km/t for fort i en 60 sone. Fikk du høyere bot enn dette?

Anonymkode: edc88...017

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette var mye drama for lite. Du kjørte for fort, ble tatt for det. Gå videre i livet. 

Anonymkode: dc2d1...5f2

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing og tilhørende svar. Den er i tillegg flyttet fra underforumet Bil og trafikk.

Rhodiola, adm.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hei,

Her var det litt ymse fra ts...

Du ble ilagt et forenklet forelegg for å ha kjørt for fort. Selv om dette teknisk er en bot så er det en mildere, og for de fleste av oss en mer hensiktsmessig reaksjon i et tilfelle som dette. Det er jo greit for mange av oss ikke å havne i bøteregisteret for eksempel. Kan teoretisk by på visse utfordringer i visse yrker.

Du bestrider ikke at du har kjørt for fort i det du skriver, så den er i grunn grei – går ut fra at du kjørte for fort.

Så skriver du " jeg følte i dette scenarioet at jeg ikke hadde noe valg, men ser nå at det hadde vært lurt å ikke signert og sendt klage". Niks, det er ikke slik det fungerer. Enten vedtar du forenklet forelegg, eller så får du din dag i retten. Det er ikke slik at du kan skrive brev og klage etterpå. 😄 Den forklaringen eller forsvarstalen må du eventuelt ta i retten, med dommeren. 

Møtet i retten ville trolig resultert i at du fikk en bot, i stedet for et forenklet forelegg.

Du er voksen. Din mann har ikke noe med å legge seg opp i eller på noen som helst måte forstyrre tjenestepersonen i sitt arbeid. Han burde holdt kjeft, og overlatt dette til sin voksne kone. At tjenestepersonen tar personalia på mannen din i dette tilfellet er helt naturlig og helt OK.

Når det gjelder prikkbelastningen: Får du prikker har han ikke registrert deg på 65 km/t eller lavere. 66-70 gir to prikker i 60-sonen.

Anonymkode: 21546...a7a

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er dessverre en stor andel av politifolk som er psykopater med mindreverdighetskomplekser.

Og det hjelper ingen ting å klage til spesialenheten for henleggelse av politisaker... Da blir de bare hevngjerrige mot deg.

Anonymkode: 796bd...4ba

Det der er tull. Psykopater som du kaller det blir selvsagt silet ut ved opptak til Phs. Min sønn er politi, han er ikke mye maktsyk eller har mindreverdighetskomplekser - tvert imot. Han er en mann med solide verdier og høy moral. Han ønsker genuint å gjøre en god jobb som politi. Politiet bør heller applauderes, at noen gidder å ta på seg all dritten de å stå i og ordne opp i.

Anonymkode: a9d4c...e8e

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vært forsiktig med å klage om du bor på en liten plass. Det kan fort skje at politiet da er ute etter å ta deg i fremtiden. Stopper bilen hver gang de ser det i "random" kontroller og lignende. De er ofte skikkelig hevngjerrige og bøllete. Det er personlighetstrekk som går igjen hos de som utdanner seg som politi. Pass litt på her.

Anonymkode: 20f73...f40

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hei,

For å ha nevnt det; jeg har aldri fått prikker og aldri hatt saker eller konflikter med politiet. MEN, skal vi tillate slike politi som referert å gå bevæpnet 24/7 her i landet? Står de over loven med "licence to kill"? Vi har ikke dødsstraff her i landet, jo flere politi med våpen, jo flere blir skutt. Med personligheter som referert her, kan det fort skje.

Anonymkode: 6d097...84d

• Liker 4
Skrevet (endret)

De runder somregel ned en del. Det kan virke tåpelig å få bot for å kjøre 5kmt for fort, men I realiteten var nok farten noe høyere enn 65

Endret av ltfutt
  • Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

For å ha nevnt det; jeg har aldri fått prikker og aldri hatt saker eller konflikter med politiet. MEN, skal vi tillate slike politi som referert å gå bevæpnet 24/7 her i landet? Står de over loven med "licence to kill"? Vi har ikke dødsstraff her i landet, jo flere politi med våpen, jo flere blir skutt. Med personligheter som referert her, kan det fort skje.

Anonymkode: 6d097...84d

Vi har bare TS sin beskrivelse av politiet. Hun oppfatter han truende, kanskje han bare var noe utålmodig/irritert over at hun ikke vedtok boten med en gang. Det er jo ikke så rart, siden DET ER DET FORNUFTIGE Å GJØRE. Ser for meg en skikkelig Karen, med en ennå verre ektemann. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Vi har bare TS sin beskrivelse av politiet. Hun oppfatter han truende, kanskje han bare var noe utålmodig/irritert over at hun ikke vedtok boten med en gang. Det er jo ikke så rart, siden DET ER DET FORNUFTIGE Å GJØRE. Ser for meg en skikkelig Karen, med en ennå verre ektemann. 

Ja, politiet så seg nok nødt til å forklare med STORE BOKSTAVER, noe som ble oppfattet som truende for en som ikke er vant til å bli irettesatt. 

Anonymkode: 90179...a4a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Her var det mye rart med historien din. For det første så er det brudd på veitrafikkloven å kjøre 5 km over fartsgrensen. Kilde: https://lovdata.no/artikkel/hva_blir_boten_hvis_du_kjorer_for_fort/4290. For det andre så er det jo korrekt at det vil bli en rettssak hvis du ikke vedtar forelegget. Det er jo bare ren opplysning om konsekvensene av å ikke vedta. Da vil i tillegg beløpet du må betale bli høyere. Og hvordan vet du politimannen måtte sette seg i bilen for å roe seg ned. Var det noe han sa til deg?

Anonymkode: 2580a...6f5

Stiller meg bak dette. Politibetjenten opplyste deg om fakta. At du tolker det som truende oppførsel, vel det sier kanskje litt om terskelen din for å "føle" noe, uten å ta til deg realitetene. 

Anonymkode: bd6cb...584

• Liker 9
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...