Gå til innhold

Daten skal bli sæddonor

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

så han er av typen som tar imot et organ men som ikke selv er organdonor også kanskje? En egoist .. Festlig.. Jeg tror min forelskelse ville dødd en brå død.. 

Anonymkode: b810d...840

Ja! Og at eneste målet med donasjon er å føre genene videre antyder også egoisme. Hadde vært bedre om det var fordi man vil hjelpe og evt. penger selvom det ikke er så mye. 

Ser forsåvidt ikke poenget med det heller da dette er reglen:

Kan jeg få vite hvor mange barn jeg eventuelt er opphavet til?

Nei, du kan ikke få informasjon om bruk av din sæd.

Endret av hahaha
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Spermen hans er utgått på dato egentlig. Derfor maksgrensa for donorer er 45. Forskning viser at «gammel» sæd øker sjansen for psykisk sykdom hos barnet: https://www.forskning.no/sykdommer-barn-og-ungdom-psykologi/barn-av-eldre-fedrar-blir-oftare-psykisk-sjuke/577435

Så det er en sak her. Det andre er jo hans holdning: « Mine gener er så fantastiske at jeg får panikk ved tanken på at de ikke blir videreført her i verden» For her er det ikke altruisme, altså et ønske om å hjelpe andre.. I tillegg er det uaktuelt å ta imot hjelp i tilfelle dere ikke lykkes i å bli gravid = andres sæd er ikke av god nok kvalitet.

Sikker på at dette er en fyr du ønsker barn med ts?

Anonymkode: d4d6d...ec0

Kan man liksom komme dit panisk 2 mnd før sin 45 årsdag ,når han i tillegg er barnløs ? Vil ikke sykehus blir skeptisk. Trodde ikke de ville ha så gammel sperm,og jeg mener at suksess med ivf er lavere ved så høy alder på mann. 

Anonymkode: e77f9...1ab

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kan man liksom komme dit panisk 2 mnd før sin 45 årsdag ,når han i tillegg er barnløs ? Vil ikke sykehus blir skeptisk. Trodde ikke de ville ha så gammel sperm,og jeg mener at suksess med ivf er lavere ved så høy alder på mann. 

Er ikke ekspert her altså, men det er et visst regime man må gjennom for å bli akseptert som sæddonor. Kan ikke bare troppe opp å få et glass og levere « det hvite» (som er uttrykket som ble brukt i en annen tråd her😂

https://medicus.no/bli-saeddonor/?gad_source=1&gbraid=0AAAAAD--68m-fSOmr2m_dmLJFkJjVfXeT&gclid=Cj0KCQiAwtu9BhC8ARIsAI9JHalWqFZpBxtvCt1bf18LtvFJZQwxqk0kbwlwysiFN9h-Z9a-bYPp8XEaApOWEALw_wcB

Anonymkode: d4d6d...ec0

• Liker 1
Skrevet

Ser ikke problemet 

Anonymkode: 31201...305

Skrevet

Tviler på at de vil ha/trenger sæden hans. 

Anonymkode: 82541...d16

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er helt uaktuelt sier han ...

Hva han sier nå kan være noe annet enn om han sto i situasjonen. 

Anonymkode: c48a6...8ec

Skrevet

Han blir ikke godkjent når det er så kort tid til han når aldersgrensen. Man bruker ikke ressurser på å utrede en donor som kan donere en gang.

Men han kan selvfølgelig donere på det private markedet, men jeg håper jo at ingen er så desperate at de slår til på noe slikt.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er imot sæddonasjon og eggdonasjon. Det er å tukle med naturen, og litt skummelt at man plutselig kan møte et halvsøsken og bli forelsket og få barn- så får barna problemer med helsen pga «innavl». Det er ikke naturlig og man har ikke særlig kontroll på genene og barna får ikke vite hvem den andre forelderen er, eller de kan vite det men det blir aldri en mor/far til de. Bare en donor som de kanskje vet navnet og alder på, og som har masse barn med andre og de får mange halvsøsken overalt som de ikke kjenner. Og man blir jo ikke rik på å donere heller? Han vil bare spre genene sine- men ikke være en far?

Anonymkode: 25aad...04d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Min kropp, mitt valg gjelder kanskje bare for damer? 🤷‍♂️

Anonymkode: 07e06...c1f

Litt forskjell på å ta abort, og donere sæd og få hundrevis av barn rundt omkring som ikke får vite hvem faren sin er - for å tjene penger. Eller et egoistisk behov for å «spre genene». Ingen som stopper menn fra å være sæddonor hvis de vil det og blir godkjent så de får velge de.

Men om de ikke fikk lov å være donor og det ble ulovlig så blir ikke livet og helsen deres ødelagt selv om de ikke får solgt sæden sin.Mens mange mannlige ledere og menn generelt ønsker å forby abort- så kvinnen må gå gjennom en graviditet og ødelegge livet deres, og kanskje også barnet de får mot sin vilje.

• Liker 1
Skrevet

Hadde vært helt uaktuelt for meg

Anonymkode: 3cfa7...29e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Ulven skrev (2 timer siden):

Han blir ikke godkjent når det er så kort tid til han når aldersgrensen. Man bruker ikke ressurser på å utrede en donor som kan donere en gang.

Men han kan selvfølgelig donere på det private markedet, men jeg håper jo at ingen er så desperate at de slår til på noe slikt.

Sikker ? Hvor lang tid tar en utredning ?

Gjest pop up bruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har datet en mann i flere mnd og blitt forelsket . Vi har blitt et par . Ingen har barn. Han slapp plutselig bomben i natt om at han skal bli sæddonor - rett før sin 45 årsdag. Han sier han har panikk å få føre sine gener videre. Vi har samtidig planer om å få barn,men siden jeg er litt gammel er han redd det ikke går .Mine følelser driter han i og forstår ikke at jeg ikke vil han skal befrukte andre single og lesbiske damer. Jeg har opplevd mye sykt i mitt liv, men dette tror jeg tok kaka. Samtidig lurer jeg på om de vil godkjenne en donor rett før hans 45 årsdag som ikke har egne barn .Sykt ???

Jeg syns du skal puste litt, og tenke litt gjennom dette før du lager det for en for stor greie. 

- han sier han skal bli sæddonor, ikke at han allerede er det. Hvis det er noen etiske problemstillinger du ønsker å ta opp har du muligheten. 

- at han ønsker å bli sæddonor er lover kanskje positivt for hans sædkvalitet? Mange vestlige menn har avæet lav sædkvalitet,  om du er så heldig å være med en som har bra kvalitet er jo det gull 

- snakk sammen, så løser dere kanskje det her 

❤️

Skrevet

Jeg synes i utgangspunktet det er bra noen stiller som sæddonorer.

Men akkurat begrunnelsen hans liker jeg ikke. Det er ikke for å hjelpe andre, det er for å få genene sine videre. Han har et litt sykt fokus på dette. Jeg ville også blitt skeptisk her. Hvilke verdier setter han egentlig høyt som menneske?  Vil dette bli en bra partner og far i vanskelige tider?

Anonymkode: 97626...6b6

• Nyttig 3
Skrevet

Vi satt oppe hele natta og diskuterte . Han sier det ikke er sikkert det blir barn med meg siden jeg er 41 . ( Jeg har sjekket meg for flere år siden og var fertil ) Han har ikke sjekket seg.  Håper egentlig på litt karma... 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 10.36):

Jeg hadde aldri orket å være med han lengre. Bare tanken på at han har potensielle barn med andre er skikkelig hardt nei for meg. Skal min mann ha barn så er det kunn med meg, og ingen andre.
Finnes sikkert de der ute som synes det er ok at typen er donor, men det er slettes ikke for alle.
Synes det er råttent gjort og lite respektfult ovenfor deg. Om det er så viktig for han å føre genene videre så kan han gjøre det alene eller med ei som synes dette er ok.

Anonymkode: 79076...0f8

Dette. Hadde mannen min sagt noe sånt hadde min respons vært "nei, niks, nopetinope - der er døra".

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er imot sæddonasjon og eggdonasjon. Det er å tukle med naturen, og litt skummelt at man plutselig kan møte et halvsøsken og bli forelsket og få barn- så får barna problemer med helsen pga «innavl». Det er ikke naturlig og man har ikke særlig kontroll på genene og barna får ikke vite hvem den andre forelderen er, eller de kan vite det men det blir aldri en mor/far til de. Bare en donor som de kanskje vet navnet og alder på, og som har masse barn med andre og de får mange halvsøsken overalt som de ikke kjenner. Og man blir jo ikke rik på å donere heller? Han vil bare spre genene sine- men ikke være en far?

Og dette. En mann som så mye som vurderte å donere sæd hadde vært så langt fra mine verdier at det aldri kunne blitt oss. 

Anonymkode: 891a9...e58

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg kjenner flere som har fått barn med donor, så jeg støtter i utgangspunktet hans rett til det. 

Samtidig så tror jeg ikke at jeg  ville innledet et forhold til en som har vært eller skal bli sæddonor hvis målet var å få barn med han.  Da jeg og nåværende samboer og far til mine barn snakket om å få barn var vi helt enige om at ingen av oss skal donere gener til andre.

Slik lovene er utformet i Norge innebærer det at man som donor på hvilket som helst tidspunkt kan få en henvendelse fra donorbarn, men ikke omvendt. Våre barn ville da hatt genetiske søsken som har rett til å oppspore dem (via donor, altså enten far eller mor), men ikke ha samme mulighet selv. Jeg synes det er fint at lovene beskytter donorbarn, men smutthullet blir da at donors biologiske og oppfostrede barn vil ha nære genetiske slektninger de ikke har innsyn i uten at de selv har vært med på å ta det valget. 

Jeg har en venninne som er donorbarn fra den tiden da sæddonasjon var helt Texas. Hun fikk ikke vite om donasjonen gjennom sine foreldre (slik lovene den tiden åpnet for), og jeg var nær venn av henne den tiden da hun fikk vite om genetiske søsken via en tilfeldighet. Det kan være vondt og vanskelig å oppleve at dette er utenfor ens kontroll. 

Anonymkode: 0f274...d56

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 3.49):

Han sier han har panikk å få føre sine gener videre. Anonymkode: e77f9...1ab

Versågodneste! :)

Jeg kom ikke lengre i tråden før jeg konkluderte. Da jeg kom litt videre slo det meg at TS (det anonyme krek..) kanskje kunne ha utbytte av å lese sitt eget innlegg igjen, evt få noen til å lese det høyt..

Skrevet

Har bestemt meg for å avslutte relasjonen. Han kunne gjort dette i 45 år og skal nå plutselig gjøre det i et forhold med meg . Han klager over at vi trolig får et barn og barnet trenger donorsøsken . Håper jeg finner en annen mann å få barn med. Karma .

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi satt oppe hele natta og diskuterte . Han sier det ikke er sikkert det blir barn med meg siden jeg er 41 . ( Jeg har sjekket meg for flere år siden og var fertil ) Han har ikke sjekket seg.  Håper egentlig på litt karma... 

Selv om du var fertil for flere år siden, så er det ikke sikkert du er det nå. Ikke sikkert dere hadde fått det til uansett. Hvorfor har du ikke begynt prosjekt baby før nå? Nå er du gammel. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 3.49):

Har datet en mann i flere mnd og blitt forelsket . Vi har blitt et par . Ingen har barn. Han slapp plutselig bomben i natt om at han skal bli sæddonor - rett før sin 45 årsdag. Han sier han har panikk å få føre sine gener videre. Vi har samtidig planer om å få barn,men siden jeg er litt gammel er han redd det ikke går .Mine følelser driter han i og forstår ikke at jeg ikke vil han skal befrukte andre single og lesbiske damer. Jeg har opplevd mye sykt i mitt liv, men dette tror jeg tok kaka. Samtidig lurer jeg på om de vil godkjenne en donor rett før hans 45 årsdag som ikke har egne barn .Sykt ???

AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 7.29):

Det er helt uaktuelt sier han ...

Håper ikke denne mannen får formere seg på noen måter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...