Gå til innhold

Utsatt skolestart

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 9.09):

Anbefaler foreldre i din situasjon å strekke ut hånden til andre foreldre.

"Problemet" rundt utsatt skolestart er jo oppfatningen om stigma rundt det, eller annerledesheten ved å være det eneste i en klasse.

Det er jo ganske paradoksalt at mange foreldre sitter med akkurat den bekymringen du har, og sitter på hver sin tue og vegrer seg for å ta valget i frykt for å være den eneste. 

Går det an å ta kontakt med andre foreldre i barnehagen som har gutter født sent på året? Sende ut en melding om at dette er noe dere vurderer? Eller rekke opp hånden på et foreldremøte?

Prøv å organiser dere litt, hvis det plutselig er flere gutter på samme kull kan det hende at det blir lettere for alle.

Anonymkode: a20e9...253

Synes dette blir litt feil tankegang, all den tid de fleste gutter født sent på året klarer seg fint på skolen de også, selv om man ser en høyere andel blant disse som kan slite enn barn født tidligere på året, betyr det ikke at de fleste gjør det. Min erfaring er også at skolen er veldig klar over denne problemstillingen. 

Bare i min sønns klasse er det 4 gutter født i nov-des, 3 av dem, inkludert min sønn, vil jeg beskrive som ganske umodne til skolestart, men det har gått veldig fint både sosialt og faglig. 

Anonymkode: 8ae7d...14d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 20.18):

Man får faktisk ikke utsatt skolestart om man har noen diagnoser :) 

Anonymkode: 1d398...c49

Selvfølgelig kan man få det. Hvorfor sprer du feilinformasjon?

Anonymkode: e73ca...3a0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 23.17):

Min desembergutt fikk utsatt skolestart. Jeg kommer aldri til å angre på det valget! 

Selv ikke når han er 14 og må forklare alle rundt hvorfor han er ett år eldre enn de andre i klassen?

Anonymkode: da3c9...e19

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 10.52):

Vi har en sønn som egentlig skal starte på skolen høsten 2025. Han er født i november.

Han er en smart gutt rent faglig. Han leser enkle setninger, og har god logisk sans. Konsentrasjonsevnen er også bra.

MEN. Han sliter tidvis sosialt. Leker mest med barna fra årskullet under, og helst bare en om gangen. Gruppedynamikk er vanskelig for han. Og han kan gå veldig opp i sine egne fantasileker/prosjekter - og da er det sjelden så attraktivt for de andre barna å bli med. Fordi han vil bestemme for mye. Vi øver på dette hjemme, men det blir mest med oss voksne, da søsken bare er baby. 

Barnehagen mener han kan ha nytte av utsatt skolestart. Både for å jobbe med det sosiale, men også fordi han fremdeles er ekstremt fokusert på lek. I tillegg kan gutten vår være veldig treg med å spise og være klar i tide. Det er mest uttalt hjemme.

Vi bor i en kommune som har blitt  mer åpne for utsatt skolestart. En jente på en av de andre avdelingene i barnehagen fikk utsatt i fjor. Signalet vi har fått er at beslutningen i stor grad er opp til foreldrene.

Samtidig gnager det litt på oss som foreldre. Vi er redde for at det skal følge med et stigma - at gutten vår skal føle seg mislykka. At han ikke er "flink" nok til å starte sammen med de andre. Og han er jo ikke født _så_ seint på året. Det vil være yngre barn enn han som starter med årskullet sitt som normalt.

Er det noen som har erfaring med utsatt skolestart, fordeler og ulemper? Konsekvenser for barnet? Virker det som utsatt skolestart har blitt mer akseptert og vanlig der dere bor de siste åra?

Anonymkode: e164e...c42

Ja, jeg er selv lærer og spesialpedagog og mener mange flere burde søke om utsatt skolestart. 

Absolutt gode grunner og din er uansett født i november. Du skriver at han er mest med de som er ett år yngre, men da mener du vel egentlig at han er mest med de som er fra 2 måneder yngre?

Håper og på at vi snart går tilbake til skolestart først for 7-åringer. Skolestart for 6-åringer har jo vært en fullstendig fiasko. 

Anonymkode: 963e2...262

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 11.24):

Lys på kaka er ut. Men her tegner de tallet på kort til hverandre, og de er opptatt av alder. "Nå er det bare jeg og L i klassen som er 7 år, de andre er 8" Sier sa min f.eks i fjor før hun hadde fødselsdag. Det trenger jo ikke være sånn alle steder. Men.. Hva med idrett. Går alle på fotball, får gutten være med de i klassen, eller er de strenge på fødselsår?

Anonymkode: 4dfdc...525

I barnefotballen er det ikke noe problem, men når de kommer opp i ungdomsfotballen må det søkes dispensasjon for overårig spiller.

Jeg er lagleder for sønnens lag, og måtte gjøre dette nå for hans kompis som er ett år eldre.

Anonymkode: da3c9...e19

Skrevet

Vi har en sønn som egentlig skal starte på skolen høsten 2025. Han er født i november.

Han er en smart gutt rent faglig. Han leser enkle setninger, og har god logisk sans. Konsentrasjonsevnen er også bra.

MEN. Han sliter tidvis sosialt. Leker mest med barna fra årskullet under, og helst bare en om gangen. Gruppedynamikk er vanskelig for han. Og han kan gå veldig opp i sine egne fantasileker/prosjekter - og da er det sjelden så attraktivt for de andre barna å bli med. Fordi han vil bestemme for mye. Vi øver på dette hjemme, men det blir mest med oss voksne, da søsken bare er baby. 

Barnehagen mener han kan ha nytte av utsatt skolestart. Både for å jobbe med det sosiale, men også fordi han fremdeles er ekstremt fokusert på lek. I tillegg kan gutten vår være veldig treg med å spise og være klar i tide. Det er mest uttalt hjemme.

Vi bor i en kommune som har blitt  mer åpne for utsatt skolestart. En jente på en av de andre avdelingene i barnehagen fikk utsatt i fjor. Signalet vi har fått er at beslutningen i stor grad er opp til foreldrene.

Samtidig gnager det litt på oss som foreldre. Vi er redde for at det skal følge med et stigma - at gutten vår skal føle seg mislykka. At han ikke er "flink" nok til å starte sammen med de andre. Og han er jo ikke født _så_ seint på året. Det vil være yngre barn enn han som starter med årskullet sitt som normalt.

Er det noen som har erfaring med utsatt skolestart, fordeler og ulemper? Konsekvenser for barnet? Virker det som utsatt skolestart har blitt mer akseptert og vanlig der dere bor de siste åra?

Dette er noe jeg er sterkt i mot. La barnet begynne på skolen til normert tid. 
Senere i livet vil utsatt skolestart blir noe de fleste voksne barn reagerer negativt på.

Anonymkode: 8e1af...816

Skrevet

Erfaringen min med utsatt skolestart, er at det er omtrent umulig å få. Sønnen min har tre diagnoser og født i November. Jeg kjempet for utsatt skolestart. Det ble nei.

Skrevet
Irja skrev (2 timer siden):

Erfaringen min med utsatt skolestart, er at det er omtrent umulig å få. Sønnen min har tre diagnoser og født i November. Jeg kjempet for utsatt skolestart. Det ble nei.

Men klagde du på PPT sin sakkyndige vurdering? 

Skrevet

Problemet med en slik tråd er at folk er gjerne preget av egne erfaringer. Jeg har en sønn født i desember. Han startet på skolen med de andre. Ingen foreslo for oss å utsette. De første skoleårene merket jeg ganske godt at han var umoden men det har gått seg til. Vi får jo aldri svaret på hva om vi hadde vi ventet? 

Jeg hadde en god venninne i oppveksten som var født i november og hadde utsatt skolestart. Hun har altså ett år eldre. Ingen reagerte på det. Hun var ikke spesielt skoleflink. Tror det var bra for henne.

Anonymkode: 6df20...03b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men klagde du på PPT sin sakkyndige vurdering? 

Ja.

Skrevet

Jeg kunne beskrevet min datter helt likt. Hun er født i februar og var skolestarter i fjor. Hun er fortsatt ganske umoden, men etter et halvt år på skolen ser det nå ut til å «slippe» taket litt. Helt siden skolestart har jeg sett at det er veldig store forskjeller mellom barna på første trinn med tanke på modenhetsnivå. 

Jeg skjønner din bekymring, men ville nok tatt kontakt med fastlegen og bedt om henvisning til en barnepsykolog for å få en faglig vurdering på om utsatt skolestart er å anbefale. 

Anonymkode: 10916...4c4

Skrevet

Vårt barn, gutt født i november, fikk utsatt skolestart. Han går nå i andreklasse. Har i ettertid fått Aspergerdiagnose, skal nå utredes for ADHD. Flink faglig (på topp i klassen på flere områder), men konsentrasjon er vanskelig, og det sosiale er enda verre. Det var en lang og tung prosess å få utsatt skolestart. Bra det tydeligvis er enklere i deres kommune, vi måtte virkelig kjempe mot PPT. Hadde heldigvis skole, barnehage og HABU på laget. 
Vi har gode erfaringer med utsatt skolestart, det hadde vært katastrofalt for sønnen vår å ikke få det, tror jeg. Men deres barn virker å ha mye mindre vansker. Jeg skal ikke råde dere til hverken det ene eller det andre, annet enn å få det avklart raskt. For det er vanskelig å gå store deler av våren i barnehagen og ikke vite hva man skal si til barnet angående skolestart, barnet går på skolestartergruppe i barnehagen, det er så stort skolefokus - og så vet man ikke hvordan det blir. For vår del ble det avklart i april, og det er altfor sent. Da hadde vi tatt opp det allerede to år tidligere, men PPT trenerte til siste slutt. Til slutt måtte skolen regelrett sette PPT på plass. Jeg var også tydelig på at jeg ville klage det inn til Statsforvalter hvis han ikke fikk utsatt skolestart, når vi hadde en sterk anbefaling fra HABU på utsatt skolestart. 
For deres del vil det bli april før det tas noen beslutning selv om alt går på skinner og dere ikke trenger noen utredning (vi måtte ha det). Ta en beslutning om hva dere ønsker, og ta den raskt. Jeg skal ikke legge skjul på at det er noen utfordringer. Han vil alltid være den som er født året før resten, og det merker vi allerede. For vår del er det absolutt verdt det. Skulle ønske dette var mer opp til foreldre og barnehage, slik det er i Danmark! 

Anonymkode: 6c520...d67

Skrevet

Det er vanskelig å få utsatt skolestart. Det skal mye til. Jeg tror ikke du får det i ditt tilfelle, alle førsteklassinger er forskjellige og noen er umodne enn andre. Det er fremdeles lenge igjen og mye kan skje på disse månedene. 

Anonymkode: 6e7da...74b

Skrevet

Der er lettere nå å få utsatt skolestart. Det har vært en endring de siste år. Nyere forskning, medieoppmerksomhetforskning og politisk belysning har nok bidratt til det. 

Jeg kjenner til flere som har fått utsatt skolestart siste årene, tilbakemeldingene så langt er utelukkende positive.

Anonymkode: 963e2...262

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 20.18):

Man får faktisk ikke utsatt skolestart om man har noen diagnoser :) 

Dette er bare tull.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er bare tull.

Nyansering: man får ikke utsatt skolestart på grunn av en diagnose, om diagnosen er av den typen at barnet ikke ville vært noe mer moden/skoleklar om et år.  Det er noe annet enn å si at barn med diagnose aldri får utsatt skolestart, men om diagnosen er grunnen til at barnet ikke er klart og det ikke vil forandre seg, så får man ikke utsatt skolestart på grunn av den.

Anonymkode: 88b79...80d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 13.08):

Jeg går mot strømmen her. All forskning tilsier at barn, og spesielt gutter, født sent på året blir taperne i skolehverdagen.

Det har blitt mye bevisstgjøring om hvor skadelig for tidlig skolestart kan være. Det er bare for han å si at mamma og pappa ville jeg skulle vente litt om noen spør, og så må dere lære han å bli komfortabel med det og eie det. Dere trenger ikke formidle at det er noe "galt" med han, bare fremstill det som ideologi. Mange mener jo nå at 6-årsreformen skulle vært reversert.

Vi har én i klassen til dattera, og opplever ikke at noen av barna gjør noen sak ut av det. Tror ikke noen har spurt en gang. Nå bor vi et sentralt sted med mye variasjon i det meste. Mulig det er annerledes på mindre steder.

Anonymkode: 3b20f...21b

Selv om forskning sier noe om ei hel gruppe, må man allikevel vurdere enkeltindividet. Jeg er født prematurt og er novemberbarn, men begynte på skolen til vanlig tid, var faglig av de sterkeste i klassen hele veien og har universitetsutdannelse i dag, ingen sosiale vansker. Hadde man brukt gruppedata i vurderingen av meg, hadde man bommet stygt. I tillegg skal vel utsatt skolestart brukes for de barna hvor man forventer at det ekstra året skal gi den nødvendige utviklingen. Altså ikke der hvor vanskene forventes å vedvare i vesentlig grad. Er det slik at bhg forventer modning eller tenker de at han vil ha vansker som krever tilrettelegging også etterpå? Og hvordan er skolen der dere bor? 

Anonymkode: 47fc9...78e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...