AnonymBruker Skrevet 18. februar 2025 #21 Skrevet 18. februar 2025 Mitt barn er novemberbarn og har ikke hatt noe problem på skolen, ikke mer enn guttene som ble født i januar iallfall. Hadde aldri gått for utsatt skolestart om ikke barnet er mindre begavet for jo eldre de er jo mer opptatt er de av at de er født samme år og vi har en som er eldre på vårt trinn og han faller litt ut av det sosiale siden det meste blir delt etter år. Anonymkode: 336c2...14e
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2025 #22 Skrevet 18. februar 2025 Har er barn født sent i desember (februar termin, prematurt). Søkte utsatt skolestart grunnet litt umodenhet. Fikk avslag grunnet høy score på evnetest. Går i 1. klasse nå og det har gått helt utmerket. Så her hadde PPT og barnehagen rett i sin anbefaling / vedtak Anonymkode: 76ff4...3b9
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2025 #23 Skrevet 18. februar 2025 Ikke hør på alle som bare snakker om at det innimellom kan oppleves kjipt å være født i et annet år enn de andre i klassen. Det er sikkert sant, men det er mye viktigere at han starter skolen med gode forutsetninger for å trives og lykkes. Anonymkode: e1839...c8f 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2025 #24 Skrevet 18. februar 2025 Uanonym bruker skrev (7 timer siden): Det kommer sikkert helt an på miljøet, men de jeg kjenner som fikk utsatt skolestart (som er voksne nå), har sagt at de alltid følte seg litt dummere enn de andre, siden de ikke var "smarte nok" til å begynne med sitt eget årskull. De fleste unger er veldig opptatte av hvor gamle de blir når de har bursdag, så jeg tror ikke det er vanlig at ingen snakker om hvor mange år bursdagsbarnet fyller. Jeg hadde i alle fall ikke tatt den risken for de ulempene jeg og flere andre ramser opp pga. et barn som bare var litt umoden sosialt, som TS skriver om sitt barn. Verre å starte skolen før man er moden for det og dermed VÆRE «litt dummere» enn andre, bare fordi moren er redd for hva folk skal tro eller si. Anonymkode: e1839...c8f 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2025 #25 Skrevet 18. februar 2025 Min desembergutt fikk utsatt skolestart. Jeg kommer aldri til å angre på det valget! Anonymkode: 1d398...c49 3 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2025 #26 Skrevet 19. februar 2025 Min gutt er født slutten av året. Vi ventet. Barnehagen støtta oss i det. Det var rett for ham. I dag er han voksen å fullført høyere utdannelse . Han sa det senest i julen. At han er glad vi gjorde det. Lykke til💙 Anonymkode: 2da4f...817 5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2025 #27 Skrevet 19. februar 2025 Hei! Jeg har gutt som er født i desember. Vi ba om en vurdering siden i Danmark der jeg er fra er det veldig veldig vanlig (man går 0 klasse en gang til, men før kunne man gå i bhg et år ekstra). Vi regnet ikke med å utsette skolestarten, men det var fint ift at sosiallærer fulgte litt med og visste hvem han var + at han fikk ha med noen han kjente godt i klassen osv. Han var liten og hadde også mange venner fra kullet under. Men altså, i Norge er det i stigma, så det er bare i helt spesielle situasjoner du bør velge det - det må virkelig være nødvendig. Min gutt var også kvikk og har ikke slitt mer enn andre. Han hadde nok kjedet seg i barnehagen et år ekstra. Hva sier barnehagen? Det går an å rådføre seg med ppt og sosiallærer på skolen også. Anonymkode: ccfe8...811
Amys Skrevet 19. februar 2025 #28 Skrevet 19. februar 2025 Uanonym bruker skrev (23 timer siden): Det kommer sikkert helt an på miljøet, men de jeg kjenner som fikk utsatt skolestart (som er voksne nå), har sagt at de alltid følte seg litt dummere enn de andre, siden de ikke var "smarte nok" til å begynne med sitt eget årskull. De fleste unger er veldig opptatte av hvor gamle de blir når de har bursdag, så jeg tror ikke det er vanlig at ingen snakker om hvor mange år bursdagsbarnet fyller. Jeg hadde i alle fall ikke tatt den risken for de ulempene jeg og flere andre ramser opp pga. et barn som bare var litt umoden sosialt, som TS skriver om sitt barn. Den samme erfaringen har jeg, de er veldig opptatt av alder, "xx er den første som blir 8 år", "når yy har hatt bursdag er alle i klassen 8 år". Så jeg tror nok fort det blir allment kjent at en er eldre (eller yngre) enn de andre. Det med idrett er også et viktig argument, man kan ikke uten videre ha med et barn som er ett år eldre i lagsport, og det vil heller ikke være rettferdig for motspillerne. De jeg vet om som har hatt utsatt skolestart har pga diagnoser uansett ikke vært sammen med de andre i årskullet på idrettsaktiviteter. 3
SPOCA Skrevet 19. februar 2025 #29 Skrevet 19. februar 2025 Arkana skrev (På 18.2.2025 den 14.43): Hvor ofte forteller man klassekamerater hvilket år man er født da? Alle går nok ut fra at alle i klassen er født samme år. Fødselsår er ikke et tema. Når noen spør når bursdagen din er er det jo dag og måned som teller. Og når man inviterer til bursdag er det jo ikke nødvendig å påpeke i invitasjon eller på annet vis hvor mange år man fyller. Hadde ikke de jeg vet om fortalt selv at de har begynt et år tidlig/sent hadde neppe noen i klassen visst det og det kan derfor godt være elever i mine barns klasser som er yngre/eldre uten at noen vet det. Dette er jo ikke noe de tenker på i hverdagen uansett. De snakker ikke om årstall, men år. Er selv kontaktlærer på 2. trinn, og elevene er ekstremt opptatt av hvor gamle de blir. Det er veldig stas (og nåde meg hvis jeg skulle glemme det, hvilket jeg selvfølgelig ikke gjør). Ts: Jeg synes egentlig ikke dette virker som grunnlag for utsatt skolestart. Leken har jo kommet mye mer tilbake i skolen. Selv har vi frilek hver eneste dag de tre første årene av skolen, hvilket betyr at frilek prioriteres i mye større grad enn før. I tillegg er læringen lekbasert i tillegg til frilek. Jeg har f.eks mye stasjonsundervisning som handler om variasjon og mange ulike aktiviteter i fag som matte og norsk. I tillegg er det uteskole hver til annenhver uke (1. trinn har alltid ukentlig uteskole, mitt trinn har det nesten hver uke). Jeg ville nok kanskje ikke valgt utsatt skolestart selv, men du må jo gjøre det du tenker er best for ditt barn.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2025 #30 Skrevet 19. februar 2025 Amys skrev (5 timer siden): Den samme erfaringen har jeg, de er veldig opptatt av alder, "xx er den første som blir 8 år", "når yy har hatt bursdag er alle i klassen 8 år". Så jeg tror nok fort det blir allment kjent at en er eldre (eller yngre) enn de andre. Det med idrett er også et viktig argument, man kan ikke uten videre ha med et barn som er ett år eldre i lagsport, og det vil heller ikke være rettferdig for motspillerne. De jeg vet om som har hatt utsatt skolestart har pga diagnoser uansett ikke vært sammen med de andre i årskullet på idrettsaktiviteter. Man får faktisk ikke utsatt skolestart om man har noen diagnoser Anonymkode: 1d398...c49 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2025 #31 Skrevet 20. februar 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Man får faktisk ikke utsatt skolestart om man har noen diagnoser Anonymkode: 1d398...c49 Min gutt har ingen diagnose bare født slutten av året. Å var bare ikke moden å starte på skolen . Barnehagen som foreslo og rådet oss til det. Han gjorde det bra både i idrett og skole . Tatt master og har en fin jobb i dag. Ikke ble han noe mobbe offer . Men mange i hans klasse var vinter barn. Så de ble fort like gamle . Anonymkode: 2da4f...817 1
Amys Skrevet 20. februar 2025 #32 Skrevet 20. februar 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Man får faktisk ikke utsatt skolestart om man har noen diagnoser Anonymkode: 1d398...c49 Jeg aner ikke hva kriteriene for utsatt skolestart er, jeg vet bare at det med fritidsaktiviteter ikke er et aktuelt problem for de barna som har utsatt skolestart på trinnet til mine barn, de fungerer ikke godt nok til at de f.eks kunne vært på fotballlaget.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2025 #33 Skrevet 20. februar 2025 Arkana skrev (På 18.2.2025 den 14.43): Hvor ofte forteller man klassekamerater hvilket år man er født da? Alle går nok ut fra at alle i klassen er født samme år. Fødselsår er ikke et tema. Når noen spør når bursdagen din er er det jo dag og måned som teller. Og når man inviterer til bursdag er det jo ikke nødvendig å påpeke i invitasjon eller på annet vis hvor mange år man fyller. Hadde ikke de jeg vet om fortalt selv at de har begynt et år tidlig/sent hadde neppe noen i klassen visst det og det kan derfor godt være elever i mine barns klasser som er yngre/eldre uten at noen vet det. Dette er jo ikke noe de tenker på i hverdagen uansett. Lys på kaka er ut. Men her tegner de tallet på kort til hverandre, og de er opptatt av alder. "Nå er det bare jeg og L i klassen som er 7 år, de andre er 8" Sier sa min f.eks i fjor før hun hadde fødselsdag. Det trenger jo ikke være sånn alle steder. Men.. Hva med idrett. Går alle på fotball, får gutten være med de i klassen, eller er de strenge på fødselsår? Anonymkode: 4dfdc...525
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2025 #34 Skrevet 20. februar 2025 Amys skrev (55 minutter siden): Jeg aner ikke hva kriteriene for utsatt skolestart er, jeg vet bare at det med fritidsaktiviteter ikke er et aktuelt problem for de barna som har utsatt skolestart på trinnet til mine barn, de fungerer ikke godt nok til at de f.eks kunne vært på fotballlaget. Jo, godt poeng. Anonymkode: 4dfdc...525
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2025 #35 Skrevet 20. februar 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Lys på kaka er ut. Men her tegner de tallet på kort til hverandre, og de er opptatt av alder. "Nå er det bare jeg og L i klassen som er 7 år, de andre er 8" Sier sa min f.eks i fjor før hun hadde fødselsdag. Det trenger jo ikke være sånn alle steder. Men.. Hva med idrett. Går alle på fotball, får gutten være med de i klassen, eller er de strenge på fødselsår? Anonymkode: 4dfdc...525 Min gutt er med klassen sin på fotball og håndballaktivitetene tiltross for forskjellige årstall. Han går i 4.klasse nå, er to uker imellom han og nestemann i klassen (som er født i januar) så de feirer bursdag sammen også. Ser virkelig ikke problemet, her er det foreldre som leter problemer spør du meg😅 har aldri opplevd noen utfordringer med det så langt. Heldigvis. Har derimot fått en gutt som mestrer skolen og læringen, men som derimot ganske sikkert hadde vært en skoletaper om han skulle ha begynt når han var 5 år. Han var rett og slett ikke klar. Det er ikke uten grunn at vi har 70% flere adhd-diagnoser på gutter født i oktober, november og desember i Norge, enn gutter født i de samme månedene i Danmark (hvor de har et annerledes skolesystem) . I Norge må du passe inn i boksen for å mestre skolen dessverre. Anonymkode: 1d398...c49 2 3
Uanonym bruker Skrevet 21. februar 2025 #36 Skrevet 21. februar 2025 (endret) AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 23.10): Verre å starte skolen før man er moden for det og dermed VÆRE «litt dummere» enn andre, bare fordi moren er redd for hva folk skal tro eller si. Anonymkode: e1839...c8f Men gutten til TS ER jo ikke dummene enn de andre. Hun skriver jo at han bare er litt umoden sosialt. Det var jeg også da jeg var 5-6 år (og jeg er også født seint på året). Veldig glad mine foreldre ikke bad om utsatt skolestart for meg av den grunn. Endret 21. februar 2025 av Uanonym bruker
Uanonym bruker Skrevet 21. februar 2025 #37 Skrevet 21. februar 2025 Amys skrev (22 timer siden): Jeg aner ikke hva kriteriene for utsatt skolestart er, jeg vet bare at det med fritidsaktiviteter ikke er et aktuelt problem for de barna som har utsatt skolestart på trinnet til mine barn, de fungerer ikke godt nok til at de f.eks kunne vært på fotballlaget. Og det sier kanskje sitt om hvilke barn som bør ha utsatt skolestart? Høres ikke ut som om dette vil gjelde barnet til TS.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2025 #38 Skrevet 21. februar 2025 AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 10.52): Vi har en sønn som egentlig skal starte på skolen høsten 2025. Han er født i november. Han er en smart gutt rent faglig. Han leser enkle setninger, og har god logisk sans. Konsentrasjonsevnen er også bra. MEN. Han sliter tidvis sosialt. Leker mest med barna fra årskullet under, og helst bare en om gangen. Gruppedynamikk er vanskelig for han. Og han kan gå veldig opp i sine egne fantasileker/prosjekter - og da er det sjelden så attraktivt for de andre barna å bli med. Fordi han vil bestemme for mye. Vi øver på dette hjemme, men det blir mest med oss voksne, da søsken bare er baby. Barnehagen mener han kan ha nytte av utsatt skolestart. Både for å jobbe med det sosiale, men også fordi han fremdeles er ekstremt fokusert på lek. I tillegg kan gutten vår være veldig treg med å spise og være klar i tide. Det er mest uttalt hjemme. Vi bor i en kommune som har blitt mer åpne for utsatt skolestart. En jente på en av de andre avdelingene i barnehagen fikk utsatt i fjor. Signalet vi har fått er at beslutningen i stor grad er opp til foreldrene. Samtidig gnager det litt på oss som foreldre. Vi er redde for at det skal følge med et stigma - at gutten vår skal føle seg mislykka. At han ikke er "flink" nok til å starte sammen med de andre. Og han er jo ikke født _så_ seint på året. Det vil være yngre barn enn han som starter med årskullet sitt som normalt. Er det noen som har erfaring med utsatt skolestart, fordeler og ulemper? Konsekvenser for barnet? Virker det som utsatt skolestart har blitt mer akseptert og vanlig der dere bor de siste åra? Anonymkode: e164e...c42 Hei TS, Slik du beskriver gutten din, så høres det mye ut som hvordan min gutt var da han gikk siste året i barnehagen. Vi ble enige med barnehagen om at han slet med det sosiale, og at PPT kom og gjorde en vurdering av han. Personen fra PPT gjorde vurderingen, og presenterte en anbefaling. Vi fikk vite at den som kom fra PPT hadde kastet ETT blikk på barnets fødselsdato (desember) og tenkt at "Her blir det anbefaling om utsatt skolestart." Men møtte barnet, og konkluderte veldig fort med at barnet faglig sett var mer enn klart for skolestart. Så vi foreldre ble STERKT anbefalt å IKKE tenke tanken om utsatt skolestart. (Selv om vi kunne få det om vi insisterte.) Og istedenfor ble det satt på ekstra ressurs noen timer i uka i barnehagen, for å hjelpe barnet med sosiale ferdigheter. (Altså, det kom en pedagog og tok med barnet på ting i små grupper.) Vi ble spurt om vi ønsket å gjøre en utredning for å forsøke å få en diagnose på barnet. Men da vi spurte hva slags betydning det ville ha for de tiltakene som ble satt inn, så fikk vi beskjed om at det ikke ville ha noen betydning. Så da gjorde vi ikke det. Skolestart gikk over all forventning. Rutinene på skolen var akkurat det barnet trengte, viste det seg. I tillegg til at ekstrainnsatsen på det sosiale hadde stor effekt veldig raskt. Når er han en voksen mann, og har prestert godt på skolen i alle år. Og mitt inntrykk er at utsatt skolestart ville hemmet mer enn det hadde hjulpet. Men anbefaler en dialog med barnehagen om det kan hentes inn hjelp og støtte på det som åpenbart er problemer med sosiale settinger. Gjerne gjennom PPT eller tilsvarende. Anonymkode: 73bf7...bcb 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2025 #39 Skrevet 21. februar 2025 Anbefaler foreldre i din situasjon å strekke ut hånden til andre foreldre. "Problemet" rundt utsatt skolestart er jo oppfatningen om stigma rundt det, eller annerledesheten ved å være det eneste i en klasse. Det er jo ganske paradoksalt at mange foreldre sitter med akkurat den bekymringen du har, og sitter på hver sin tue og vegrer seg for å ta valget i frykt for å være den eneste. Går det an å ta kontakt med andre foreldre i barnehagen som har gutter født sent på året? Sende ut en melding om at dette er noe dere vurderer? Eller rekke opp hånden på et foreldremøte? Prøv å organiser dere litt, hvis det plutselig er flere gutter på samme kull kan det hende at det blir lettere for alle. Anonymkode: a20e9...253 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2025 #40 Skrevet 24. februar 2025 Er det ikke for sent å søke utsatt skolestart om han skal begynne allerede i 2025? Vår gutt med utsatt skolestart søkte for ett år siden da de ville vite det tidlig med tanke på ressurser, innskriving og lignende. Kan hende de har andre rutiner i andre kommuner da. Han skulle egentlig startet i 2025 han også. Jeg tror de fleste barn har godt av å starte senere på skolen, men jeg tror det kan være vanskelig i ditt tilfelle. Ofte skal det store vansker til for å få innvilget. Vår gutt bruker for eksempel bleier enda, lite verbalt språk, bruker talemaskin, sensoriske vansker, på autismespekteret, store sosiale utfordringer, tics og utviklingshemming. Født i desember. Likevel var det absolutt ingen garanti for at han fikk det innvilget. Kan hende det praktiseres ulikt i forskjellige kommuner, men i vår kommune tror jeg nok ikke ditt barn hadde fått utsatt skolestart. Dessverre, for som sagt, tror mange har godt av det. Anonymkode: e8303...2f8 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå