AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:52 #1 Del Skrevet tirsdag kl 09:52 Vi har en sønn som egentlig skal starte på skolen høsten 2025. Han er født i november. Han er en smart gutt rent faglig. Han leser enkle setninger, og har god logisk sans. Konsentrasjonsevnen er også bra. MEN. Han sliter tidvis sosialt. Leker mest med barna fra årskullet under, og helst bare en om gangen. Gruppedynamikk er vanskelig for han. Og han kan gå veldig opp i sine egne fantasileker/prosjekter - og da er det sjelden så attraktivt for de andre barna å bli med. Fordi han vil bestemme for mye. Vi øver på dette hjemme, men det blir mest med oss voksne, da søsken bare er baby. Barnehagen mener han kan ha nytte av utsatt skolestart. Både for å jobbe med det sosiale, men også fordi han fremdeles er ekstremt fokusert på lek. I tillegg kan gutten vår være veldig treg med å spise og være klar i tide. Det er mest uttalt hjemme. Vi bor i en kommune som har blitt mer åpne for utsatt skolestart. En jente på en av de andre avdelingene i barnehagen fikk utsatt i fjor. Signalet vi har fått er at beslutningen i stor grad er opp til foreldrene. Samtidig gnager det litt på oss som foreldre. Vi er redde for at det skal følge med et stigma - at gutten vår skal føle seg mislykka. At han ikke er "flink" nok til å starte sammen med de andre. Og han er jo ikke født _så_ seint på året. Det vil være yngre barn enn han som starter med årskullet sitt som normalt. Er det noen som har erfaring med utsatt skolestart, fordeler og ulemper? Konsekvenser for barnet? Virker det som utsatt skolestart har blitt mer akseptert og vanlig der dere bor de siste åra? Anonymkode: e164e...c42 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:12 #2 Del Skrevet tirsdag kl 10:12 Jeg hadde nok ikke bedt om utsatt skolestart her. Da bør det være sterke grunner til det. Jeg har også en gutt født i november, som fortsatt var umoden sosialt siste året i barnehagen. Skolestart har likevel gått bra, han var også sterk faglig og det sosiale har kommet etter mer og mer. Går nå i femteklasse. Har en førsteklassing nå og kan ikke si førstetrinn generelt er så veldig modne, her er det fortsatt noen som henger i taklampa, ikke vil avslutte lek, noen er mer enn andre, men det er absolutt mange som både trøbler litt mer sosialt og som fortsatt trenger leken. Opplever at skolen bruker god tid på dette, det er en del rom for lek og de bruker tid på sosiale koder, følelser, hvordan de skal inkludere i lek etc etc. Anonymkode: 8ae7d...14d 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:13 #3 Del Skrevet tirsdag kl 11:13 Jeg hadde prøvd å la ham starte vanlig. Det sosiale går Ann å jobbe med senere så lenge konsentrasjon er ok. Det første halvåret er de mest opptatt av å lære å lese, samt telle, og ang det sosiale så føler jeg det er ofte tilpasset til litt varierte aktiviteter på sfo hvor de kan fint pusle litt alene Anonymkode: f6bc1...812 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet tirsdag kl 11:50 #4 Del Skrevet tirsdag kl 11:50 (endret) Nå skriver du jo ikke så mye om sønnen din, men jeg synes ikke umiddelbart dette høres ut som et barn som ikke er klar for skolestart om et halvt år. Det er mye lek i første klasse og høyere voksentetthet. Det er stor forskjell i modenhet og det er man jo klar over. Jeg har selv et desemberbarn hvor det aldri var spørsmål om å starte senere på skolen. Han var nok litt umoden de første årene (men det var det mange andre som også var og det inkluderer barn født tidlig på året), men han var samtidig svært faglig sterk og hadde kjedet seg i hjel om han skulle gått et år til i barnehagen. Umodenheten vokste han av seg og han hadde heldigvis aldri problemer med det sosiale. Han går nå på vgs, er fremdeles skoleflink og har det veldig bra. Jeg kan ikke se at han på noe vis skulle hatt det bedre nå av å starte ett år senere for 11 år siden. Husk at mye skal skje det neste halve året før skolestart og det er masse som kommer til å endre seg for ham framover. Barnehagen har også fokus på skolestart og øving på det som er viktig der. Jeg tror kanskje du overvurderer hvor modne de andre i klassen hans kommer til å være? Jeg synes han høres helt normal ut. Jeg opplever ellers ikke at det er noe spesielt stigma knyttet til det å begynne tidlig eller sent. Barna mine har hatt begge typer elever i klassene sine. Om noe er det de som har begynt tidlig som har fått høre det mest, fordi de er yngst, men jeg ville ikke vært bekymret for akkurat den delen. Endret tirsdag kl 12:00 av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:57 #5 Del Skrevet tirsdag kl 11:57 Ikke søk utsatt skolestart. Jeg hadde en kompis som var ett år eldre enn de andre i klassen, og det samme har sønnen min. Ved begge tilfellene så gjelder det innvandrerbarn som ikke kunne norsk når de skulle begynne på skolen. Min kompis begynte ett år for sent, mens min sønns kompis gikk 4.trinn to ganger(kom til Norge som 8-åring). Og de er heller ikke født sent på året(august og april). Det har nok vært slitsomt for de å alltid måtte forklare hvorfor de har gått med årskullet under. Og det skaper problemer i forhold til fritidsaktiviteter når de kommer opp i ungdomsårene. Kompisen min sluttet på fotball fordi han ikke lenger fikk lov å spille med klassekameratene sine, mens for kompisen til sønnen min, måtte det søkes dispensasjon for at han skulle kunne spille med de han går i klasse med. Det vil nok skape mer vansker for sønnen din å begynne et år for sent, fremfor å begynne med de jevnaldrende, og heller være litt umoden. Anonymkode: da3c9...e19 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:01 #6 Del Skrevet tirsdag kl 12:01 Jeg synes vel at gutten din høres helt vanlig ut, det er mange umodne barn på 1 trinn. Men om barnehagen anbefaler å utsette så kan det tenkes at de har et poeng. Dette med stigma ville jeg ikke tenkt noe på, tror ikke folk tenker sånn. jeg har et desembergutt selv og var veldig usikker på hva vi skulle gjøre, men her begynte han som de andre. barnehagen var enig i at han var skoleklar. De første årene var han ganske umoden, han var en av de som leide læreren gjennom 17-mai toget for å komme i mål. men det har gått seg til og nå på vgs er han helt velfungerende og gjør det bra på skolen. Tror fortsatt at min gutt gjerne kunne ha ventet et år, men samtidig vet vi heller ikke hvordan det hadde gått. Kanskje han ville kjedet seg siste året i barnehagen, samt at trinnet han da hadde startet på var preget av mye uro. Anonymkode: 6df20...03b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:06 #7 Del Skrevet tirsdag kl 12:06 Synes barnet høres helt innenfor ut, ikke alle har kommet likt i utviklingen når starter på skolen, og mye læres den første tiden.. Det er enda lenge igjen til skolestart og mye tid for å trene på å gjøre ting raskere. Ved å utsette skolestart velger du den enkleste løsningen nå, men du gir barnet desto flere utfordringer senere i livet ved å være ett år eldre enn resten av klassen sin i mange mange år fremover. Hadde ikke vurdert det engang å utsette. Det snakkes jo mye om skolestart i barnehagen og plutselig bli holdt igjen når alle i samme gruppe der drar er ikke akkurat positivt det heller. Anonymkode: adf4a...dcf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:08 #8 Del Skrevet tirsdag kl 12:08 Jeg går mot strømmen her. All forskning tilsier at barn, og spesielt gutter, født sent på året blir taperne i skolehverdagen. Det har blitt mye bevisstgjøring om hvor skadelig for tidlig skolestart kan være. Det er bare for han å si at mamma og pappa ville jeg skulle vente litt om noen spør, og så må dere lære han å bli komfortabel med det og eie det. Dere trenger ikke formidle at det er noe "galt" med han, bare fremstill det som ideologi. Mange mener jo nå at 6-årsreformen skulle vært reversert. Vi har én i klassen til dattera, og opplever ikke at noen av barna gjør noen sak ut av det. Tror ikke noen har spurt en gang. Nå bor vi et sentralt sted med mye variasjon i det meste. Mulig det er annerledes på mindre steder. Anonymkode: 3b20f...21b 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:17 #9 Del Skrevet tirsdag kl 12:17 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg går mot strømmen her. All forskning tilsier at barn, og spesielt gutter, født sent på året blir taperne i skolehverdagen. Det har blitt mye bevisstgjøring om hvor skadelig for tidlig skolestart kan være. Det er bare for han å si at mamma og pappa ville jeg skulle vente litt om noen spør, og så må dere lære han å bli komfortabel med det og eie det. Dere trenger ikke formidle at det er noe "galt" med han, bare fremstill det som ideologi. Mange mener jo nå at 6-årsreformen skulle vært reversert. Vi har én i klassen til dattera, og opplever ikke at noen av barna gjør noen sak ut av det. Tror ikke noen har spurt en gang. Nå bor vi et sentralt sted med mye variasjon i det meste. Mulig det er annerledes på mindre steder. Anonymkode: 3b20f...21b Jeg har svart før og har en gutt født sent på året. Egentlig tror jeg min gutt hadde hatt godt av å vente et år, han ville helst leke og savnet barnehagen. Samtidig så var han sosial og var typisk en av gutta, så der var han heldig. Det er svært vanskelig å si hva som er det beste, ofte så går begge deler greit. Min gutt var umoden de første årene, men etter som tiden har gått har han blitt en elev som har et snitt rundt 4,4 noe som jo slett ikke er dårlig. Han har og alltid hatt venner og vært sosial, og det har egentlig vært viktigst i mine øyne. Anonymkode: 6df20...03b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet tirsdag kl 12:37 #10 Del Skrevet tirsdag kl 12:37 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg går mot strømmen her. All forskning tilsier at barn, og spesielt gutter, født sent på året blir taperne i skolehverdagen. Anonymkode: 3b20f...21b Nei, noen blir det, men de aller fleste blir ikke det. De fleste mennesker klarer seg bra uansett når på året de er født. Problemet er at man ikke kan vite det året de fyller seks om akkurat dette barnet vil ha det best senere i livet ved å starte til riktig tid eller ett år senere, og det er ikke sånn at man løser alle problemer om alle gutter født i november og desember begynner ett år senere. For noen vil det være bra og for noen vil det ha motsatt effekt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet tirsdag kl 12:47 #11 Del Skrevet tirsdag kl 12:47 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Det har nok vært slitsomt for de å alltid måtte forklare hvorfor de har gått med årskullet under. Og det skaper problemer i forhold til fritidsaktiviteter når de kommer opp i ungdomsårene. Kompisen min sluttet på fotball fordi han ikke lenger fikk lov å spille med klassekameratene sine, mens for kompisen til sønnen min, måtte det søkes dispensasjon for at han skulle kunne spille med de han går i klasse med. Anonymkode: da3c9...e19 Jeg ville ikke søkt om utsatt skolestart i ditt tilfelle, TS (utfra det du skriver her). Det som AB jeg siterer over her skriver, er viktig. Starter man et år senere, er det noe barnet og etter hvert ungdommen må forklare og leve med gjennom hele skoletida, altså i 13 år. Man må forklare hvorfor man går med årskullet under, mange vil dessverre automatisk tro man er mindre intelligent og/eller sosialt tilbakestående, det kan være flaut og skamfullt for barnet å alltid skulle måtte forklare/forsvare den utsatte skolestarten overfor andre, og i tillegg fører det til problemer om barnet vil begynne med idrett, der alt er delt inn i årskull. For å veie opp for alle disse negative tingene, bør den utsatte skolestarten ha veldig mange positive effekter for barnet, og det tror jeg ikke det får for dere, TS. I alle fall blir ikke de evt. positive effektene så store at de vil veie opp for ulempene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet tirsdag kl 13:43 #12 Del Skrevet tirsdag kl 13:43 Hvor ofte forteller man klassekamerater hvilket år man er født da? Alle går nok ut fra at alle i klassen er født samme år. Fødselsår er ikke et tema. Når noen spør når bursdagen din er er det jo dag og måned som teller. Og når man inviterer til bursdag er det jo ikke nødvendig å påpeke i invitasjon eller på annet vis hvor mange år man fyller. Hadde ikke de jeg vet om fortalt selv at de har begynt et år tidlig/sent hadde neppe noen i klassen visst det og det kan derfor godt være elever i mine barns klasser som er yngre/eldre uten at noen vet det. Dette er jo ikke noe de tenker på i hverdagen uansett. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:49 #13 Del Skrevet tirsdag kl 13:49 Jeg tror det er veldig lurt å utsette skolestart for de som er født på slutten av året, og er litt umodne i tillegg. Spesielt hvis bestevennene ikke skal begynne i samme klasse. Dette pga økt fare for adhd osv for denne gruppen barn. Anonymkode: 90c3d...a47 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet tirsdag kl 13:54 #14 Del Skrevet tirsdag kl 13:54 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tror det er veldig lurt å utsette skolestart for de som er født på slutten av året, og er litt umodne i tillegg. Spesielt hvis bestevennene ikke skal begynne i samme klasse. Dette pga økt fare for adhd osv for denne gruppen barn. Anonymkode: 90c3d...a47 Mulig du formulerte deg litt rart, men dette er helt feil. Man får selvfølgelig ikke ADHD av å være født sent på året. Det er en annen sak at barn født sent på året lettere får satt en ADHD-diagnose, men det er ikke det samme som at de faktisk har ADHD. Det handler mer om at skolen er en boks og at de som ikke passer i boksen gjerne får en diagnose. Sånn har det dessverre blitt og det hjelper ikke at skolene har lite rom for å støtte barn som trenger det, men som ikke har en diagnose. Endret tirsdag kl 13:55 av Arkana 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:59 #15 Del Skrevet tirsdag kl 13:59 Arkana skrev (4 minutter siden): Mulig du formulerte deg litt rart, men dette er helt feil. Man får selvfølgelig ikke ADHD av å være født sent på året. Det er en annen sak at barn født sent på året lettere får satt en ADHD-diagnose, men det er ikke det samme som at de faktisk har ADHD. Det handler mer om at skolen er en boks og at de som ikke passer i boksen gjerne får en diagnose. Sånn har det dessverre blitt og det hjelper ikke at skolene har lite rom for å støtte barn som trenger det, men som ikke har en diagnose. Det blir vel litt det samme om de faktisk har adhd, eller bare får diagnosen ved en «feil». Poenget er at de sliter mer enn andre barn ift skole og læring. Anonymkode: 90c3d...a47 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:07 #16 Del Skrevet tirsdag kl 14:07 Arkana skrev (21 minutter siden): Hvor ofte forteller man klassekamerater hvilket år man er født da? Alle går nok ut fra at alle i klassen er født samme år. Fødselsår er ikke et tema. Når noen spør når bursdagen din er er det jo dag og måned som teller. Og når man inviterer til bursdag er det jo ikke nødvendig å påpeke i invitasjon eller på annet vis hvor mange år man fyller. Hadde ikke de jeg vet om fortalt selv at de har begynt et år tidlig/sent hadde neppe noen i klassen visst det og det kan derfor godt være elever i mine barns klasser som er yngre/eldre uten at noen vet det. Dette er jo ikke noe de tenker på i hverdagen uansett. Vi opplevde med ene her med utsatt skolestart. Der mobbere begynte å bruke i mot pga alder. Fikk ofte høre: vi kan gjøre som vi vil for vi er under kriminal lavalder. Så hvis vi slår deg får ikke vi straff, men du havner i fengsel hvis du tar tilbake. Samtidig fikk ungdommen traktor lappen 7 mnd før de andre og billappen før de andre. Så var rimlig stolt over den biten Anonymkode: 51cec...197 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:13 #17 Del Skrevet tirsdag kl 14:13 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi opplevde med ene her med utsatt skolestart. Der mobbere begynte å bruke i mot pga alder. Fikk ofte høre: vi kan gjøre som vi vil for vi er under kriminal lavalder. Så hvis vi slår deg får ikke vi straff, men du havner i fengsel hvis du tar tilbake. Samtidig fikk ungdommen traktor lappen 7 mnd før de andre og billappen før de andre. Så var rimlig stolt over den biten Anonymkode: 51cec...197 Her har dere hatt større problemer enn utsatt skolestart tror jeg😆 Anonymkode: 6df20...03b 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:21 #18 Del Skrevet tirsdag kl 14:21 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Her har dere hatt større problemer enn utsatt skolestart tror jeg😆 Anonymkode: 6df20...03b Kan vel si enkelte brukte utsatt start at de mente de hadde lov til alt, fordi en var eldst Anonymkode: 51cec...197 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:36 #19 Del Skrevet tirsdag kl 14:36 Et argument for å ikke søke utsatt skolestart er fritidsaktiviteter. I idrett er barn inndelt etter året de er født, hvilket gjør at i lagidrett kan ikke barna spille på lag med klassekamerater. Å søke utsatt skolestart skal det være tungtveiende grunner til. Barnet må innom PPT for en sakkyndig vurdering, og har man mappe hos PPT kan det innebære at barnet vil slite med å få feks helseforsikring senere i livet. Anonymkode: f2888...009 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet tirsdag kl 14:42 #20 Del Skrevet tirsdag kl 14:42 Arkana skrev (56 minutter siden): Hvor ofte forteller man klassekamerater hvilket år man er født da? Alle går nok ut fra at alle i klassen er født samme år. Fødselsår er ikke et tema. Når noen spør når bursdagen din er er det jo dag og måned som teller. Og når man inviterer til bursdag er det jo ikke nødvendig å påpeke i invitasjon eller på annet vis hvor mange år man fyller. Hadde ikke de jeg vet om fortalt selv at de har begynt et år tidlig/sent hadde neppe noen i klassen visst det og det kan derfor godt være elever i mine barns klasser som er yngre/eldre uten at noen vet det. Dette er jo ikke noe de tenker på i hverdagen uansett. Det kommer sikkert helt an på miljøet, men de jeg kjenner som fikk utsatt skolestart (som er voksne nå), har sagt at de alltid følte seg litt dummere enn de andre, siden de ikke var "smarte nok" til å begynne med sitt eget årskull. De fleste unger er veldig opptatte av hvor gamle de blir når de har bursdag, så jeg tror ikke det er vanlig at ingen snakker om hvor mange år bursdagsbarnet fyller. Jeg hadde i alle fall ikke tatt den risken for de ulempene jeg og flere andre ramser opp pga. et barn som bare var litt umoden sosialt, som TS skriver om sitt barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå