Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Som 20 åring opplevde jeg noe av det samme tre ganger. Alt i forbindelse med natt. Det jeg tenker nå er at jeg hadde en form for søvnparalyse: jeg var våken i mitt eget mareritt. Skikkelig ekkelt, føltes 100% ekte og det skjer med noen. Jeg fortalte det til min familie som trodde jeg hadde klikka. Jeg visste jo at det ikke var noe galt med meg, og begynte ganske kjapt på stille spørsmål til om «parallelle» universer etc. så leste jeg om søvnparalyse og ble ganske beroliget. De fleste stopper med det av seg selv, noen få kan slite med det lenge. Snakk med legen din om det. Jeg er også ateist. 

Anonymkode: 2643a...148

Har du opplevd søvnparalyse kun mens du ligger i sengen? Eller har du hatt en slik opplevelse mens du foreksempel står på badet slik jeg gjorde? 
Voknet du opp mitt på natten av denne opplevelsen? Eller fant det sted før du i det hele tatt hadde rukket å sovne, slik som i mitt tilfelle? Jeg håper det skyldes noe sånt som søvnparalyse, men noe skurrer med tanke på de detaljene jeg akkurat beskrev her i mitt svar. 

Anonymkode: 1847e...25d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Går helt fint her, har bare noen aktive lesjoner igjen i hodet, de trigger mye rart, men ikke det paranormale tydeligvis, så jeg er blitt så "usynsk" som en kan få det. 

Hva det er du har opplevd skal jeg egentlig ikke legge meg for mye opp i, men for å få sjelefred, så er det vel greit å søke hjelp der du anser det som mest legitimt, om det blir hos legen, presten eller Lilli Bendriss får vere helt opp til deg. 

Anonymkode: b1502...e8f

Setter pris på svaret ditt og at du ikke utlukker verken det ene eller det andre:)

• Nyttig 1
Skrevet

Oh jeg har opplevd noen greier. Men det skjedde kun et sted jeg har bodd ( Var et gammelt hus fra 1800 tallet).

Der var det en gang jeg ble klypet, å skvatt brått. Jeg og kjæresten så også et dørhåndtak til badet gå opp og ned av seg selv ( ingen på badet). Og en vekkerklokke som gikk av av seg selv på feil tidspunkt. Samt en gang vi hørte fot steg i trappa utenfor rommet vi var i ( ingen andre i huset). Og siste hendelse der var et høyt rart skrik fra kjeller, en mix av gris og metallisk lyd. Jeg løp ned for å se men det så ikke ut som det hadde fallt noe etc. Bilen min en gang som var parkert utenfor hadde startet å rulle med håndbrekket på en gang der og. Heldigvis stoppet av en tilfeldig stein i bakken. Men ja jeg var ikke redd, (skvatt ja) menvar mer nysgjerrig.

Flyttet senere, og da funket vekkerklokken normalt igjen forresten (samme batteri).

En siste ting, 10 dager etter pappa døde slo tven på av seg selv da jeg lå over for å sove på soffaen til mamma etter vi alle hadde møttes etter hendelsen. Dette skjedde midt på natten. Det føltes merjelig ut og jeg begynte å gråte. Tvn slo seg av igjen etter ett min ca. Fjernkontrollen var ved meg men jeg var alene.

Anonymkode: 09acd...95d

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forklar blåmerkene jeg voknet opp med? Formet som et håndtrykk betydelig større enn min egen hånd. Hvis du tenker det er selvpåført på en eller annen måte. Jeg bor alene.

Hvor lenge varte avtrykket på huden? Tok du bilde av det?

Anonymkode: 27d61...3cd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Igjen som allerede nevnt: Jeg har aldri rørt rusmider i hele mitt liv, aldri opplevd en eneste hallusinasjon, aldri opplevd søvnparalyser og jeg lider heller ikke av noen form for søvnmangel. Så hvordan i alle dager kan dette skyldes schizofreni?

Kan du legge ut bilde av blåmerket du fikk?

Anonymkode: 7107c...f3e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så du anbefaler kirken og ikke alternative folk som utfører slike husrenser?

Nei, jeg vet at begge kan hjelpe i slike tilfeller, så gå til den som er mest tilgjengelig for deg og som du selv har troen på.

Anonymkode: a296b...9bc

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Har du opplevd søvnparalyse kun mens du ligger i sengen? Eller har du hatt en slik opplevelse mens du foreksempel står på badet slik jeg gjorde? 
Voknet du opp mitt på natten av denne opplevelsen? Eller fant det sted før du i det hele tatt hadde rukket å sovne, slik som i mitt tilfelle? Jeg håper det skyldes noe sånt som søvnparalyse, men noe skurrer med tanke på de detaljene jeg akkurat beskrev her i mitt svar. 

Jeg var mye sliten i den perioden. Jeg mener å huske at jeg våknet - kløp meg i armen for å sikre at jeg ikke drømte- så opplevde jeg det. Gitt at du opplevde det såpass sent tipper jeg du drømte i våken tilstand. Jeg var helt meg selv men i en drøm. Veldig rart, skummelt og angstvekkende. Du kan ha slått deg i en dør men i drømmen var det en hånd.https://www.nrk.no/trondelag/xl/sovnparalyse-_-marerittet-i-vaken-tilstand-1.12754493

jeg hadde mobilitet og løp ut av leiligheten jeg bodde i den gang. Så tipper det er et lite forsket område, og forstår at det stresser deg ut. Jeg var veldig stresset i den perioden. 

Anonymkode: 2643a...148

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du vært stresset og sliten den siste tiden?

Hvilken serie ser du på?

Dette trenger ikke bety at du er blitt gal som mange påstår.

Anonymkode: 1c566...1cf

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner at du ble skremt og redd, det hadde jeg også følt på. Jeg har en person i familien som ser de døde, kan si hvem som er med hvem når, og sier at vi er omgitt av dem hele tiden, at sløret mellom denne verden og deres er tynt. På en måte er det en trygghet føler jeg, men noen ganger krysser de grensen som med deg. 

Anonymkode: 10ba1...cdb

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er selv ateist og har aldri trodd noe særlig på verken relegion eller noe overnaturlig generellt. 
Forrige helg hadde jeg en opplevelse som snudde alt jeg tidligere har trodd om virkeligheten opp ned. Jeg vet ikke lenger hva jeg skal tro, men jeg vet at min opplevelse var ekte.

Jeg har aldri opplevd hallusinasjoner før, aldri drevet med noe former for rusmidler eller vært plaget med søvn paralyser. 
Jeg var helt edru og hadde akkurat spist nattmat rundt klokken 02:00 på Lørdagskveld etter seriemaraton. Jeg går deretter på badet for å stelle meg der lyset hadde gått tidligere samme dag. Jeg sto dermed halveis i mørket da jeg kjenner noe som føles ut som en hånd som legger seg på skuldra mi. 
Dette var ingen forsiktig berøring, men et kraftig trykk mot skuldra. Jeg hylte høyt og var sikker på at jeg hadde innbrudd, men når jeg snur meg, var det ingen der. 
Jeg la meg deretter i sengen og prøvde å overbevise meg selv om at noe medisinsk som muskelkrampe var årsaken. Selv om jeg aldri har hatt problemer med dette tidligere.

Jeg roer meg ned, skrur av lyset og snur meg mot veggen for å sove. Det var ingen på soverommet før jeg skrudde av lyset. Det er heller ingen skap eller møbler hvor noen kan gjemme seg. 
Allikevel kjenner jeg tydelig at jeg «faller» litt nedover mot venstre side som at noen sitter på sengekanten. Så tydelig at jeg ikke våger å snu meg engang fordi jeg ble så redd.

Deretter hører jeg gjentatte tunge åndedrag som minner om sliten pusting. Rommet mitt som vanligvis er rundt 22 grader føles plutselig ut som 5-10 grader iløpet av noen sekunder.
Alle vinduer var lukket og ovnen på full guffe. Deretter hører jeg noe som skremmer vettet ut av meg og har etterlatt meg i konstant panikkangst siden forrige Lørdag. 
En kvinnelig latter som høres så ondskapsfull ut at det var som en levende skrekkfilm. Jeg ble rett og slett stiv av skrekk og begynner å be til Gud, for første gang i mitt liv. 
Dette roet meg på en eller annen måte litt ned og jeg tørr å snu meg raskt. Men ingen å se på sengekanten. Neste dag voknet jeg opp med blåmerker på skuldra der man tydelig kan se at merkene er formet etter en hånd. 

Er det noen der ute som har opplevd noe lignende? Jeg skjønner godt om folk ikke tror meg, jeg ville heller ikke trodd meg som en livslang ateist. Men jeg vet at det jeg opplevde var virkelig. 
Hva skal jeg gjøre videre? Burde jeg kontakte noen? Som kirken, medium eller lignende?

Jeg har hatt litt lik opplevelse siste året, kanskje 3-4 ganger. Men fant ut etterhvert at det var fordi jeg nok har vært litt for trøtt uten å legge meg å sove i tide. Så da har hodet gått litt over i sover/drømme stadiet før jeg har lagt meg eller sovnet.

Er ekstremt sterkt inntrykk de tilfellene jeg har hatt siste året, der jeg typisk slapper av foran tv liggende i senga. Føler meg ikke spesielt trøtt men tenker jeg skal legge meg. Legger meg til og skrur av tv, tidspunktet har alltid vært ganske nøyaktig det samme hver gang, 01:26 mener jeg det er. Er som jeg ser en skygge oppe til høyre i rommet, type nesten i taket, så blir det litt mørkt grønt lys rundt det, så ser jeg det blir mer og mer en skapning, ligner mer på skyggen av et menneske, jeg blir veldig kald, prøver å vri meg rundt, eller rulle over til andre siden for å snu meg vekk, men kjenner veldig tydelig sterkt tak som holder meg igjen, nå siste gangen holdt den meg ikke bare igjen men drog meg mot siden den var på, jeg strittet imot og prøvde så hardt jeg klarte å slippe løs og vri meg bort, kanskje 1 minutt mens skapningen denne gang kom helt bort til meg og så det var den som holdt tak i meg. Etter det minuttet så klarte jeg endelig å gradvis få vridd meg noenlunde bort, så da skrudde jeg på lyset og satt meg opp. Lys våken, når jeg kikket tilbake så virket det som det var noe mørkt fortsatt, ventet noen minutter før jeg skrudde av lyset igjen og alt var fint, men med en gang jeg så bort på den siden igjen så så og merket jeg igjen det begynte å komme igjen. Så skrudde på lyset og satt meg til med litt tv igjen en halvtimes tid, så la jeg meg igjen uten noe mer styr.

Gangen før holdt "den" avstand men fordeom holdt tak i meg og lot meg ikke snu meg bort, så ble veldig intenst når den kom helt inntil den siste gangen.

Har hatt i flere år at det kommer smell eller høres ut som noen har prøvd å sparke inn inngangsdøra eller liknende, det har også vært samme tidspunkt som regel, så har vel etterhvert akseptert og innsett at det er det samme, har lest meg opp på dette og er ikke så uvanlig. Hjernen er en fascinerende ting med alt den kan gjøre underbevisst. Slik jeg har funnet ut det er så henger det sammen med litt stress eller belastning og det stemmer godt med når disse tingene har skjedd, selv om jeg ikke nødvendigvis selv har vært klar over at jeg har vært stresset eller sliten i de periodene.

Har hatt noen andre opplevelser men de er i en annen kategori som ikke er forklarlig på samme måte. Men de trenger jeg ikke dele her.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvordan laster jeg opp bilde?

Trykk på knappen «legg til filer» i boksen der du skriver svar, velg bilde, last opp. 

Anonymkode: 0bf51...28d

• Liker 1
Skrevet

Forstår godt at du ble skremt av dette! Å diskutere slike opplevelser med mennesker som hardnakka avviser at det fins noe mer enn den fysiske verdenen, er fånyttes. Du vil alltid møte en vegg der, sånn er det bare. Men ser man større på det, er det faktisk materialister som er i fåtall i verden. Bare fordi vitenskapen ikke har kommet så langt enda at man kan måle slike fenomener med instrumenter og metoder vi har funnet på i vitenskapen, så vil de ikke anerkjenne at det finnes. Vel, jeg mener det er veldig reduksjonistisk. Ekte vitenskapelig holdning til verden innebærer en åpenhet for alt man ikke enda har klart å påvise. Vi har bare så vidt begynt å studere vår verden. 

Mennesker over hele verden, i alle verdenshjørner og til alle tider har hatt opplevelser med at det finnes noe mer. Det bør i det minste gjøre at vi er nysgjerrige på disse fenomenene, etter mitt syn. Jeg har hatt mange opplevelser selv, ikke nødvendigvis så skremmende som din. Og jeg gidder ikke å diskutere dem med mennesker som ikke er nysgjerrige og åpne. Det er rett og slett ingen vits. 

Jeg vet ikke hvem/hva det var som tok tak i skulderen din eller hvem/hva som lo ondskapsfullt så du hørte det, men jeg tror på opplevelsen din. Kanskje våkner du nå opp til å utforske verden litt mer åpent etter opplevelsen din. Ofte må det en selvopplevd hendelse til.

Anonymkode: 4688e...8f6

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg har opplevd en såkalt uforklarlig hendelse med det som ikke kan ha vært annet enn en ånd, der jeg ikke var alene da jeg opplevde det så kan heller ikke avskrive det som hallusinasjoner som jeg ellers ville gjort. Så mitt verdensbilde som agnostiker ble også kraftig endret siden den dagen.

Ellers har jeg også hatt flere tilfeller av sanndrømthet, men ikke i form av ting som skjer frem i tid, men at jeg drømmer om ting som skjer der og da med andre mennesker. Har også hatt ett tilfelle der jeg fikk en akutt ekkel følelse, og så går det ett sekund og så ringer telefonen med en dårlig beskjed. 

Jeg er redd for åndeverdnen fordi jeg er også redd for onde ånder, så når jeg senser at det er noe i lufta på det planet, sier jeg til meg selv at jeg er beskyttet og jeg ser for meg at jeg er inni et egg med et tykt skall rundt meg der ånder som ikke vil meg vel ikke får komme inn. Det hjelper alltid. Man kan heldigvis selv bestemme at slike ånder ikke får slippe inn.

Jeg tror deg TS og tror det du opplevde var reelt. Jeg har familiemedlemmer som opplevde noe lignende som deg faktisk. 

Anonymkode: c35cb...7ed

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
8ilver8nake skrev (13 timer siden):

Jeg har hatt litt lik opplevelse siste året, kanskje 3-4 ganger. Men fant ut etterhvert at det var fordi jeg nok har vært litt for trøtt uten å legge meg å sove i tide. Så da har hodet gått litt over i sover/drømme stadiet før jeg har lagt meg eller sovnet.

Er ekstremt sterkt inntrykk de tilfellene jeg har hatt siste året, der jeg typisk slapper av foran tv liggende i senga. Føler meg ikke spesielt trøtt men tenker jeg skal legge meg. Legger meg til og skrur av tv, tidspunktet har alltid vært ganske nøyaktig det samme hver gang, 01:26 mener jeg det er. Er som jeg ser en skygge oppe til høyre i rommet, type nesten i taket, så blir det litt mørkt grønt lys rundt det, så ser jeg det blir mer og mer en skapning, ligner mer på skyggen av et menneske, jeg blir veldig kald, prøver å vri meg rundt, eller rulle over til andre siden for å snu meg vekk, men kjenner veldig tydelig sterkt tak som holder meg igjen, nå siste gangen holdt den meg ikke bare igjen men drog meg mot siden den var på, jeg strittet imot og prøvde så hardt jeg klarte å slippe løs og vri meg bort, kanskje 1 minutt mens skapningen denne gang kom helt bort til meg og så det var den som holdt tak i meg. Etter det minuttet så klarte jeg endelig å gradvis få vridd meg noenlunde bort, så da skrudde jeg på lyset og satt meg opp. Lys våken, når jeg kikket tilbake så virket det som det var noe mørkt fortsatt, ventet noen minutter før jeg skrudde av lyset igjen og alt var fint, men med en gang jeg så bort på den siden igjen så så og merket jeg igjen det begynte å komme igjen. Så skrudde på lyset og satt meg til med litt tv igjen en halvtimes tid, så la jeg meg igjen uten noe mer styr.

Gangen før holdt "den" avstand men fordeom holdt tak i meg og lot meg ikke snu meg bort, så ble veldig intenst når den kom helt inntil den siste gangen.

Har hatt i flere år at det kommer smell eller høres ut som noen har prøvd å sparke inn inngangsdøra eller liknende, det har også vært samme tidspunkt som regel, så har vel etterhvert akseptert og innsett at det er det samme, har lest meg opp på dette og er ikke så uvanlig. Hjernen er en fascinerende ting med alt den kan gjøre underbevisst. Slik jeg har funnet ut det er så henger det sammen med litt stress eller belastning og det stemmer godt med når disse tingene har skjedd, selv om jeg ikke nødvendigvis selv har vært klar over at jeg har vært stresset eller sliten i de periodene.

Har hatt noen andre opplevelser men de er i en annen kategori som ikke er forklarlig på samme måte. Men de trenger jeg ikke dele her.

Har du tenkt på at stress og belastning du opplever, kan gjøre deg sensitiv for å bli utsatt for onde ånder? 

• Nyttig 1
Skrevet

TS; Har du ei hellig bok du kan legge på soverommet når du sover? ❤️ 

Anonymkode: 9f75c...034

• Hjerte 1
Skrevet

Han jeg er gift med opplevde noe lignende for mange år siden da han overnattet på en prestegård. 
Han fikk kloremerker på samme måte som du fikk håndavtrykk.

Og han er et menneske som ikke tror på noe som helst overnaturlig.

Han har ikke opplevd noe sånt senere, men ikke overnattet der heller.

Jeg vet ikke hvordan jeg kan hjelpe deg, men i ortodokse kirker kan man kjøpe ikoner som kan hjelpe.

og dere som ikke tror på sånne ting - Vatikanet har en egen avdeling som utfører eksorsismeritualer. Just so you know

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har du tenkt på at stress og belastning du opplever, kan gjøre deg sensitiv for å bli utsatt for onde ånder? 

Tror nok det stemmer bedre med søvnparalyse og beskrivelsene i artikkelen som ble lenket av en før meg.

Det at man har evner eller opplevelser av ting som ikke er forklarbart har jeg også forhold til men det er veldig annerledes enn hva vi snakker om her 🙂

• Liker 1
Skrevet
8ilver8nake skrev (2 timer siden):

Tror nok det stemmer bedre med søvnparalyse og beskrivelsene i artikkelen som ble lenket av en før meg.

Det at man har evner eller opplevelser av ting som ikke er forklarbart har jeg også forhold til men det er veldig annerledes enn hva vi snakker om her 🙂

Søvnparalyse forutsetter dog at man er paralysert. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 0.18):

Jeg er selv ateist og har aldri trodd noe særlig på verken relegion eller noe overnaturlig generellt. 
Forrige helg hadde jeg en opplevelse som snudde alt jeg tidligere har trodd om virkeligheten opp ned. Jeg vet ikke lenger hva jeg skal tro, men jeg vet at min opplevelse var ekte.

Jeg har aldri opplevd hallusinasjoner før, aldri drevet med noe former for rusmidler eller vært plaget med søvn paralyser. 
Jeg var helt edru og hadde akkurat spist nattmat rundt klokken 02:00 på Lørdagskveld etter seriemaraton. Jeg går deretter på badet for å stelle meg der lyset hadde gått tidligere samme dag. Jeg sto dermed halveis i mørket da jeg kjenner noe som føles ut som en hånd som legger seg på skuldra mi. 
Dette var ingen forsiktig berøring, men et kraftig trykk mot skuldra. Jeg hylte høyt og var sikker på at jeg hadde innbrudd, men når jeg snur meg, var det ingen der. 
Jeg la meg deretter i sengen og prøvde å overbevise meg selv om at noe medisinsk som muskelkrampe var årsaken. Selv om jeg aldri har hatt problemer med dette tidligere.

Jeg roer meg ned, skrur av lyset og snur meg mot veggen for å sove. Det var ingen på soverommet før jeg skrudde av lyset. Det er heller ingen skap eller møbler hvor noen kan gjemme seg. 
Allikevel kjenner jeg tydelig at jeg «faller» litt nedover mot venstre side som at noen sitter på sengekanten. Så tydelig at jeg ikke våger å snu meg engang fordi jeg ble så redd.

Deretter hører jeg gjentatte tunge åndedrag som minner om sliten pusting. Rommet mitt som vanligvis er rundt 22 grader føles plutselig ut som 5-10 grader iløpet av noen sekunder.
Alle vinduer var lukket og ovnen på full guffe. Deretter hører jeg noe som skremmer vettet ut av meg og har etterlatt meg i konstant panikkangst siden forrige Lørdag. 
En kvinnelig latter som høres så ondskapsfull ut at det var som en levende skrekkfilm. Jeg ble rett og slett stiv av skrekk og begynner å be til Gud, for første gang i mitt liv. 
Dette roet meg på en eller annen måte litt ned og jeg tørr å snu meg raskt. Men ingen å se på sengekanten. Neste dag voknet jeg opp med blåmerker på skuldra der man tydelig kan se at merkene er formet etter en hånd. 

Er det noen der ute som har opplevd noe lignende? Jeg skjønner godt om folk ikke tror meg, jeg ville heller ikke trodd meg som en livslang ateist. Men jeg vet at det jeg opplevde var virkelig. 
Hva skal jeg gjøre videre? Burde jeg kontakte noen? Som kirken, medium eller lignende?

Rens med sage(salvie) og be hen å dra.

Anonymkode: f2341...d31

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Rens med sage(salvie) og be hen å dra.

Anonymkode: f2341...d31

Nei, snakk med kyrkjekontoret der du bur og få ein husrens. ❤️ 

Anonymkode: 9f75c...034

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...