Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Søvnparalyse forutsetter dog at man er paralysert. 

Anonymkode: c35cb...7ed

Narkolepsi da for å dekke bedre...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8ilver8nake skrev (4 timer siden):

Narkolepsi da for å dekke bedre...

Narkolepsi er en sykdom og ikke noe man bare har noen ganger på natta kl 01:26 (eller hva det var for tidspunkt du skreiv).. Det stemmer at de med narkolepsi kan ha søvnparalyse som et av symptomene, men da er de også paralysert. 

Anonymkode: c35cb...7ed

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 1.02):

Du høres ut som meg selv slik som du skriver. Er først nå jeg skjønner hvor frustrerende closed minded ateister må være, når man prøver å fortelle om en opplevelse man selv vet 100% har skjedd….. 

Hvorfor vil jeg ikke gå til legen med dette tror du? Kanskje fordi han selvfølgelig vil tro det skyldes ting som psykose, alvorlige mentale lidelser og lignende. Noe jeg aldri har vært plaget av eller opplevd noen gang. Er heller ingen i familien med disse problemene jeg kunne arvet det fra. 
Hva kan bli konsekvensene av å få dette på legejournalen? Eventuellt miste jobb, bli henvist til psykriatriske behandlinger jeg ikke trenger og  bli sett på som en galning.

Er du virkelig så sikker på at det ikke er noe som helst mellom himmel og jord? Kan jo i teorien verken motbevises eller bevises. Derfor jeg selv alltid har tenkt at jeg er ikke troende til det motsatte er bevisst. Som jeg opplevde forrige Lørdag.

Anonymkode: 1847e...25d

Husk at gener ikke må arves fra foreldre eller besteforeldre. Det kan gå flere generasjoner tilbake i tid. Uansett, jeg foreslår et besøk til fastlegen og så kan vedkommende avgjøre videre gang. I beste fall, etter utredning, blir konklusjonen at du er frisk. Det er først da du VET og kan slå deg til ro med å ha konvertert fra ateist til troende. Men uten et vitenskapelig grunnlag, blir dette bare synsing. Jeg oppfordrer deg til et legebesøk. Lykke til! 

Anonymkode: 2652a...f67

Skrevet

Jeg har drøftet mine opplevelser i terapi på dps, der fikk jeg til svar at slike ting opplevde mange av og til og de anså det som normalt dvs ikke noe sykelig så lenge man ellers hadde bakkekontakt.

Anonymkode: 910a0...f26

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 0.54):

Epilepsi kan oppstå når som helst. Det er ikke arvelig. 

Anonymkode: 1f47a...a16

Dette stemmer ikke. Du kan ikke bare få epilepsi uten at det er medfødt, og jo, i flere tilfeller er det arvelig. Eller man kan få det hvis hjernen skades, f.eks. etter slag eller en infeksjon. 

Anonymkode: c9a87...af0

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror deg, ts 🩷Hadde vært interessant å se bilde. Søvnparalyse innebærer også at man er paralysert. Jeg har hatt det én gang, skummelt og kunne ikke bevege meg. Og jeg har opplevd uforklarlige ting, midt på dagen, og dét var ikke søvnparalyse i hvert fall. 

Anonymkode: c9a87...af0

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever i blant søvnparalyse, men har også opplevd det jeg føler er mer i kategorien «åndelige» drømmesituasjoner. I søvnparalysene er jeg paralysert og hallusinasjonene er tilfeldige situasjoner som ikke nødvendigvis berører meg annet enn at det er litt skummelt. I de mer «spirituelle» situasjonene er jeg ikke paralysert, og drømmen er ikke som en film, men som en situasjon der alt er klarere, mer tydelig, som å gå fra en verden som er som å se på en liten gammel tv til å plutselig se på en gigantisk storskjerm i ultra HD-kvalitet. Som å ha dårlig syn og ta på seg briller i riktig styrke for første gang. Som en propp i øret som plutselig forsvinner og alt plutselig høres mye klarere ut. Er også bevisst over at jeg drømmer i disse situasjonene, er helt i kontroll over hva jeg gjør og sier, og husker alt når jeg våkner. Har vært på søvnlab to ganger for å utrede om jeg har narkolepsi, tatt MR av hjernen i tilfelle MS/svulst eller lignende, men alt er helt normalt oppi skrotten. Så jeg tenker at du kanskje kan ha opplevd noe lignende som meg. Jeg er ikke 100% overbevist om jeg tror på det spirituelle eller ikke, men er åpen for det. Og hvis det skulle være tilfellet, er det sikkert ikke noe som vil deg vondt, men kanskje noe som så sitt snitt til å ta kontakt dersom du er en person som er lett for å bli kontaktet? 

Anonymkode: 44585...507

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har opplevd mye. Jeg har ikke fortalt om det til så mange for man kan fort bli oppfattet som gal og litt rar. Jeg selv synes ikke at folk er gale fordi de tror på og har opplevd paranormale ting.

Anonymkode: d26b7...de8

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd søvnparalyse og vet hvor skremmende og virkelig det oppleves. I min levende drøm ‘våknet’ jeg gang på gang for å så oppleve at skikkelsen ‘demonene’ hang over meg fortsatt. Jeg drømte med andre ord fortsatt. Da jeg til slutt våknet lå jeg stiv av skrekk og visste ikke om jeg sov eller drømte. Hele turen til toalettet og angsten jeg kjente på var lik den jeg hadde kjent på i drømmen.

Jeg har heller ingen erfaring med psykiske lidelser eller rus. Vet likevel at det i mitt tilfelle må ha handlet om en type sovemedisin jeg hadde fått av legen til å ta ved behov som må ha utløst det. Kombinert med flere dager med lite søvn og mye stress. Hadde også drukket en del alkohol natten før. Tenkte i ettertid på at det kan ha vært en type psykose utløst av søvnmangel, men etter å ha lest om søvnparalyse er jeg helt sikker på at det er det. Har aldri hatt det siden og det er vel minst 10 år siden nå. Har kunnet ta samme type sovemedisin igjen selv om det tok lang tid før jeg turte😅

Når dette er sagt så måtte ei barndomsvenninne av meg og familien bo hos meg/nabo i mens de hadde prest hos seg et døgn for ‘husrens’ som det kalles her (prest med vievann). De hadde slitt med at elektrisiteten i huset oppførte seg totalt ‘koko. Ting skrudde seg av og på av seg selv, samt at de stadig opplevde kalde uforklarlige vinder/gjennomtrekk i huset tross vindstille ute. Det førte til at dører slamrer smalt opp og igjen, samt bilder datt ned fra veggene. Det ble slutt på både vinder og koko maskiner/lyspærer etter presten hadde vært der.

Denne historien ha gjort meg åpen for at det finnes mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare. Har likevel aldri tenkt at min erfaring med ‘demoner over senga’ var noe annet enn en type søvnparalyse utløst av medisin, lite søvn og alkoholgift kroppen.

Anonymkode: 57a83...872

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
On 2/18/2025 at 12:18 AM, AnonymBruker said:

Jeg er selv ateist og har aldri trodd noe særlig på verken relegion eller noe overnaturlig generellt. 
Forrige helg hadde jeg en opplevelse som snudde alt jeg tidligere har trodd om virkeligheten opp ned. Jeg vet ikke lenger hva jeg skal tro, men jeg vet at min opplevelse var ekte.

Jeg har aldri opplevd hallusinasjoner før, aldri drevet med noe former for rusmidler eller vært plaget med søvn paralyser. 
Jeg var helt edru og hadde akkurat spist nattmat rundt klokken 02:00 på Lørdagskveld etter seriemaraton. Jeg går deretter på badet for å stelle meg der lyset hadde gått tidligere samme dag. Jeg sto dermed halveis i mørket da jeg kjenner noe som føles ut som en hånd som legger seg på skuldra mi. 
Dette var ingen forsiktig berøring, men et kraftig trykk mot skuldra. Jeg hylte høyt og var sikker på at jeg hadde innbrudd, men når jeg snur meg, var det ingen der. 
Jeg la meg deretter i sengen og prøvde å overbevise meg selv om at noe medisinsk som muskelkrampe var årsaken. Selv om jeg aldri har hatt problemer med dette tidligere.

Jeg roer meg ned, skrur av lyset og snur meg mot veggen for å sove. Det var ingen på soverommet før jeg skrudde av lyset. Det er heller ingen skap eller møbler hvor noen kan gjemme seg. 
Allikevel kjenner jeg tydelig at jeg «faller» litt nedover mot venstre side som at noen sitter på sengekanten. Så tydelig at jeg ikke våger å snu meg engang fordi jeg ble så redd.

Deretter hører jeg gjentatte tunge åndedrag som minner om sliten pusting. Rommet mitt som vanligvis er rundt 22 grader føles plutselig ut som 5-10 grader iløpet av noen sekunder.
Alle vinduer var lukket og ovnen på full guffe. Deretter hører jeg noe som skremmer vettet ut av meg og har etterlatt meg i konstant panikkangst siden forrige Lørdag. 
En kvinnelig latter som høres så ondskapsfull ut at det var som en levende skrekkfilm. Jeg ble rett og slett stiv av skrekk og begynner å be til Gud, for første gang i mitt liv. 
Dette roet meg på en eller annen måte litt ned og jeg tørr å snu meg raskt. Men ingen å se på sengekanten. Neste dag voknet jeg opp med blåmerker på skuldra der man tydelig kan se at merkene er formet etter en hånd. 

Er det noen der ute som har opplevd noe lignende? Jeg skjønner godt om folk ikke tror meg, jeg ville heller ikke trodd meg som en livslang ateist. Men jeg vet at det jeg opplevde var virkelig. 
Hva skal jeg gjøre videre? Burde jeg kontakte noen? Som kirken, medium eller lignende?

Dette er ikke psykotisk, og heller ikke noe relatert medisinsk tilstand. Dette er Jinn (djevelen). Jinn har både troende og ikke-troende. De ikke-troende kalles Saitan, og det er de som oftest forstyrrer mennesker. De angriper mennesker på forskjellige måter. De har menn, kvinner, gamle, unge og samfunn, akkurat som oss mennesker. Noen av dem er onde (saitan), mens andre ikke er det.

Dette er et muslimsk perspektiv.

Saitan forsvinner når visse kapitler fra Koranen blir lest.

Anonymkode: d81ee...198

Gjest Lawyam
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 0.59):

Husk at gener ikke må arves fra foreldre eller besteforeldre. Det kan gå flere generasjoner tilbake i tid. Uansett, jeg foreslår et besøk til fastlegen og så kan vedkommende avgjøre videre gang. I beste fall, etter utredning, blir konklusjonen at du er frisk. Det er først da du VET og kan slå deg til ro med å ha konvertert fra ateist til troende. Men uten et vitenskapelig grunnlag, blir dette bare synsing. Jeg oppfordrer deg til et legebesøk. Lykke til! 

Anonymkode: 2652a...f67

Hva skrev du nå? At vi må til legen for å avgjøre om vi har konvertert og at genene ikke arves...

Gjest Lawyam
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 0.18):

Jeg er selv ateist og har aldri trodd noe særlig på verken relegion eller noe overnaturlig generellt. 
Forrige helg hadde jeg en opplevelse som snudde alt jeg tidligere har trodd om virkeligheten opp ned. Jeg vet ikke lenger hva jeg skal tro, men jeg vet at min opplevelse var ekte.

Jeg har aldri opplevd hallusinasjoner før, aldri drevet med noe former for rusmidler eller vært plaget med søvn paralyser. 
Jeg var helt edru og hadde akkurat spist nattmat rundt klokken 02:00 på Lørdagskveld etter seriemaraton. Jeg går deretter på badet for å stelle meg der lyset hadde gått tidligere samme dag. Jeg sto dermed halveis i mørket da jeg kjenner noe som føles ut som en hånd som legger seg på skuldra mi. 
Dette var ingen forsiktig berøring, men et kraftig trykk mot skuldra. Jeg hylte høyt og var sikker på at jeg hadde innbrudd, men når jeg snur meg, var det ingen der. 
Jeg la meg deretter i sengen og prøvde å overbevise meg selv om at noe medisinsk som muskelkrampe var årsaken. Selv om jeg aldri har hatt problemer med dette tidligere.

Jeg roer meg ned, skrur av lyset og snur meg mot veggen for å sove. Det var ingen på soverommet før jeg skrudde av lyset. Det er heller ingen skap eller møbler hvor noen kan gjemme seg. 
Allikevel kjenner jeg tydelig at jeg «faller» litt nedover mot venstre side som at noen sitter på sengekanten. Så tydelig at jeg ikke våger å snu meg engang fordi jeg ble så redd.

Deretter hører jeg gjentatte tunge åndedrag som minner om sliten pusting. Rommet mitt som vanligvis er rundt 22 grader føles plutselig ut som 5-10 grader iløpet av noen sekunder.
Alle vinduer var lukket og ovnen på full guffe. Deretter hører jeg noe som skremmer vettet ut av meg og har etterlatt meg i konstant panikkangst siden forrige Lørdag. 
En kvinnelig latter som høres så ondskapsfull ut at det var som en levende skrekkfilm. Jeg ble rett og slett stiv av skrekk og begynner å be til Gud, for første gang i mitt liv. 
Dette roet meg på en eller annen måte litt ned og jeg tørr å snu meg raskt. Men ingen å se på sengekanten. Neste dag voknet jeg opp med blåmerker på skuldra der man tydelig kan se at merkene er formet etter en hånd. 

Er det noen der ute som har opplevd noe lignende? Jeg skjønner godt om folk ikke tror meg, jeg ville heller ikke trodd meg som en livslang ateist. Men jeg vet at det jeg opplevde var virkelig. 
Hva skal jeg gjøre videre? Burde jeg kontakte noen? Som kirken, medium eller lignende?

Jeg ville tatt kontakt med psykolog og lege. Mest fordi du trenger hjelp for å takle angsten. 

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei TS! Jeg vokste opp med en del paranormale opplevelser. Jeg så en gammel mann på rommet til moren min mens jeg lekte med dukker som 9 åring, broren min fortalte at cd spilleren hans slo seg på midt på natten uten at den var koblet på noen stikkontakt , ting pleide å dette ned fra hyller helt uten videre, opplevde å sove i huset til min avdøde bestefar - lå i stua med broren min og hørte esker som ble skjøvet i rommet over oss samtidig som noen mista en kniv i gulvet, jeg hørte fottrinn i trappa og skuffer på kjøkkenet som ble røsket opp. Jeg begynte å slite med søvnparalyser som ungdom. Så jeg har litt erfaring med slike opplevelser og skillet på søvnparalyser.

Det du opplever er en demon som plager deg. Hva er en demon? Det er en fallen engel. Les deg opp i bibel historie så får du vite hva en fallen engel er. Jeg har ikke blitt plaget med frykt, demoner, søvn paralyser eller uforklarlige hendelser etter at jeg ga livet mitt til Gud og fikk gudsfrykt. Det er ikke sikkert du trenger noe rens i huset ditt, men heller en dypere forståelse av hvem din frelser er. 

Anonymkode: 344d1...745

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Anthony William har gitt ut en lydbok nå som handler om engler og demoner, hvordan demoner opererer og hvordan man beskytter seg mot dem. Den heter Angels, Demons and Spiritual Tools, og finnes på Apple books og på Audible.
For meg og andre som faktisk har opplevd at det finnes slike vesener, så er dette god informasjon, men jeg kan ikke anbefale den for de som ikke har det, da det kan virke skremmende kanskje. Syns denne informasjonen om hva de egentlig er og hva de gjør har manglet mye i new age, der alt er "løøøv" og alt skjer som det skal, det finnes ikke ondskap osv.... Det er bare ikke sant når man har hatt faktiske opplevelser med ondskap og onde entiteter.
Er det noen andre som lytter på den her? Det er et hett tips om man er plaget av disse greiene.

Anonymkode: c8f53...661

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 0.32):

Hva har rusmidler med dette å gjøre? Det du beskriver høres ut som klassisk psykose, men du som «ateist» velger altså å tro på julenissen. Gå til fastlegen du. 

Anonymkode: ab52f...647

Trangsynt og kunnskapsløst svar. 
For lenge siden, ca.01:00 om natten, gikk jeg og venninnen min opp gaten vi bodde i. I vinduet så vi begge naboen vår som hadde dødd noen måneder før. Vi så håret hans, kroppen hans og fjeset hans, uten nese, øyne eller munn. Ikke kom her og vi at vi begge fikk akutt psykose. 

Anonymkode: 83dbf...e1f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...