AnonymBruker Skrevet 16. februar 2025 #1 Skrevet 16. februar 2025 ADHD-utredning, voksen. Ønsker RÅD , ikke kommentarer om at det er vanskelig å komme inn på dps, o.l., for det VET jeg 😅 Hei dere! Jeg er en kvinne i 30-årene med et barn på 12 år, med autisme-diagnose (tidl. Asperger) som nå snart skal utredes for ADHD etter eget valg. Hen er ikke hyper, og jeg vokste jo opp med å lære at ADHD var de med eksplosivt sinne som ikke klarte å sitte i ro og nesten alltid gutter, men det er jo ikke slik lenger. Selv var jeg den stille jenta som ikke likte å verken leke med, eller drive med fysisk aktivitet sammen med andre jevnaldrende, uansett. Ville heller lese eller tegne! Og har alltid følt meg deprimert, og kom inn på Bup som 15-åring, av en annen grunn, men d t gikk fort over til at det heller ble depresjonen som ble behandlet (men kun med samtaler der). Har i mitt voksne liv etterhvert fått en utdanning (fagbrev) men den tok tid, ble utbrent under lærlingtiden og også andre ganger senere. + Mye annet, men orker ikke liste opp nå 🫣 Skal til legen i morgen, og skrev at jeg ønsket henvisning til ADHD-utredning. Har skrevet ned mye greier, men ikke klart å få dem samme sted 😅 noe i notater på telefonen og noe i kalenderboka(jeg har kjøpt ny nesten hvert halvår etter jeg ble mor, og aldri klart å bruke noen over lang tid 🫣🫣😅) men det er rotete, og det jeg skrev for hånd er ikke akkurat pent..... Men har ihvertfall noen notater klare! Men på fredag begynte jeg plutselig å kjenne på at "er det noen vits?", og føler meg litt sånn "imposter"-aktig, at dette er bare tull... Legen kjenner meg godt, kjenner til at jeg alltid har slitt psykisk, har vært inn og ut av dps pga runder med utbrenthet og depresjon. Og når vi har snakket om barndommen, sa hun en gang at "det har jo vært en form for omsorgssvikt".... Men i morgen.... Jeg skal dit, men gruer meg nå.... Noen råd? Anonymkode: f1e88...423 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2025 #2 Skrevet 16. februar 2025 Det er lite av det du skriver i innlegget ditt som skriker ADHD i seg selv. Hvis du ble utsatt for omsorgssvikt, så har traumer og ADHD mye overlappende symptomer. Du har en sønn med autisme, som på lik linje med ADHD er svært arvelig. Å være innadvendt og lukket er jo kanskje mer typisk for ASD enn ADHD/ADD? ADHD og asperger har også mye likhetstrekk, men noen viktige ting som skiller. Jeg er usikker på hva du egentlig ber om hjelp til her, TS. Men hvis jeg skal gi deg et råd så må det være at du klarer å være tydelig i formidlingen din til legen. Når begynte utfordringene, hva slags utfordringer, og hvordan utartet de seg over tid? Begynn med å skrive ned punktvis. Har du behov for orden og forutsigbarhet? Blir du urolig av endringer? Eller har du behov for mye endringer? Anonymkode: 48fd1...180 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2025 #3 Skrevet 16. februar 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): ADHD-utredning, voksen. Ønsker RÅD , ikke kommentarer om at det er vanskelig å komme inn på dps, o.l., for det VET jeg 😅 Hei dere! Jeg er en kvinne i 30-årene med et barn på 12 år, med autisme-diagnose (tidl. Asperger) som nå snart skal utredes for ADHD etter eget valg. Hen er ikke hyper, og jeg vokste jo opp med å lære at ADHD var de med eksplosivt sinne som ikke klarte å sitte i ro og nesten alltid gutter, men det er jo ikke slik lenger. Selv var jeg den stille jenta som ikke likte å verken leke med, eller drive med fysisk aktivitet sammen med andre jevnaldrende, uansett. Ville heller lese eller tegne! Og har alltid følt meg deprimert, og kom inn på Bup som 15-åring, av en annen grunn, men d t gikk fort over til at det heller ble depresjonen som ble behandlet (men kun med samtaler der). Har i mitt voksne liv etterhvert fått en utdanning (fagbrev) men den tok tid, ble utbrent under lærlingtiden og også andre ganger senere. + Mye annet, men orker ikke liste opp nå 🫣 Skal til legen i morgen, og skrev at jeg ønsket henvisning til ADHD-utredning. Har skrevet ned mye greier, men ikke klart å få dem samme sted 😅 noe i notater på telefonen og noe i kalenderboka(jeg har kjøpt ny nesten hvert halvår etter jeg ble mor, og aldri klart å bruke noen over lang tid 🫣🫣😅) men det er rotete, og det jeg skrev for hånd er ikke akkurat pent..... Men har ihvertfall noen notater klare! Men på fredag begynte jeg plutselig å kjenne på at "er det noen vits?", og føler meg litt sånn "imposter"-aktig, at dette er bare tull... Legen kjenner meg godt, kjenner til at jeg alltid har slitt psykisk, har vært inn og ut av dps pga runder med utbrenthet og depresjon. Og når vi har snakket om barndommen, sa hun en gang at "det har jo vært en form for omsorgssvikt".... Men i morgen.... Jeg skal dit, men gruer meg nå.... Noen råd? Anonymkode: f1e88...423 Jeg klarer ikke å forstå hvor ADHD kommer inn i bildet her. Du har en liten setning om at du var den stille jenta som likte å leke alene, men det er mange barn som er sånn uten at det betyr at de har ADHD. Det at du følte deg deprimert og kom til Bup for det som femtenåring er heller ikke en sterk indikasjon på noe ADHD diagnose. Og problemene i voksen alder har ingen betydning under en eventuelt utredningutredning så lenge du ikke hadde klare symptomer og indikasjoner på diagnosen før fylte 12. Anonymkode: 714cf...47e 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2025 #4 Skrevet 16. februar 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): ADHD-utredning, voksen. Ønsker RÅD , ikke kommentarer om at det er vanskelig å komme inn på dps, o.l., for det VET jeg 😅 Hei dere! Jeg er en kvinne i 30-årene med et barn på 12 år, med autisme-diagnose (tidl. Asperger) som nå snart skal utredes for ADHD etter eget valg. Hen er ikke hyper, og jeg vokste jo opp med å lære at ADHD var de med eksplosivt sinne som ikke klarte å sitte i ro og nesten alltid gutter, men det er jo ikke slik lenger. _______________ Har i mitt voksne liv etterhvert fått en utdanning (fagbrev) men den tok tid, ble utbrent under lærlingtiden og også andre ganger senere. + Mye annet, men orker ikke liste opp nå 🫣 Anonymkode: f1e88...423 For å si det sånn, da, jeg har fått råd om de rundt barnet mitt å få en utredning om det kan være ADHD hos meg også. Men er IKKE symptomer eller noe som helst om det jeg spør om, jeg spør kun om råd fordi jeg er nervøs. Flere rundt meg jenter/kvinner med adhd selv og partnere og søsken, sier at de kjenner igjen mye hos meg. Men jeg er ikke glad i(eller rettere sagt, hater) å prate om meg selv, og iom jeg ikke klarer å skrive ned alt for meg selv, så er det ekstra vanskelig å skulle prøve å skrive noe her om meg og min måte å være meg på, som jeg i tillegg alltid har vært klar over at er en maske! Og det er ikke den hyperaktive typen jeg har, det veit jeg veldig godt, men har dere hørt om uoppmerksom type ADHD? Men igjen da, hvis noen har noen råd til timen med fastlegen, så setter jeg pris på å få det. (Og forøvrig er RSD/Rejection Sensitivity Dysforia et tydelig tegn på nevrodivergens... Og det har jeg, og mulig det er grunnen til at jeg fikk så nok her nå....) Anonymkode: f1e88...423
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2025 #5 Skrevet 16. februar 2025 Jag tror det er lurt uansett for om du er deprimert må du også ha hjelp. Anonymkode: e2a77...144
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2025 #6 Skrevet 16. februar 2025 Hvis du alltid har følt deg deprimert, bør du kanskje begynne og jobbe med den først? Jobbe forebyggende slik at du ikke utvikler utbrenthet på nytt. Anonymkode: 2659f...ae9
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2025 #7 Skrevet 16. februar 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): For å si det sånn, da, jeg har fått råd om de rundt barnet mitt å få en utredning om det kan være ADHD hos meg også. Men er IKKE symptomer eller noe som helst om det jeg spør om, jeg spør kun om råd fordi jeg er nervøs. Flere rundt meg jenter/kvinner med adhd selv og partnere og søsken, sier at de kjenner igjen mye hos meg. Men jeg er ikke glad i(eller rettere sagt, hater) å prate om meg selv, og iom jeg ikke klarer å skrive ned alt for meg selv, så er det ekstra vanskelig å skulle prøve å skrive noe her om meg og min måte å være meg på, som jeg i tillegg alltid har vært klar over at er en maske! Og det er ikke den hyperaktive typen jeg har, det veit jeg veldig godt, men har dere hørt om uoppmerksom type ADHD? Men igjen da, hvis noen har noen råd til timen med fastlegen, så setter jeg pris på å få det. (Og forøvrig er RSD/Rejection Sensitivity Dysforia et tydelig tegn på nevrodivergens... Og det har jeg, og mulig det er grunnen til at jeg fikk så nok her nå....) Anonymkode: f1e88...423 Ok, det kom på en måte ikke så godt frem hva du egentlig ønsket råd til i innelgget ditt. Da er rådet mitt å stille forberedt med en liste med stikkord som forklarer hvorfor du tror du trenger utredning. Legen må ha noe å gå etter. Legen er der for å hjelpe deg, så du kan ikke "drite deg ut", hvis du skjønner. Legekontoret er "safe space". Du trenger ikke skrive lange avhandlinger, bare skriv stikkord. Få med når problemene begynte. F.eks: "Barneskole - konsentrasjon - kom mye for sent - snakket for mye - fikk ikke venner" "Ungdomsårene - dårlige karakterer - satt bare og dagdrømte" "Voksen - Tankekjør som ble verre - klarer ikke begynne på oppgaver. Angst. Får ikke sove". Nå har jeg bare diktet opp symptomer i forhold til alder, du må selv skrive det som er riktig for din situasjon. Poenget er å vise deg at du kan formidle kortfattet. Og legen din vil kanskje stille deg spørsmål og holde samtalen i gang, som kanskje gjør det lettere å fortelle mer? Ja selvsagt har jeg hørt om uoppmerksom type ADHD (fra gammelt av ADD, derfor jeg nevnte ADD tidligere). RSD kan forøvrig også forekomme hos folk med traumer og autisme, det er ikke begrenset til bare ADHD. Anonymkode: 48fd1...180 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2025 #8 Skrevet 16. februar 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis du alltid har følt deg deprimert, bør du kanskje begynne og jobbe med den først? Jobbe forebyggende slik at du ikke utvikler utbrenthet på nytt. Anonymkode: 2659f...ae9 Altså, hvis TS har asperger eller adhd i bunn, så er det vanskelig å behandle depresjon isolert. Man kan ikke forebygge utbrenthet hvis man trenger behandling for ADHD. Jeg tror ikke folk forstår hvor utmattende ubehandlet ADHD kan være. Er det traumer/omsrogssvikt som er direkte årsak, så må det også bearbeides. Anonymkode: 48fd1...180 4
Gjest Ninaen Skrevet 16. februar 2025 #9 Skrevet 16. februar 2025 1) Omsorgssvikt og barndomstraumer har stort overlapp med adhd, i tillegg til at personer med nevroutviklingsforstyrrelser har høyere sjanse for å utvikle f.eks cptsd/bli traumatisert. Med utgangspunkt i kommentaren fra fastlegen din bør dere se på dette sammen før du henvises for å komme i forkant av tvil hos dps om årsaksmekanismer. 2) viktig å formidle hva andre har sagt til/om deg, og om det har kommet uoppfordret fra dem (vi er jo en del som har fått «er du sikker på ikke du har adhd?!» fra kolleger og andre uten å ha nevnt det selv…) 3) Viktig å få fram hva som var der i barndommen (ikke bare nå). Og hvis det har vært trøblete hjemmeforhold, også om du «var sånn» før de problemene eventuelt starta. 4) Har du søsken? 5) Er det andre i familien med adhd eller autismespekterlidelse? 6) Historikk med depresjon og utbrenthet: hva har vært vurdert som årsak tidligere? Hva slags behandling fikk du? Har nåværende fastlege vært involvert i de rundene? Og hva har fastlege i så fall tenkt om årsaker da, og har det endret seg? (Mener ikke at du skal svare meg her, det er spørsmål du bør ha klart for deg når du skal snakke med fastlege) 7) Hvorfor tror du selv du kan ha adhd? Tror du det kan være andre årsaker til de symptomene/vanskene? Hvorfor/hvorfor ikke? Hva tror du en eventuell diagnose kan hjelpe deg med? (Samme som punkt 6, mener ikke du skal svare meg her😉)
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2025 #10 Skrevet 16. februar 2025 Sjekk ut adhd-superkvinne på Facebook og/eller instagram. Anonymkode: dcef7...07d
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2025 #11 Skrevet 16. februar 2025 Du skriver at du er nervøs for i morgen. Gå til timen i morgen og si det du klarer. Om du føler du ikke fikk sagt det du ønsket å si eller at fastlegen misforstod deg så be om ny time. Det er ikke verre enn det. Fastlegen er der for å hjelpe deg og er på ditt lag. Du skriver jo også at fastlegen kjenner deg godt, så dette vet du vel selv også. Min erfaring med min fastlege var også at hun tok en svært grov vurdering før hun skrev henvisningen. Ser mange her skrive at det du har kan være andre diagnoser. Fastlegen min tror jeg aldri tok den vurderingen. Men DPSvil ta den vurderingen når de behandler henvisningen. Så når henvisningen skrives kan vil det være lurt å få med hvorfor du tror du har ADHD og ikke noe annet. Snakke med fastlegen slik at du får en utredning som viser hvorfor du trolig har ADHD og at det ikke er noe annet. Mange fastleger skriver alt for kort henvisning og så får pasienten avslag fordi DPS mener det ikke er ADHD. Skulle du få avslag på henvisningen og du føler at avslaget er fordi henvisningen ikke var god nok. Så går det an å klage og da kan du gi DPS all informasjonen du mener de ikke har fått med seg om deg. Så det er ikke engang slik at du mister ADHD-utredningen din om henvisningen ikke var god nok. Poenget mitt med dette innlegget er at det ordner seg uansett. Du får så mange sjanser du vil til å forklare situasjonen din. Så du trenger ikke være nervøs or at du ikke får sagt alt du føler du burde si når du møter fastlegen i morgen. Anonymkode: 97c36...d5e
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2025 #12 Skrevet 17. februar 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Du skriver at du er nervøs for i morgen. Gå til timen i morgen og si det du klarer. Om du føler du ikke fikk sagt det du ønsket å si eller at fastlegen misforstod deg så be om ny time. Det er ikke verre enn det. Fastlegen er der for å hjelpe deg og er på ditt lag. Du skriver jo også at fastlegen kjenner deg godt, så dette vet du vel selv også. Min erfaring med min fastlege var også at hun tok en svært grov vurdering før hun skrev henvisningen. Ser mange her skrive at det du har kan være andre diagnoser. Fastlegen min tror jeg aldri tok den vurderingen. Men DPSvil ta den vurderingen når de behandler henvisningen. Så når henvisningen skrives kan vil det være lurt å få med hvorfor du tror du har ADHD og ikke noe annet. Snakke med fastlegen slik at du får en utredning som viser hvorfor du trolig har ADHD og at det ikke er noe annet. Mange fastleger skriver alt for kort henvisning og så får pasienten avslag fordi DPS mener det ikke er ADHD. Skulle du få avslag på henvisningen og du føler at avslaget er fordi henvisningen ikke var god nok. Så går det an å klage og da kan du gi DPS all informasjonen du mener de ikke har fått med seg om deg. Så det er ikke engang slik at du mister ADHD-utredningen din om henvisningen ikke var god nok. Poenget mitt med dette innlegget er at det ordner seg uansett. Du får så mange sjanser du vil til å forklare situasjonen din. Så du trenger ikke være nervøs or at du ikke får sagt alt du føler du burde si når du møter fastlegen i morgen. Anonymkode: 97c36...d5e Jeg fikk avslag hos DPS første gang. Fastlege klagde vedtaket og skrev ingenting mer enn i første henvisning. Da kom jeg inn. Så det er ikke alltid henvisningen det er noe feil med, men DPS som gjør noen blemmer. Så da må man bare klage og ikke gi seg. Det er funksjonsnivået som er viktig å få frem her, for DPS prioriterer ikke dem som er "oppe og går". Det har de ikke kapasitet til. Så fastlege må få frem hvor svekket funksjonssvikten er. Og kanskje også lurt å få frem at sønnen er diagnosert med autisme og er i utredningsprosess for ADHD, med tanke på at dette er veldig arvelig. Anonymkode: 48fd1...180
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2025 #13 Skrevet 17. februar 2025 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg fikk avslag hos DPS første gang. Fastlege klagde vedtaket og skrev ingenting mer enn i første henvisning. Da kom jeg inn. Så det er ikke alltid henvisningen det er noe feil med, men DPS som gjør noen blemmer. Så da må man bare klage og ikke gi seg. Det er funksjonsnivået som er viktig å få frem her, for DPS prioriterer ikke dem som er "oppe og går". Det har de ikke kapasitet til. Så fastlege må få frem hvor svekket funksjonssvikten er. Og kanskje også lurt å få frem at sønnen er diagnosert med autisme og er i utredningsprosess for ADHD, med tanke på at dette er veldig arvelig. Anonymkode: 48fd1...180 Meg du siterte. Er helt enig i at DPS kan gjøre blemmer. Det vil man vel kanskje også se i begrunnelsen når man får avslag. Man bør selvsagt lese den begrunnelsen. Så ser man hva man burde ha med i klagen om man mener at DPS tar feil. Anonymkode: 97c36...d5e
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2025 #14 Skrevet 17. februar 2025 Jeg har ingen råd, bortsett fra at det er mye du kan gjøre for deg selv uansett synptomtrykk. For adhd: intens styrketrening, gode søvnrutiner (viktigere å stå opp til samme tid hver dag enn å få nok søvn). Det bedrer også innovning. Kosthold (mindre sukker, alkohol, nikotin) Meditasjonsteknikker og oppnerksomhetstrening Vanestabling (får ikke skrytt denne teknikken nok opp i skyene) Impostersyndromet må du legger fra deg. Grunnen til at du har det, er at det er råkjøring av fordommer og nedlatebheter mot særlig damer med adhd nå. Jeg merker dette selv. Visse personer holder man seg unna, de som kaster seg på enhver kritisk trend av det de mener er trend, som adhd. De kontrære. Anonymkode: 1ae16...afe 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2025 #15 Skrevet 17. februar 2025 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Meg du siterte. Er helt enig i at DPS kan gjøre blemmer. Det vil man vel kanskje også se i begrunnelsen når man får avslag. Man bør selvsagt lese den begrunnelsen. Så ser man hva man burde ha med i klagen om man mener at DPS tar feil. Anonymkode: 97c36...d5e Selvsagt. Men begrunnelsen til DPS i mitt tilfelle, vitnet om at de ikke hadde lest og forstått innholdet henvisningen særlig godt. Fastlegen min skrev ikke noe mer i klagen enn det som ble nevnt i første henvisning. Anonymkode: 48fd1...180
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2025 #16 Skrevet 17. februar 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har ingen råd, bortsett fra at det er mye du kan gjøre for deg selv uansett synptomtrykk. For adhd: intens styrketrening, gode søvnrutiner (viktigere å stå opp til samme tid hver dag enn å få nok søvn). Det bedrer også innovning. Kosthold (mindre sukker, alkohol, nikotin) Meditasjonsteknikker og oppnerksomhetstrening Vanestabling (får ikke skrytt denne teknikken nok opp i skyene) Impostersyndromet må du legger fra deg. Grunnen til at du har det, er at det er råkjøring av fordommer og nedlatebheter mot særlig damer med adhd nå. Jeg merker dette selv. Visse personer holder man seg unna, de som kaster seg på enhver kritisk trend av det de mener er trend, som adhd. De kontrære. Anonymkode: 1ae16...afe Ja dette skal du tro er lett å få til! Anonymkode: 48fd1...180 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2025 #17 Skrevet 17. februar 2025 Hvordan gikk det hos legen i dag, TS? Anonymkode: 48fd1...180
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2025 #19 Skrevet 19. februar 2025 AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 11.46): Ja dette skal du tro er lett å få til! Anonymkode: 48fd1...180 Hva er vitsen med å bestemme seg for at ting ikke går an? Det er viktig uansett hvor vanskelig du mener det er, og søvn blir ikke lettere på medisiner for de fleste. Jeg har adhd. Det er mulig å ta grep, men det krever arbeid og at man til slutt får satt en rutine. Anonymkode: 1ae16...afe 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2025 #20 Skrevet 19. februar 2025 Jeg tenker ikke at det er hensiktsmessig å komme til legen med en «bestilling». Det du gjør er å beskrive symptomene dine, hva det er du sliter med, og så gjør legen en vurdering om eventuell videre utredning. Anonymkode: 9c5f9...c9b 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå