AnonymBruker Skrevet 17. februar 2025 #21 Skrevet 17. februar 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Les: «har dere brukt vel lite tid». Litt vel aggressiv ? Ventet på ppt og diagnose og skylde på at de er opptatt. Jeg tviler ikke på at barnet får hjelp, men det må være lov å undre seg over at du vet så lite om virkemidler, forsøkt med virkemidler hjemme og ikke har virket mer proaktiv hjemme når du visste at sjansen for en dysleksidiagnose kunne komme. Merket dere ikke i barnehagen om barnet slet med å rime, slet med å klappe stavelser, slet med å gjenkjenne lyder, slet med å huske navn på ting, så slet med bokstaver. Så allerede før skolealderen kunne tiltak blitt satt inn hjemme for å koble ord med lyder og bokstaver knyttet til f.eks bildebøker og apper. Anonymkode: ef9b8...384 Ja du skriver at vi "har brukt vel lite tid og energi på utredning og hjelp med tanke på at jenta er 10 år". Så du konkluderer her med at vi ikke har gjort noe. Og hva mer mener du en forelder skal gjøre annet enn det jeg har gjort? Jeg har jobbet på hele veien for at hun skulle få utredning. At ppt er overarbeidet og ligger langt på etterskudd er ikke noe jeg kan gjøre noe med. Skolen har også satt inn tiltak før vurderingen for at hun skulle få hjelp. Og nei, det var ikke noe som ble lagt merke til i barnehage. Har ikke vært noen slike tegn som du skriver om. Var når begynte med lesing og skriving jeg vart oppmerksom på at det var noe. Ytret bekymring første halvår i første klasse, nettopp pga fars dysleksi. Men da mente de at det var innenfor normalen og at vi måtte ta tiden til hjelp. Anonymkode: 24df1...06f
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2025 #22 Skrevet 17. februar 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det står i vurderingen fra PPT at hun bør ha lingdys+ og alle tilgjengelige hjelpemidler, og at de anbefaler at hun får hjelp fra skolen til å søke om egen pc. Har ikke hørt et kvekk fra skolen etter at jeg maste om vedtak. Skjønner nå at jeg må slutte og vente på at andre skal hjelpe meg og sette i gang med ting selv. Anonymkode: 24df1...06f Få hjelp av ppt å søke selv om lingdys og da pluss, slik at barnet får for språk engelsk og tysk, selv lm det ikke har tysk. Og får dikteri g slik at barnet kan lese teksten og programmet skriver teksten for seg. Årsak da får ho det til evig eie slik at ho fortsatt har når barnet slutter på skolen. Får de kun via skolen står det der uten hjelpemidler og må søke på videregående og da kan en risikere et nei. Kan og søke om pc ca 3400kt fra nav. Men da kan ikke skolen skrive at barnet får lov å bruke skole pc hjemme. Her fikk vi til pc på barneskolen og mellomtrinnet. Men da vi skulle søke på ungdomskolen så skrev skolen at barnet hadde tilgang til å bruke skole pc hjemme, noe som ikke stemte. Så vi fikk avslag på tilskudd på pc Anonymkode: ac5e0...35d
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2025 #23 Skrevet 20. mars 2025 AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 23.01): Er ikke så lenge siden hun fikk diagnose, så jeg er usikker på om hun har fått lingdys på skolen. Har heller ikke fått noen beskjed om vi må søke om å få det. Synes det er vanskelig å vite hva vi skal gjøre og hva skolen gjør. Har fått sakkunnig vurdering og hun har fått vedtak om tilrettelagt undervisning. Fikk nylig tilsendt otp fra skolen. Anonymkode: 24df1...06f Hei! Sønnen min på 9 år (4. trinn) har også nylig fått diagnosen dysleksi. Jeg tror vi er litt i samme båt! Jeg ba skolen om skriftlig tilbakemelding på hvilke hjelpemidler skolen tilbyr, hvilken intensiv opplæring han har fått og hvilke evalueringer som er gjort underveis. Har også etterspurt hva vi som foreldre kan gjøre og hva skolen skal gjøre. Jeg synes det er helt utrolig hvor lite systematisk skolen har gått til verks med informasjon og opplegg. Skulle tro de hadde godt innarbeidede rutiner, men jeg har virkelig måtte mase for å få fremdrift og informasjon. Det er først etter masing fra min side at han har fått et intensivt opplegg for lese- og skriveopplæring som er tilpasset ham. Statped har fine sider hvor de beskriver hjelpemidler og Dysleksi Norge har også en del info. Har dere meldt dere inn i Dysleksi Norge? Anonymkode: 03e78...dc8
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2025 #24 Skrevet 20. mars 2025 AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 13.34): Ja du skriver at vi "har brukt vel lite tid og energi på utredning og hjelp med tanke på at jenta er 10 år". Så du konkluderer her med at vi ikke har gjort noe. Og hva mer mener du en forelder skal gjøre annet enn det jeg har gjort? Jeg har jobbet på hele veien for at hun skulle få utredning. At ppt er overarbeidet og ligger langt på etterskudd er ikke noe jeg kan gjøre noe med. Skolen har også satt inn tiltak før vurderingen for at hun skulle få hjelp. Og nei, det var ikke noe som ble lagt merke til i barnehage. Har ikke vært noen slike tegn som du skriver om. Var når begynte med lesing og skriving jeg vart oppmerksom på at det var noe. Ytret bekymring første halvår i første klasse, nettopp pga fars dysleksi. Men da mente de at det var innenfor normalen og at vi måtte ta tiden til hjelp. Anonymkode: 24df1...06f Jeg har samme opplevelse som deg. Merket ingenting i bhg. Var først da han begynte på skolen at vi foreldre fattet mistanke. Men skolen mente han lå innenfor normalen. I ettertid har jeg fått vite at de mente han lå bak på tredje trinn, men det fikk ikke vi vite noe om. Jeg er ikke så veldig fornøyd for å si det sånn, men den kampen tenker jeg å ta etter at vi har fått hjelpemidler igang og fått gjennomført intensivopplæringen. Tenker å klage skolen til statsforvalteren. Anonymkode: 03e78...dc8
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2025 #25 Skrevet 20. mars 2025 AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 23.08): Er ikke så lenge siden hun fikk diagnose, så jeg er ikke kjent med hjelpemidlene. Vet ikke om de har begynt med de på skolen heller. Skjønner at jeg har en del jobb foran meg. Faren har sterk dysleksi og, så jeg vil vel stå mest i dette alene. Hun hater engelsk, men jeg tror det er fordi hun synes det er så vanskelig. Har fått beskjed om at vi må øve på gloseordene hver uke til glosetest (felles beskjed til hele klassen). Fikk sendt hjem alle testene hennes for signering. Og det var ikke mange ord som var rett.. Så jeg må prøve å hjelpe henne mest mulig tenker jeg for at hun skal oppleve mestring. Anonymkode: 24df1...06f Kanskje dere kan øve på glosene muntlig? Jeg tror det er slik at de med dysleksi kan bli hørt i gloser muntlig istedenfor skriftlig. Hør med læreren:-) Anonymkode: 03e78...dc8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå