Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #21 Skrevet 9. mars 2006 Jeg har hele livet hatt et enormt stort søvnbehov, og er sjelden eller aldri uthvilt når jeg våkner. For tiden sover jeg 10-12 timer om natten, i helgene kan jeg lett sove 16 timer i ett strekk. Men jeg får aldri "nok" søvn! ← Jeg hadde det sånn da jeg hadde jernmangel. Jo lavere jernverdiene sank, jo slappere og trøttere ble jeg.
Arkana Skrevet 9. mars 2006 #22 Skrevet 9. mars 2006 Flesteparten av oss, faktisk. En døgnrytme som er nøyakitg 24 timer er uvanlig, de fleste har rundt 25 timers døgnrytme mens enkelte (A-mennesker) har en kortere rytme. Dette er veldig vanlig, ikke bare hos mennesker, men hos både planter, dyr og andre organismer. Pussig, men sant. ← Det er jeg klar over, men jeg tenkte nå spesielt på de som har en døgnrytme som avviker betydelig fra det "normale". Jeg har hørt om mennesker med en døgnrytme over 50 timer. Det er jo selvsagt et unntak, men jeg tror ikke det skal så mange timer til før avviket blir rimelig plagsomt. Jeg har også lest flere steder at B-mennesker har lettere for å tilpasse seg andre døgnrytmer enn A-mennesker, kanskje en mager trøst.
Gjest Elfrida Skrevet 9. mars 2006 #23 Skrevet 9. mars 2006 Lysbehandling hjelper meg veldig, men jeg har først og fremst økt søvnbehov vinterstid. Det hjelper meg til å våkne tidligere, være våken hele dagen, og klare meg med 7-8 timers søvn.
Blackjack Skrevet 9. mars 2006 Forfatter #24 Skrevet 9. mars 2006 Hvis du har oppsøkt Norges fremste eksperter på søvn, så spørs det vel om KGs eminente rådgivningspanel kan gi deg så mye bedre råd? Men det kan kanskje være en trøst å høre om andre som har det likedan. ← Jeg er selvfølgelig klar over at jeg ikke kan forvente masse medisinske synspunkter og ideer, men tenkte at noen kanskje har noen kjerringråd e.l. Trening og lysterapi hjelper faktisk mot trøtthet! ← Lysterapi har jeg ikke prøvd! Takk! Ja eg har kutta ned på trening og eg er uopplagt hele tiden men eg har et råd og det er akupunktur. Sover som ein stein etter eg har tatt det eg.... Fordi det kan nok vera at du ikkje har djup nok søvn fordi du ikkje slapper av. Akupunkturen kan hjelpe kroppen og slappe av og gje meir energi ← Har gått til akupunktur i mange mnd, men det hjelper ikke mot søvnen.. Rosenrot hjalp meg! ← *løper ut og kjøper* Takk for alle tips og kommentarer!
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #25 Skrevet 9. mars 2006 For meg høres det ut som du sover for mye!!!!! Jeg blir uopplagt av å sove så mye. Klart i helgene hender det jeg drar meg til 10-11 om jeg har fri. Men ellers i uka legger jeg meg stort sett rundt 23-23.30 og står opp kl 8. Eneste tipset jeg har er å kutte ned på antall timer du sover. Kom deg ut i frisk luft minst en halv time hver dag og tren. Og spis variert, regelmessig og realtivt sunt. Man blir uopplagt og trøtt av å ikke trene, men være inne hele dagen, ligge på sofaen hver kveld, slurve med spisingen, og man blir uopplagt av å sove for mye også! Når legger du deg om kvelden f.eks??
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #26 Skrevet 10. mars 2006 Ved søvnapne er det også lite med REM søvn, derav at man stadig er trøtt og utslitt på dagtid! Men var jeg deg hadde jeg også sjekket stoffskiftet ditt; for ved ett lavt stoffskifte kan man få et økt søvnbehov/ føle seg mye trøtt og sliten.
Gjest Emeldina Skrevet 10. mars 2006 #27 Skrevet 10. mars 2006 Jeg elsker å sove; samboeren min kaller meg sovepus. Men det er bare søtt, da. Men jeg tror ikke det er det at jeg trenger mye søvn; jeg blir ikke trøtt hvis jeg sover lite. Det er heller det at jeg ikke klarer å stå opp om morgenen. Også blir jeg aldri trøtt om kvelden heller.. B-menneske, jah..
Shoegal Skrevet 11. mars 2006 #28 Skrevet 11. mars 2006 Som nevnt over her, er det vanlig å bli utrolig trøtt og slapp (og følgelig stort søvnbehov) dersom man mangler/har lavt nivå på viktige stoffer som kroppen trenger - eller alt for høyt nivå av slike stoffer. Har du tatt blodprøver slik at man evt kan utelukke at noe av dette kan være årsaken til at du må sove så mye?
Gjest Bertine Skrevet 11. mars 2006 #29 Skrevet 11. mars 2006 (endret) (ikke vondt ment, måtte bare flire litt av det) ← Hi hi, det er ganske morsomt egentlig, det er så uvanlig for meg å våkne, uthvilt!, kl 08! Måtte ringe mamma og fortelle det! Endret 11. mars 2006 av Bertine
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #30 Skrevet 12. mars 2006 Sjekk stoffskiftet ditt!! (Ved lavt stoffskifte er man også ofte ukonsentrert, nedstemt og fysisk sliten, men det behøver ikke slå ut sånn heller). Er kostholdet ditt bra? Kostholdet har mye å si for ha nok overskudd. Det hjelper ikke med rosenrot og akupunktur dersom det går i junkfood og potetgull. Spis lite, ofte og sunt. Ellers vil jeg anbefale frisk luft/trim og lysterapi.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #31 Skrevet 12. mars 2006 Kan være verdt å prøve noni juice. Skal visstnok hjelpe mot en plager.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå