Blackjack Skrevet 8. mars 2006 #1 Skrevet 8. mars 2006 Jeg har hele livet hatt et enormt stort søvnbehov, og er sjelden eller aldri uthvilt når jeg våkner. For tiden sover jeg 10-12 timer om natten, i helgene kan jeg lett sove 16 timer i ett strekk. Men jeg får aldri "nok" søvn! Har ingen vitaminmangler eller noe annet, og legen min har ingen gode råd, han mener bare det "er sånn" for noen. Men jeg har jo ikke lyst til å sove bort sååå store deler av livet mitt. Noen som har det på samme måte, eller har noen tips til hvordan jeg kan klare meg med mindre søvn uten å bli helt amøbe?
Blackjack Skrevet 8. mars 2006 Forfatter #3 Skrevet 8. mars 2006 Nå trodde jeg noen hadde kommet med et supert råd! Bare å henge seg på!
Latee Skrevet 8. mars 2006 #4 Skrevet 8. mars 2006 Nå trodde jeg noen hadde kommet med et supert råd! ← Unnskyld! ...og unnskyld igjen..
Gjest Gjesta Skrevet 8. mars 2006 #5 Skrevet 8. mars 2006 Må unnskylde jeg og.. for jeg må henge meg på denne jeg også.
Blackjack Skrevet 8. mars 2006 Forfatter #8 Skrevet 8. mars 2006 Og der ble jeg lurt ennå en gang.. ← Og igjen!
Gjest Gjesta Skrevet 8. mars 2006 #9 Skrevet 8. mars 2006 Går det ikke an å bare venne seg av med det? Stå opp til faste tider og legge seg ca til faste tider hver dag, i helgen også?
Blackjack Skrevet 8. mars 2006 Forfatter #10 Skrevet 8. mars 2006 Går det ikke an å bare venne seg av med det? Stå opp til faste tider og legge seg ca til faste tider hver dag, i helgen også? ← Det hjelper faktisk ikke en dritt! Har prøvd det lenge nå, men nytter ikke..
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2006 #11 Skrevet 8. mars 2006 Det er ganske vanlig at man har et større søvnbehov om vinteren enn om sommeren, det kan skille seg med et par timer. Men hvis det skjer gjennom hele året, ville jeg vurdert hjelp, og i alle fall fra en annen lege. Trøtthet etter en natts søvn kan skyldes alt fra sykdommer til medisiner du bruker, det kan være depresjon eller at du snorker eller har søvnapné som ødelegger kvaliteten på søvnen din. Hvis du bor i nærheten av Bergen, så har de et søvnsenter det kanskje kan være verdt å oppsøke for hjelp?
Blackjack Skrevet 8. mars 2006 Forfatter #12 Skrevet 8. mars 2006 Det er ganske vanlig at man har et større søvnbehov om vinteren enn om sommeren, det kan skille seg med et par timer. Men hvis det skjer gjennom hele året, ville jeg vurdert hjelp, og i alle fall fra en annen lege. Trøtthet etter en natts søvn kan skyldes alt fra sykdommer til medisiner du bruker, det kan være depresjon eller at du snorker eller har søvnapné som ødelegger kvaliteten på søvnen din. Hvis du bor i nærheten av Bergen, så har de et søvnsenter det kanskje kan være verdt å oppsøke for hjelp? ← Takk for svar, men har allerede vært på søvnsenteret. Snorker som bare det, men en type snorking de ikke kan operere for. Heller ikke øre-nese-hals spes. ville operere hverken mander eller trange neseganger, føler jeg har prøvd det meste sånn sett.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2006 #13 Skrevet 8. mars 2006 Hvis du har oppsøkt Norges fremste eksperter på søvn, så spørs det vel om KGs eminente rådgivningspanel kan gi deg så mye bedre råd? Men det kan kanskje være en trøst å høre om andre som har det likedan.
Mysti Skrevet 8. mars 2006 #14 Skrevet 8. mars 2006 Du sover ikke for mye da...? Jo mere man sover, desto trøttere blir man. Men du har sikkert prøvd ut det også... For min del er det ihvertfall sånn at hvis jeg sover myyye en periode, da blir jeg kjempetrøtt og får liksom ikke sovet nok! Så må jeg "venne" meg av med det, og igjennom en ny periode med 5-7 timers søvn. Da går det bedre igjen. Men dette er noe som funker for meg da!
Arkana Skrevet 8. mars 2006 #15 Skrevet 8. mars 2006 Det er nok bare sånn du er. Noen trenger mer søvn enn andre. Det har med døgnrytmen din å gjøre også. Noen har en døgnrytme som er lengre enn de 24 timene som inngår i et vanlig døgn. Du kan prøve å stå opp og legge deg til faste tider hver dag, også i ferier og helger, det fungerer for noen, men ikke for andre. Jeg er selv et B-menneske, som vil si at min kropps døgn er lengre enn 24 timer, og jeg er derfor ikke trøtt når det er "normal" sengetid. Å legge seg før midnatt er nytteløst for meg, samme hvor trøtt jeg er eller hvor tidlig jeg stod opp den dagen. Å tvinge meg opp tidlig og tvinge meg i seng til samme tid hver dag går ikke. Jeg trenger dessuten minst 10 timer for å føle meg opplagt. Jeg lever på 6-8 timer på hverdagene, rett og slett fordi jeg ikke får sove før midnatt og har jeg tidlig forelesning må jeg jo opp tidlig. Heldigvis går det på et vis. Det kan være lurt, som andre har foreslått her, å bli undersøkt av lege. Det finnes enkelte sykdommer eller f.eks. ting som snorking eller søvnapné som kan forstyrre søvnen slik at du ikke blir ordentlig uthvilt etter et akseptabelt antall timer søvn og dermed må sove mer enn normalt.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2006 #16 Skrevet 8. mars 2006 Noen har en døgnrytme som er lengre enn de 24 timene som inngår i et vanlig døgn. ← Flesteparten av oss, faktisk. En døgnrytme som er nøyakitg 24 timer er uvanlig, de fleste har rundt 25 timers døgnrytme mens enkelte (A-mennesker) har en kortere rytme. Dette er veldig vanlig, ikke bare hos mennesker, men hos både planter, dyr og andre organismer. Pussig, men sant. Yoko Ono sover ikke om natten i det hele tatt, har bare 15 minutters "cat naps" døgnet rundt. Jøss! Da rekker hun aldri å falle inn i den viktige REM-fasen.
Gjest gjest1 Skrevet 8. mars 2006 #17 Skrevet 8. mars 2006 Trening og lysterapi hjelper faktisk mot trøtthet!
Gjest #Spidergirl# Skrevet 8. mars 2006 #18 Skrevet 8. mars 2006 Trening og lysterapi hjelper faktisk mot trøtthet! ← Ja eg har kutta ned på trening og eg er uopplagt hele tiden men eg har et råd og det er akupunktur. Sover som ein stein etter eg har tatt det eg.... Fordi det kan nok vera at du ikkje har djup nok søvn fordi du ikkje slapper av. Akupunkturen kan hjelpe kroppen og slappe av og gje meir energi
Gjest Bertine Skrevet 8. mars 2006 #19 Skrevet 8. mars 2006 Rosenrot hjalp meg! Jeg jobber bare netter, mest på grunn av at da trenger jeg aldri å stå opp tidlig... he he Men seriøst, jeg begynte å ta rosenrot, og en dag våknet jeg uthvilt klokken 8 om morgenen! Jeg trodde først at jeg måtte være syk eller noe, jeg pleier å måtte dra meg selv opp kl 12 om dagen, men nå våknet jeg og var uthvilt. Så det anbefales fra min side!
Gjest GreenSky Skrevet 9. mars 2006 #20 Skrevet 9. mars 2006 Jeg trodde først at jeg måtte være syk eller noe ← (ikke vondt ment, måtte bare flire litt av det)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå