Gå til innhold

Hvordan vite hva som er riktig hele tiden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan vite om man er en ok nok forelder? Syns det er vanskelig å vite om barna er på nok fritidsaktivitet (om det er for mye?), er vi nok med annen familie,  om vi gjør nok sammen bare som familie, ber vi nok og ofte nok venner av barna hjem, blir det for mye skjerm? Burde vi brukt mer tid på å lese? La det være rotete og mer møkkete lenger for å prioritere andre ting, burde vi reist mer? Sover de nok? Spiser de nok grønt og frukt? Osv osv. 

Hvordan står du støtt i alle disse spørsmålene? Jeg vurderer så mye spørsmål hele tiden, er det virkelig normalt? Føler folk jeg snakker med er mer trygge i seg selv og deres valg. Jeg er ikke det.. Føler alltid noe kunne vært bedre.

Anonymkode: 18e68...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er barna dine lykkelige og har det bra? Gir dere dem det de trenger for at de skal bli selvstendige mennesker? Hvis ja gjør dere sannsynligvis det som er riktig. Så er det sikkert slik at noen leser mer for barna, noen leker mer med barna, noen snakker mer med barna, noen gir dem mer ansvar, noen har mer familietid, noen inviterer venner hjem oftere, noen lager bedre mat, noen passer bedre på søvn, noen er nøyere med skjermtid osv, men det er ingen som gjør alt dette. Du gjør helt sikkert noe av dette veldig bra og noe kunne vært bedre, og sånn er det for alle. Alle har noen områder som er ekstra viktige for oss og andre hvor vi bare er sånn passe opptatt av det. Ingen er perfekte, men de aller fleste av oss er bra nok og jeg tenker at du bare må stole på det. Det er alltid rom for å endre seg og det gjør man jo som forelder. Det er jo ikke sånn at man bare vet hva som er riktig, men man har stort sett en idé om hva man ønsker å oppnå som forelder og så må man tilpasse seg etter barnas personlighet og hva de responderer på. I stedet for å henge deg opp i detaljer om søvn, skjermtid og slikt bør du heller se det store bildet. Hva er viktig for deg? Hvordan ønsker du at barna dine ser tilbake på barndommen sin? Hva gjør barna dine glade? Og hva gjør barna dine rustet for verden rundt dem og for framtiden som voksne?

Endret av Arkana
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å vite om man er en god forelder så må man falle inn i rollen og bare leve livet slik DU vil leve det. Ha familiens liv slik DERE vil leve det. Ikke sammenligne seg, ikke overtenke etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig tenker jeg du kaster bort mye tid på disse "burde"-ene. Enten så bestemmer du deg for at dere spiser mer frukt eller grønt eller så driter du i det. Enten så bestemmer du at dere leser mer, eller så lar dere være og ofrer det ikke en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sannsynligvis gjør du, som de fleste foreldre, noen ting veldig bra og andre ting mindre bra, og så lenge barna dine ser ut til å ha det godt, gjør du det (igjen, som det store flertallet av foreldre) bra nok.

Anonymkode: 1a3f9...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stresset en del med slike ting da barna var små jeg også, men så innså jeg en svært vesentlig ting som gjorde alt mye enklere; Barna er mest trygg og tilfreds når man har nok kvalitetstid sammen. Det var ikke så viktig hva vi gjorde sammen, men at vi var sammen og at jeg hadde fokus på dem. Så det passet jeg på, og så var jeg opptatt med rydding, mine interesser, oppussing og så videre når de enten lekte med hverandre/andre uansett, eller sov. Det er kvalitetstid sammen de husker i etterkant også. Prating, spill, lek, sang/lesing på kvelden. Var mindre vesentlig for dem at det var et veldig opplegg enn at jeg var med dem. 

Beste kvelden i året var når vi slo av tv og alt av strøm for å sitte rundt bordet sammen med prat og spill, og jeg tror det var da det virkelig gikk opp for meg at det er hva barn ønsker mest. Tid sammen. Ikke bare haste rundt fra a til å, og ikke bare halvt tilstede mor/far som holder på med annet samtidig. Beste barndomsminner er slikt. Felles middager med tv av (jeg var nøye på det), gå å ake sammen,  bake sammen, bade sammen, spille sammen, godnattstund med sang/lesing og lignende. Fylte jeg den koppen fikk jeg barn som var trygge og tilfredse, ikke masete og fant ikke på tull for å få oppmerksomhet, så vinn vinn å være veldig oppmerksom på at vi hadde nok tid der jeg kun var sammen med dem, uten halve oppmerksomhet på annet. 

Forøvrig tror jeg ikke man kan vite om alt er riktig, og man klarer nok uansett ikke å gjøre alt riktig, og det er greit å ikke gjøre absolutt alt riktig, så lenge man gjør såpass riktig at barna vet de er elsket, sett og trygge. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...