AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Del Skrevet 7 timer siden Jeg og kjæresten bor sammen, vi har begge veldig god økonomi og vi har lenge spart opp til en enebolig for familiestiftelse. Han fikk nylig lappen, og faren min øvelseskjørte mye med ham. Faren min gjorde det uten betaling, men for å hjelpe ham med å endelig få lappen. Faren min hadde også tilbudt oss å kjøpe hans tesla for en far-datter-pris og vi var alle enige om betingelsene for salget, og faren holdt til og med lenge på bilen (og betalte forsikring på den) fordi det var forventet at kjæresten min og jeg skulle kjøpe den. Et par dager etter han fikk lappen siden oppdaget jeg at han har bestilt en splitter-ny BMW til 1 million uten å avklare det med meg og solgt det meste av fondene sine ut for dette, altså vel og merke for sine egne penger. Dette betyr for det første at han får en stor skatteregning neste år og at en viktig del av pengene til enebolig er vekk og at faren min er blitt lurt, etter alt han har gjort for kjæresten min med gratis øvelseskjøring. Jeg føler meg skikkelig lurt og dum... Det helt utrolig.... K29 Anonymkode: c2e2a...ec6 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Del Skrevet 7 timer siden Han har ikke svindlet deg, men han har brukt egne penger på noe annet enn først avtalt. Ja, jeg hadde vært skuffet selv. Har han gitt noen forklaring? Har han tenkt ut hvordan han skal kunne stille med egenkapital til boligkjøp nå? Eller tenker han å starte fra scratch og begynne og spare opp helt på nytt til bolig, så du/dere må vente i enda flere år? Jeg vet ikke helt hva jeg ville gjort i et slikt tilfelle. Det er typisk menn å bruke sykt mye penger på penisforlengere som flotte biler. Men det ville føles som et svik, og jeg ville revurdert hele forholdet når de felles boligkjøpsplanene ble kastet i dass på den måten, uten forvarsel eller diskusjon først. Anonymkode: 4e7fe...777 15 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Del Skrevet 7 timer siden For en idiot. Dere er samboere, og da burde din kjæreste fortelle deg om kjøp som kan påvirke fremtiden sammen. Tenk å selge alle fondene sine for å kjøpe en bil i million klassen. Så fort kjæresten tar den ut av butikken så har bilen gått ned 300tusen. På mange måter så er dette et grovt tillitsbrudd, nesten på lik linje som med utroskap Anonymkode: 58bab...6f4 17 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 7 timer siden #4 Del Skrevet 7 timer siden Det går bra, når du klager høylytt om dette vil ha dra seg en ny kjæreste med den sporty bilen sin. Du planlegger litt vel mye for mannen din tenker jeg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 6 timer siden #5 Del Skrevet 6 timer siden Og hva sier han til dette når du tar det opp? Felles bolig? Faren din sin Tesla? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Del Skrevet 6 timer siden Jah...det er helt utrolig. Men, har dere snakket om dette da? Var han inneforstått med at han ikke kan gjøre slikt uten å snakke med deg? Og...dere er "bare" kjærester. Hans penger er hans penger. Ikke som i et ekteskap. Da ville jeg reagert mer. Som kjærester han han full rett til å bruke sine penger som han vil. Sånn er det jo. MEN - allikevel sier det jo dessverre mye om hvor han er i forholdet, for nå er deres fremtid glemt. Tydeligvis. Enten var det et uhell...og han kan bli en angrende synder. Ellers er det realitet at han er litt ferdig med forholdet også. Dette må du finne ut av. Jeg kan forstår - eller iaf ikke vært overrasket over - en ung mann med 1 mill på konto som får lappen og vil kjøpe seg bil, som tror at det er helt normalt å kjøpe biler til 1 mill. Jeg overhørte senest i går en absurd samtale mellom to fedre på en fritidsaktivitet til barna... en som mente det absolutt lønte seg å kjøpe bil til 600.000, og det var det minste man måtte bruke for å få noe brukbart. Mens den andre faren i samtalen hørte jeg jo at ikke fikk dette til å gå opp på noe som helst vis. Samtidig hørte jeg at han nesten skulle ønske at han bare kunne løpe rundt og naivt kjøpe biler i en slik prisklasse uten å bry seg om den absurde kostnaden. Nå vet jeg også at han som "må ha" bil til 600.000 ikke er blant de mest bemidlede. Mens den andre, som åpenbart har andre prioriteringer, også er blant de mer velstående. Enda de absolutt ikke kjører bil til 600.000. Og der er det selvsagt en sammenheng. Anyways, men jeg hørte liksom misunnelsen i stemmen hans allikevel, og jeg tenker at det er mannfolk-greie. Av en eller annen grunn er dyr bil en våt drøm for veldig mange. Sååååå...kjæresten kan potensielt sett ha hatt et svakt øyeblikk. Men, er bilen bare bestilt, kan det kanskje omgjøres. På tide å få tatt praten veldig veldig kjapt. For min del hadde faktisk forholdet vært over om ikke bilkjøpet avlyses. Penger til bolig og familiestiftelse kan ikke brukes på bil. Gjør han det er han åpenbart et helt annet sted i livet. Men han kan som sagt ha glemt å prioritere i det den blanke lakken lyste mot han i engleglans eller noe sånt. Hva han GJØR med dette vil bli utslagsgivende. Folk kan gjøre feil, men da må man rydde opp i feilene også. Gi han en sjans. Men for meg hadde dette blitt til et ultimatum faktisk. For sånn oppførsel funker ikke i et videre liv sammen. Enkelt og greit. Han virker ikke særlig voksen. Som far til dine barn trenger du en som ER voksen. Anonymkode: 35025...0d8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden Han kommer til å angre når forsikringen skal betales. Anonymkode: 34050...216 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bimbo Skrevet 6 timer siden #8 Del Skrevet 6 timer siden Ville ikke kalt det økonomisk utroskap. Det er hans penger. Men ville absolutt vurdert om det er en du vil satse på videre, som prioriterer luksusbil foran bolig uten å konferere med deg. At faren din har øvelseskjørt med han er hyggelig gjort, men tenker at det ville vært utrolig sært å forvente betaling for det, eller en «gjentjeneste» i form av å overta en bil samboeren din ikke ville ha. 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Del Skrevet 6 timer siden Økonomi er et av de områdene jeg har nulltoleranse for uærlighet på. Om han hadde gjort dette og fortalt det så hadde jeg blitt irritert over at avtaler ble brutt og fremtiden ble påvirka mtp boligkjøp men hans penger, hans valg. Når han derimot lyver, dekker over og unnviker å fortelle så er det over og ut fullstendig. Hans penger og fremtid er hans valg, men når han i prosessen tar valg som også påvirker min fremtid og min økonomi så er det ikke lenger bare hans valg å ta. Det handler også om at han er villig til å motta hjelp og støtte uten å gi noe tilbake. Anonymkode: a1e73...eda 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Del Skrevet 6 timer siden Shit, det hadde vært en massiv dealbreaker for meg. Ikke pga bilen til faren, her synes jeg det bør være lov å endre mening. Men at en kjæreste man planlegger bolig og en fremtid med bruker så mye penger på seg selv er egoistisk og viser at han ikke tar noe hensyn til partneren. Anonymkode: a757b...b40 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #11 Del Skrevet 6 timer siden Jeg har lønn over millionen i året, men hadde aldri brukt en million på ny bil! Det høres ut som en idiotisk beslutning. I hvert fall før man har kjøpt leilighet/hus. Og i min verden uansett Så ja. Det her lover ikke godt. Ikke fokuser på at dette er utroskap i noen form, men heller et forvarsel om dårlig økonomiske prioriteringer. Og han er gammel nok til å vite bedre, så det her endrer seg neppe Anonymkode: fc460...7bc 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #12 Del Skrevet 6 timer siden Men et dere enig med alle planene med hus og bil da? Kan virke som fra innlegget at det er dine planer og ikke hans. Han har jeg bare sagt ja for å gjøre deg glad og hadde denne planen kan jeg tenke meg. Jeg er veldig nøye med økonomi. Kommer fra en bank familie. Så det hadde vært utenkelig for min del å bruke en mill på en bil. En bil er en ting som skal gjøre at jeg kommer meg fra a til b. Dere må bare ta den vanskelige praten tenker jeg. Anonymkode: 0c3aa...a50 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #13 Del Skrevet 6 timer siden Det er ikke økonomisk utroskap, og fyren gjør selvsagt hva han vil med egne penger. Han klarte vel ikke styre seg rundt en ny og lekker bil. Så er det opp til deg å velge om denne fyren er husband material eller ikke. Anonymkode: 8ff98...899 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #14 Del Skrevet 6 timer siden Hadde aldri giddet å satse på en fyr med så dårlig økonomisk sans. Finn deg en ny, mens du ennå er ung. Anonymkode: 7156e...291 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #15 Del Skrevet 6 timer siden Å bruke alle sparepengene på ny bil når han er i ferd med å etablere seg med familie, det er en svært uklok ting å gjøre. Han har ikke gjort noe galt, men det var utrolig idiotisk. Jeg kjenner en som har hold på slik i alle år, med å svi av alt han har av penger på ukloke, og ofte idiotiske ting. Alltid tom for penger. Nå er han blakk, arbeidsløs, sykemeldt, skilt for andre gang, og bor hjemme på gutterommet hos sin mor. Men tross at han ikke har penger til egen bolig, og ikke penger til å betale sin andel av eget barns konfirmasjon og konfirmasjonsgave om et par måneder, så har han leaset seg en splitter ny bil. Umulig for meg å forstå slike prioriteringer. Om din kjæreste er samme type, er det duket for problemer i årene som kommer, men håper ikke du er så uheldig med valg av kjæreste. Anonymkode: efefd...1f2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #16 Del Skrevet 6 timer siden Bo alene og ikke bruk mer tid og penger på han. Anonymkode: 789dd...f5f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #17 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har lønn over millionen i året, men hadde aldri brukt en million på ny bil! Det høres ut som en idiotisk beslutning. I hvert fall før man har kjøpt leilighet/hus. Og i min verden uansett Så ja. Det her lover ikke godt. Ikke fokuser på at dette er utroskap i noen form, men heller et forvarsel om dårlig økonomiske prioriteringer. Og han er gammel nok til å vite bedre, så det her endrer seg neppe Anonymkode: fc460...7bc Det gjør han også, langt over, så sånn sett har han greid seg bra økonomisk, i hvert fall for hans unge alder. Det er han som eier leiligheten vi bor i, så han er inne på boligmarkedet. Jeg jobber mye og sparer flittig til felles enebolig som var vår klare plan og har gjort det siden jeg var student, og samlet sett tjener jeg også ganske godt, men ikke over millionen. Han snakket en gang med meg om det og vi gikk å så på bilen sammen, men da var vi helt enige om at dette bare var en drøm og at det ikke er noe vi omsetter i det hele tatt før vi har eneboligen vår og det lovet han meg. Det løfte har han ikke holdt og dermed misbrukt tilliten til meg. Når jeg nå snakker med ham om det sier han at det ikke har noe å si for planene våre, med våre inntekter totalt sett og at små barn fint kan vokse opp i leiligheten hans de første par årene.. OG! Faren min har aldri forventet at han skulle få solgt bilen sin til oss mot gratis øvelseskjøring, det var bare et tilbud han ga oss som er et godt stykke unna markedet, altså et far-datter tilbud, som jeg skrev. Anonymkode: c2e2a...ec6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #18 Del Skrevet 6 timer siden Idiotisk prioritering og han skulle konferert med deg, men at faren din øvelseskjører med ham gratis er virkelig bare å forvente! Å kreve penger for øvelseskjøring er virkelig gnient. Virker kanskje som om du og faren din har planlagt litt vel mye over hodet hans som han egentlig ikke vil? Økonomisk utroskap er det jo heller ikke, han får gjøre som han vil, selv om det er et umodent og tåpelig valg. Anonymkode: 90b56...153 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #19 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Et par dager etter han fikk lappen siden oppdaget jeg at han har bestilt en splitter-ny BMW til 1 million uten å avklare det med meg og solgt det meste av fondene sine ut for dette, altså vel og merke for sine egne penger. Dette er ikke økonomisk utroskap, men det er den mest idiotiske økonomiske avgjørelsen jeg har hørt om på lenge. Alt som trengs er å rulle den bilen ut av forhandler så synker verdien med en 15-20%, får han en dør i siden på parkeringen så renner mer kroner ut. Vedlikehold og deler er DYRE på slike biler. Anonymkode: 82dee...3c8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #20 Del Skrevet 6 timer siden Din far får selge bilen sin på det åpne marked til en høyere pris enn far-datter avtalen da og slik sett har han nok ikke tapt noe annet enn det å stole på din samboer osv og det er jo hans egne penger han har brukt så jeg ville fokusert på manglende kommunikasjon med deg som partner på valg han tar som kan påvirke deg. Nå sier han det IKKE har en påvirkning for bolig - så da ville jeg spurt mer om hvordan han tenker det når gjeld er en direkte påvirkning på evnen til å forsvare boliglån i fremtiden. Anonymkode: 1c9d3...2df 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå