AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Del Skrevet 7 timer siden Kona mi er litt lei seg fordi hun sier at hun føler seg alene - i den forstand at hun ikke har noen nære venner, eller noen hun snakke med og finne på ting med utenom familien. Hun er veldig snill, omsorgsfull, og har egentlig ikke noe spesielt ved seg som gjør at hun ikke skulle hatt det. Men hun kan være litt "diltete " noen ganger, og ta litt lite plass. Noe som jeg kan tenke meg er årsaken til at hun er en av de som ingen henvender seg til henne, i venneflokken vår. En gang som hun snakket med meg om dette, og var lei seg sa jeg at de andre kanskje synes hun var litt for diltete. Etter at jeg sa det ble hun lei seg, og nå virker det som hun har mistet alt selvtillit når vi er med andre. Var det virkelig så galt å si det ? Anonymkode: 86741...488 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 7 timer siden #2 Del Skrevet 7 timer siden Det er jo et negativt ladet begrep, så jeg skjønner godt at hun reagerte på det. Når det er sagt så må jo nesten voksne mennesker ta ansvar for både egne handlinger og reaksjoner. Har du også fortalt henne alt det gode du skrev i innlegget ditt? 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Del Skrevet 7 timer siden Hunder er diltete i min bok, så hvis noen sa at jeg oppførte meg som en hund i sosiale lag så hadde jeg nok blitt litt selvbevisst på det dessverre. Det er ikke akkurat et positivt begrep uansett. Du må nok prøve å gjøre dette godt igjen. Si at du ikke mente det slik hun tolket det. Anonymkode: 14a7d...3b3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #4 Del Skrevet 7 timer siden At et menneske er slik sammensatt at andre betyr noe og de derfor tilpasser seg er ikke "diltete", i mitt hode er diltete en som klenger seg på og ikke lar andre være i fred så ja, jeg skjønner at hun ble lei seg. Anonymkode: 4c5c1...4e2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beliis Skrevet 7 timer siden #5 Del Skrevet 7 timer siden Enig i at voksne folk selv må ta ansvar. Men samtidig er det fint å løfte og støtte de som står oss nær. Du kan booste henne ved å jevnlig gi henne bekreftelse og backe henne opp. Når dere er sammen med andre lan du tydelig vise henne at du foretrekker henne og at du er stolt av at hun er din. Vi er ikke alle velsignet med en følelse av å være bra nok, og da kan det være omstendigheter som gjør at man ramler litt ned i kjelleren av uttalelser som ikke er så alvorlige men som blir tillagt stor betydning. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #6 Del Skrevet 7 timer siden Du bør lære deg at når du sier negative ting til folk, så reageres det på. Her har du i tillegg fortalt at venneflokken synes negative ting om henne. Du bør lære deg å ta hensyn til andres følelser. Formulere deg positivt. Komme med forslag til hva hun kan gjøre for å knytte vennskap. Ikke si at andre ikke liker henne fordi at... Blablabla. Diltete er å følge etter andre uten egne meninger. Dette er en stygg ting å si til andre mennesker. Anonymkode: f689a...d26 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hactar Skrevet 7 timer siden #7 Del Skrevet 7 timer siden Er det mulig for henne å bli mindre «diltete», da? Hva slags konkrete tips ga du henne egentlig? Kanskje hun som meg ikke helt skjønner hva du mener med «diltete», men at du i alle fall mener det er noe negativt som alle legger merke til og derfor trekker seg unna. Så nå vet hun, takket være deg, at hun fremstår på en eller annen plagsom måte, men hun vet ikke helt hvordan og hva som skal til for å unngå det. Ikke så rart at hun har mistet selvtilliten i sosiale lag. 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #8 Del Skrevet 7 timer siden Men nå vet hun hva du har observert, og har mulighet til å gjøre noen endringer. Når det er sagt, virker kona di å ha veldig dårlig selvtillit, og det tar tid å bygge opp. Her har du som partner en fin mulighet til å hjelpe kona di å bygge opp igjen litt selvtillit. Trekk feks frem de positive sidene ved henne, og bygg videre på det. Anonymkode: 0b9c6...a55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Momma Skrevet 7 timer siden #9 Del Skrevet 7 timer siden Du fremstiller henne som tafatt og kjedelig, så klart hun blir lei seg. Fokuser på de positive sidene hennes, og prøv å si ting på en hyggeligere måte neste gang. Det går fint an å være både konstruktiv og ærlig på én gang. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #10 Del Skrevet 7 timer siden Jeg synes ikke det var så fryktelig galt å si, ts. Det er ikke alltid så lett å se selv hvordan man samhandler med andre/oppfattes av andre, og da er det fint at i hvert fall én i nær omkrets tør å hinte litt om hva som kan være problemet. Nå har hun jo noe konkret å jobbe ut i fra, ikke alle som har det. Når det gjelder selvtillit er dette noe man må bygge opp i seg selv. Jeg har hatt unormalt dårlig selvtillit etter at jeg i fjor fylte 40, og skjønte at jeg måtte ta tak i det da mannen sa "du virker å ha veldig dårlig selvtillit for tiden". Altså var det ikke bare noe inni meg, men også noe som oppfattes av dem rundt meg, og jeg setter pris på at mannen min pin pointed det for meg. Skjønner jo at jeg må jobbe med selvtilliten når dem rundt meg oppfatter meg slik. Har nå klart å bygge meg litt opp igjen, og det er kun for egen maskin. Anonymkode: 68b45...999 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #11 Del Skrevet 7 timer siden Ouch.. Når en person har lav selvtillit fra før, så er det nok ikke århundrets idé å kritisere den for nettopp dette. Og så "diltete"? Det er for meg et veldig negativt begrep. Sånn, stygt å si egentlig. Om du absolutt skal kritisere så kunne du ordlagt deg bedre. Men jeg tenker at man heller bør bygge opp, fokusere på det positive. I stedet for å si "du er diltete", så si det er så fantastisk å se når du tar litt plass, du har så mange gode råd og meninger, da du sa ditt og datt så lyttet alle osv. Gulrot, ikke pisk. Det er som å lære opp en mann i senga, man sier ikke "du er jo verdens verste ligg, slutt og skru på brystvortene mine som du prøver å stille inn en radiokanal", man sier "litt høyere/svakere/sterkere/ikke der/der ja/mmm det er godt/ja ja ja jeg kommer" og guider med en vennlig hånd og positiv forsterkning. Eller til en som har sceneskrekk, du sier ikke at det ser rart ut når de går rastløst frem og tilbake hele presentasjonen, du sier at det var virkelig sterkt da du sto stille og sa ditt og datt og så utover salen. Eksemplene er mange. Dette er jo elementært, SPESIELT med folk med lav selvtillit. De er ekstra vare for kritikk, så du gjør bare vondt verre når du kritiserer i stedet for å forsterke positivt. Anonymkode: 59867...2e5 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #12 Del Skrevet 6 timer siden Hun føler jo hun ikke er noen andre blir glad i eller liker, hvordan skal hun ha selvtilitt når det er blitt "avslørt" for henne? Anonymkode: 9ae6b...db9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 6 timer siden #13 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Diltete er å følge etter andre uten egne meninger. Dette er en stygg ting å si til andre mennesker. Anonymkode: f689a...d26 Momma skrev (17 minutter siden): Du fremstiller henne som tafatt og kjedelig, Det er kanskje stygt å si, men ikke alle har like mye å snakke om i sosiale lag eller evner å få med oss folk. Da blir vi kanskje tafatte og kjedelige og mulighetene er å dilte etter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 6 timer siden #14 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Kona mi er litt lei seg fordi hun sier at hun føler seg alene - i den forstand at hun ikke har noen nære venner, eller noen hun snakke med og finne på ting med utenom familien. Hun er veldig snill, omsorgsfull, og har egentlig ikke noe spesielt ved seg som gjør at hun ikke skulle hatt det. Men hun kan være litt "diltete " noen ganger, og ta litt lite plass. Noe som jeg kan tenke meg er årsaken til at hun er en av de som ingen henvender seg til henne, i venneflokken vår. En gang som hun snakket med meg om dette, og var lei seg sa jeg at de andre kanskje synes hun var litt for diltete. Etter at jeg sa det ble hun lei seg, og nå virker det som hun har mistet alt selvtillit når vi er med andre. Var det virkelig så galt å si det ? Anonymkode: 86741...488 Eeh.. ja. Kona di er kanskje den som er lyttende lojal stabil Kjærlig ? Hun trenger ett miljø som verdsetter egenskapene hun har, ikke dømmer henne for dem. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #15 Del Skrevet 6 timer siden Raven.Writingdesk skrev (2 minutter siden): Eeh.. ja. Kona di er kanskje den som er lyttende lojal stabil Kjærlig ? Hun trenger ett miljø som verdsetter egenskapene hun har, ikke dømmer henne for dem. Tenker også det. Er så typisk at den som sitter å passer på å være så snill mot alle er den som ikke blir satt pris på. Nå blir det kanskje litt vel personlig her, men aner ikke hvor mange ganger jeg har sittet der i timesvis og lyttet og lyttet til alle sine ting, støttet dem, trøstet dem. Spørr de? Nei. Men de tenker sikkert at jeg ikke har en personlighet når sannheten er at de ikke har manerer og jeg er der for dem for å være grei, selv om jeg vet de ikke er en venn for meg. Anonymkode: 9ae6b...db9 4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #16 Del Skrevet 6 timer siden Om hun allerede er av den sjenerte og stille type, så gjorde du ikke selvtilliten hennes noen tjeneste ved å kalle henne diltete. Nå vil hun nok bli enda mer usikker i sosiale lag. Det er mulig å fortelle henne at hun må øve seg på å ta mer plass, uten å stemple henne som noe negativt. Anonymkode: 7d623...a9b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prelunia Skrevet 6 timer siden #17 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tenker også det. Er så typisk at den som sitter å passer på å være så snill mot alle er den som ikke blir satt pris på. Nå blir det kanskje litt vel personlig her, men aner ikke hvor mange ganger jeg har sittet der i timesvis og lyttet og lyttet til alle sine ting, støttet dem, trøstet dem. Spørr de? Nei. Men de tenker sikkert at jeg ikke har en personlighet når sannheten er at de ikke har manerer og jeg er der for dem for å være grei, selv om jeg vet de ikke er en venn for meg. Anonymkode: 9ae6b...db9 Enig. Kjenner meg så igjen i det du skriver. Da kan man kanskje bli oppfattet som en som er uten meninger , eller "diltete" som det ble beskrevet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pilleville Skrevet 6 timer siden #18 Del Skrevet 6 timer siden Diltete er å vere litt klengete, følge etter. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #19 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Kona mi er litt lei seg fordi hun sier at hun føler seg alene - i den forstand at hun ikke har noen nære venner, eller noen hun snakke med og finne på ting med utenom familien. Hun er veldig snill, omsorgsfull, og har egentlig ikke noe spesielt ved seg som gjør at hun ikke skulle hatt det. Men hun kan være litt "diltete " noen ganger, og ta litt lite plass. Noe som jeg kan tenke meg er årsaken til at hun er en av de som ingen henvender seg til henne, i venneflokken vår. En gang som hun snakket med meg om dette, og var lei seg sa jeg at de andre kanskje synes hun var litt for diltete. Etter at jeg sa det ble hun lei seg, og nå virker det som hun har mistet alt selvtillit når vi er med andre. Var det virkelig så galt å si det ? Anonymkode: 86741...488 Du som ektemann skal støtte din kone, ikke kalle henne stygge ord og grave henne enda lenger ned. Hva med hvis du klaget på noe, og hun kalte deg lite mandig/feminin? Hadde DU vært veldig fornøyd og glad av å høre det? Anonymkode: 815cc...ecb 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 6 timer siden #20 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Om hun allerede er av den sjenerte og stille type, så gjorde du ikke selvtilliten hennes noen tjeneste ved å kalle henne diltete. Nå vil hun nok bli enda mer usikker i sosiale lag. Det er mulig å fortelle henne at hun må øve seg på å ta mer plass, uten å stemple henne som noe negativt. Anonymkode: 7d623...a9b Hvorfor måtte ta mer plass? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå