Gå til innhold

Tolkes sarkastisk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er leder og ble kontaktet av nærmeste leder i dag fordi han har fått greie på at jeg brukte smilefjes i en e-post til en av våre ansatte.

Den ansatte ville bytte arbeidsdag denne uka, vedkommende jobber bare deltid. Jeg kunne ikke innvilge det ønsket, så jeg skrev at vi ikke har ytterligere behov den dagen vedkommende ville bytte til, så et punktum, deretter en setning til om at vi bare kan tilby fri den dagen vedkommende opprinnelig var satt opp. Avsluttet den siste setningen med et helt ordinært smilefjes. 

Er det slik det har blitt?  Vi kan bruke smilefjes, men vi må tydeligvis være veldig forsiktige. 

Jeg skrev til lederen min at jeg ikke har vært borti den tolkningen før, men at jeg skal la det være. Da svarte han at dette er en yngre generasjon greie. Jeg er forsåvidt eldst og så har vi en del unge ansatte på 20-25.

Anonymkode: 2bb69...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er over 50 og selv jeg vet at man aldri bruker smilefjes i kommuniaksjon på den måten. 

Anonymkode: 232d6...b13

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er leder og ble kontaktet av nærmeste leder i dag fordi han har fått greie på at jeg brukte smilefjes i en e-post til en av våre ansatte.

Den ansatte ville bytte arbeidsdag denne uka, vedkommende jobber bare deltid. Jeg kunne ikke innvilge det ønsket, så jeg skrev at vi ikke har ytterligere behov den dagen vedkommende ville bytte til, så et punktum, deretter en setning til om at vi bare kan tilby fri den dagen vedkommende opprinnelig var satt opp. Avsluttet den siste setningen med et helt ordinært smilefjes. 

Er det slik det har blitt?  Vi kan bruke smilefjes, men vi må tydeligvis være veldig forsiktige. 

Jeg skrev til lederen min at jeg ikke har vært borti den tolkningen før, men at jeg skal la det være. Da svarte han at dette er en yngre generasjon greie. Jeg er forsåvidt eldst og så har vi en del unge ansatte på 20-25.

Det stemmer.

Hvilket er grunnen til at jeg konsekvent ikke bruker emojis på jobb. 
Utfordringen er at Emojis skifter betydning basert på hvem du snakker med over generasjoner og land (som er unikt for sånne som meg ).

Fordelen med å holde en viss grad av formalitet i komunikasjonsbruken, er at du i større grad eier betydningen av det som blir kommunisert. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Druid skrev (1 minutt siden):

Det stemmer.

Hvilket er grunnen til at jeg konsekvent ikke bruker emojis på jobb. 
Utfordringen er at Emojis skifter betydning basert på hvem du snakker med over generasjoner og land (som er unikt for sånne som meg ).

Fordelen med å holde en viss grad av formalitet i komunikasjonsbruken, er at du i større grad eier betydningen av det som blir kommunisert. 

Vi bruker smilefjes og jeg vet ikke om jeg bruker smilefjes noe særlig mer enn de andre. 

Men dette gidder jeg ikke, om det er slik dagens unge (ikke) fungerer. Jeg kommer til å skrive helt vanlige setninger med vanlig tegnsetting, og så får jeg heller fremstå som sur, autoritær etc.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært et ønske om god helg, så hadde jeg syntes at et smilefjes hadde vært innafor, men i ei melding som omhandler en beskjed der arbeidstager får et nei, så skjønner jeg reaksjonen. Selv hadde jeg nok ikke brydd meg om det, men nå er jeg ikke spesielt nærtagende av meg. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gaia skrev (37 minutter siden):

Hadde det vært et ønske om god helg, så hadde jeg syntes at et smilefjes hadde vært innafor, men i ei melding som omhandler en beskjed der arbeidstager får et nei, så skjønner jeg reaksjonen. Selv hadde jeg nok ikke brydd meg om det, men nå er jeg ikke spesielt nærtagende av meg. 

For meg er et smilefjes alltid positivt ment, men dagens unge vrir og vrenger på alt, leter med lupe etter noe å bli krenket over osv. 

Jeg vet ikke om den ansatte som fikk avslag har reagert på dette, eller om det bare er lederen som har sett e-posten siden vi deler e-postadresse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi bruker masse smilefjes i min jobb, heldigvis. 🥰 Men aldri til kunder, vel og merke. Merker også at sjefene er mer forsiktige med fjesene enn oss på gølvet, og det kan jeg forstå. 

Anonymkode: d01ab...015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi bruker masse smilefjes i min jobb, heldigvis. 🥰 Men aldri til kunder, vel og merke. Merker også at sjefene er mer forsiktige med fjesene enn oss på gølvet, og det kan jeg forstå. 

Anonymkode: d01ab...015

Sånn er det hos oss også, og det er jo mer opplagt og forståelig. Jeg får hjerter fra de vanlige ansatte, men jeg ville jo aldri gitt/sendt det tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emojier er i det hele tatt en vanskelig øvelse. Jeg må innrømme at jeg sliter med å ta folk seriøst når det brukes i jobbsammenheng. Det er mye lettere å la være. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt over 25, og ville også tolket et smilefjes i denne sammenhengen sarkastisk. Det du sier er jo i praksis "Du får ikke byttet vakten :)"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det helt ordinære smilefjeset betyr ikke "vennlig smil" for de yngre generasjonene. Det visste sikkert ikke du.

Jeg tenker at hvis personen vet hvem du er og ca din alder burde hen visst at du ikke mente noe annet enn å være hyggelig.

Det er litt håpløst at en generasjon plutselig skal bestemme seg for at ja betyr nei og omvendt og forvente at alle skal bytte etter deres ønske...

Anonymkode: f17cc...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var veldig spesielt at en ung person melder deg inn for å ikke forstå smiley-reglene. Våre ungdommer VET jo at eldre generasjoner ikke skjønner deres smiley-regler. 

Jeg hadde ikke gitt ekstra-vakter til en personen, for å si det slik. Jobber du privat? Noter deg ned navnet på vedkommende, og vær sikker på at dette er en bråkmaker uten respekt eller IQ. 

Anonymkode: d88c8...34f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Amys skrev (11 minutter siden):

Jeg er godt over 25, og ville også tolket et smilefjes i denne sammenhengen sarkastisk. Det du sier er jo i praksis "Du får ikke byttet vakten :)"

Som har vært innenfor i lang, lang tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var veldig spesielt at en ung person melder deg inn for å ikke forstå smiley-reglene. Våre ungdommer VET jo at eldre generasjoner ikke skjønner deres smiley-regler. 

Jeg hadde ikke gitt ekstra-vakter til en personen, for å si det slik. Jobber du privat? Noter deg ned navnet på vedkommende, og vær sikker på at dette er en bråkmaker uten respekt eller IQ. 

Anonymkode: d88c8...34f

Vet som sagt ikke om vedkommende har rapportert det inn til lederen min, men ja, de som er duste og vrange får på generelt grunnlag mindre godvilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke lete frem smiley med røde kinn bare for at noen potensielt velger å tolke ordinær smiley på en negativ måte. Jeg føler uansett at så lenge jeg har en god tone med folk, så vil de fleste velge å tolke det som et genuint smilefjes. Jeg bruker som regel bare den klassiske ":)" og den er vel fortsatt gyldig som en genuin smiley, så vidt jeg vet (selv om det noen ganger automatisk blir gjort om til gul smiley).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er snart 50, men bruker da ikke smilefjes hvis jeg gir negative beskjeder. 

Ville heller ikke smilt hvis jeg ga en slik beskjed muntlig. 

Ta dette som god læring på at smilefjes ikke alltid passer 🙂

(ja, slik som den over) 

Anonymkode: 7c859...5ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg er 35 og bruker helst ikke smileys på jobb. Men når den ansatte pøser på med smileys i en mail, så fremstår jeg sur om jeg ikke bruker det, så da avslutter jeg gjerne med «God helg! :)».

Kunne ønske at de unge lot være å bruke så mange smileys. Ofte blir jeg usikker på hva de mener. Nylig fikk jeg denne: «Oh kopimaskinen😰😵🙉🤯🚨». Jeg må da bruke tid på å svare tilbake med mange spørsmål for å finne ut av hva som har skjedd. 

Anonymkode: 11aca...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt teit av deg, men uskyldig gjort uten slemme baktanker. Det som virkelig er teit her er at noen ble krenket og sladret til sjefen. For en taper! :)

Jeg som sjef ville holdt et ekstra øye med slike folk, for å si det sånn.

Anonymkode: a1241...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt en skal reagere på. Jeg hadde tatt det i denne sammenhengen som et vennlig smil, og ikke noe annet. Jeg bruker mye smilefjes, men minimalt i mer formelle kanaler. Jeg blir faktisk litt overrasket når jeg får det i enkelte sammenhenger, men ser jo det er blitt mer og mer vanlig også i mer formelle dialoger. 

Rist det av deg. Er lett å misforstå skriftlig, og er jo ofte derfor en hiver på sånne tegn, men det kan også misforstås og tydelig tas dårlig opp. Det skal ikke være enkelt gitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er over 40, men er enig med de som sier bruken din av smiley her i beste fall er klønete. 

Og jeg forstår godt at den lett kan oppleves sarkastisk eller litt overlegen. 

Det blir jo vanskelig å forklare dette, og jeg ser det er forsøkt allerede, uten at alle forstår. 
Men i praksis har du jo da avholdt en samtale med en ansatt som går sånn her: 

Ansatt: Hei! Jeg skulle gjerne ha jobbet onsdag istedenfor tirsdag denne uken. 
Leder: Det passer ikke. Vi trenger deg ikke onsdag. 
Leder: Men du kan jo bare ta deg fri uten lønn eller bruke en feriedag tirsdag. :)

Altså, et malplassert smil der du egentlig overleverer en dårlig nyhet til en ansatt. Noe som lett kan tolkes ironisk. (Hilsen gen X-er som har vokst opp med å tolke alt som ironi.) 

Anonymkode: 92ed1...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...