AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #21 Del Skrevet 8 timer siden Jeg får min inntekt fra jobben til min mann. Jeg får 100% lønn. Jobber kanskje 10%. Sparer til pensjon gjennom jobben. Den er på 5%. Pluss at jeg sparer i fond. Personlig pensjonsparing. Jeg sparer forskjellige plasser. Vi giftet oss tidlig alder. Så alt vi eier har vi skapt sammen. Han elsker å jobbe. Jeg er elsker å tusle her hjemme. Og stiller opp på jobb når dem trenger meg. Anonymkode: 5411c...2e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #22 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg får min inntekt fra jobben til min mann. Jeg får 100% lønn. Jobber kanskje 10%. Sparer til pensjon gjennom jobben. Den er på 5%. Pluss at jeg sparer i fond. Personlig pensjonsparing. Jeg sparer forskjellige plasser. Vi giftet oss tidlig alder. Så alt vi eier har vi skapt sammen. Han elsker å jobbe. Jeg er elsker å tusle her hjemme. Og stiller opp på jobb når dem trenger meg. Anonymkode: 5411c...2e2 Hvorfor i alle dager løser dere det ikke gjennom utbytte i stedet? Dere velger å frivillig betale arbeidsgiveravgift på toppen av inntektsskatt, i stedet for utbytte som har lavere skatt og skjermingsfradrag, og ingen avgifter? Moderat lønn som gir rettigheter, kombinert med utbytte, vil nesten alltid lønne seg i slike tilfeller. Anonymkode: fdc73...b83 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #23 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Han betaler alt av regninger og utgifter. Jeg har litt egen inntekt som går på min sparekonto. Ellers ber jeg ham vippse og overføre penger når jeg vil ha og trenger penger. Anonymkode: 9c918...1bd at du orker å leve sånn🥴 Anonymkode: 0c0b7...994 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #24 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Han betaler alt av regninger og utgifter. Jeg har litt egen inntekt som går på min sparekonto. Ellers ber jeg ham vippse og overføre penger når jeg vil ha og trenger penger. Anonymkode: 9c918...1bd Dette høres jo ut som tenårene mine. Der jeg bodde på jenterommet, foreldrene mine tok alle kostnader, jeg hadde sommerjobb og litt deltidsjobb, og spurte pent om litt penger om jeg trengte noe ekstra. Anonymkode: fdc73...b83 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #25 Del Skrevet 6 timer siden Hva skjer om det blir skilsmisse og den hjemmeværende har vært hjemme i mange år uten arbeidserfaring? Mange år utenfor arbeidslivet er ikke alltid like heldig på CV-en 🤷♀️ Anonymkode: c18e8...606 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #26 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): at du orker å leve sånn🥴 Anonymkode: 0c0b7...994 Ikke meg du svarer men jeg misunner folk som tør å leve slik. For jeg regner med at de har tatt et aktivt valg. Jeg skulle gjerne bytta ut livet mitt i en jobb der jeg mistrives til de grader med et liv som hjemmeværende. Det hadde vært en drøm å brukt tida til hva man ville og attpå til hatt tid til å holde huset i orden. Slippe alle skippertak hver jæ**a helg! Anonymkode: 73f22...60c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #27 Del Skrevet 6 timer siden Det er mange måter å tjene penger på, og ikke alle er å jobbe for en timelønn. Eiendom, investering i fond/aksjer eller andre kreative løsninger kan også være lønnsomt. Jeg er 100 % hjemmeværende, men vi har solgt og kjøpt eiendom sammen i alle år. I dag sitter vi på verdier for rundt 80 mill som vi eier sammen, og selvom min mann har en betalt jobb ved siden av så er verdiskapningen gjort i fellesskap. Jeg trenger aldri å jobbe en dag i mitt liv hvis jeg ikke vil, og jeg har null bekymringer for hverken pengene jeg bruker eller pensjonen. Anonymkode: 74311...ebc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #28 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er mange måter å tjene penger på, og ikke alle er å jobbe for en timelønn. Eiendom, investering i fond/aksjer eller andre kreative løsninger kan også være lønnsomt. Jeg er 100 % hjemmeværende, men vi har solgt og kjøpt eiendom sammen i alle år. I dag sitter vi på verdier for rundt 80 mill som vi eier sammen, og selvom min mann har en betalt jobb ved siden av så er verdiskapningen gjort i fellesskap. Jeg trenger aldri å jobbe en dag i mitt liv hvis jeg ikke vil, og jeg har null bekymringer for hverken pengene jeg bruker eller pensjonen. Anonymkode: 74311...ebc Problemet er at når man «trenger»/ønsker å være hjemmeværende (les: har små barn), så har man vel ikke rukket å opparbeide seg store verdier og investeringer som gir avkastning… Anonymkode: d8eda...a22 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #29 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke meg du svarer men jeg misunner folk som tør å leve slik. For jeg regner med at de har tatt et aktivt valg. Jeg skulle gjerne bytta ut livet mitt i en jobb der jeg mistrives til de grader med et liv som hjemmeværende. Det hadde vært en drøm å brukt tida til hva man ville og attpå til hatt tid til å holde huset i orden. Slippe alle skippertak hver jæ**a helg! Anonymkode: 73f22...60c Du drømmer om å måtte tigge mannen din om penger hvis du vil kjøpe deg noe? Deg om det… Anonymkode: 0c0b7...994 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #30 Del Skrevet 5 timer siden Vi hadde felles konto med to kort. Anonymkode: 9da04...431 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #31 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva skjer om det blir skilsmisse og den hjemmeværende har vært hjemme i mange år uten arbeidserfaring? Mange år utenfor arbeidslivet er ikke alltid like heldig på CV-en 🤷♀️ Anonymkode: c18e8...606 Nei, det er ikke heldig, men det trenger jo ikke være så dramatisk at man er «hjemmeværende». Jeg var hjemme et års «ekstra» med begge de to yngste barna. Nå jobber jeg 100% og tjener nærmere millionen. Så det går helt fint. 😉 Anonymkode: 9da04...431 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #32 Del Skrevet 5 timer siden Felles økonomi. Har vært hjemme i forskjellige perioder, begge to, da barna var små. Hadde ikke lån, eide bolig, lavt forbruk. Da barna ble eldre gikk vi begge tilbake i jobb. Men nå tenker jeg på å slutte igjen. Vi klarte oss veldig fint med en årslønn. Anonymkode: 9811b...9fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #33 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nei, det er ikke heldig, men det trenger jo ikke være så dramatisk at man er «hjemmeværende». Jeg var hjemme et års «ekstra» med begge de to yngste barna. Nå jobber jeg 100% og tjener nærmere millionen. Så det går helt fint. 😉 Anonymkode: 9da04...431 Det blir jo noe helt annet, jeg tolket tråden til å handle om kvinner som faktisk er hjemmeværende i årevis. Vil ikke si at du var hjemmeværende akkurat. Anonymkode: c18e8...606 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 4 timer siden #34 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er ikke hjemmeværende, men vi får lønn på samme konto. Og begge får «lommepenger» ført over til vår egen konto. Vil tippe der hvor kun en er i jobb så er det litt samme greia at pengene er felles. Iallefall i normalt oppegående forhold Anonymkode: 05a35...185 Samme her. Vi har hatt den sånn omtrent siden dag en. På de 20+ årene vi har vært sammen har vi vært innom mange ulike varianter, begge har hatt ulønnet perm/vært hjemmeværende, vi har hatt "friår" for å studere, han har tjent mye mer enn meg og omvendt. Samme løsning hele veien. I dag overfører vi ikke lenger lommepenger til oss selv da, fordi vi har såpass grei økonomi, og ingen av oss bruker egentlig noe, men vi har tilgang til hverandres kontoer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #35 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor i alle dager løser dere det ikke gjennom utbytte i stedet? Dere velger å frivillig betale arbeidsgiveravgift på toppen av inntektsskatt, i stedet for utbytte som har lavere skatt og skjermingsfradrag, og ingen avgifter? Moderat lønn som gir rettigheter, kombinert med utbytte, vil nesten alltid lønne seg i slike tilfeller. Anonymkode: fdc73...b83 Har det å. Så ingen problemer. Vi har tre bedrifter. Anonymkode: 5411c...2e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #36 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Har det å. Så ingen problemer. Vi har tre bedrifter. Anonymkode: 5411c...2e2 Så oppsummert har dere ikke egne bedrifter, men lever i en liten fantasiverden. Helt greit det og 😅 Anonymkode: fdc73...b83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #37 Del Skrevet 4 timer siden mommyaka skrev (5 timer siden): Han jobber fullt ...jeg går på aap. Alt er begges, . ikke noe mitt og ditt Kan jeg spørre om mannen din føler det er urettferdig? Jeg er også på aap mens mannen jobber, og jeg får litt følelse av at mannen min synes det er kjipt at han betaler mer enn meg på felles utgifter, og at det går så mye av lønna han jobber for dit. Ellers er økonomien seperat. Jeg har ikke tilgang til hans konto. Men vi betaler inn på felles regningskonto etter inntekt, ca 35/65 fordeling. Han jobber mye, men jeg gjør det meste hjemme og med barna. Han har også jobb enkelte helger, kvelder og noe reise som gjør at jeg må være hjemme. Anonymkode: 450d6...121 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #38 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Mannen min sparer flere tusen kroner i måneden i mitt navn til min private pensjonssparing. Anonymkode: a7a90...d36 Hvis dere er gift så spiller det ikke noe at det står i ditt navn. Da er det felleseie hvis dere ikke har avtalt annet i ektepakt. Mens hans pensjonsmidler er hans. Anonymkode: 4ff19...0f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #39 Del Skrevet 4 timer siden Jeg er hjemme og han jobber 100%. Hans lønn går inn på en konto vi begge disponerer. Vi har «lønnsmøte» hver måned hvor vi i fellesskap betaler regninger og fordeler penger til sparing osv. Vi sparer der til min pensjon, ekstra til han (altså i tillegg til det arbeidsgiver sparer) og sparer også til andre ting som ferier osv. Vi eier huset 50/50 og det er nedbetalt. I tillegg eier vi en utleiebolig 50/50 som straks er nedbetalt, da vil enda mer gå til pensjonssparing. Dersom det verste skulle skje og vi skulle gå fra hverandre (lite trolig, stabilt og godt ekteskap gjennom mange år med barn) vil jeg fint klare meg med nedbetalt bolig og sparepenger. Jeg eier også deler av hans firma og vil dermed enten kunne selge mine andeler eller få inntekt derfra. Godt sikret med andre ord. Ved dødsfall hos han vil jeg også arve alt og også sitte godt i det. Det var viktig for oss begge med FULL tilgang til felles økonomi for at jeg skulle være hjemme med barn og hjem. Anonymkode: 85fc0...8e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #40 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg får min inntekt fra jobben til min mann. Jeg får 100% lønn. Jobber kanskje 10%. Sparer til pensjon gjennom jobben. Den er på 5%. Pluss at jeg sparer i fond. Personlig pensjonsparing. Jeg sparer forskjellige plasser. Vi giftet oss tidlig alder. Så alt vi eier har vi skapt sammen. Han elsker å jobbe. Jeg er elsker å tusle her hjemme. Og stiller opp på jobb når dem trenger meg. Anonymkode: 5411c...2e2 Det der er faktisk ikke lov. Det finnes en dom på det. https://www.finansavisen.no/nyheter/politikk/2007/11/carl-fredrik-seim-doemt-for-trygdebedrageri?zephr_sso_ott=4wbipZ Anonymkode: 4ff19...0f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå