AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #1 Del Skrevet 9 timer siden Jeg selv jobber 100% som mannen og vi deler på utgiftene, men hvilken ordning har dere som er hjemmeværende og ikke i arbeid? Har dere full tilgang til mannens inntekter, eller får dere «lommepenger»? Anonymkode: ffbfc...8e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #2 Del Skrevet 9 timer siden Jeg jobber en liten prosent. Alt jeg tjener der bruker jeg på meg selv. Mannen betaler inn til privat pensjonssparing for meg, samt at vi har en felles konto hvor han setter inn en god del penger hver måned som jeg bruker som jeg ønsker. På hus, barn, meg selv, dyra etc. Anonymkode: a7a90...d36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #3 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg selv jobber 100% som mannen og vi deler på utgiftene, men hvilken ordning har dere som er hjemmeværende og ikke i arbeid? Har dere full tilgang til mannens inntekter, eller får dere «lommepenger»? Anonymkode: ffbfc...8e0 Jeg er ikke hjemmeværende, men vi får lønn på samme konto. Og begge får «lommepenger» ført over til vår egen konto. Vil tippe der hvor kun en er i jobb så er det litt samme greia at pengene er felles. Iallefall i normalt oppegående forhold Anonymkode: 05a35...185 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #4 Del Skrevet 8 timer siden Han betaler alt av regninger og utgifter. Jeg har litt egen inntekt som går på min sparekonto. Ellers ber jeg ham vippse og overføre penger når jeg vil ha og trenger penger. Anonymkode: 9c918...1bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #5 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg selv jobber 100% som mannen og vi deler på utgiftene, men hvilken ordning har dere som er hjemmeværende og ikke i arbeid? Har dere full tilgang til mannens inntekter, eller får dere «lommepenger»? Anonymkode: ffbfc...8e0 Ja, har både full tilgang og vi har hver sine lommepenger. Søker jobb forresten for det ikke er mening at det skal vare for evig. Tenker vi har samme opplegg etterpå også, alt i en pott og litt mere til lommepenger for begge .... Anonymkode: 5affa...839 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Del Skrevet 4 timer siden Full tilgang 😊 Anonymkode: f5e89...204 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden Vi har hver våre lønnskonto og en nøkkel etter inntekt. Hvis han er hjemme og kun får barnetrygd eller kontantstøtte eller litt inntekt og jeg er i 100 prosent jobb regner vi ut hvor mye hver av oss får inn og finner prosentvis hva vi tjener til sammen. Hvis han har 10% i inntekt og jeg 90% av beholdningen betaler han feks 1000 kroner inn på felleskonto og jeg 9000. Eller han 1500 og jeg 13500. Fra den kontoen handler vi inn mat og det vi trenger til fellesskapet. Har vi noe til overs bestiller vi take away eller setter det til sparing. Vi gjør det samme til en faste utgifter -konto. Mat og cafebesøk og klær til oss selv går fra våre egne konti. Anonymkode: 9fc63...464 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden Han jobber fullt ...jeg går på aap. Alt er begges, . ikke noe mitt og ditt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden Hvordan har dere som er 100 % husmødre av egen fri vilje tenkt å klare dere i alderdommen? Jeg regner med at dere ikke legger til side flere tusen kr./mnd til pensjonssparing? Hva skjer ved et evt samlivsbrudd? Anonymkode: 06fff...429 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Del Skrevet 3 timer siden mommyaka skrev (42 minutter siden): Han jobber fullt ...jeg går på aap. Alt er begges, . ikke noe mitt og ditt Samme her. Fungerer ypperlig. Anonymkode: 85d24...b00 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #11 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hvordan har dere som er 100 % husmødre av egen fri vilje tenkt å klare dere i alderdommen? Jeg regner med at dere ikke legger til side flere tusen kr./mnd til pensjonssparing? Hva skjer ved et evt samlivsbrudd? Anonymkode: 06fff...429 Mannen min sparer flere tusen kroner i måneden i mitt navn til min private pensjonssparing. Anonymkode: a7a90...d36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #12 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hvordan har dere som er 100 % husmødre av egen fri vilje tenkt å klare dere i alderdommen? Jeg regner med at dere ikke legger til side flere tusen kr./mnd til pensjonssparing? Hva skjer ved et evt samlivsbrudd? Anonymkode: 06fff...429 Jo faktisk, så sparer jeg penger i mitt navn med tanke på alderdom. Dette kombinert med minstepensjon, pluss en bra plan for hvordan og hvor jeg skal bo gjør at jeg har null angst for alderdommens økonomi. I bunnen ligger selvfølgelig at jeg har giftet meg med en oppegående og raus mann. Anonymkode: 3f3c7...f04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #13 Del Skrevet 3 timer siden Jeg kalte meg aldri hjemmeværende husmor, men har vært frivillig hjemme i mange år. Vi har og hadde 100% fellesøkonomi (og er gift), så samlet inntekt var og er vår inntekt, samlet sparing vår sparing (en større fondssparing er øremerket min pensjon), og alt forbruk felles forbruk. Så vi deler ikke på utgiftene, det er våre utgifter vi har felles. Vi har hver vår konto, så han ser ikke mine kontoutskrifter eller personlige utlegg, jeg ei heller hans. Ting som koster mer enn 1000-2000 kr nevner vi, ting som koster mer enn 5-10 000 snakker vi om og må være enige i. Anonymkode: 8971a...0f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Del Skrevet 2 timer siden Jeg jobber fullt, men her har inntektsforskjellene vært store begge veier i perioder. Vi har bare vær vår konto, har fordelt faste kostnader, trekker kortet om hverandre. Har ganske likt syn på ting, og det er romslig, så har aldri ført til konflikter. Han tar lånet, jeg har ansvar for sparing, også pensjonssparing. Fordeling ved brudd er regulert i ektepakt. Anonymkode: fdc73...b83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jo faktisk, så sparer jeg penger i mitt navn med tanke på alderdom. Dette kombinert med minstepensjon, pluss en bra plan for hvordan og hvor jeg skal bo gjør at jeg har null angst for alderdommens økonomi. I bunnen ligger selvfølgelig at jeg har giftet meg med en oppegående og raus mann. Anonymkode: 3f3c7...f04 Det har jo ingen praktisk betydning om dere er gift. Har dere regulert skjevdeling ved brudd i ektepakt? Og hvorfor spares det ikke til pensjon? Det å være minstepensjonist, eller i det hele tatt pensjonist, om 20-30 år vil være noe helt annet enn i dag, det er ikke midler til å dekke eldrebølgen, og også stor fare for at det offentlige ikke klarer å ta unna, så privat sparing er en nødvendighet. Anonymkode: fdc73...b83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #16 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det har jo ingen praktisk betydning om dere er gift. Har dere regulert skjevdeling ved brudd i ektepakt? Og hvorfor spares det ikke til pensjon? Det å være minstepensjonist, eller i det hele tatt pensjonist, om 20-30 år vil være noe helt annet enn i dag, det er ikke midler til å dekke eldrebølgen, og også stor fare for at det offentlige ikke klarer å ta unna, så privat sparing er en nødvendighet. Anonymkode: fdc73...b83 Det er mulig å spare uten å utelukket spare til pensjon. Jeg for min del har mistet flere nære familiemedlemmer som aldri fikk nyte pensjonsalder så her er det uaktuelt å låse noen penger i pensjonsfond. Jeg sparer selv i fond, aksjer og vanlig sparekonto. Og prioriterer selvfølgelig nedbetaling av lån. Anonymkode: 55dc9...6a1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #17 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det har jo ingen praktisk betydning om dere er gift. Har dere regulert skjevdeling ved brudd i ektepakt? Og hvorfor spares det ikke til pensjon? Det å være minstepensjonist, eller i det hele tatt pensjonist, om 20-30 år vil være noe helt annet enn i dag, det er ikke midler til å dekke eldrebølgen, og også stor fare for at det offentlige ikke klarer å ta unna, så privat sparing er en nødvendighet. Anonymkode: fdc73...b83 Når vedkommende skriver at hun sparer til alderdommen, så tolker hvertfall jeg det som om at hun sparer til pensjonisttilværelsen. Anonymkode: a7a90...d36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #18 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er mulig å spare uten å utelukket spare til pensjon. Jeg for min del har mistet flere nære familiemedlemmer som aldri fikk nyte pensjonsalder så her er det uaktuelt å låse noen penger i pensjonsfond. Jeg sparer selv i fond, aksjer og vanlig sparekonto. Og prioriterer selvfølgelig nedbetaling av lån. Anonymkode: 55dc9...6a1 Ja, er slik jeg også sparer. Via ASK, diversifiserte fond. Sparer til uforutsigbare ting, egenkapital barn, og pensjon. I tillegg til sparing i fleksilån, samt noen fastrenteordninger for mer kortsiktige investeringer, som ny bil. Men har jo et øye på, og en formening om, at det skal dekke alt dette. Vil anbefale deg fleksilån, i og med at du nevner vanlig sparekonto, det er det mye å spare på. Anonymkode: fdc73...b83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #19 Del Skrevet 2 timer siden Jeg er hjemmeværende fordi jeg tidligere i livet har tatt gode økonomiske valg. Jeg har forvaltet mine verdier godt, hvilket i dag gir meg avkastning. Jeg har dog ikke pensjonsparing… mannens og mine penger går til felles bruk. Anonymkode: 1bb7a...2a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #20 Del Skrevet 2 timer siden Tror nok de fleste "hjemmeværende husmødre" får inntekter fra nav. Anonymkode: cb164...032 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå