Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som gjør at sønn, 11 år, ikke klarer å lære seg rekkefølgen på månedene? Dette har vært drillet, både hjemme og i bhg/skole siden han var småbarn, likevel hopper han ofte over et par måneder. Han klarer heller ikke knytte de til årstid. Hvis jeg spør når på året mars er, så klarer han ikke nødvendigvis å svare. I hvert fall ikke uten å tenke. Han kan ukedagene, men vet sjelden hvilken dag det er😅 Han strever med tidsperspektiv generelt og finmotorikk, men har hverken dysleksi eller lærevansker. Han ligger over gjennomsnitt i alle fag, noen fag langt over snitt.

Anonymkode: 2e2f6...4d8

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har dere drillet navn på måneder? Har jeg aldri tenkt er noe som må pugges. 

Barn har vel ikke noe særlig forhold til datoer og måneder. Før de får bruk for det. Han vet jo garantert at desember er julemåned. Januar den første. Skolen starter i august? Og når han har bursdag 

Det kommer 

Anonymkode: 80100...be6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min nå 11-åring visste alltid hvilken dag det var allerede da hun gikk i barnehagen. Nå var hun riktignok tidlig ute, men dette høres rart ut. Ville terpet på dette daglig til det satt ordentlig. 

Anonymkode: f2336...3f3

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Andre ting han slutter med?

Ser her på mine som har dysleksi og spesifikke språkvansker.  Sliter med å si månedene, klokke, retning

Anonymkode: d4740...8f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ville terpet på dette daglig til det satt ordentlig

Hvorfor? 

Hva tenker du vil komme ut av det annet enn at han blir drittlei læring og får dårligere karakterer?

Anonymkode: 66c9c...46c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har dere drillet navn på måneder? Har jeg aldri tenkt er noe som må pugges. 

Barn har vel ikke noe særlig forhold til datoer og måneder. Før de får bruk for det. Han vet jo garantert at desember er julemåned. Januar den første. Skolen starter i august? Og når han har bursdag 

Det kommer 

Ja, vi har jo det. Allerede fra tidlig barnehage. Vet de gikk gjennom dette i samling hver dag, og hadde årshjul.

Hjemme har vi en stor kalender som henger på kjøkkenet. Barna må selv skrive opp ting de må huske og ting de skal..Vi har jo alltid snakket om hvilken måned og årstid det er når vi skal kle på oss å gå ut, osv (da han var yngre).

Han vet at desember er julemåned, men han kan spørre i november hvilken måned vi er i, eller hvor mange måneder det er til jul😅 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, vi har jo det. Allerede fra tidlig barnehage. Vet de gikk gjennom dette i samling hver dag, og hadde årshjul.

Hjemme har vi en stor kalender som henger på kjøkkenet. Barna må selv skrive opp ting de må huske og ting de skal..Vi har jo alltid snakket om hvilken måned og årstid det er når vi skal kle på oss å gå ut, osv (da han var yngre).

Han vet at desember er julemåned, men han kan spørre i november hvilken måned vi er i, eller hvor mange måneder det er til jul😅 

Tror dere bør ta det roligere. Han fungerer jo helt fint i skolen og hverdagen. Ikke let etter problemer 

Det er ikke vanskelig å finne ut hvilken måned det er med mobil, kalender etc. Når jeg har sommerferie kan det hende jeg ikke vet om det er tirsdag eller onsdag.

Økte krav vil tvinge frem mer kontroll på dager og måneder. Nå kan han jo bare spørre deg. Får ingen konsekvenser av å ikke kunne dem hele tiden 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Andre ting han slutter med?

Ser her på mine som har dysleksi og spesifikke språkvansker.  Sliter med å si månedene, klokke, retning

Har ikke dysleksi eller språkvansker. Ligger over snitt i alle fag. Skriver grammatisk riktig og leser som en voksen. God i matematikk.

Han strever veldig med finmotorikk. Lærte seg å knyte for noen uker siden, og da har han øvd iherdig siden skolestart. Han skriver uleselig, kantete og uten flyt. Klarer ikke beregne plass eller skrive på linje. Store og små bokstaver om hverandre. Kan blande v/f, b/p når han skriver for hånd, men ikke når han leser eller skriver på data. Han kan skrive kjempefort på data. Klarer ikke klippe beint. Kniv og gaffel er et kapittel for seg selv😆  

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi lærte rekkefølgen på månedene med hendene våre. Knytt neven så er første knokkel januar, området mellom knokkel 1 og 2 er februar, 2. knokkel er mars. Se bilde.

Kanskje det kan hjelpe ham?

images (1).jpeg

Anonymkode: 5fe36...25e

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hva er det som gjør at sønn, 11 år, ikke klarer å lære seg rekkefølgen på månedene? Dette har vært drillet, både hjemme og i bhg/skole siden han var småbarn, likevel hopper han ofte over et par måneder. Han klarer heller ikke knytte de til årstid. Hvis jeg spør når på året mars er, så klarer han ikke nødvendigvis å svare. I hvert fall ikke uten å tenke. Han kan ukedagene, men vet sjelden hvilken dag det er😅 Han strever med tidsperspektiv generelt og finmotorikk, men har hverken dysleksi eller lærevansker. Han ligger over gjennomsnitt i alle fag, noen fag langt over snitt.

Jeg var faktisk ganske gammel før jeg kunne månedene på rams, var sikkert langt oppi 20 årene. Har jo kalender. 

Alfabetet kunne jeg derimot tidlig, må nesten det for å lese.

Gangetabellen kan jeg heller ikke enda, har jo kalkulator 

Lå også over snittet faglig.

Tror det har noe med interesse og behov å gjøre rett og slett. 

Anonymkode: cc3bd...537

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror dere bør ta det roligere. Han fungerer jo helt fint i skolen og hverdagen. Ikke let etter problemer 

Det er ikke vanskelig å finne ut hvilken måned det er med mobil, kalender etc. Når jeg har sommerferie kan det hende jeg ikke vet om det er tirsdag eller onsdag.

Økte krav vil tvinge frem mer kontroll på dager og måneder. Nå kan han jo bare spørre deg. Får ingen konsekvenser av å ikke kunne dem hele tiden 

Dette er absolutt ikke noe vi stresser med. Jeg bare synes det er rart, og lurer på hva normen er😁 

AnonymBruker
Skrevet

Aldri tenkt over det. Jeg har aldri spurt dem om dem vet hvilken mnd det er. Jeg håper dem vet det no. For no er dem voksen. 

Anonymkode: 2495a...17a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dyspraksi? Trenger nok ikke å ha alle symptomene som er listet her, men ser at det nevnes å slite med rekkefølgen på ting, som månedene:

https://childdevelopment.com.au/areas-of-concern/diagnoses/dyspraxia/

Anonymkode: 2f7d0...905

Ja, en del passer godt, men mesteparten passer ikke😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg var faktisk ganske gammel før jeg kunne månedene på rams, var sikkert langt oppi 20 årene. Har jo kalender. 

Alfabetet kunne jeg derimot tidlig, må nesten det for å lese.

Gangetabellen kan jeg heller ikke enda, har jo kalkulator 

Lå også over snittet faglig.

Tror det har noe med interesse og behov å gjøre rett og slett. 

Anonymkode: cc3bd...537

Hva tenker du selv om at du i voksen alder ikke kan gangetabellen og var godt opp i voksen alder før du kunne rekkefølgen på månedene?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Begge mine kunne det fra 1.trinn.

Om ikke elevene mine på 4.trinn kan månedene, ukedager og årstid vil jeg ta dette opp med foreldrene. Til og med spes.ped-elever blir drillet på dette fra 2.trinn. 

Srlv syns jeg det er meget spesielt at en 11 åring (uten diagnoser) ikke kan månedene og årstidene på rams.

Anonymkode: a1329...1b7

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har ikke dysleksi eller språkvansker. Ligger over snitt i alle fag. Skriver grammatisk riktig og leser som en voksen. God i matematikk.

Han strever veldig med finmotorikk. Lærte seg å knyte for noen uker siden, og da har han øvd iherdig siden skolestart. Han skriver uleselig, kantete og uten flyt. Klarer ikke beregne plass eller skrive på linje. Store og små bokstaver om hverandre. Kan blande v/f, b/p når han skriver for hånd, men ikke når han leser eller skriver på data. Han kan skrive kjempefort på data. Klarer ikke klippe beint. Kniv og gaffel er et kapittel for seg selv😆  

Bokstavene du nevner er veldig vanlig for de med dysleksi å bytte om ved å skrive for hånd.  Samme med å skrive store of små bokstaver om hverandre i ord, og de har ofte kantete og nesten håpløs skrift å lese.

Søsken barnet til unga her fikk først dysleksi diagnose på videregående pga at han var flink faglig. 

Ser og her begge våre har dysleksi.  Og de gjør det bra fahøig men helt elendig i grammatikk osv

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Flere av mine barn var helt håpløse når det kom til å lære klokken. Dette gjaldt også han som i dag er ingeniør med doktorgrad...
Poenget mitt er at slike enkeltting er fullstendig irrelevante for generell evne til læring.

Anonymkode: b2cd5...a6e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo sånt man tok når de gikk i barnehagen. Ukedager, måneder, årsstider osv. Det kunne de fleste i barnehagen her iallfall. Eneste jeg har registrert mange sliter med er klokka men det er jo og foreldrene sin feil. det må læres som alt annet.

Anonymkode: 961c9...e9c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dyskalkuli? Da er tidsforståelse vanskelig. 

Anonymkode: 55743...726

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...