AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Del Skrevet 7 timer siden Hva med de som ikke har venner.litt av ett valg. Får så vondt av dattera mi Anonymkode: dc9ae...0fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Del Skrevet 7 timer siden Muntlig eksamen er én og én. Blander du med en lokal prøveeksamen eller muntlig prøve? Send en mail til lærer og spør om en samtale. Skriv samtidig hva du lurer på slik at lærer er forberedt. Anonymkode: 08827...ef0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Del Skrevet 7 timer siden Jeg ville forsøkt å få henne til å ikke se på denne eksamenen som et symbol på vennskap eller ikke. At siden hun skal begynne på vgs. neste år, så vil det trolig bli annet miljø, og at dere kan bruke tiden fremover til å finne noe hun kan like å gjøre på fritiden slik at hun får et nettverk utenfor skole og utdanning. Du kan hilse fra meg og si at det å ta eksamen alene har vært mye bedre for meg enn de gangene jeg har vært nødt til å ta det sammen med noen. For når jeg har tatt det alene, så har jeg selv også kontrollen med hvordan jeg gjør det. Jeg vet hva jeg må lese på, hva jeg må lære meg, og jeg vet at karakteren viser det jeg selv gjør. Uten unntak har jeg fått dårligere resultater når jeg har måttet ta eksamen sammen med andre, fordi de andre har tenkt at de ikke har trengt å ta ting like alvorlig fordi man er to eller flere. Det kan være litt støtte i å ta eksamen sammen med andre, litt mindre følelse av press. Men det kan også bli stikk motsatt, at det blir mer press fordi den andre ikke tar det alvorlig, ikke har lært det den skal, er så nervøs at den ødelegger, annen negativ påvirkning. Etter å ha forsøkt begge deler valgte jeg etterhvert helt bevisst å ta eksamen alene der jeg kan velge. Be henne stole på seg selv, ta seg selv på alvor og se at ved å ta eksamen alene så har hun større kontroll over resultatet om hun jobber godt på forhånd. Og jobb for at hun kan få et nettverk utenfor skolen, for jeg har opplevd i høyere utdanning at om man finner nye venner, det kan variere veldig. Jeg har fått venner for livet, men har også opplevd å gå et studie med det som stort sett er hyggelige personer, men som jeg har innsett at jeg rett og slett ikke har nok til felles med til at det vil utvikle seg til nære vennskap - og da er det avgjørende at man skaffer seg et nettverk helt uavhengig av skole. Det samme vil gjelde senere for jobb. Jeg ønsker henne alt godt videre og håper dere kan hjelpe henne til å finne interesser som gjør at hun ikke er avhengig av klassemiljø i fremtiden for å ha venner. Det er så mange, mange flere utenfor skolen enn i klassen. ❤️ Anonymkode: d0e3d...c6b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden Hvor store puter under armene skal folk ha? Eksamen blir man trukket ut til og da er det de nasjonale føringene som gjelder, eventuelt lokale om det er aktuelt. Det skal være likt for alle. Tilrettelegging av eksamen skal sørge for like muligheter, det skal ikke gi noen fordeler framfor andre som ikke får tilrettelegging. Anonymkode: ce2eb...06b 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 6 timer siden #5 Del Skrevet 6 timer siden (endret) Eksamen blir en trukket ut til. Kan da ikke velge bort osv der Og de trakk hele klasser eks A-norsk, B-matte osv Skriftlig da sitter en ofte i klasserommet og gjør oppgaver Muntlig så blir en tatt inn en og en kun lærer og sensor . Var i hvertfall det da min kom opp for snart 2 år siden Endret 6 timer siden av jegerrinne 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Del Skrevet 6 timer siden Jeg tror du må ha misforstått noe. Muntlig eksamen foregår én og én, ikke sammen med noen og skriftlig eksamen er som en vanlig heldagsprøve, heller ikke noe samarbeid der. Faget man kommer opp i blir trukket, så man kan ikke velge å få samme fag som en venninne. Anonymkode: b8b6d...947 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden Om hun kan velge, hadde jeg oppfordret henne til å ta den alene. Da slipper ens egen karakter å være avhengig av andre. Det sagt, så må jo dette være snakk om prøvemuntlig (som jeg vet gjennomføres i mange 10.trinn på denne tiden)? Anonymkode: a06f3...2da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden De får velge. Men, er jo ikke noe valg når hun ikke har noen. Anonymkode: dc9ae...0fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva med de som ikke har venner.litt av ett valg. Får så vondt av dattera mi Anonymkode: dc9ae...0fa Ved å gå i par dobles også eksamineringstiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Om hun kan velge, hadde jeg oppfordret henne til å ta den alene. Da slipper ens egen karakter å være avhengig av andre. Det sagt, så må jo dette være snakk om prøvemuntlig (som jeg vet gjennomføres i mange 10.trinn på denne tiden)? Anonymkode: a06f3...2da Karakterene settes alltid separat uansett om det er en gruppeoppgave. Også gjennom året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Del Skrevet 5 timer siden Ny Bruker skrev (5 minutter siden): Karakterene settes alltid separat uansett om det er en gruppeoppgave. Også gjennom året. Absolutt, men du er fortsatt avhengig av riktig match for å ha en fordel av å være to stk. Har opplevd flere elever under fagsamtale som f.eks kanskje ikke har kommet til ordet på tema de kan masse om, mens venninnen får masse «poeng» akkurat der. Anonymkode: a06f3...2da 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #12 Del Skrevet 5 timer siden Ny Bruker skrev (11 minutter siden): Karakterene settes alltid separat uansett om det er en gruppeoppgave. Også gjennom året. Du er fortsatt avhengig at den du jobber med gjør sin del. Her så endte med at vår ungfom merket alt ho gjorde på slike grupper, slik at lærer så hva en hadde gjort. Årsak var at flere ganger at ho jobbet jevnt og trutt mens de andre tullet med andre ting og mente at det ho gjorde skulle de også bruke. Så bare nå på en mu tlig fremføring der hadde de andre ikke skrevet noe. Så ungdommen her hadde skrevet en del stikkord slik at ho viste hva ho skulle prate om på fremføringen. En lurte om han kunne låne noe av henne og leste da kun stikkord, men kunne ikke si hva stikkordene egentlig stod for. Syns og mange av disse gruppe oppgavene blir helt teit. Virker her som enkelte lærere tror alle bor i gang avstand og så kan det skille 10 mil de de har satt samme Anonymkode: 2da34...897 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden Regner med dette ikke er vanlig eksamen da det gjøres alene. Men om det gjelder prøveeksamen eller lignende så kontakt gjerne lærer. Man skal ikke føle seg som sistevalg i noe, eller måtte stå i ting alene❤️ Anonymkode: 0e240...e02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #14 Del Skrevet 4 timer siden Man kan gå opp i par. Hilsen lærer på ungdomsskolen. Anonymkode: 0f7b0...837 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #15 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Man kan gå opp i par. Hilsen lærer på ungdomsskolen. Anonymkode: 0f7b0...837 Da er det en lokal variant hos dere, og ikke det som er normen ellers i landet. Anonymkode: a06f3...2da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #16 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Man kan gå opp i par. Hilsen lærer på ungdomsskolen. Anonymkode: 0f7b0...837 Og den ene som ikke har noe valg? Er ikke skolen for inkludering? Hun velger ikke å stå alene! Anonymkode: dc9ae...0fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #17 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og den ene som ikke har noe valg? Er ikke skolen for inkludering? Hun velger ikke å stå alene! Anonymkode: dc9ae...0fa Aldri hørt om eksamen i par, men jeg hadde prøvd å fokusere på at eksamen i par er jo et utrolig sjansespill Din partner kan være dårligere enn deg og dra ned karakter. Eller mye bedre/flinkere til å snakke og trekke ned din karakter fordi du blir i skyggen. Jeg hadde ikke selv ønsket en partner på eksamen. Anonymkode: 24682...3e9 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #18 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Aldri hørt om eksamen i par, men jeg hadde prøvd å fokusere på at eksamen i par er jo et utrolig sjansespill Din partner kan være dårligere enn deg og dra ned karakter. Eller mye bedre/flinkere til å snakke og trekke ned din karakter fordi du blir i skyggen. Jeg hadde ikke selv ønsket en partner på eksamen. Anonymkode: 24682...3e9 Hun slipper å tenke på hva hun ønsker. Der kjernen ligger Anonymkode: dc9ae...0fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #19 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun slipper å tenke på hva hun ønsker. Der kjernen ligger Anonymkode: dc9ae...0fa Ja, og det kan du fremsnakke. Det er leit å ikke ha venner, joda. Men her er det snakk om å få best mulig karakter. Der tror jeg ikke gruppeeksamen er lurt. Vet med meg selv som veldig skoleflink at jeg hadde overkjørt partner i en slik setting Anonymkode: 24682...3e9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #20 Del Skrevet 3 timer siden Det er den dårligste ideen jeg har hørt på lenge. Man utsetter ungdommene for å ta dumme valg pga. sosialt press. Jeg hadde ikke ønsket å ta eksamen med noen andre, da jeg var mye flinkere enn alle mine venner. Men jeg hadde ikke klart å stå imot om noen av dem ønsket å ta eksamen sammen med meg. Kanskje hadde ingen spurt heller, fordi de ikke ville blitt sammenlignet med meg. Det kan gjøre vondt, selv om det ikke handler om hvor gode venner man er. Ikke hadde jeg klart å "ta plass" under eksamen heller, om den vennen babla ivei. Hadde heller ikke klart å rette på dem om de sa noe feil. Det kan jo føre til konflikt. Så da hadde jeg potensielt ofret en god karakter for å være grei og medgjørlig. Svært mange hadde hatt samme problemer, da vennskap og sosiale relasjoner er ekstremt viktig for ungdom på den alderen. Så ja, veldig dårlig idé i mine ører. Anonymkode: 8cac9...5c7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå