Gå til innhold

15 snart 16 åring alene hjemme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg trenger litt synspunkter ang dette.

guttungen her i hus er straks 16 år gammel, han har nettopp hatt første helg alene etter vi flyttet etter samlivsbrudd. Gutten er ansvarlig, drikker ikke og er rolig å grei så jeg er ikke bekymret for at han skal være alene i det hele tatt. Han satt veldig pris på å få en helg for seg selv, og jeg ringte hver dag å sjekket på han. Men min ex er utrolig opptatt av at jeg er en dårlig mamma som lar han være alene (vi har mye konflikt så jeg tror det er derfor han sier dette, han er heller ikke pappa til gutten) han mener jeg vil få barnevern på døren for dette er ikke greit og folk reagerer ifølge han vist på dette. Jeg har ny kjæreste også som jeg tror er grunnen til disse anklagene, men jeg begynner jo å tvile når han er så bastant på dette så jeg trenger synspunkt utenfra slik jeg vet hva som er hva. Jeg tenker jo at det er ok at han er noen helger alene her og der, og om jeg reiser bort en dag i ukedager så tenker jeg jo at det er ok også så lenge han er i den alderen og er ansvarlig. 

gi meg gjerne en ærlig mening om hva dere syns, takk.

Anonymkode: e2dad...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjør akkurat det samme her, gjort siden hun var 14, nettopp blitt 15. Har alliert meg med nabo og familie hvis det skulle skje noe. Ikke la bitre ekser gå inn på deg.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ha! Mine barn var helger alene fra og med 11 års alder. Det er bare å preppe litt mat og ha noen kjøreregler så går det helt fint. Barnevernet spesielt gidder IKKE å løfte en finger såfremt barna klarer å ta vare på seg selv når du er borte.

Anonymkode: ba287...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den alderen vil jeg si at det er innafor.  Var selv hjemme alene i helger i 14 års alderen og lenger når jeg var 15/16

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vet din eks, som ikke er guttens far, hva du bedriver tiden med og når DIN sønn er alene hjemme? Hvem har informert han om det? Bor dere på et så lite sted at alle vet alt om alle i det det skjer?

Uansett er det ikke noe å bry seg om. Tusenvis av 15-16 år gamle skoleelever flytter hjemmefra bygdene sine for å kunne gå på videregående skole, fordi det ikke finnes vgs på småstedene der de vokste opp. Så ungdommer i den alderen bor alene på hybel over hele Norge, og er absolutt ikke noe barnevernssak!

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ha! Mine barn var helger alene fra og med 11 års alder. Det er bare å preppe litt mat og ha noen kjøreregler så går det helt fint. Barnevernet spesielt gidder IKKE å løfte en finger såfremt barna klarer å ta vare på seg selv når du er borte.

11?????

Det er IKKE GREIT!!!

Sjokkertt over enkelte foreldre...

16 er helt innafor noen dager alene så lenge de er rolige og greie. Du kjenner ditt barn best! en som fester, nei. Så lenge naboer/familie er backup!

Anonymkode: 2e03a...114

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er du seriøs nå? I så fall er det helt hårreisende! 

Anonymkode: f03bd...227

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min yngste var nettopp blitt 16 reiste jeg til Spania i 14 dager, han var hjemme alene. (Han har storebroren sin boende 2 km unna, og naboer i husene rundt oss som visste at han var alene.) Null stress, du kjenner ungen din og vet hvordan han takler å være alene! Unger på den alderen flytter jo på hybel for å gå VGS. (Min er straks 19 nå, og jeg reiser fortsatt flere ganger i året - som jeg har gjort fra han var 16. Aldri vært noe tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mitt barn ikke klarer p være alene hjemme som 15-16 åring anser jeg at jeg har feilet som forelder. 

Skjønner heller ikke hvorfor din eks har noe noe som helst å gjøre med hva du og ditt barn foretar dere?

Endret av Perle
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for betryggelsen, godt å få bekreftelse utenfra om at jeg ikke er så forferdelig som jeg får hørt fra exn. 

vi har også felles barn som vi har 50/50, og bor på en liten plass, så dette er ikke noe lett. Vi har jo naboer, han har kjæreste og familien hennes som han også har et nært forhold til om det skulle vær noe. Det eneste han gjør er å henge med kjæresten å trene (han vil ikke drikke for det ødelegger treningsfremgang sier han) så jeg vet han ikke driver på med noe tull, og så har vi jo såpass nært forhold at jeg vet jeg kan stole på han til å fortelle meg om det skulle vært noe.

Skikkelig vanskelig å vite hva som er rett og ikke når jeg konstant får hørt hvor forferdelig og uansvarlig jeg er.

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan en normalt fungerende 15-16-åring være hjemme alene en helg.

Endret av Uanonym bruker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil si en har feilet hvis en ungdom på 14 til 16 år ikke klarer å være hjemme alene.

Her var nå eldste da han var 17 hjemme alene i 4 uker, han var hjemme siden han hadde sommer jobb der vi bor. Og jeg kjørte yngste der den hadde sommer jobb. Gubben var på jobb

Anonymkode: 8a15e...9aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mange 16 åringer må jo flytte for å gå på videregående...Så lenge du er trygg på din ungdom og han selv synes det er greit må det være innenfor.

Anonymkode: 36301...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, jeg trenger litt synspunkter ang dette.

guttungen her i hus er straks 16 år gammel, han har nettopp hatt første helg alene etter vi flyttet etter samlivsbrudd. Gutten er ansvarlig, drikker ikke og er rolig å grei så jeg er ikke bekymret for at han skal være alene i det hele tatt. Han satt veldig pris på å få en helg for seg selv, og jeg ringte hver dag å sjekket på han. Men min ex er utrolig opptatt av at jeg er en dårlig mamma som lar han være alene (vi har mye konflikt så jeg tror det er derfor han sier dette, han er heller ikke pappa til gutten) han mener jeg vil få barnevern på døren for dette er ikke greit og folk reagerer ifølge han vist på dette. Jeg har ny kjæreste også som jeg tror er grunnen til disse anklagene, men jeg begynner jo å tvile når han er så bastant på dette så jeg trenger synspunkt utenfra slik jeg vet hva som er hva. Jeg tenker jo at det er ok at han er noen helger alene her og der, og om jeg reiser bort en dag i ukedager så tenker jeg jo at det er ok også så lenge han er i den alderen og er ansvarlig. 

gi meg gjerne en ærlig mening om hva dere syns, takk.

Antar du har gitt han oppdragelse så da skal det gå bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette håper jeg er tull, stakkars barn 

Anonymkode: 44db7...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Perle skrev (1 time siden):

Hvis mitt barn ikke klarer p være alene hjemme som 15-16 åring anser jeg at jeg har feilet som forelder. 

Skjønner heller ikke hvorfor din eks har noe noe som helst å gjøre med hva du og ditt barn foretar dere?

Det er nok ikke snakk om å ikke klare å være alene en helg. Det klarer de aller fleste 15.-16.åringer. 
Det er vel ikke dette de fleste bekymrer seg over. Vi har vel alle hørt om disse ungdommen som er alene hjemme som «bare har invitert venninner», men hvor det er ganske mange flere som har kommet på døren?

Min 16.åring har fått være alene en natt i ny og ne, men ikke med lett hjerte. Jeg vet om flere enn en av de i den gjengen som har fått ubudne gjester når de har vært alene hjemme. 

- - - - - - - 

Men er det ingen her som leser de advarslene politiet støtt og stadig kommer med? 

Anonymkode: 14880...495

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Absolutt ingen dårlig mamma nei. Itillegg er jo det god trening til å bli selvstendig da barnet ditt en gang flytter ut 😊  så ikke hør på eksen din der, du vet best hva ditt barn er istand til 😊

Anonymkode: 01ecc...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er nok ikke snakk om å ikke klare å være alene en helg. Det klarer de aller fleste 15.-16.åringer. 
Det er vel ikke dette de fleste bekymrer seg over. Vi har vel alle hørt om disse ungdommen som er alene hjemme som «bare har invitert venninner», men hvor det er ganske mange flere som har kommet på døren?

- - - - - - - 

Men er det ingen her som leser de advarslene politiet støtt og stadig kommer med? 

Anonymkode: 14880...495

Jeg har passet barn i helgene som "fjortis", var alene i sommerferier for å jobbe, og arbeidet alle helger (og gikk på fest!) i tenårne. Flyttet hjemmefra som syttenåring.

Hva politeiet sier om andres undommer på sekten er irrelvant, da jeg kjenner mitt barn best. Antar at dette er samme ungdommer, hvis ikke evner å koke et egg, ta bussen, bestille timer, eller gå til legen selv..

-Man høster hva man sår... 🙌

Endret av Perle
leifer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde ikke være et spørsmål en gang, mange i den alderen flytter jo på hybel i forbindelse med videregående. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...