Gå til innhold

Svigermor har meldt meg til barnevernet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, hvorfor tror du at jeg er bekymret for de? Jeg er usikker på hvordan jeg skal forholde meg til en svigermor som vrir sånn på ting. 

Anonymkode: 33665...690

Du forholder deg henne som om hun ikke eksisterer. Hun vil ikke deres beste, hun lager kvalme og gjør livet vanskeligere for deg og dere. Slike folk er det ikke noe behov for i livet sitt.

Anonymkode: 47c92...b5a

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Far er lei seg for det han sliter med, vi har en god tone og er veldig opptatt av det beste for barna. I sine bedre perioder er han helt super, vi er gode venner selv om vi ikke fungerte sammen. 

Han orker ikke å prate med sin mor eller om sin mor, det blir for mye for han akkurat nå. Moren legger press på familien rundt han på hvorfor vi ikke har kontakt. Hun sprer usannheter på årsak, men jeg ønsker ikke å ha henne i livet mitt mer. Slik jeg tenker er at de jeg ikke stoler på, bør ikke være med barna heller. 

I blant står hun utenfor huset mitt om ettermiddagen og forventer å få komme på besøk. De gangene det har skjedd har barnefar ringt henne, så har hun reist. 

Hun høres jo ikke riktig navla ut. Skjønner jo hvorfor bf sliter psykisk når han har vokst opp med et slikt menneske i hus.

Ring politet neste gang du.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun høres jo ikke riktig navla ut. Skjønner jo hvorfor bf sliter psykisk når han har vokst opp med et slikt menneske i hus.

Ring politet neste gang du.

Jeg er enig. Dette høres ikke helt greit ut. 

Anonymkode: 684c1...fa1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er hun narssist, har hun diagnosen eller er det noe du selv har diagnotisert henne med?

Jeg er bare drittlei av at folk bruker denne diagnosen på folk, hvis de ikke selv har blitt diagnotisert med det! Det gjelder egentlig alle diagnoser. At andre diagnotiserer folk utifra hvordan de ser dem. Diagnoser blir kun satt av leger, psykiske diagnoser blir satt av psykologer/psykratriker. IKKE av hvem-som-helst!

Anonymkode: 13045...e6b

Kjipt at du er dritt lei det da, men som en annen nevner så er det jo et spektrum vi snakker om der. Og i snitt er det rundt regnet 10% av befolkningen som er såpass merkbart narcissistiske at det går utover liv/omkrets; så hvis du lever et gjennomsnittlig liv i en forstad, liten by eller treffer helt normalt mange mennesker i løpet av en dag så treffer du ca 3-5 narcissister hver dag. 

Anonymkode: 63a05...a40

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En tøff prosess kan det absolutt være. Mitt eneste råd er å være åpen og samarbeide. På den måten går det raskt over. Tilbyr barneverntjenesten tiltak som veiledning og slikt så kan det føles vanskelig å si ja til, men det anbefales på det sterkeste.

I tillegg til det kan denne erfaringen med barneverntjenesten være gull verdt om de fortsetter å sende denne type meldinger.

Anonymkode: a1c39...673

Er virkelig barnevernets tiltak så bra at det er verdt å takke ja til? Mitt inntrykk er at barneverntjenesten er så gjennomgående dårlig drevet at all reell hjelp må skaffes andres steder. Mitt inntrykk er at man bør ta kontakt med advokat med en gang. 

(Ikke vært utsatt for barnevernssak og ikke jobbet i barnevernet. Inntrykk fra jobb på helsestasjon)

Anonymkode: 43769...0f5

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo, jeg vet hva jeg snakker om. BV starter ikke med mange undersøkelser eller tiltak uten å ha begrunnelse for det.

Anonymkode: 113fe...ce9

Jo, det kan skje. Skjer justismord i rettsvesenet også, og der har folk krav på grundig sak.

Selvfølgelig skjer det maktovergrep i forvaltningen! Har sett helt ville saker, der for eksempel noen få ganger med rusmiddelbruk (typ hasj) uten barn tilstede blir til omtale som "rusmisbruker" og barnevernsmelding. Samme med overdrevne utlegginger om psykisk helse fra langt tilbake i tid. Eller mistanke om dårlig skjøtsel på grunn av barn som ikke går i barnehage, hos foreldre som har lite penger.

Total galskap. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det ble brudd mellom meg og sønnen hennes for 4 mnd siden, sammen har vi to barn på 3 år og 10 mnd. Årsaken til brudd var psykisk sykdom hos han. 

Svigermor har vært ganske hyggelig og hjelpsom, lite visste jeg. 

Da jeg sa til henne at storebror er så flink med lillebror, så mente jeg med å gi leker, gi kos og lite sjalusi. Svigermor har da skrevet i bekymringen "lar 3 åring passe babyen." 

Svigermor passet barna for at jeg trengte å storhandle, det var en periode med mye sykdom så jeg måtte reise alene. Svigermor har tatt bilde av kjøleskapet mitt og skrevet at barna har ikke mat. 

Jeg har ikke brukt verandaen siden jeg flyttet inn. Et sted på verandaen er det ikke helt trygt, dette fikser huseier når snøen er borte. Her er det skrevet at huset ikke er barnevennlig. Skal sies at verandaen er på bakkenivå, men har et hull midt i gulvet en plass.

Det var ment at jeg sleit med psykisk helse, heldigvis har vi vært åpne med helsestasjonen og lege så det kan lett motbevises. Det er flere andre ting som går på direkte løgn, som kan bevises. 

Hvordan håndtere barnas farmor etter dette? 

Min XSvigermor meldte meg også til bvtj. Ble ikke overrasket. 

Det som gjorde mest vondt var første 17.mai etter bruddet. Da så hun på meg. Jeg prøvde og hilse, så bare snudde hun seg på hælen og gikk. Trodde jeg drømte. Måtte spørre mammaen min om hun så det samme som meg.

Hvordan forholde seg til dem? 

Jeg er høflig, men ikke så mye mer. Tar en kaffekopp med de i ny og ne. Holder de oppdatert i forhold til barnebarna. Nå ser jeg på min X som verre enn dem. De har ytret at de gjerne vil ha en relasjon, og at de ønsker kontakt med barnebarna. 

Jeg hever bare hodet over slik adferd. Slipper de aldri nær hjertet mitt igjen. Inviterer de aldri på besøk. Kommer ikke til å invitere de i konfirmasjonen til dattera mi. Jeg orker dem simpelthen ikke. De gjør meg ikke noe godt. 

Du er ikke forpliktet til noe som helst, og om det er noen som prøver å gi deg skyldfølelse for dette, så be de ta seg en bolle! 

De har selv et ansvar for å kunne opprettholde en relasjon. 

Hadde mine Xsvigers bare sagt til meg på forhånd, at de ville melde meg til bvtj, så hadde det vært noe annet. Da hadde de i det minste vist et snev av respekt for meg.

Bvtj var heldigvis veldig tydelige på at de tenkte at denne bekymringen overhodet ikke var en gyldig grunn, for og i det hele tatt sende en bekymringsmelding. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kuttet all kontakt med farmor etter noe sånt. 

Anonymkode: 93b69...6e7

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du går i den tradisjonelle fellen i å tro at et besøk fra barnevernet er livsfarlig og at de tar ungene dine.

Virkeligheten er ikke slik. De kan observere og komme med forslag/tiltak som hjelper hjemmesituasjonen. Det er ikke noe å være redd for, se det heller som en støtta at du får besøk av BV.

Hvor står det???

Anonymkode: 83681...ca6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei, det er ikke slik det er. Du kommer, som mange andre, med skremselspropaganda. I slike saker starter man med en prat med mor og barn, og tar en kikk på hjemmeforholdene. Finner man overhodet ingen tegn på at noe er galt, så snakker de ikke med barnehagen, skolen, helsesøster, lærere, fastlegen og så videre. 

Det er først dersom de føler behov for ytterligere informasjon at de kontakter de nevnte instanser. 

Det er ikke riktig, i hvert fall har enkelte bv-kontor rutine på at de alltid kjører full pakke. I mitt tilfelle, så viste bv meg en fiks ferdig undersøkelsesplan på første møte, inkl. to hjemmebesøk, og innhenting av info fra skole, min lege, barnets lege og nav. Dette til tross for at bekymringen ikke gjaldt alvorlige forhold, og det gikk heller ikke på helse. 

Jeg fikk ikke forklart meg i det hele tatt før de måkte på. 

(Jeg er ikke ts)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er virkelig barnevernets tiltak så bra at det er verdt å takke ja til? Mitt inntrykk er at barneverntjenesten er så gjennomgående dårlig drevet at all reell hjelp må skaffes andres steder. Mitt inntrykk er at man bør ta kontakt med advokat med en gang. 

(Ikke vært utsatt for barnevernssak og ikke jobbet i barnevernet. Inntrykk fra jobb på helsestasjon)

Kommer helt an på hvor du bor. Noen er dyktige, andre er lite profesjonelle og bryter regler og skjønner lite av jus. Uansett ikke vits med avokat i undesøkelsesfasen, for ingen advokat kan stoppe ulovlig innhenting av info f.eks. Man kan gjøre saksbehandleren oppmerksom på ulovlig praksis, men vil de bryte reglene, så durer de uansett på, da det får null konsekvenser. 

Nå er ikke dette aktuelt i ts' tilfelle da, siden saken er avsluttet. Svarer på generelt grunnlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde ikke vært velkommen i mitt hjem mer, for å si det sånn.

Hun gjorde det sikkert for å sikre sønnen sin samvær og rettigheter mot barna. Redd for at du stikker med dem. Og litt hevn for at du forlot duttebassen nå han var syk.

Anonymkode: ac8ed...fe6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil hun oppnå med dette? At sønnen hennes får økt samvær? Jeg forstår ikke motivet. 

Anonymkode: d7c1d...4a5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå no contact‼️ 

Enkelt og greit. Så får dere puste igjen. 

Anonymkode: aa0eb...c6e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nei, det er ikke slik det er. Du kommer, som mange andre, med skremselspropaganda. I slike saker starter man med en prat med mor og barn, og tar en kikk på hjemmeforholdene. Finner man overhodet ingen tegn på at noe er galt, så snakker de ikke med barnehagen, skolen, helsesøster, lærere, fastlegen og så videre. 

Det er først dersom de føler behov for ytterligere informasjon at de kontakter de nevnte instanser. 

Nei, dette er feil. De skal om det er åpnet sak hente inn opplysninger.  

Dette gjelder også i saker som henlegges uten noen tiltak hvor det ikke foreligger noen usikkerhet. 

Anonymkode: 9fabd...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det ble brudd mellom meg og sønnen hennes for 4 mnd siden, sammen har vi to barn på 3 år og 10 mnd. Årsaken til brudd var psykisk sykdom hos han. 

Svigermor har vært ganske hyggelig og hjelpsom, lite visste jeg. 

Da jeg sa til henne at storebror er så flink med lillebror, så mente jeg med å gi leker, gi kos og lite sjalusi. Svigermor har da skrevet i bekymringen "lar 3 åring passe babyen." 

Svigermor passet barna for at jeg trengte å storhandle, det var en periode med mye sykdom så jeg måtte reise alene. Svigermor har tatt bilde av kjøleskapet mitt og skrevet at barna har ikke mat. 

Jeg har ikke brukt verandaen siden jeg flyttet inn. Et sted på verandaen er det ikke helt trygt, dette fikser huseier når snøen er borte. Her er det skrevet at huset ikke er barnevennlig. Skal sies at verandaen er på bakkenivå, men har et hull midt i gulvet en plass.

Det var ment at jeg sleit med psykisk helse, heldigvis har vi vært åpne med helsestasjonen og lege så det kan lett motbevises. Det er flere andre ting som går på direkte løgn, som kan bevises. 

Hvordan håndtere barnas farmor etter dette? 

Svigermor fra h...

Anonymkode: bcea2...a20

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kanskje hun er grunnen til at han sliter psykisk?

Anonymkode: 27137...cdb

Jeg skulle gjerne ha skrevet mer rundt denne damen, andre kommenterer i blant at hun er litt gal. Men når de sier slikt så flirer de samtidig. Eks og moren hadde lite kontakt de første årene vi var sammen, kontakten ble opprettet når vi ventet første barnet. Da var det noen som mente at hun var veldig forandret og roligere etter at hun giftet seg på nytt. 

Så vi forsøkte å ha kontakt da andre i familien hadde det fint med henne i livet. Nå hadde hun bare oss igjen, to andre søsken orket ikke mer. Så det er jo noe med henne. 

Vi har 3 andre besteforeldre som stiller opp. 

Eks velger samvær selv, han har selvinnsikt nok til å se når dette passer og ikke. Han er i et behandlingsløp nå og jeg håper ting vil være bedre for han på sikt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 8.21):

Spesielt med fæle beskyldninger når du er en veldig god omsorgsperson, og så vet du at andre burde vært meldt som verken følger opp eller er til stede. Men det er ofte de som ikke har gjort noe galt som blir meldt. Mens de som trenger hjelp ikke får det. Det er trist! Det er bra bv sjekker en gang for mye enn for lite, men det er en tung prosess!

Anonymkode: 8c629...a28

Hvorfor melder du ikke disse til barnevernet når du vet de burde vært meldt?

Anonymkode: 89b92...4d5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...