Gå til innhold

Uføretrygd med barnetillegg og sosialstønad

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har lest i vg de siste dagene, og fortviler over forskjellene vi lever med i landet vårt. Mens en småbarnsmor får opp mot 50 000 utbetalt , kan jeg (også småbarnsmor) jobbe ræva av meg (100%+overtid) og kanskje klare å runde 40 000 i mnd etter skatt.

jeg er også enslig forsørger. Motivasjonen og arbeidsmoralen forsvinner totalt🫣

Anonymkode: 9bc16...0b3

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvor syk er du da? 

Er du like syk som denne andre moren, er det bare å komme seg til lege og starte prosessen. Det tar nk noen år, men lykke til! 

Anonymkode: df66c...bbb

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har lest i vg de siste dagene, og fortviler over forskjellene vi lever med i landet vårt. Mens en småbarnsmor får opp mot 50 000 utbetalt , kan jeg (også småbarnsmor) jobbe ræva av meg (100%+overtid) og kanskje klare å runde 40 000 i mnd etter skatt.

Det er rett og slett helt sykt! 😡

Anonymkode: 9dcd8...f91

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man får vel ikke sosialstønad dersom man har uføretrygd.

Maksimal uføretrygd er 491 155 kr før skatt. Har man det, så har man hatt en inntekt på nærmere 750 000 kr i året før man ble syk. Er ikke det litt rart at du skal sammenlikne deg med en som har hatt såpass mye høyere lønn enn deg? Det gir vel mer mening at du skal sammenlikne deg med uføre som hadde lik inntekt som deg før de ble syke.

Barnetillegget er under 50 000 i året per barn. Synes du det er mye?

Anonymkode: 91a94...eaa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Maksimal uføretrygd er 491 155 kr før skatt. Har man det, så har man hatt en inntekt på nærmere 750 000 kr i året før man ble syk. Er ikke det litt rart at du skal sammenlikne deg med en som har hatt såpass mye høyere lønn enn deg? Det gir vel mer mening at du skal sammenlikne deg med uføre som hadde lik inntekt som deg før de ble syke.

Nå henvises det jo til et spesifikt innlegg på VG hvor vedkommende selv sier at hun får 28.000 i trygd+ 10-12.000 i sosialstønad+ barnetrygd for tre barn+ evt barnebidrag. 

Anonymkode: fc216...d0d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var et oppslag i VG i går om en uføretrygdet 3-barnsmor som fikk sosialstønad hver måned fra 12.000-16.000 og i tillegg måtte få ekstra til tannlegebesøk, ny vaskemaskin osv. Hun hadde med uføretrygd og sosialstønad 40.000 utbetalt, men syntes det var for lite å klare seg på, fikk aldri spart eller hatt noe til uforutsette utgifter.

Anonymkode: 659ee...858

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dere vil ikke tro hvilke summer folk får på sosialen ass. I noen tilfeller er det helt ekstremt!

Anonymkode: d24b7...494

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ikke glem at barnetillegget senkes høyere utbetaling på uføretrygden man har. Jeg har høy utbetaling og nesten ikke noe i barnetillegg.. jobber man de 0,4g forsvinner barnetillegget..

Anonymkode: 58f99...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor lager VG en slik reportasje? Bidrar jo bare til å øke fordommene mot fattige, og får meg enda mindre lyst til å stemme på partier som ønsker å gi mer penger til fattige…

Anonymkode: fc216...d0d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Selvfølgelig kan man det, det er mange uføretrygdede som får supplerende sosialhjelp. Barnetrygd blir holdt utenfor denne beregningen.

Anonymkode: 292ea...764

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Dere vil ikke tro hvilke summer folk får på sosialen ass. I noen tilfeller er det helt ekstremt!

Anonymkode: d24b7...494

De aller fleste får helt minimalt. Det er først med unger de kaster penger etter deg.

Anonymkode: 1de03...69e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Far til barna mine får også barnetillegg eller hva det heter. For to barn han knapt har. Han er uføretrygdet. Ikke betaler han bidrag heller da jeg "tjener for mye". Vi har omtrent det samme utbetalt.

Jeg er alene med to barn, har master, og har det samme som denne moren i avisen utbetalt. + jeg har barnetrygd for to barn. Jeg hadde ikke råd til noe SFO, så minsten måtte slutte der. Ikke får jeg stønader fra NAV da jeg tjener for mye. Likevel har denne moren i avisen MER enn meg til sammen i mnd. Hårreisende. 

Anonymkode: 03fce...65d

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Selvfølgelig kan man det, det er mange uføretrygdede som får supplerende sosialhjelp. Barnetrygd blir holdt utenfor denne beregningen.

Anonymkode: 292ea...764

Det varierer om barnetrygd holdes utenfor. Kommunen står fritt til å avgjøre dette. Jobbet selv i NAV i en kommune som gikk over til å inkludere barnetrygd etter tidligere ikke å ha gjort det. 

Anonymkode: 19cd6...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må se litt realistisk på det. For det første så sto det at hun leier en leilighet med tre barn. Føler du at dette stemmer overens med situasjonen din? Leier du en leilighet med tre barn? :) Sosialstønad øker for barn. I tillegg så snakker vi om barnetrygd, barnebidrag og sikkert noe bostøtte på toppen. For det andre så må du ta i betraktning at hun har en dårlig helse og det kommer det utrolig mange vonde følelser med. 

Hilsen enslig forsørger til en 15-åring som får utbetalt hele 26.000 i måneden med uføretrygd, barnetrygd og bostøtte :) Om du syns det høres fett ut så kan vi gjerne bytte. Jeg tar gjerne muligheten til å slite meg ut istedenfor å leve dette livet :) 

Anonymkode: 712e3...4b8

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

De aller fleste får helt minimalt. Det er først med unger de kaster penger etter deg.

Anonymkode: 1de03...69e

Jeg må si meg enig med dette. Jo flere barn, jo høyere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg må si meg enig med dette. Jo flere barn, jo høyere :) 

Det er vel kanskje fordi flere barn koster enda mer…? 

Anonymkode: 82491...cec

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg får ikke barnetillegg på min uføretrygd. 

Anonymkode: 19b51...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det varierer om barnetrygd holdes utenfor. Kommunen står fritt til å avgjøre dette. Jobbet selv i NAV i en kommune som gikk over til å inkludere barnetrygd etter tidligere ikke å ha gjort det. 

https://www.statsforvalteren.no/vestfold-og-telemark/helse-omsorg-og-sosialtjenester/okonomisk-sosialhjelp/barnetrygd-skal-ikke-regnes-med-i-sosialhjelpen/

Sosialtjenesteloven § 18 tredje ledd om vurdering av stønad til familier, ble endret med virkning fra 1. september 2022. Kommunene skal fra 1. september vurdere søknader om økonomisk stønad uten å ta hensyn til barnetrygd

Anonymkode: 04862...aec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var et oppslag i VG i går om en uføretrygdet 3-barnsmor som fikk sosialstønad hver måned fra 12.000-16.000 og i tillegg måtte få ekstra til tannlegebesøk, ny vaskemaskin osv. Hun hadde med uføretrygd og sosialstønad 40.000 utbetalt, men syntes det var for lite å klare seg på, fikk aldri spart eller hatt noe til uforutsette utgifter.

Anonymkode: 659ee...858

Finner ikke siden dere henviser til… kan noen komme med linken? 

Anonymkode: 19b51...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det stemmer ikke at kommunene kan fritt velge å holde barnetrygden utenfor eller ikke ved utberegning av sosialhjelp. Jeg jobber med økonomisk sosialhjelp til daglig og vi har fått streng beskjed om å ikke legge til grunn barnetrygd i beregningen av sosialhjelp. Det står også i sosialtjenesteloven. Hvis det stemmer at dere legger til grunn barnetrygd så driver kommunen der du jobber med saksbehandlingsfeil. 

Grunnen til at det ble tatt vekk som en inntekt er fordi barnetrygd er en universell ytelse og er ikke behovsprøvd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...