Gå til innhold

Disponent bruker alle pengene på konto selv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mor, som bor på sykehjem, har gitt disposisjonsrett over sin bankkonto til et av sine barn.
Det er grunn til å tro at kontoen er tappet for penger og er bortimot tom.
Blant annet inneholdt den penger etter salg av bolig.

Hun har utestående regninger til kommunen som tilsammen utgjør et betydelig beløp.
Men de kan ikke trekke mer enn utgiften til sykehjemsplassen (ca. 80%), fordi resten er til eget bruk.

Er det noe vi kan gjøre hvis mor mener det er helt greit at disponenten forsyner seg som hen vil?

Har banken et ansvar her?

(Skifte er foretatt så uskifteproblematikk kommer ikke inn i bildet her.)

Anonymkode: 02e63...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer helt an på om deres mor er samtykkekompetent. 

Anonymkode: 2c994...363

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mor, som bor på sykehjem, har gitt disposisjonsrett over sin bankkonto til et av sine barn.

Hun har utestående regninger til kommunen som tilsammen utgjør et betydelig beløp.
Men de kan ikke trekke mer enn utgiften til sykehjemsplassen (ca. 80%), fordi resten er til eget bruk.

Er det noe vi kan gjøre hvis mor mener det er helt greit at disponenten forsyner seg som hen vil?

Denne kan være litt vanskelig - så lenge din mor er samtykkekompetent, så kan hun selvfølgelig gi bort pengene sine som hun selv vil. Problemene slår inn idet moren tydeligvis ikke får dekket sine egne regninger. Jeg hadde begynt med å kontakte banken,  hvert fall - om de ikke kan gjøre noe med det, kan de sikkert henvise dere til rett instans for å få tatt tak i dette.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe konstruktiv å si, jævla drittunge som utnytter sin mor. :(

Anonymkode: beb57...3f5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Mor har lov til å gi andre tilgang til sine penger. Så dette må dere prate med henne om.

Anonymkode: 467c8...d4f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Banken har ikke noe ansvar, så lenge normale prosedyrer ble fulgt da disponenten ble disponent.

Det er helt forferdelig, men jeg tror ikke det er så mye dere kan gjøre med det som allerede har skjedd.

Når det gjelder tiden fremover, ville jeg snakket med de på sykehjemmet, og kanskje sykehjemslegen?

Hun høres ikke ut som en som burde ha ansvaret for sin egen økonomi. Det er en ting å ville gi penger til et barn, men når hun gir så mye at hun ikke har råd til sine egne regninger, da tenker hun ikke så veldig klart.

Anonymkode: 92f2b...f4a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette hører inn under Statsforvalteren. Du finner eget skjema for å melde inn på Statsforvalteren.no.

Anonymkode: 53570...e3a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Banken har ikke noe ansvar, så lenge normale prosedyrer ble fulgt da disponenten ble disponent.

Det er helt forferdelig, men jeg tror ikke det er så mye dere kan gjøre med det som allerede har skjedd.

Når det gjelder tiden fremover, ville jeg snakket med de på sykehjemmet, og kanskje sykehjemslegen?

Hun høres ikke ut som en som burde ha ansvaret for sin egen økonomi. Det er en ting å ville gi penger til et barn, men når hun gir så mye at hun ikke har råd til sine egne regninger, da tenker hun ikke så veldig klart.

Anonymkode: 92f2b...f4a

Slutt ut uttale deg om forhold du ikke vet noe som helst om. 
Slike saker sorterer under Statsforvalteren, ikke under «synseklubben»

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er vel om mor vet at pengene er brukt. Hun kan evt trekke samtykket, så vidt jeg vet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ho samtykkekompetent så er det lite dere kan gjøre, anna en å gi henne klar beskjed om ståa og få henne til å fjerne disponent 

Er ho derimot dement eller kognitivt redusert på andre måter, er saken helt annerledes, da må en kontakte statsforvalteren. 

Anonymkode: b1251...1fc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så disponenten tror hen bare kan forsyne seg som hen vil? Er hen dum? 
Hvem skal betale de skyldte summene? 

Jeg er disponent for min fars konto. Jeg har ikke rørt noen penger, selv om faren min har sagt jeg kan ta av hans konto om jeg trenger noe. Jeg føler det blir feil. 

Anonymkode: 4b85a...918

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei og nei. 
Så lenge hun anses som samtykkekomptent, er det lite for dere å gjøre. 

Er hun klar over at det er tatt ut så store beløp og at hennes kostnader ikke kan dekkes?? 

Anonymkode: 3d191...930

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei og nei. 
Så lenge hun anses som samtykkekomptent, er det lite for dere å gjøre. 

Er hun klar over at det er tatt ut så store beløp og at hennes kostnader ikke kan dekkes?? 

Anonymkode: 3d191...930

Personen befinner seg på institusjon. Hadde hun bodd hjemme kunne ditt svar vært relevant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Personen befinner seg på institusjon. Hadde hun bodd hjemme kunne ditt svar vært relevant. 

Mener du at man ikke er samtykkekompetent bare man får plass på sykehjem?

Anonymkode: 467c8...d4f

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (3 timer siden):

Denne kan være litt vanskelig - så lenge din mor er samtykkekompetent, så kan hun selvfølgelig gi bort pengene sine som hun selv vil. Problemene slår inn idet moren tydeligvis ikke får dekket sine egne regninger. Jeg hadde begynt med å kontakte banken,  hvert fall - om de ikke kan gjøre noe med det, kan de sikkert henvise dere til rett instans for å få tatt tak i dette.

Det er ikke noe banken kan gjøre med dette. Banker har selvsagt ikke lov til å dele info om andres bankkonto til fremmede (og, ja, slektninger skal behandles som fremmede)

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men er hun, eller er hun ikke , samtykkekompetent? Det erklære noen uten v stand til å samtykke er en juridisk øvelse. Og den krever en god del bevis på at personen det gjelder ikke på noe tenkelig vis er i stand til å ivareta seg selv. For å sette dette i kontekst: du kan være kjent som bygdas narkoman og gå og rave i gatene helt uten å være i noen form for fare for å bli erklært ikke samtykkekompetent. Du kan kle deg naken og klatre på byens fasader, og du havner i retten, men du er fremdeles samtykkekompetent. Anders B Breivik er påviselig ravende gal, men fremdeles samtykkekompetent. Det skal MYE til. At mor roter er mye for lite.

Ts: spør en jurist. Og legg frem alle fakta, ikke bare de som passer deg.

Anonymkode: 6d02a...ecf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan melde bekymring til statsforvalteren. Selv om moren din er samtykkekompetent er det slettes ikke sikkert hun er inneforstått med hvor mye disponenten tar, og blir på den måten lurt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine svar!

Vi har vært i kontakt med Statsforvalteren. Vi framla situasjonen (som vi ser den) og vår mening om at mor burde ha en nøytal verge. Først og fremst til å ta seg av hennes økonomi, spesielt ubetalte regninger. Men også slik at hun kan gi julegaver til barnebarn mm. (Hun sier at hun ikke har penger å bruke til slikt.)
Vi ble henvist til et søknadsskjema, men fikk ikke fullført/sendt det inn fordi det var krav om legeerklæring.
Mor har tidligere selv nevnt verge, men nå sier hun at legen har sagt at hun ikke trenger det.
Så da kan det muligens bli vanskelig å skaffe legeattest.

Hun "roter litt", men stort sett virker hun oppegående. De som ikke kjenner henne godt (blant annet lege?) vil antagelig ikke merke at ting hun sier ikke stemmer alltid.
(Hun kan ikke bruke nettbank, Vipps eller lignende.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke noe banken kan gjøre med dette. Banker har selvsagt ikke lov til å dele info om andres bankkonto til fremmede (og, ja, slektninger skal behandles som fremmede)

Anonymkode: 6d02a...ecf

Nå sa jeg ingenting om at de skulle dele informasjon om så mye som er rødt øre om bankkontoen da, men jeg regner med at de har vært borti lignende før og kunne hjelpe TS med hva hun kan gjøre i en situasjon som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...