Gå til innhold

Hvordan vinne kampen mot en kropp som motarbeider og stritter imot? (ikke slanking)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er ikke noen ledige fastleger i kommunen å bytte til.

Anonymkode: 4126b...b3d

Det finnes private, og du kan også bytte til andre kommuner rundt. Helse er viktig, får du ikke hjelp av lege må du finne andre som kan hjelpe deg. 

Anonymkode: d33f7...501

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det finnes private, og du kan også bytte til andre kommuner rundt. Helse er viktig, får du ikke hjelp av lege må du finne andre som kan hjelpe deg. 

Problemet er at det ikke går rundt. Nærmeste privat lege er 6 timer unna med bil, og nærmeste nabokommunesenter med lege er 2 timer unna. Jeg tviler for øvrig på at jeg får plass hos fastlege i en kommune der jeg ikke er bosatt, særlig tatt i betraktning den samme sprengte kapasiteten der. Og igjen, jeg har vært hos flere leger, med samme resultat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant forresten noen gamle prøvesvar på Furst fra 2015. Anti-TPO på >1000 og S-TSH på 7,2. Da var jeg medisinert med Levaxin. Hva senere prøvesvar viser vet jeg ikke, da mitt legesenter verken bruker Furst eller Helsenorge for visning av prøvesvar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere klart å få prøvesvar tilsendt? Her gir de ikke ut prøvesvar. Noe jeg synes er hinsides, siden det liksom er min kropp det er snakk om. Hvordan gå frem for å få tilsendt prøvesvarene for å sjekke hva som skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Problemet er at det ikke går rundt. Nærmeste privat lege er 6 timer unna med bil, og nærmeste nabokommunesenter med lege er 2 timer unna. Jeg tviler for øvrig på at jeg får plass hos fastlege i en kommune der jeg ikke er bosatt, særlig tatt i betraktning den samme sprengte kapasiteten der. Og igjen, jeg har vært hos flere leger, med samme resultat. 

Nei altså det er jo din kropp du må jo gjøre som du selv vil. Alt er jo umulig så da må du jo bare forsette da? Du kan ikke bytte lege, kan ikke bli sykemeldt, kan ikke redusere jobb, kan ikke redusere hjemme, kan ikke prøve privat. 
Jeg vet ikke hva slags svar du ønsker, men vi har nok ikke de svarene til deg. Du får lykke til 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei altså det er jo din kropp du må jo gjøre som du selv vil. Alt er jo umulig så da må du jo bare forsette da? Du kan ikke bytte lege, kan ikke bli sykemeldt, kan ikke redusere jobb, kan ikke redusere hjemme, kan ikke prøve privat. 
Jeg vet ikke hva slags svar du ønsker, men vi har nok ikke de svarene til deg. Du får lykke til 

Jeg hadde selvfølgelig byttet lege hvis det var noen ledige. Kan gå privat, men det er langt å kjøre, og dyrt som faen. At man i et land som Norge må betale flere tusen og reise land og strand rundt for å bli riktig behandlet for noe så vanlig som hypothyreose, er for meg en gåte. Nei, jeg kan ikke jobbe redusert. Da må jeg bytte jobb, gå ned i årslønn og enda mer ned til den reduserte stillingsprosenten. Hjemme har jeg allerede redusert til minimum. Vi har ofte halvfabrikata, raske løsninger og veldig sparsommelig vask. 

Jeg kan heller ikke sykmelde meg selv. Får jeg ikke sykmelding hos lege, så må jeg gå på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde selvfølgelig byttet lege hvis det var noen ledige. Kan gå privat, men det er langt å kjøre, og dyrt som faen. At man i et land som Norge må betale flere tusen og reise land og strand rundt for å bli riktig behandlet for noe så vanlig som hypothyreose, er for meg en gåte. Nei, jeg kan ikke jobbe redusert. Da må jeg bytte jobb, gå ned i årslønn og enda mer ned til den reduserte stillingsprosenten. Hjemme har jeg allerede redusert til minimum. Vi har ofte halvfabrikata, raske løsninger og veldig sparsommelig vask. 

Jeg kan heller ikke sykmelde meg selv. Får jeg ikke sykmelding hos lege, så må jeg gå på jobb.

Er helt enig med deg at det ikke burde være nødvendig, dessverre så virker det slik at du ikke har en lege som fungerer. Hva gjør man da? Jeg hadde også klager inn denne legen. 
Og nei du går ikke ned i stilling uten sykemelding først det er jeg helt enig med deg. 
Nå har du gjennom hele tråden forklart oss som svarer deg at det går ikke, man da er det ikke så mye mer vi dessverre får gjort. Vi har gitt deg de rådene som er mulig. 
Her har mannen jobbet redusert med å ta ut en dag i måneden, har flyttet arbeidssted nærmere hjem slik at det meste faller på han for å klare å holde meg i jobb. Likevel jeg har måtte ta grep som er både vonde og ubehagelig, reist land og strand rundt for hjelp. Jeg er heldigere enn deg bor på østlandet så meste jeg har brukt er 3 timer hver vei. Likevel hadde ikke tvilt på å reise lenger, hadde til og med lånt penger om det fantes en lege som kunne hjelpe meg. Du må gjøre det som passer, men det er kun du som kan gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har en kropp som ikke funker. Er 42 år, og har slitt med hjernetåke, fatigue, tiltaksløshet, hodepine og nedstemthet i mange år. Det er så ille at jeg kan "falle ut" midt i en samtale i noen sekunder, før hjernen henter seg inn igjen. Jeg jobber fullt, har tre aktive barn som må følges opp, og hovedansvaret for husarbeid, siden mannen pendler. Jeg må ofte sove rundt 30 minutter etter jobb. Enkelte dager får jeg gjort veldig lite på kontoret - hjernen funker ikke. Jeg har lavt stoffskifte, som har vært feilmedisinert i mange år (kroppen klarer ikke å omdanne T3 i Levaxin til T4 som den trenger. Nå har jeg begynt på ny medisin. De første to månedene mistet jeg magefettet og klarnet opp i hodet, før det er på'n igjen med alt. 

Hvis jeg trener, så reagerer kroppen med å sabotere fullstendig - jeg får hodepine, melkesyra kommer bare jeg går rask gange, jeg blir kjempetrøtt og uopplagt. Konsentrasjonsevnen svekkes hvis jeg begynner å trene jevnlig. Og nei, jeg tar ikke engang for hardt i, trener veldig moderat. Hvis jeg ikke spiser regelmessig, så reagerer kroppen med å bli slapp og uggen. 

Jeg har blitt utredet for jernmangel, epilepsi, søvnapne og masse andre greier, som ikke ble bekreftet. Så legene vet ikke hva som feiler meg. Jeg står nå foran et avgjørende milepæl yrkesmessig - "vinn eller forsvinn"-øyeblikk, der jeg MÅ levere innen utgangen av april, eller så kan jeg bare glemme yrkesbytte. Jeg forstår ikke hvordan jeg skal klare å få det til, når kroppen bare ødelegger uansett hva jeg gjør.

Hvordan vinne kampen mot kroppen? Hvordan tvinge den til å funke bedre? Jeg spiser allerede sunt, sover helt greit, er i aktivitet minst en halvtime per dag, slik som anbefalt, pluss de dagene jeg trener eller følger opp barna. Er helt fortvilet her, føler meg fanget i den udugelige kroppen. 

Har du forsøkt time hos Joakim Iversen  ? Han er oppriktig interessert i og jobber kun med lavt stoffskifte. Mange som har hatt store problemer, har fått hjelp av ham.

Kanskje sjekke deg for histaminintoleranse  ? Matintoleranser  ? Lab 1 har hjemmeside med info rundt dette,og også tlf (?)-konsultasjon med lege hvis du trenger hjelp til å finne riktige tester. Plagene dine kan være forenlige med dette.

Jeg ville sjekket ut hva diverse holistiske leger tenker . De har gjerne en del info på hjemmesiden sin eller har bøker og videoer på fb og YouTube. Sånn kan man plutselig greie å finne en og annen puslespillbrikke. 

Leger verdt å sjekke ut :

Dr.Hexeberg

Siri Aabel /GreenDoctors 

Berit Nordstrand 

Fedon Lindberg 

Andre som kan ha nyttig info om helse :

Bioboost Bente

Margrethe Skår 

Har du sjekket dine b12-verdier  ? (Du finner ofte alle dine prøvesvar om du søker opp Furst Pasient).

Om du er litt lavt,men i referanseområdet, kan du allikevel ha mangel.Veldig mange har det. I noen tilfeller også ved høyere verdier. Generelt for dårlig kunnskap om b12-mangel og også behandling blant fastlegene.  Ta gjerne og sjekk ut både b12-klinikken.no og b12-foreningen for oppdatert forskning. 

Anonymkode: f3d97...5d3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har noen av dere klart å få prøvesvar tilsendt? Her gir de ikke ut prøvesvar. Noe jeg synes er hinsides, siden det liksom er min kropp det er snakk om. Hvordan gå frem for å få tilsendt prøvesvarene for å sjekke hva som skjer?

Du har krav på det. Forlang det. Evt si du går til avisa om ikke. Ikke gi deg på dette. Ha evt med deg en støttespiller om du drar til legekontoret. 

Husk også at mange private (og flinke) leger har video-og tlf-konsultasjoner 🙂

Anonymkode: f3d97...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kronisk indre stress. At du i det hele tatt tenker at dette er en kamp du skal vinne og du skal tvinge kroppen skrur opp stressnivået og symptomene dine. Huff du har en lang vei å gå. Kroppen din prøver jo desperat å kommunisere med deg. Stress forverrer de påviste symptomene du har og. Anbefaler å begynne å lese deg opp om tema. Doktor Laila Five sin Instagram og podcast er et sted å begynne.

Anonymkode: bd8dd...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kronisk indre stress. At du i det hele tatt tenker at dette er en kamp du skal vinne og du skal tvinge kroppen skrur opp stressnivået og symptomene dine. Huff du har en lang vei å gå. Kroppen din prøver jo desperat å kommunisere med deg. Stress forverrer de påviste symptomene du har og. Anbefaler å begynne å lese deg opp om tema. Doktor Laila Five sin Instagram og podcast er et sted å begynne.

Anonymkode: bd8dd...193

Indre stress passer godt. Mitt problem er at jeg ikke akkurat kan outsource mine plikter til noen. Mannen har 12-9 turnus, ofte blir han noen dager lengre hvis fly er kansellert eller fjellovergangen stengt (på vinteren), eventuelt hvis noe hastegreier dukker opp, slik at han ikke bare kan reise. Vi har ingen besteforeldre, onkler eller tanter i nærheten, så hvis det skjer noe, må jeg håndtere det selv. Jeg kunne gjerne ha fått mer avlastning, men det er ikke noe sted å hente det fra. 

Jeg gjør allerede en god del tiltak, som å prioritere søvn, gjøre ting jeg liker - blant annet skift av yrke, som vil medføre at jeg får det MYE lettere og blir MYE mer lykkelig når jeg er i mål. Det er bare denne "kneika". 

Nå har jeg ringt legen, og fått time 25. mars (de hadde ingen ledige timer før). Ba om blodprøvesvar, og da sa helsesekretæren at hun skulle gi beskjed til legen, så ville legen bestemme hvordan gi disse prøvesvarene ut til meg. Så det kan hende jeg må vente til 25. mars før jeg får svarene. Slik at muligheten for å sende svarene til en nettlege for vurdering utgår i mellomtiden. For en overformynderi, jeg trodde faktisk at jeg hadde innsyn i journalen min automatisk. Håper at legen er rimelig og sender meg prøvesvar i posten i stedet.

Ser at noen skriver at jeg må la barna slutte på idrett. Og gjøre hva da? Sitte og glane i en skjerm hele dagen? Idrett er sunt på mange måter, og det ene barnet har i tillegg overvektsproblematikk, og responderer kjempegodt på treningen. Så det er heller ikke et alternativ at de skal sitte i sofaen hver dag i stedet for å delta på organisert aktivitet der de viser veldig gode resultater, føler mestring og har alle vennene sine. Jeg har allerede redusert belastningen som idrettsforelder ved å tilegne meg kompetanse som gjør at jeg slipper kioskvakter, sjauing og annen fysisk dugnad. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har en kropp som ikke funker. Er 42 år, og har slitt med hjernetåke, fatigue, tiltaksløshet, hodepine og nedstemthet i mange år. Det er så ille at jeg kan "falle ut" midt i en samtale i noen sekunder, før hjernen henter seg inn igjen. Jeg jobber fullt, har tre aktive barn som må følges opp, og hovedansvaret for husarbeid, siden mannen pendler. Jeg må ofte sove rundt 30 minutter etter jobb. Enkelte dager får jeg gjort veldig lite på kontoret - hjernen funker ikke. Jeg har lavt stoffskifte, som har vært feilmedisinert i mange år (kroppen klarer ikke å omdanne T3 i Levaxin til T4 som den trenger. Nå har jeg begynt på ny medisin. De første to månedene mistet jeg magefettet og klarnet opp i hodet, før det er på'n igjen med alt. 

Hvis jeg trener, så reagerer kroppen med å sabotere fullstendig - jeg får hodepine, melkesyra kommer bare jeg går rask gange, jeg blir kjempetrøtt og uopplagt. Konsentrasjonsevnen svekkes hvis jeg begynner å trene jevnlig. Og nei, jeg tar ikke engang for hardt i, trener veldig moderat. Hvis jeg ikke spiser regelmessig, så reagerer kroppen med å bli slapp og uggen. 

Jeg har blitt utredet for jernmangel, epilepsi, søvnapne og masse andre greier, som ikke ble bekreftet. Så legene vet ikke hva som feiler meg. Jeg står nå foran et avgjørende milepæl yrkesmessig - "vinn eller forsvinn"-øyeblikk, der jeg MÅ levere innen utgangen av april, eller så kan jeg bare glemme yrkesbytte. Jeg forstår ikke hvordan jeg skal klare å få det til, når kroppen bare ødelegger uansett hva jeg gjør.

Hvordan vinne kampen mot kroppen? Hvordan tvinge den til å funke bedre? Jeg spiser allerede sunt, sover helt greit, er i aktivitet minst en halvtime per dag, slik som anbefalt, pluss de dagene jeg trener eller følger opp barna. Er helt fortvilet her, føler meg fanget i den udugelige kroppen. 

Symptomene her høres ut som noe en lavkabodiett kan hjelpe med. Er du desperat nok, så kan du gå for kjøttdiett (Beef, butter, bacon and eggs, fett er i fokus), også kalt en eliminasjonsdiett der du kan tilbakestille kroppen og reintrodusere mat en mistenker ikke fungerer for deg.

Kjøttdietten er så sprø at jeg ikke skal lasse på og prøve å overtale deg. Prøv en måned, øk til 3 hvis du merker positiv endring på den første. Lavkarbo vil endre kroppen din til å bli fettilpasset. Overgangen kan være tøff for mange (ketoflu). Om noe, så kan overgangen bli lettere hvis en tar det i steg, som f.eks. ingen alkohold og sukker i første omgang, så ta bort pasta/ris/potet/korn.

Stor sjans for at LDL-nivået ditt vil øke. Hvis du har høy vekt så er det stor sjans for at denne går ned. Vanlig å føle seg mer energisk og sultfølelsen går ofte ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lombax82 skrev (48 minutter siden):

Symptomene her høres ut som noe en lavkabodiett kan hjelpe med. Er du desperat nok, så kan du gå for kjøttdiett (Beef, butter, bacon and eggs, fett er i fokus), også kalt en eliminasjonsdiett der du kan tilbakestille kroppen og reintrodusere mat en mistenker ikke fungerer for deg.

Kjøttdietten er så sprø at jeg ikke skal lasse på og prøve å overtale deg. Prøv en måned, øk til 3 hvis du merker positiv endring på den første. Lavkarbo vil endre kroppen din til å bli fettilpasset. Overgangen kan være tøff for mange (ketoflu). Om noe, så kan overgangen bli lettere hvis en tar det i steg, som f.eks. ingen alkohold og sukker i første omgang, så ta bort pasta/ris/potet/korn.

Stor sjans for at LDL-nivået ditt vil øke. Hvis du har høy vekt så er det stor sjans for at denne går ned. Vanlig å føle seg mer energisk og sultfølelsen går ofte ned.

Som jeg har skrevet tidligere - lavkarbo fungerer ikke. Jeg har prøvd i to omganger, og denne dietten gjør meg mye dårligere. Det går heller ikke over etter 2-3 uker, men blir verre. Daglig migreneanfall, smerter i kroppen, hjernetåke verre enn av hypothyreose, masse gass i magen med vond lukt, og så videre. 

Jeg drikker ikke alkohol, og spiser lite potet, pasta og brød. Har heller ikke stadig sultfølelse, men klarer å holde meg til moderate, regelmessige måltider uten å spise noe mellom. BMI rett over 26, så ikke høy vekt. Bruker størrelse S og M i klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Som jeg har skrevet tidligere - lavkarbo fungerer ikke. Jeg har prøvd i to omganger, og denne dietten gjør meg mye dårligere. Det går heller ikke over etter 2-3 uker, men blir verre. Daglig migreneanfall, smerter i kroppen, hjernetåke verre enn av hypothyreose, masse gass i magen med vond lukt, og så videre. 

Jeg drikker ikke alkohol, og spiser lite potet, pasta og brød. Har heller ikke stadig sultfølelse, men klarer å holde meg til moderate, regelmessige måltider uten å spise noe mellom. BMI rett over 26, så ikke høy vekt. Bruker størrelse S og M i klær.

Greit nok. Kikket på Autofagi14 og Omstart30 som ble referert til, det så bare tunvindt ut. Masse salat og dyre ingredienser. Hvor er kjøttet? Hvor er fettet? 

Jeg ønsker deg godt videre i å knekke gåta som er helsa di. Hvis du en dag kommer til kort, så kanskje du kan huske den tullingen på nett som nevnte den sprø kjøttdietten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er ikke noen ledige fastleger i kommunen å bytte til.

Joakim Iversen. Han er så sjukt verdt hver eneste krone! 🙏🙏

Anonymkode: 4c119...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...