AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:23 #1 Del Skrevet mandag kl 14:23 Jeg har en kropp som ikke funker. Er 42 år, og har slitt med hjernetåke, fatigue, tiltaksløshet, hodepine og nedstemthet i mange år. Det er så ille at jeg kan "falle ut" midt i en samtale i noen sekunder, før hjernen henter seg inn igjen. Jeg jobber fullt, har tre aktive barn som må følges opp, og hovedansvaret for husarbeid, siden mannen pendler. Jeg må ofte sove rundt 30 minutter etter jobb. Enkelte dager får jeg gjort veldig lite på kontoret - hjernen funker ikke. Jeg har lavt stoffskifte, som har vært feilmedisinert i mange år (kroppen klarer ikke å omdanne T3 i Levaxin til T4 som den trenger. Nå har jeg begynt på ny medisin. De første to månedene mistet jeg magefettet og klarnet opp i hodet, før det er på'n igjen med alt. Hvis jeg trener, så reagerer kroppen med å sabotere fullstendig - jeg får hodepine, melkesyra kommer bare jeg går rask gange, jeg blir kjempetrøtt og uopplagt. Konsentrasjonsevnen svekkes hvis jeg begynner å trene jevnlig. Og nei, jeg tar ikke engang for hardt i, trener veldig moderat. Hvis jeg ikke spiser regelmessig, så reagerer kroppen med å bli slapp og uggen. Jeg har blitt utredet for jernmangel, epilepsi, søvnapne og masse andre greier, som ikke ble bekreftet. Så legene vet ikke hva som feiler meg. Jeg står nå foran et avgjørende milepæl yrkesmessig - "vinn eller forsvinn"-øyeblikk, der jeg MÅ levere innen utgangen av april, eller så kan jeg bare glemme yrkesbytte. Jeg forstår ikke hvordan jeg skal klare å få det til, når kroppen bare ødelegger uansett hva jeg gjør. Hvordan vinne kampen mot kroppen? Hvordan tvinge den til å funke bedre? Jeg spiser allerede sunt, sover helt greit, er i aktivitet minst en halvtime per dag, slik som anbefalt, pluss de dagene jeg trener eller følger opp barna. Er helt fortvilet her, føler meg fanget i den udugelige kroppen. Anonymkode: 4126b...b3d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:50 #2 Del Skrevet mandag kl 14:50 Har du hørt om balderklinikken før? Er det noe du har vurdert? Anonymkode: d7839...468 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:28 #3 Del Skrevet mandag kl 15:28 Kanskje det er så enkelt som at du faktisk har lavt stoffskifte som er en kronisk sykdom og derfor dårlig/symptomer. Anonymkode: 73233...06b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:28 #4 Del Skrevet mandag kl 16:28 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har en kropp som ikke funker. Er 42 år, og har slitt med hjernetåke, fatigue, tiltaksløshet, hodepine og nedstemthet i mange år. Det er så ille at jeg kan "falle ut" midt i en samtale i noen sekunder, før hjernen henter seg inn igjen. Jeg jobber fullt, har tre aktive barn som må følges opp, og hovedansvaret for husarbeid, siden mannen pendler. Jeg må ofte sove rundt 30 minutter etter jobb. Enkelte dager får jeg gjort veldig lite på kontoret - hjernen funker ikke. Jeg har lavt stoffskifte, som har vært feilmedisinert i mange år (kroppen klarer ikke å omdanne T3 i Levaxin til T4 som den trenger. Nå har jeg begynt på ny medisin. De første to månedene mistet jeg magefettet og klarnet opp i hodet, før det er på'n igjen med alt. Hvis jeg trener, så reagerer kroppen med å sabotere fullstendig - jeg får hodepine, melkesyra kommer bare jeg går rask gange, jeg blir kjempetrøtt og uopplagt. Konsentrasjonsevnen svekkes hvis jeg begynner å trene jevnlig. Og nei, jeg tar ikke engang for hardt i, trener veldig moderat. Hvis jeg ikke spiser regelmessig, så reagerer kroppen med å bli slapp og uggen. Jeg har blitt utredet for jernmangel, epilepsi, søvnapne og masse andre greier, som ikke ble bekreftet. Så legene vet ikke hva som feiler meg. Jeg står nå foran et avgjørende milepæl yrkesmessig - "vinn eller forsvinn"-øyeblikk, der jeg MÅ levere innen utgangen av april, eller så kan jeg bare glemme yrkesbytte. Jeg forstår ikke hvordan jeg skal klare å få det til, når kroppen bare ødelegger uansett hva jeg gjør. Hvordan vinne kampen mot kroppen? Hvordan tvinge den til å funke bedre? Jeg spiser allerede sunt, sover helt greit, er i aktivitet minst en halvtime per dag, slik som anbefalt, pluss de dagene jeg trener eller følger opp barna. Er helt fortvilet her, føler meg fanget i den udugelige kroppen. Anonymkode: 4126b...b3d Du ser ikke selv at du driver rovdrift på din egen kropp? Sal du gå til dustuper, eller skal du ta tak før du stuper? Fungerer ikke Levaxin, og Liothyronon så må du over på andre medisiner. Og du bør sykemeldes så du får hentet deg inn. Å ha lavt stoffskifte betyr at kroppen din går på 1. gir 24/7. Hva skjer med en bil på 1. gir når du prøver å kjøre i 80 km i timen på motorveien? Det er nemlig det du holder på med nå. Lavt stoffskifte setter ned all aktivitet i alle kroppens organer fordi organene får ikke nok drivstoff til å jobbe normalt når stoffskifte er lavt og i tillegg dårlig medisinert. Har ingen lege klart å forklare deg dette? Anonymkode: 5e470...886 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:32 #5 Del Skrevet mandag kl 16:32 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du hørt om balderklinikken før? Er det noe du har vurdert? Anonymkode: d7839...468 Trenger man psykisk hjelp med å tro at man skal bli bedre r kanskje, Balder rette stedet å kaste bort penger og håp om hjelp på. Ellers er den for 99% av dem som har vært der bare en måte å bruke mye penger på. Men en endokrinolog kan være en ting å prøve i spesialisthelsetjenesten. Det ts trenger først og fremst er å forstå hva lavt stoffskifte er, hvordan det fungerer og at hun ikke kan løpe i hamsterhjulet når kroppen ikke henger med. Anonymkode: 5e470...886 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:38 #6 Del Skrevet mandag kl 16:38 Les boken «pulskuren» av Torkil Færø Anonymkode: fe781...aa4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:05 #7 Del Skrevet mandag kl 17:05 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Du ser ikke selv at du driver rovdrift på din egen kropp? Sal du gå til dustuper, eller skal du ta tak før du stuper? Fungerer ikke Levaxin, og Liothyronon så må du over på andre medisiner. Og du bør sykemeldes så du får hentet deg inn. Å ha lavt stoffskifte betyr at kroppen din går på 1. gir 24/7. Hva skjer med en bil på 1. gir når du prøver å kjøre i 80 km i timen på motorveien? Det er nemlig det du holder på med nå. Lavt stoffskifte setter ned all aktivitet i alle kroppens organer fordi organene får ikke nok drivstoff til å jobbe normalt når stoffskifte er lavt og i tillegg dårlig medisinert. Har ingen lege klart å forklare deg dette? Anonymkode: 5e470...886 Altså, jeg kan jo ikke være sykmeldt i 10 år i strekk, og be ungene slutte på idrett. Det sier seg selv. Jeg kan heller ikke gi opp den eneste muligheten til å bytte en kjedelig, utmattende jobb til en jobb jeg får energi og endorfiner fra. Nei, ingen lege har tilbudt meg sykmelding grunnet lavt stoffskifte. Anonymkode: 4126b...b3d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:05 #8 Del Skrevet mandag kl 17:05 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Trenger man psykisk hjelp med å tro at man skal bli bedre r kanskje, Balder rette stedet å kaste bort penger og håp om hjelp på. Ellers er den for 99% av dem som har vært der bare en måte å bruke mye penger på. Men en endokrinolog kan være en ting å prøve i spesialisthelsetjenesten. Det ts trenger først og fremst er å forstå hva lavt stoffskifte er, hvordan det fungerer og at hun ikke kan løpe i hamsterhjulet når kroppen ikke henger med. Anonymkode: 5e470...886 Men hvem skal løpe i dette hjulet for meg, da? Hvem skal ta vare på barna? Forsørge familien? Anonymkode: 4126b...b3d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:17 #9 Del Skrevet mandag kl 17:17 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan vinne kampen mot kroppen? Hva regner du som seier? Død kropp? Du skal ikke prøve å spille på lag med kroppen i stedet da? Hvis du ikke får testene du trenger hos legen, bruk litt penger på å teste bredt privat. Finn ut av nivåer for diverse funksjoner, og test de. Logg mat, aktivitet, og opplevd form, og test igjen og se om noe har endret seg siden sist. Gå bevisst og vitenskapelig frem. Alliér deg med en ekspert om du trenger hjelp. Anonymkode: c5c9b...782 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:30 #10 Del Skrevet mandag kl 17:30 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva regner du som seier? Død kropp? Du skal ikke prøve å spille på lag med kroppen i stedet da? Hvis du ikke får testene du trenger hos legen, bruk litt penger på å teste bredt privat. Finn ut av nivåer for diverse funksjoner, og test de. Logg mat, aktivitet, og opplevd form, og test igjen og se om noe har endret seg siden sist. Gå bevisst og vitenskapelig frem. Alliér deg med en ekspert om du trenger hjelp. Anonymkode: c5c9b...782 Hvorfor tror du at prøver tatt hos offentlig lege, er falske? Privat fastlege er 6 timers kjøring unna. Eksperter er i Oslo, tror jeg. Det er også svært varierende kvalitet på "eksperter", etter min erfaring med endokrinologer. Anonymkode: 4126b...b3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:10 #11 Del Skrevet mandag kl 18:10 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Altså, jeg kan jo ikke være sykmeldt i 10 år i strekk, og be ungene slutte på idrett. Det sier seg selv. Jeg kan heller ikke gi opp den eneste muligheten til å bytte en kjedelig, utmattende jobb til en jobb jeg får energi og endorfiner fra. Nei, ingen lege har tilbudt meg sykmelding grunnet lavt stoffskifte. Anonymkode: 4126b...b3d Leser du noe sted at jeg har skrevet at du skal være sykemeldt i ti år? Har du informasjon jeg ikke har, at det er mulig å være sykemeldt i ti år i strekk? Noen har nytte av 14 dager, 30 dager eller noe i den duren med sm. For å hente seg inn. AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Men hvem skal løpe i dette hjulet for meg, da? Hvem skal ta vare på barna? Forsørge familien? Anonymkode: 4126b...b3d Driver du rovdrift på kroppen din, slik du gjør nå, med en stoffskiftesykdom, så er vel spørsmålet mer når tid du ramler ut av hamsterhjulet og blir liggende, fordi du ikke forstår alvoret i sykdommen din, noe dem rundt deg heller ikke synes å gjøre. AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Hva regner du som seier? Død kropp? Du skal ikke prøve å spille på lag med kroppen i stedet da? Hvis du ikke får testene du trenger hos legen, bruk litt penger på å teste bredt privat. Finn ut av nivåer for diverse funksjoner, og test de. Logg mat, aktivitet, og opplevd form, og test igjen og se om noe har endret seg siden sist. Gå bevisst og vitenskapelig frem. Alliér deg med en ekspert om du trenger hjelp. Anonymkode: c5c9b...782 TS har fått påvist hva som er galt, hun ha lavt stoffskifte. Å skulle teste bredt for noe hun vet hva er, er å kaste bort både egne penger og ressurser og samfunnets ressurser. Noen svar går igjen i enkelte tråder på kropp og helse, fastleger har ikke peiling på ts sine problemstillinger. Fastleger kan ingenting om emnene ts tar opp. Hva skal vi med fastleger uten kompetanse når vi har ekspertisen på kg? Ekspertise uten faglig bakgrunn? AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hvorfor tror du at prøver tatt hos offentlig lege, er falske? Privat fastlege er 6 timers kjøring unna. Eksperter er i Oslo, tror jeg. Det er også svært varierende kvalitet på "eksperter", etter min erfaring med endokrinologer. Anonymkode: 4126b...b3d slike svar er helt vanlige i slike tråde, overse dem. Og til ts. Svarene dine over tolker jeg som et symptom på at du har lavt stoffskifte og har som du selv skriver hjernetåke. Begynn å ta vare på deg selv. Det er faktisk mulig å dø av lavt stoffskifte. Hvem skal da ta vare på barn, hjem og en mann som stikker innom i helger og ferier? Anonymkode: 5e470...886 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:47 #12 Del Skrevet mandag kl 18:47 Når du faktisk har fått påvist lavt stoffskifte så vil jeg tro at det ligger her. Om du ikke allerede gjør det, gå til en spesialist som kan dette. Det er komplekse greier som må finreguleres for å bli medisinert optimalt. Anonymkode: ea41c...cb1 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:56 #13 Del Skrevet mandag kl 18:56 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Leser du noe sted at jeg har skrevet at du skal være sykemeldt i ti år? Har du informasjon jeg ikke har, at det er mulig å være sykemeldt i ti år i strekk? Noen har nytte av 14 dager, 30 dager eller noe i den duren med sm. For å hente seg inn. Driver du rovdrift på kroppen din, slik du gjør nå, med en stoffskiftesykdom, så er vel spørsmålet mer når tid du ramler ut av hamsterhjulet og blir liggende, fordi du ikke forstår alvoret i sykdommen din, noe dem rundt deg heller ikke synes å gjøre. TS har fått påvist hva som er galt, hun ha lavt stoffskifte. Å skulle teste bredt for noe hun vet hva er, er å kaste bort både egne penger og ressurser og samfunnets ressurser. Noen svar går igjen i enkelte tråder på kropp og helse, fastleger har ikke peiling på ts sine problemstillinger. Fastleger kan ingenting om emnene ts tar opp. Hva skal vi med fastleger uten kompetanse når vi har ekspertisen på kg? Ekspertise uten faglig bakgrunn? slike svar er helt vanlige i slike tråde, overse dem. Og til ts. Svarene dine over tolker jeg som et symptom på at du har lavt stoffskifte og har som du selv skriver hjernetåke. Begynn å ta vare på deg selv. Det er faktisk mulig å dø av lavt stoffskifte. Hvem skal da ta vare på barn, hjem og en mann som stikker innom i helger og ferier? Anonymkode: 5e470...886 Men hva skal jeg gjøre når lege ikke vil sykmelde, men mener at jeg heller bør gå ned i stilling, la barna slutte på idrett og få ned standarden på husarbeidet? Og at verken mann, kolleger, venner, de på idretten eller noen andre regner lavt stoffskifte for å være noe annet enn tullete motesykdom/unnskyldning for å slippe oppgaver? Anonymkode: 4126b...b3d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:57 #14 Del Skrevet mandag kl 18:57 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Når du faktisk har fått påvist lavt stoffskifte så vil jeg tro at det ligger her. Om du ikke allerede gjør det, gå til en spesialist som kan dette. Det er komplekse greier som må finreguleres for å bli medisinert optimalt. Anonymkode: ea41c...cb1 Har vært hos spesialist. Fikk justert opp Levaxin, og det ga meg kun bivirkninger. Endelig fikk jeg Thyroid. Det virket i 3 måneder, og nå er jeg tilbake til utgangspunktet. Fastlegen vil ikke ta nye prøver før det har gått flere måneder. Anonymkode: 4126b...b3d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:18 #15 Del Skrevet mandag kl 19:18 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Men hva skal jeg gjøre når lege ikke vil sykmelde, men mener at jeg heller bør gå ned i stilling, la barna slutte på idrett og få ned standarden på husarbeidet? Og at verken mann, kolleger, venner, de på idretten eller noen andre regner lavt stoffskifte for å være noe annet enn tullete motesykdom/unnskyldning for å slippe oppgaver? Anonymkode: 4126b...b3d Dette tror jeg faktisk ikke på. AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Har vært hos spesialist. Fikk justert opp Levaxin, og det ga meg kun bivirkninger. Endelig fikk jeg Thyroid. Det virket i 3 måneder, og nå er jeg tilbake til utgangspunktet. Fastlegen vil ikke ta nye prøver før det har gått flere måneder. Anonymkode: 4126b...b3d Vet du, jeg sliter med å tro dette. Stoffskifteblodprøver taes når pasienten ikke føler seg ok. Om det er fire eller seks eller åtte uker siden sist gang spiller ingen rolle. Anonymkode: 5e470...886 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:19 #16 Del Skrevet mandag kl 19:19 Skift fastlege. Få en sykemelding på minst 1-2 mnd. Gå privat til spesialist. Anonymkode: 90a95...818 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:23 #17 Del Skrevet mandag kl 19:23 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Og at verken mann, kolleger, venner, de på idretten eller noen andre regner lavt stoffskifte for å være noe annet enn tullete motesykdom/unnskyldning for å slippe oppgaver? Anonymkode: 4126b...b3d Folk må jo bare tenke det de gjør, altså, det er ingenting du kan gjøre med det. Hvis de ikke tror deg så er de jo rasshøl. Trist at du må omgås slike, men du kan jo ikke ødelegge deg selv pga. andres fordommer. Anonymkode: 173c7...5fc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:24 #18 Del Skrevet mandag kl 19:24 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skift fastlege. Få en sykemelding på minst 1-2 mnd. Gå privat til spesialist. Anonymkode: 90a95...818 Ingen ledige fastleger i kommunen, dessverre. Har for øvrig opplevd det samme hos tre forskjellige leger. De skriver bare ut Levaxin og bruker meg som prøvekanin. Får ikke sykmelding. Anonymkode: 4126b...b3d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:24 #19 Del Skrevet mandag kl 19:24 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Folk må jo bare tenke det de gjør, altså, det er ingenting du kan gjøre med det. Hvis de ikke tror deg så er de jo rasshøl. Trist at du må omgås slike, men du kan jo ikke ødelegge deg selv pga. andres fordommer. Anonymkode: 173c7...5fc Men jeg har plikter. Blant annet barn. Anonymkode: 4126b...b3d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:27 #20 Del Skrevet mandag kl 19:27 Du kan ikke «vinne kampen mot kroppen». Hele ideen om at kroppen din er noe å kjempe mot er irrasjonell. Du er din kropp. Den er deg. Som overskrift kunne du like godt ha formulert deg «hvordan kan jeg rævp*le meg selv». Ja, du kan føre en kamp mot deg selv. Akkurat slik du kan fucke til ditt eget liv permanent og uten mulighet til å angre. Det hele er egentlig forundrerlig enkelt. Men, nei, du kommer jo ikke til å vinne. For om kroppen din taper? Da er det game over for deg. Så det du egentlig lurer på er dette: hvordan du skal tilnærme deg dårlig helse på en rasjonell og voksen måte. Og det har fastlegen din nok forsøkt å formidle til deg i mange, mange år. Neste gang du er innom: lytt og aksepter at kroppen er sjefen din. Den er å regne som din allmektige skaper og overherre. Du vinner ikke. Du underordner deg. Anonymkode: 12b83...542 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå