Gå til innhold

Hvordan komme seg inn i helsevesenet som snart 40åring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er 40år med fagbrev i salgsfaget.
Har gått yrkesfag så har kun 2 år på vgs + lærlingstiden, har derfor ikke 3.året på videregående,derfor ikke studiekompentanse.
Ønsker å bytte jobb, vil inn i helsevesenet. Hva jeg kan jeg gjøre uten å måtte gå mange år på skole? Gjerne på et sykehus?
Kan jeg ta noen kurs? Kveldsskole? Ettåring hurtigkurs?
Aner ikke hvor jeg finner informasjon...
Usikker på hva jeg vil, men ønsker å være nyttig i helsevesenet med menesker, helst på sykehus. 
Synes blodprøvetaking og analyse av disse virker spennede, men det krever jo mye skole og jeg har ikke råd til å være fulltisstudent. Føler jeg har "dårlig" tid pga alder. Vil kun ha en 50-60% stiling av personlige årsaker jeg ikke ønsker opplyse om her.

Anonymkode: 147d5...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det finnes stillinger som pleiemedarbeider. Evt melde deg til et sykehus for å ta ekstravakter. Men sykehus vil helst ha faglærte. Lettere å komme seg inn på sykehjem og i hjemmesykepleien. Helsesektoren skriker etter vikarier, så tror ikke det vil være noe problem.

Anonymkode: 34cad...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal du har jobb på sykehus uten relevant kompetanse kan du se etter stillinger innen renhold, vaskeri, portør og kjøkken. Det som ellers er innen pleiesegmentet krever selvfølgelig at du har relevant faglig bakgrunn. På sykehjem ansetter de jo hva som helst så der får du sikkert jobb, og det er virkelig krevende nok når du ikke kan noe, både for deg, pasientene som skl utsettes for deg og de som skal jobbe med deg. Vil du jobbe i helse bør du ta utdanning, kontakt voksenopplæringen som undersøk der som et minimum.

Anonymkode: 9ded8...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er 40år med fagbrev i salgsfaget.
Har gått yrkesfag så har kun 2 år på vgs + lærlingstiden, har derfor ikke 3.året på videregående,derfor ikke studiekompentanse.
Ønsker å bytte jobb, vil inn i helsevesenet. Hva jeg kan jeg gjøre uten å måtte gå mange år på skole? Gjerne på et sykehus?
Kan jeg ta noen kurs? Kveldsskole? Ettåring hurtigkurs?
Aner ikke hvor jeg finner informasjon...
Usikker på hva jeg vil, men ønsker å være nyttig i helsevesenet med menesker, helst på sykehus. 
Synes blodprøvetaking og analyse av disse virker spennede, men det krever jo mye skole og jeg har ikke råd til å være fulltisstudent. Føler jeg har "dårlig" tid pga alder. Vil kun ha en 50-60% stiling av personlige årsaker jeg ikke ønsker opplyse om her.

Anonymkode: 147d5...cbc

Du får ta Spl eller bli bio ingeniør da vel 

Anonymkode: 5d491...07e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan jobbe som miljøarbeider flere steder uten relevant utdanning. Psykiatri, boliger etc. 

Det er ikke store forskjellen på kommunale avdelinger og de på sykehuset. 

For å ta og analysere blodprøver trenger du mer utdanning. 

Anonymkode: d2156...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du får ta Spl eller bli bio ingeniør da vel 

Ser nå du ikke har studiekompetanse ja da blir veien lang, anbefaler deg å finne på noen annet eller begynne innen psykiatri 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Som assistent i helse vil du få en kurant lønn.

I mange kommuner så regnes så godt som all tidligere yrkeserfaring som relevant når de skal beregne ansiennitet. Husk å levere rubbel og bit av attester til administrasjonen så fort som mulig. 

Anonymkode: 8b4ae...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å utføre arbeidsoppgaver som å ta blodprøver og analysere de så må man gjerne minst ha bachelorgrad. I kommunehelsetjenesten er det ofte en sykepleieroppgave å ta blodprøver, mens på sykehus er det helst bioingeniører som gjør det. 

Å komme seg inn i helsevesenet er ikke så vanskelig. Det er ofte ledige stillinger for folk som er under utdanning eller ufaglærte, men da blir man ofte jobbende som assistent. Dvs. at man ikke får så mye "spennende" arbeidsoppgaver slik som det du sikter til, men heller mye mating/matservering, stell/pleie, kommunisere med pasienter, osv og mulighet for medisinutdeling hvis man tar kurs og får tillatelse av avdelingsleder eller enhetsleder.

Anonymkode: 5afbb...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kommuner tilbyr ufaglærte «vei til fagbrev». Altså at man tar fagbrev som helsefagarbeider mens man jobber i hjemmesykepleie eller sykehjem. som andre skriver skriker de etter folk, og de som jobber som ufaglærte fra før oppfordres ofte til å starte på/ta fagbrevet. Tar du fagbrev som helsefagarbeider på den måten kan du senere da videreutdanning på fagskolen hvis ønskelig, det er ofte samlingsbasert. Hvis du f.eks vil jobbe i psykiatrien. 
40 år er for øvrig ingen alder når det gjelder dette. Kjenner mange som har bytta beite etter fylte 40. Jeg har også vært en del pasient, og flere av mine «faste kontakter» har tatt utdanning som hhv vernepleier, helsefagarbeider og sykepleier etter de fylte 45 år. Og har da jobba innen helt andre fagfelt før, altså med null relasjon til helsefag/helsevesenet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hallo! Mange videregående skoler tilbyr nå at voksne elever kan utdanne seg til helsefagarbeidere på rekordtid. Undersøk med de videregående skolene i nærheten av der du bor. Det er et relativt nytt tilbud så gjerne spre ordet. 

Anonymkode: b9307...037

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullt mulig å være assistent på både dps og psykiatrisk sykehusavdeling for å ta noe. Ikke så mye blodprøver der. Du får nok mest muligheter til å gjøre en del oppgaver i hjemmetjenesten, samt på en del sykehjem lærer de opp assistenter til en del. Å ta blodprøver er nok ikke det vanligste, men kurs i å dele ut medisiner og for eksempel ta crp, eller blodsukker er noe mange assistenter gjør en del passer. På sykehus er det mye strengere hva en får gjøre. 

En venninne av meg ble medisinsk sekretær over 40, og fått seg jobb på sykehus, så det er mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...