AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #1 Del Skrevet 19 timer siden Litt inspireret av tråden om leirskole og eventuell omgangssyke. Jeg har to barn nå er de 12 og 17 så ikke så små lenger. Vi har ikke hatt omgangssyke her hos oss på aldri så lenge. Det er mulig det var noen runder da de var i barnehagen. Men etter skolealder har vi så og si ikke hatt sånt her. Jeg har to/tre ganger i livet vært spysjuk og åpenbart fått i meg noe jeg ikke har tålt. Da har det vært sånn at jeg har hatt voldsomme brekninger og alt har kommet opp. Åpenbart at noe har irritert magen. Kan aldri huske at jeg var hjemme fra skolen som barn med omgangssyke. For ordens skyld kan jeg lett bli kvalm og kaste opp men det er ikke fordi det er omgangssyke men fordi jeg for eksempel får refluks. Er det virkelig så vanlig med omgangssyke rundt om kring i norske hjem, jeg har inntrykk av at noen får alt som går av sånne ting, leser stadig om folk som har "spysjuka" i huset. Anonymkode: 8f5b9...41f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #2 Del Skrevet 19 timer siden Ja, det er vanlig. Fordi foreldre sender barna sine tilbake i barnehagen og skolen altfor tidlig, og da går smitten rundt og rundt. Anonymkode: c7e1e...81c 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #3 Del Skrevet 18 timer siden oh lord ja, jeg husker med gru på de rundene som jeg hadde som barn selv og ennå verre d ungene hadde som igjen førte til at jeg ble syk som voksen et par ganger selv også, og nå som bestemor har jeg måtte "ta meg sammen" og trå til med barnebarn som trenger pass og selv om jeg er ekstremt på vask osv så slo det ikke feil - bestemor fikk omgangsyke 24 timers helvete 🤦♀️ jeg hater mennesker som ikke holder seg hjemme og følger 48 timers regelen, sorry men dere er egoistiske drittsekker alle som en.. uten dere ville denne type virus spredning vært minimal og vi kunne hatt en bedre verden alle som en.. Anonymkode: a667e...86e 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 18 timer siden #4 Del Skrevet 18 timer siden Jeg tror kanskje heller det handler om at du ikke husker når du var syk som barn. Det er jo ikke sånt folk flest går rundt og har kontroll på i voksen alder. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 18 timer siden #5 Del Skrevet 18 timer siden For 2 år siden fikk min datter som da gikk i barnehage omgangssyke. Hun har da en bror som gikk på skole. Han var jo på skolen når hun var hjemme syk... gikk noen dager så kaster han oo å...og far... Sp sjansen at far tok med seg smitte på jobb/ tog og sønnen vår skole...er jo der . Så slikt lever omgangssyke videre Eller i butikken...eller mennesker rundt deg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #6 Del Skrevet 18 timer siden Mine barn er nå 10 og 6 år. Vi har med unntak av i fjor hatt omgangssyke hvert år siden eldstemann begynte i barnehage. Vi har heldigvis da bare hatt det 1 gang i høysesongen, men noen er uheldige å får det flere ganger. Anonymkode: 16f6d...4e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #7 Del Skrevet 18 timer siden I oppveksten til barna mine, så hadde de omgangen kanskje annenhvert år, fra de var 2 til 8. Så tilsammen 5‐6 ganger. 🤔 Mine barn spyr én gang for så å sove av seg sykdommen. Var diaré kanskje i én dag. Anonymkode: f3669...0f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #8 Del Skrevet 18 timer siden I påsken var det 84 timer (over 3 døgn) siden sistemann i huset hadde spydd. Vi dro på påskeferie til besteforeldre. Svigermor og svigerfar "kastet" seg over barna. De to miste barna var de første i familien som ble smittet, og det var vel nesten gått en uke siden de var ferdig med å spy. (ingen diare) Likevel ble svigerfar smittet. Mulig det var tilfeldig, men det sier meg noe om at smitten kan sitte lengre og ta de som har nedsatt immunforsvar. Han har vært mye plaget med sin helse, mens svigermor er frisk som en fisk. Virker ikke alltid som om 48 timers regel er bra nok. Anonymkode: 05059...3ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #9 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Litt inspireret av tråden om leirskole og eventuell omgangssyke. Jeg har to barn nå er de 12 og 17 så ikke så små lenger. Vi har ikke hatt omgangssyke her hos oss på aldri så lenge. Det er mulig det var noen runder da de var i barnehagen. Men etter skolealder har vi så og si ikke hatt sånt her. Jeg har to/tre ganger i livet vært spysjuk og åpenbart fått i meg noe jeg ikke har tålt. Da har det vært sånn at jeg har hatt voldsomme brekninger og alt har kommet opp. Åpenbart at noe har irritert magen. Kan aldri huske at jeg var hjemme fra skolen som barn med omgangssyke. For ordens skyld kan jeg lett bli kvalm og kaste opp men det er ikke fordi det er omgangssyke men fordi jeg for eksempel får refluks. Er det virkelig så vanlig med omgangssyke rundt om kring i norske hjem, jeg har inntrykk av at noen får alt som går av sånne ting, leser stadig om folk som har "spysjuka" i huset. Anonymkode: 8f5b9...41f Barn med luftveisinfeksjoner/influensa kan reagere med både oppkast og diaré. Stod på avisene senest i går. Anonymkode: 14057...3af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #10 Del Skrevet 18 timer siden Etter at barna våre ble ferdig med barnskolen har vi ikke hatt omgangssyke (takk og lov). Husker ikke nøyaktig, men det var på småskolen de sist hadde omgangssyken. Anonymkode: c2f0c...e76 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #11 Del Skrevet 18 timer siden Det er en myte at man etter 48 timer er smittefri. Man er smitteførende opp til 72 timer etter siste oppkast eller diaré. Norovirus er veldig virulent(altså har høy evne til å gi sykdom), dvs at du trenger bare 100 virus for å gi sykdom. Til sammenlikning er det flere milliarder virus i 1 ml saltvann. Norovirus er også hardfør og kan overleve flere uker i tørket spy/diare. De ødelegges ikke av sprit, så grundig håndvask med såpe er eneste måten å få det bort. De dør heller ikke av klor, så du kan fint få omgangssyke etter en tur i svømmehallen Anonymkode: 061c9...b03 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #12 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): I påsken var det 84 timer (over 3 døgn) siden sistemann i huset hadde spydd. Vi dro på påskeferie til besteforeldre. Svigermor og svigerfar "kastet" seg over barna. De to miste barna var de første i familien som ble smittet, og det var vel nesten gått en uke siden de var ferdig med å spy. (ingen diare) Likevel ble svigerfar smittet. Mulig det var tilfeldig, men det sier meg noe om at smitten kan sitte lengre og ta de som har nedsatt immunforsvar. Han har vært mye plaget med sin helse, mens svigermor er frisk som en fisk. Virker ikke alltid som om 48 timers regel er bra nok. Anonymkode: 05059...3ae Virus overlever opptil 14 dager på alle harde overflater. Just saying.. Anonymkode: fbea8...11f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #13 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): I påsken var det 84 timer (over 3 døgn) siden sistemann i huset hadde spydd. Vi dro på påskeferie til besteforeldre. Svigermor og svigerfar "kastet" seg over barna. De to miste barna var de første i familien som ble smittet, og det var vel nesten gått en uke siden de var ferdig med å spy. (ingen diare) Likevel ble svigerfar smittet. Mulig det var tilfeldig, men det sier meg noe om at smitten kan sitte lengre og ta de som har nedsatt immunforsvar. Han har vært mye plaget med sin helse, mens svigermor er frisk som en fisk. Virker ikke alltid som om 48 timers regel er bra nok. Anonymkode: 05059...3ae 14 dager lever noro viruset Anonymkode: 78a51...374 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #14 Del Skrevet 18 timer siden Det er vel genetisk også. Min familie fikk det aldri, selv om vi ungene rulla i oppkastet til klassekamerater og barnehagebarna. Anonymkode: b7830...f25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #15 Del Skrevet 18 timer siden Har ikke hatt omgangssyke i huset siden barnehagetiden, men da hadde vi til gjengjeld som regel en runde hvert år. De første årene var vi urutinerte, så da ble stort sett alle i familien smittet, før vi lærte hvordan vi skulle håndtere vasking m.m. bedre for å redusere sjansen for smittespredning. Eldste barnet går siste året på barneskolen nå. Anonymkode: 6d911...b7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #16 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Litt inspireret av tråden om leirskole og eventuell omgangssyke. Jeg har to barn nå er de 12 og 17 så ikke så små lenger. Vi har ikke hatt omgangssyke her hos oss på aldri så lenge. Det er mulig det var noen runder da de var i barnehagen. Men etter skolealder har vi så og si ikke hatt sånt her. Jeg har to/tre ganger i livet vært spysjuk og åpenbart fått i meg noe jeg ikke har tålt. Da har det vært sånn at jeg har hatt voldsomme brekninger og alt har kommet opp. Åpenbart at noe har irritert magen. Kan aldri huske at jeg var hjemme fra skolen som barn med omgangssyke. For ordens skyld kan jeg lett bli kvalm og kaste opp men det er ikke fordi det er omgangssyke men fordi jeg for eksempel får refluks. Er det virkelig så vanlig med omgangssyke rundt om kring i norske hjem, jeg har inntrykk av at noen får alt som går av sånne ting, leser stadig om folk som har "spysjuka" i huset. Anonymkode: 8f5b9...41f Nei, det er ikke så vanlig hos oss. Vi har hatt barn på småbarnsavdeling der de ikke ble kvitt det, men det nådde ikke oss. I jula spydde minstemann og kun svigerfar ble smittet av alle 10 i juleselskapet. Anonymkode: 0473f...7f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #17 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (33 minutter siden): I påsken var det 84 timer (over 3 døgn) siden sistemann i huset hadde spydd. Vi dro på påskeferie til besteforeldre. Svigermor og svigerfar "kastet" seg over barna. De to miste barna var de første i familien som ble smittet, og det var vel nesten gått en uke siden de var ferdig med å spy. (ingen diare) Likevel ble svigerfar smittet. Mulig det var tilfeldig, men det sier meg noe om at smitten kan sitte lengre og ta de som har nedsatt immunforsvar. Han har vært mye plaget med sin helse, mens svigermor er frisk som en fisk. Virker ikke alltid som om 48 timers regel er bra nok. Anonymkode: 05059...3ae Det er jo ikke det. Her spydde ene barnet og ei uke senere spydde faren. En natt spydde barnet og jeg smittet venninnen min da vi kjørte bil sammen dagen etter, to dager før jeg selv begynte å kaste opp. Men generelt har vi veldig lite omgangssyken nå. Anonymkode: 0473f...7f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #18 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Virus overlever opptil 14 dager på alle harde overflater. Just saying.. Anonymkode: fbea8...11f hvorfor sier man 48 timers regel da? er det mye mindre virus etter 48 timer eller har de bare satt et tidsfrist bare for å gjøre det? Anonymkode: 05059...3ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #19 Del Skrevet 18 timer siden Men det må jo være noen som er mer disponert siden vi så og si aldri får det. Eller noe med rutiner. Og jeg husker selvfølgelig ikke de første årene i eget liv men fra skolestart så fikk jeg ikke omgangssyke det kan jeg ikke erindre. Anonymkode: 8f5b9...41f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #20 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men det må jo være noen som er mer disponert siden vi så og si aldri får det. Eller noe med rutiner. Og jeg husker selvfølgelig ikke de første årene i eget liv men fra skolestart så fikk jeg ikke omgangssyke det kan jeg ikke erindre. Anonymkode: 8f5b9...41f Noen er nok mer disponerte, mens andre kommer unna med bare å bære smitten videre. Slik er det jo med influensa o.l også. Noen ligger døden nær, mens andre bare snufser litt. Anonymkode: 78a51...374 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå