Gå til innhold

Hvordan bruke 4000 på mat i måneden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hjelpes her levde vi to voksne, en 12 åring og en 16 åring på 4000 (har nylig gått opp til 5000). 

Drit i å kjøpe spesialprodukter: plantebaserte, ferdiglaget mat, jif våtmopper, engangsartikler, en del frukt og grønnsaker (kjøp etter tilbud, ikke etter ønske), snus/tobakk, brus/snop/kjeks og kaffe/te. Luksusvarer er det første som ryker. Sminke, såpe, deo, shampo, rengjøringsprodukter, kremer, alt slik må vike og det du MÅ ha må du enten kjøpe inn på tilbud/utgåtte varer eller kjøp firstprice. I fjor kjørte rema vasketilbud og da gikk jeg fra rema til rema og kjøpte opp vaskepulver. Kjøper sikkert ikke vaskepulver igjen før i 2029 ut fra beregningen.

Sjekk halvpriskurvene, er det mindre enn 50% må du vurdere om det er nødvendig. Sjelden jeg kjøper noe til -40% og aldri under det. Sjekk liter/kg pris og kjøp det billigste. Bygg deg opp et lager, spesielt når butikkene kjører kronetilbud. Å sprenge budsjettet en måned kan redde resten av året når det er varer du vet dere trenger. Jeg har ikke kjøpt klor eller salmiakk siden 2018, og under korona kjøpte vi heller ikke dopapir, tannbørster, bind, såpe eller dusjsåpe (hamstret på tilbud). Kjøper zalo 5l og lano 5l (våre luksusvarer) på tilbud når lyreco eller bondekampaniet har tilbud. Tømmer det over i en liten flaske til hverdagsbruk. 

Spis ut av fryseren og skapene, det er ofte mer mat der enn du tror. Frys rester. Lag suppe/kraft av grønnsaksskrell og bein. Lag smoothie av slitne frukt og grønnsaker. Kast ikke mat med mindre det er råttent/muggent. Best før varer kan vare tilnærmet evig om du oppbevarer dem riktig.

Bli kreativ, bruk det du har! Tomatsuppe fra firstprice er knallbillig og metter mange  (11L pr pose). Havregrøt er også billig og metter. Det kan varieres i det uendelige og det er sunt! Makaroni/spaghetti/ris (kjøp 5-10kg sekker med ris) eller linser (kjøp store poser hos innvanderbutikker, havaristen eller holdbar) kan drøye ut et måltid og du kan metter mange med mindre. 

Anonymkode: 19f62...0f9

Dette må jeg si meg sterkt uenig i. 
En porsjon tomatsuppe med makaroni er 87 kcal, det er knapt mer enn ett egg, eller 4 spiseskjeer havregryn. Det er ikke mange som holder seg mette noe særlig lenge på så ekstremt lite næring. 

Tomatsuppe er veldig næringsfattig mat, og mye av kaloriene kommer fra tilsatt sukker. Da er det langt bedre og billigere å heller koke seg en potetsuppe, som faktisk gir næring og metter, og ikke koster stort mye mer. 

Jeg er glad i tomatsuppe altså, jeg lager det fortsatt innimellom, og det var favoritten min som barn. Men som voksen så har jeg ikke sjans til å bli mett av så lite næring. Da må jeg ha i ekstra grønnsaker og ha brød ved siden av, ellers er jeg sulten igjen i løpet av noen timer selv etter å ha spist nesten hele suppa alene. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi er en familie på 1 voksen og 2 skolebarn. Hvordan klarer vi å bruke 4000 per måned på mat? Vi ligger på 9-12.000 nå, men vil prøve å redusere. Er det noen som har menyer og lignende?

Anonymkode: 40b9c...55b

Planlegging 

Datodisk

Mye ris, pasta, poteter og løk.

Husk frossne grønnsaker er ofte like gode eller bedre enn ferske når det kommer til næringsverdien 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er enslig, bruker 3500-4000 pr måned på mat. Kunne levd rimeligere, men mat er både drivstoffet til kroppen, og jeg orker ikke spise stusselig mat. Hvordan tre personer skal klare 4000,- aner jeg ikke. Jeg bruker også minst mulig halvfabrikat mat, og knapt noe ferdigmat. Ønsker ikke fylle kroppen med skit.

Anonymkode: 3147a...6b2

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere vil spare penger, men dere vil vel spise sunt og næringsrikt? Å erstatte kjøtt med bønner for eksempel er å spare seg til fant. Samme med å tilsette ekstra vann i en suppe. Man trenger næring. Man trenger vitaminer, mineraler, aminosyrer, fett og litt andre sporstoffer man hovedsaklig finner i animalsk. 

Tenk næringskvalitet. Animalsk er faktisk billig når man tar hensyn til næring. Egg, kyllinglår, kjøttdeig, melk, lever for å nevne noe.

Pasta og ris kan se billig ut på papiret, men det er dyrt i lengden når man ser på næringen det gir, eller stjeler fra maten er riktigere å si.

Frukt og grønnsaker kan gjerne kjøes frosne.

Følg med på tilbud og hamstre.

Kjøp store kvanta. Butikker som gigaboks har billige storpakninger.

Du må bruke en del tid med å gå fra butikk til butikk for å lete etter tilbud.

Anonymkode: 3d704...b6c

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til dere som sulter over tomatsuppe: om du har råd kn du spandere et egg, en ostesmørbrød eller rundstykker til, det er også mulighet å ha mer makaroni. Suppen blir også tykkere om du har mindre vann oppi.Det vi med god råd ofte ikke forstår er at det handler ikke om å bli mett. Det handler om å få i seg NOE frem til neste måltid. Kjenner mange som har vokst opp på loff og smør/loff og sukker da middag var luksus familien ikke hadde råd til, men det er heller ikke noe man blir mett av. Ei heller er det særlig næring i det. Men om man må strekke budsjettet er det en måte å gjøre det på. Personlig foretrekker jeg tomatsuppe fremfor loff, men folk må velge selv. En gang fikk jeg makrell av noen og jeg endte opp med å spise makrell i en eller annen form til så godt som alle middager i 6mnd. Gud så lei jeg var, men det var det jeg hadde så da ble det sånn. Jeg har også spist hvitt ris med baconfett, og bare det, for jeg hadde ikke annet der og da. Heller ikke spesielt mettende eller næringsrikt, men det handlet om å klare seg til neste lønning..

Folk med høyere budsjett kan "ikke like", eller "velge bort", "foretrekke" og ha en mening, mens om en virkelig må snu på krona så handler det kun om å klare seg til neste måltid, neste lønning, neste måned. Det er mulig, men det er krevende (og kjipt).

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

planlegg middagene, skriv handleliste og hold deg til den for ukehandel, kutt ut ting som er unødvendige i uken som brus og sånt om dere har dette og før budsjett og lær deg prisene i din butikk, det hjelper ikke springe etter tilbudsvarer om du bruker mye på å dra fra sted til sted osv.. 

Anonymkode: 13dbd...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi er en familie på 1 voksen og 2 skolebarn. Hvordan klarer vi å bruke 4000 per måned på mat? Vi ligger på 9-12.000 nå, men vil prøve å redusere. Er det noen som har menyer og lignende?

Ettersom du skriver "vil prøve å redusere", så antar jeg at det ikke er helt krise?

Da ville jeg begynt i det små med det helt opplagte; kjøpe ting på tilbud, bytte ut til billigere variantert av varer, bake brød selv, kjøp frosne grønnsaker/frukt/bær der det er billigere.

Da jeg slanket meg, regnet jeg ut kaloriinnholdet i alle de rettene vi pleide å spise, og begynte å lage mest av de som var lettest.

Du kan jo gjør det samme med kostnaden; Regn ut hva hver enkelt middag koster, og bruk dette når du setter opp menyen.

Anonymkode: e34a3...931

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi bruker va 6000 og vi er to voksne som er veldig glad i økologisk mat og gorme mat. Jeg synes jeg er flink til å se i dato disken hver gang jeg er på butikken. Jeg synes å at jet har brukt mye fra fryseren. Men lell så har jeg så mye i mat. Jeg synes det er mye. Så jeg skal bli enda flinkere. Jeg ser alltid på kg pris. Men jeg handler det jeg liker. 

Anonymkode: b9b3f...d2a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Til dere som sulter over tomatsuppe: om du har råd kn du spandere et egg, en ostesmørbrød eller rundstykker til, det er også mulighet å ha mer makaroni. Suppen blir også tykkere om du har mindre vann oppi.Det vi med god råd ofte ikke forstår er at det handler ikke om å bli mett. Det handler om å få i seg NOE frem til neste måltid. Kjenner mange som har vokst opp på loff og smør/loff og sukker da middag var luksus familien ikke hadde råd til, men det er heller ikke noe man blir mett av. Ei heller er det særlig næring i det. Men om man må strekke budsjettet er det en måte å gjøre det på. Personlig foretrekker jeg tomatsuppe fremfor loff, men folk må velge selv. En gang fikk jeg makrell av noen og jeg endte opp med å spise makrell i en eller annen form til så godt som alle middager i 6mnd. Gud så lei jeg var, men det var det jeg hadde så da ble det sånn. Jeg har også spist hvitt ris med baconfett, og bare det, for jeg hadde ikke annet der og da. Heller ikke spesielt mettende eller næringsrikt, men det handlet om å klare seg til neste lønning..

Folk med høyere budsjett kan "ikke like", eller "velge bort", "foretrekke" og ha en mening, mens om en virkelig må snu på krona så handler det kun om å klare seg til neste måltid, neste lønning, neste måned. Det er mulig, men det er krevende (og kjipt).

Om man har stramt budsjett så er det enda viktigere gå for næringsrik mat som holder en mett over tid, ikke bare for ett øyeblikk. 
Om måltidene er så næringsfattige at man er sulten igjen i løpet av kort tid, og må ha hyppigere måltider, så går vinningen opp i spinningen. 
Man må også se på kostnaden over en dag eller lengre, det hjelper ikke at en porsjon er superbillig hvis man må ha 8 porsjoner i løpet av en dag for å holde seg mett, da er det bedre med en litt dyrere porsjon som holder en mett igjennom hele dagen. 

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Taluno skrev (11 minutter siden):

Om man har stramt budsjett så er det enda viktigere gå for næringsrik mat som holder en mett over tid, ikke bare for ett øyeblikk. 
Om måltidene er så næringsfattige at man er sulten igjen i løpet av kort tid, og må ha hyppigere måltider, så går vinningen opp i spinningen. 
Man må også se på kostnaden over en dag eller lengre, det hjelper ikke at en porsjon er superbillig hvis man må ha 8 porsjoner i løpet av en dag for å holde seg mett, da er det bedre med en litt dyrere porsjon som holder en mett igjennom hele dagen. 

Prøv å les innlegget en gang til. Jeg tror f09 skrev det akkurat til noen som deg. 

du fremholder fortsatt at det er ett dårligere valg enn alternativet. Den du siterer sier det er alternativet. Det er ikke alltid alle kan velge næringsrik mat. 

Anonymkode: 31eab...880

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Prøv å les innlegget en gang til. Jeg tror f09 skrev det akkurat til noen som deg. 

du fremholder fortsatt at det er ett dårligere valg enn alternativet. Den du siterer sier det er alternativet. Det er ikke alltid alle kan velge næringsrik mat. 

Men havregrøt for eksempel, vil jo være et mye bedre valg enn billig tomatsuppe. Det samme vil stekte poteter.

Så det er som regel flere alternativer.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Men havregrøt for eksempel, vil jo være et mye bedre valg enn billig tomatsuppe. Det samme vil stekte poteter.

Så det er som regel flere alternativer.

Enig. Sånn mat som firstprice tomatsuppe… at folk faktisk mener det er et godt alternativ og forsvarer det 🤣 og argumentet her er jo hvordan spare penger, ikke at det er det eneste alternativet fordi man ikke har råd. Ok så kjenner man noen som vokste opp på loff. Da jeg vokste opp så hadde vi ikke bilbelter i bilen, så burde jeg da begynne å argumentere for at det var et godt alternativ? Nei, det var sånn det var da, men herregud det betyr jo ikke at det var bra. Nå, i 2025, så vet vi faktisk bedre. 

Anonymkode: e31d6...ddc

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og dersom man er fire stykker i familien der to er tenåringer så handler det om at man har gjort ekstremt dårlige valg i livet dersom alt man har råd til, er å bruke 4.000 kr på mat. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor gamle er barna? Er de 12-13 år gamle og oppover, er 9000 helt greit, 12-13 litt mye. Men generelt, endre vaner.

Anonymkode: c1f74...32a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

First price, mye frossenvarer og hermetikk/tørkede ting

lage store posjoner og fryse ned. Ukeshandle

Anonymkode: b6596...5a4

Det gjør vi, og ender på 12.000.

10.000 før prisstigning. Det er hva SIFO beregner. 

TS, du kan ikke det uansett grep. Folk på KG er visst helt fritatt hva statistikken forteller og bruker summer som tilhører en student på 90tallet eller noe. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Mat er veldig dyrt nå, vi er tre voksne (sønn på 22 bor hjemme) og bruker nok 12000 minst på mat. Vi kjøper ikke sprayflasker ol. Jeg bander vann fra tørketrommelen med eddik og bittelitt zalo, det funker til det meste og ellers bruker jeg tea treet olje til gulvvask og vask av do. Skyllemiddel, går kanskje en flaske i året og det er pga tepper som hunden ligger på. Shampooen kniper vi på, trenger ikke en stor dæsj. Klapp shampooen i hendene og klapp det på håret før du masserer det inn så kan du halvere bruken.

Tomatsuppe lager vi fra bunnen, da metter den. Fast dag med pannekaker går helt fint hvis man ellers spiser variert og sunt. Til Taco bruker vi vegetarkjøttdeig (ligger i frossendisken) og den koster halvparten av kjøttdeig og smaker fortreffelig. En annen ting vi gjør er å ha fiskemat en uke, svin en uke, kylling en uke osv. To kyllingbryst holder til en middag hos oss hvis vi spiser det sammen med poteter el lign og ett bryst holder dersom vi lager wok/gryte. Mange grønnsaker kan fryses så hvis du ser at dere ikke rekker å spise det opp,- hiv det på frys. Sånn sørger vi for at vi ikke kaster mere mat enn nødvendig.

Anonymkode: 6e911...ef4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Enig. Sånn mat som firstprice tomatsuppe… at folk faktisk mener det er et godt alternativ og forsvarer det 🤣 og argumentet her er jo hvordan spare penger, ikke at det er det eneste alternativet fordi man ikke har råd. Ok så kjenner man noen som vokste opp på loff. Da jeg vokste opp så hadde vi ikke bilbelter i bilen, så burde jeg da begynne å argumentere for at det var et godt alternativ? Nei, det var sånn det var da, men herregud det betyr jo ikke at det var bra. Nå, i 2025, så vet vi faktisk bedre. 

Det kommer jo helt an på om man MÅ spare til beinet eller om man bare gjør sport i å bruke mindre. 

Tomatsuppe og pannekaker er billig middag «alle» liker. Funker helt fint selv om det ikke er helt optimalt å basere hele kostholdet på.

Anonymkode: 6e5ab...e30

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

vegetarkjøttdeig (ligger i frossendisken) og den koster halvparten av kjøttdeig og smaker fortreffelig

Er det soya? Isåfall vær litt forsiktig med å gi det til mann og sønn.

Anonymkode: 6e5ab...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...