AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #1 Del Skrevet 12 timer siden Hei! Jeg tråkket over så det sang for 2,5 år siden en fredag kveld før pinse på en joggetur i skogen. Ringte legevakt da jeg kom meg hjem for å spørre om de trodde de kunne være brudd og om jeg burde komme. De ba meg se det an en dag da jeg forklarte hvordan det så ut. Den var stygg, opphovnet og blå lenge. Og vond. Men merkelig nok klarte jeg å gå vanlig igjen etter et par dager til tross for alt dette. En lege så aldri på den. Etter dette har det gjort litt vondt på fotbladet nå og da. Men det har gått over igjen. Etter en 5 km lang gåtur i går gjør det bare kjempevondt på samme sted. Og vondt å gå så jeg halter litt. Er det andre som har hatt problemer lenge etter overtråkk, eller oppdaget at det kunne vært brist/brudd den gangen likevel? Og er det noe som helst å gjøre med det så lenge etter? Anonymkode: e8c29...2c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 11 timer siden #2 Del Skrevet 11 timer siden Jeg har lang historikk med anklene. Mange overtråkk og brudd i den ene. Hvert overtråkk gjør vondere for hver gang, men det går også fortere over hver gang det skjer. Man blir "slapp i fisken" og ankelen støtter seg dårligere. Spander på deg en time til fysio og lær noen øvelser du kan gjøre for å stabilisere ankelen. Ved brudd går det ikke over og du er ikke i stand til å forsøke å stå på den. Tror du kan føle deg trygg på at du er bruddfri. Uabsett vil en fysio klare å se forskjellen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #3 Del Skrevet 11 timer siden Macro skrev (14 minutter siden): Jeg har lang historikk med anklene. Mange overtråkk og brudd i den ene. Hvert overtråkk gjør vondere for hver gang, men det går også fortere over hver gang det skjer. Man blir "slapp i fisken" og ankelen støtter seg dårligere. Spander på deg en time til fysio og lær noen øvelser du kan gjøre for å stabilisere ankelen. Ved brudd går det ikke over og du er ikke i stand til å forsøke å stå på den. Tror du kan føle deg trygg på at du er bruddfri. Uabsett vil en fysio klare å se forskjellen. Jeg var hos fysio rett etterpå for nettopp dette. Det vonde sitter heller ikke i ankelen, men oppå fotbladet. Så det vil nok ikke løse det jeg sliter med nå. Jeg hadde et brudd i samme fot for 15 år siden ved et overtråkk. Da klarte jeg å gå 3 km med brudd før jeg måtte gi meg. Anonymkode: e8c29...2c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 11 timer siden #4 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg var hos fysio rett etterpå for nettopp dette. Det vonde sitter heller ikke i ankelen, men oppå fotbladet. Så det vil nok ikke løse det jeg sliter med nå. Jeg hadde et brudd i samme fot for 15 år siden ved et overtråkk. Da klarte jeg å gå 3 km med brudd før jeg måtte gi meg. Anonymkode: e8c29...2c6 Oddsen for nytt brudd på samme sted er lik null pga bruskdannelse. Men bestill vanlig legetime, så får du det sjekka. Man pådrar seg noen skavanker og vondet gjennom livet. Jeg har hatt god effekt av botox i min ankel, men det tilbudet fikk jeg etter nærmere 10 år for å unngå feilbelastning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #5 Del Skrevet 11 timer siden Overtråkk må trenes opp forsiktig slik at du styrker muskulaturen i ankelen. I tillegg er gode kilder til protein viktig, og kalsium, magneisum, og d vitamin. Kanskje du trenger tilskudd i en periode. Anonymkode: ed16b...0c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #6 Del Skrevet 11 timer siden Igjen så er det ikke ankelen jeg har vondt i nå, selv om den opprinnelig var synderen. Jeg har trent den opp og teiper den ved behov. Det gjør vondt når jeg klemmer oppå fotbladet nå. Det er der problemet er. Anonymkode: e8c29...2c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #7 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Igjen så er det ikke ankelen jeg har vondt i nå, selv om den opprinnelig var synderen. Jeg har trent den opp og teiper den ved behov. Det gjør vondt når jeg klemmer oppå fotbladet nå. Det er der problemet er. Anonymkode: e8c29...2c6 Antar jo at det er sekundærplage pga overtråkket. Jeg står fast ved tilskudd som nevnt, også ville jeg kontaktet en fysioterapeut som er god på akkurat dette. I mellomtiden; bruk sko med god demping og ikke for tynn såle. Få nok støtte i lengdebuen. Gå i ulendt og ikke hardt terreng. Anonymkode: ed16b...0c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #8 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Antar jo at det er sekundærplage pga overtråkket. Jeg står fast ved tilskudd som nevnt, også ville jeg kontaktet en fysioterapeut som er god på akkurat dette. I mellomtiden; bruk sko med god demping og ikke for tynn såle. Få nok støtte i lengdebuen. Gå i ulendt og ikke hardt terreng. Anonymkode: ed16b...0c1 Bruker alltid sko med god demping. Og i skog og mark. Ja, det må være en sekundærplage. Jeg tror det er noe med beina inni der, altså skjelettet. Kjennes sånn ut når jeg trykker. Men jeg kan ta feil. Får se om det blir fysio eller lege først. Takk! Anonymkode: e8c29...2c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #9 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Overtråkk må trenes opp forsiktig slik at du styrker muskulaturen i ankelen. I tillegg er gode kilder til protein viktig, og kalsium, magneisum, og d vitamin. Kanskje du trenger tilskudd i en periode. Anonymkode: ed16b...0c1 Jeg tar allerede magnesium, D-vitamin og noen ganger B-vitaminer. Anonymkode: e8c29...2c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #10 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bruker alltid sko med god demping. Og i skog og mark. Ja, det må være en sekundærplage. Jeg tror det er noe med beina inni der, altså skjelettet. Kjennes sånn ut når jeg trykker. Men jeg kan ta feil. Får se om det blir fysio eller lege først. Takk! Anonymkode: e8c29...2c6 Skjelettet trenger d vitamin og kalsium, ekstra viktig ved skader. Kalsiummangel er umulig å påvise på blodprøve, men du kan jo få legen til å sjekke d vitamin. Med mindre du har veldig høye nivåer her, så ville jeg tatt tilskudd av begge deler i en periode. Var i hvert fall veldig nyttig for meg da jeg fikk overtråkk som aldri ble bra. Anonymkode: ed16b...0c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #11 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tar allerede magnesium, D-vitamin og noen ganger B-vitaminer. Anonymkode: e8c29...2c6 Ok. Prøv heller kalsium, og ta en b12 og d vitamin test for å sjekke om du har høye nok nivåer. Spis gode kilder til protein (animalsk). Fysioterapeut kan gi deg behandling og mobiliseringsøvelser. Anonymkode: ed16b...0c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #12 Del Skrevet 10 timer siden Det er en egen klinikk som har spesialistert seg på fot/ankel problematikk i Oslo. De har også listet noen klinikker utenfor Oslo de anbefaler. Hvis du bor rundt her så kan du jo kontakte dem https://fotogankel.no/samarbeidspartnere/ Anonymkode: ed16b...0c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #13 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ok. Prøv heller kalsium, og ta en b12 og d vitamin test for å sjekke om du har høye nok nivåer. Spis gode kilder til protein (animalsk). Fysioterapeut kan gi deg behandling og mobiliseringsøvelser. Anonymkode: ed16b...0c1 Fastlegen min jeg har nå nekter å gi meg tilskudd på b12 og folat før det er under referanseområrdet. Folat ligger akkurat på grensen og B13 litt over. Så jeg har nettopp tatt 3 mnd med tilskudd på egenhånd. Kalsium tar jeg i samråd med nevrolog på grunn av migrene. D-vitamin vet jeg at jeg må ha året rundt, for det er målt og jeg har fått råd om før. Jeg kan masse om mobiliseringsøvelser til ankel. Men disse vil ikke hjelpe på de smertene jeg beskriver nå mener jeg. Anonymkode: e8c29...2c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #14 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er en egen klinikk som har spesialistert seg på fot/ankel problematikk i Oslo. De har også listet noen klinikker utenfor Oslo de anbefaler. Hvis du bor rundt her så kan du jo kontakte dem https://fotogankel.no/samarbeidspartnere/ Anonymkode: ed16b...0c1 Det var litt langt unna, men takk uansett. 😊 Anonymkode: e8c29...2c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå