Gå til innhold

Hva kan være alternativer mot overgangsplager når man ikke kan ta hormoner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Pga medisinske forhold (blodpropp) kan jeg ikke ta hormonbehandling mot overgangsplager. Jeg sliter med humørsvingninger, utmattelsem hjernetåke, leddsmerter og tidvis nattesvette..

Noen som har noen erfaringer på helsekost eller annet som kan hjelpe?

K 50

Anonymkode: 61a41...0ef

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Stressmestring kan bidra til å regulere hormonbalansen. Yoga, meditasjon, avspenningsøvelser, pusteteknikker osv. Eller er det helsekostprodukter dom munkepepper. 

Anonymkode: 2cf6a...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du snakket med legen om hormoner, eller aller helst en flink gynekolog? For med mange av produktene er den økte blodproppfaren lik null nå.

Utenom det finnes det jo et nytt middel som skal hjelpe mot hetetokter, og enkelte har hatt effekt på de andre plagene med lav dose antidepressiva. 

Sjekk også opp i alle vitaminer og sørg for at du ligger langt over minimum på dem.

Anonymkode: 77825...5cc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg får på blodfortynnende pga tidligere drypp, men det var ikke farlig med HRT. Har du snakket med gynekolog? 

Det er en del gamle myter om hrt som legene ikke har oppdatert seg på. 

Anonymkode: 960a7...070

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Pga medisinske forhold (blodpropp) kan jeg ikke ta hormonbehandling mot overgangsplager. Jeg sliter med humørsvingninger, utmattelsem hjernetåke, leddsmerter og tidvis nattesvette..

Noen som har noen erfaringer på helsekost eller annet som kan hjelpe?

K 50

Har lege sagt at der er absolutt ingenting du kan bruke? 
Det har jeg nemlig vanskeligheter med å tro, fordi der skal være legemidler som kan brukes. 

Anonymkode: b5a0c...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her; ble henvist til en gynekolog som var helt NEI på HRT pga en liten blodpropp jeg fikk pga ekstremt stress og høyt BT. Er nå godt regulert med BT medisin og blodfortynnende. Men hun var veldig kategorisk og sa det var helt uaktuelt.. Og forsøkt å google uten hell -trodde også dagens medisiner var trygge nok selv om jeg står på blodfortynnende..

Skulle gjerne hatt en ny vurdering, men privat gynekolog koster 2500 kr - noe jeg ikke har nå.. (har ikke råd til å betale 2500 kr bare for å få et nytt nei liksom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

TS her; ble henvist til en gynekolog som var helt NEI på HRT pga en liten blodpropp jeg fikk pga ekstremt stress og høyt BT. Er nå godt regulert med BT medisin og blodfortynnende. Men hun var veldig kategorisk og sa det var helt uaktuelt.. Og forsøkt å google uten hell -trodde også dagens medisiner var trygge nok selv om jeg står på blodfortynnende..

Skulle gjerne hatt en ny vurdering, men privat gynekolog koster 2500 kr - noe jeg ikke har nå.. (har ikke råd til å betale 2500 kr bare for å få et nytt nei liksom)

Er vel bedre å bli henvist til en kardiolog her og få den som er ekspert på blodårene og hjerte til å undersøke og uttale seg?

Anonymkode: b5a0c...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...