Gå til innhold

Datter reiser på leirskole i dag, og vi har omgangssyke i hus!

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sjekket hva barneskolen her i Bergen hadde som rutine ved omgangssyke da min yngste var syk nylig. De praktiserer ikke karantene, barna kan gå på skolen når allmenntilstanden var bra. Det overrasket meg. 
Ville likevel sendt barnet på leirskole i ts sitt tilfelle. Siden barnet er friskt. 

Anonymkode: 12884...ec3

Skolens praksis er da i tråd med folkehelseinstituttets anbefalinger 

Endret av Me0987
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg hadde en kollega som hadde omgangssyken i hus, 3 barn lå nede for telling. Foreldrene byttet på annenhver dag å være hjemme. Kort fortalt endte vedkommende også opp med omgangssyke + smittet hele arbeidslaget på over 20 personer. Skiferien min utgikk også… passe surt!

Anonymkode: d2ddf...334

Hva i all verden var alternativet til kollegaen din? Herlighet….

Anonymkode: 6d33d...200

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde sendt henne på leirskolen. 

I dag kom jeg på jobb og sa at min datter og samboer hadde feber i helgen. Automatisk trekker folk seg unna meg. Jeg takler ikke hysteriske folk 

Anonymkode: b8d07...1c2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg reagerer mest på at de arrangerer leirskole i februar. Hvorfor ikke en annen måned? Det er alltid mye omgangssyke, forkjølelse og influensa i februar. Slik er det hvert år

Anonymkode: 579fa...048

Leirskolen har grupper av elever inne hver måned i hele skoleåret, hvordan ellers skal de få inntekter og betale ansatte? 

Anonymkode: 0e778...ad9

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

I dag kom jeg på jobb og sa at min datter og samboer hadde feber i helgen. Automatisk trekker folk seg unna meg. Jeg takler ikke hysteriske folk 

Litt forskjellig på feber og 100 barn og omgangssyke 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det har overhodet ikke noe med å være hysterisk å gjøre . Men kan man unngå å bli smittet/ smitte andre, gjør man selvsagt det . 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Da mellomst her var på leirskole, noen år siden nå, var det  en elev som ble sendt på leirskole med omgangssyke/norovirus. Han hadde kastet opp dagen før, men følte seg fin., så foreldrene syntes det var leit for han å gå glipp av turen. Under oppholde  ble over 1/3 av elevene smittet. Også elever fra en annen skole. Lærene løp skytteltrafikk mellom rommene , for å bistå så godt de kunne. Det varte hele  til turen , også på veien hjem, da ble også en av lærerne syk. Datteren min var en av de heldige som slapp unna. Det ble også litt av en jobb for leirskolen, som måtte smitte vaske alt, før beste  gjeng ankom. Og tenker den gutten ikke satt med noen god følelse i etterkant, selv om dette ikke var hans ansvar, men foreldrene sitt. Mulig det var en av de andre som startet det hele, det vet man jo ikke sikkert, men at denne gutten skulle holdt seg hjemme helt klart. Man må bruke hodet 

Anonymkode: 59423...a0e

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barnet er jo ikke sykt? Hvorfor skal det være hjemme? Lar du være å gå på jobb om du har sykdom i hus? Ikke rart at sykefraværet er skyhøyt.

Lær barna god håndhygiene og send henne på leirskole.

Anonymkode: 68f46...6b2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Lærerene svarte forskjellig, jeg sendte melding til de begge to. Ene sa at hun bare skal bli med da hun enda ikke er syk, den andre sa det var best å holde seg hjemme. 

Jeg tok avgjørelsen selv og holder henne hjemme. Jeg syns det ville vært uansvarlig å sende henne vel vitende om at det er stor sjanse for at hun blir syk og kan smitte over 90 elever. Alle sammen 4 timer unna og det ville skapt kaos. Føler jeg gjorde det rette. 

Jeg syns det er forskjell på om det hadde vært vanlig skole, der hun har 10 minutter å gå hjem vs 4 timer unna. 

TS. 

Anonymkode: 2d8ff...0e9

Fornuftig . For av to potensielle scenarioer , at hun holder seg frisk , evnt hun smitter titalls andre, og ender opp med å bli kjempesyk selv, på et fremmed sted . Er førstnevnte scenario å foretrekke . La henne få en annen gøy opplevelse 🫶

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi lurer på hvorfor fraværet er høyt i Norge, når vi lærer opp barna våre på å skulke skolen for noen i familien er syke. 
Skal vedde på at de samme som roper ut om å holde hjemme også er de samme som ser ned på kroniske syke. 
Er man frisk drar man på skolen, leirskole er obligatorisk skole. Man skal ha gyldig fravær, at lillebror er syk er ikke gyldig, 

Ja, man kan bli syk på tur. Det kan alle 100 barna også uten at det er ts sitt barn sin skyld. 
Trist å lese at en barn mister opplevelsen av leirskole og lærte nå at vi skulker istedenfor 

Anonymkode: 6557e...199

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Da mellomst her var på leirskole, noen år siden nå, var det  en elev som ble sendt på leirskole med omgangssyke/norovirus. Han hadde kastet opp dagen før, men følte seg fin., så foreldrene syntes det var leit for han å gå glipp av turen. Under oppholde  ble over 1/3 av elevene smittet. Også elever fra en annen skole. Lærene løp skytteltrafikk mellom rommene , for å bistå så godt de kunne. Det varte hele  til turen , også på veien hjem, da ble også en av lærerne syk. Datteren min var en av de heldige som slapp unna. Det ble også litt av en jobb for leirskolen, som måtte smitte vaske alt, før beste  gjeng ankom. Og tenker den gutten ikke satt med noen god følelse i etterkant, selv om dette ikke var hans ansvar, men foreldrene sitt. Mulig det var en av de andre som startet det hele, det vet man jo ikke sikkert, men at denne gutten skulle holdt seg hjemme helt klart. Man må bruke hodet 

Selv om min ikke har kastet opp enda så anser jeg at det potensielt er stor fare for det, derfor tenkte jeg spesielt på dette scenarioet du beskriver. Det er bedre å ta hensyn. Det er ca 100 elever som skal bo trangt. Saken ville stilt seg annerledes om det var en vanlig dag eller en dagstur med skolen. 

Være langt unna, minimalt med isolerings muligheter, vet ikke om det er do på rommet en gang eller om det er felles doer.

Det skulle være mellom 4 og 6 stk på rommet samt køyeseng. Tenkt å ligge i 2 etg med omgangssyke. 

Å være i en slik tilfelle du beskriver oppleves som et mareritt.  Nei, føler jeg tok rett valg og hensyn til andre. Spesielt når jeg mistolket situasjonen her hjemme. 

Det er vel ikke så lege siden det var en danskebåt eller var det Kielferga som fikk smitten ombord? Det var jo beskrevet som skrekk. 

Ser mange lurer på hvorfor jeg lot hun være nær lillebrødrene. Som sagt minstemann kastet opp natt til fredag, jeg trodde det var en type matforgiftning da ingen i bhg hadde det og ingen her hjemme. Vi fant en gammel drikkeflaske med synlig mugg som han hadde drukket av den dagen. Jeg trodde det var den som gjorde han syk. Så her tar jeg selvsagt kritikk, jeg burde tenkt mye lengre. Men når det likevel ble sånn så får jeg ta ansvar. 

Så natt til mandag, ca 48 timer senere startet lillebror på 4 å kaste opp.  Da sov datter når han staret å spy. 

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Barnet er jo ikke sykt? Hvorfor skal det være hjemme? Lar du være å gå på jobb om du har sykdom i hus? Ikke rart at sykefraværet er skyhøyt.

Lær barna god håndhygiene og send henne på leirskole.

Anonymkode: 68f46...6b2

Som sagt over her, dette er en spesiell sak, hadde det vært en vanlig dag så nei, hadde selvsagt sendt henne på skolen. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

SÅ enig. Sjokkerende at flere her ikke nevner noen andre og har «tid å hente hun». 
Hun smitter jo andre??? Er det mulig. Hadde tilta om det var moren til en i klassen til mine barn. Snakk om å tenke på seg selv.

Anonymkode: 27443...070

Alle de andre blir kanskje sjuke, men ikke nødvendigvis datter til ts som har smittet dem. 
La henne reise uten å mase om sykdom til henne🥰

Anonymkode: 2c7d9...932

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er man frisk drar man på skolen, leirskole er obligatorisk skole.

Dette er avtalt med lærer. Merkelig å kalle det skulk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er avtalt med lærer. Merkelig å kalle det skulk.

Finnes mange lærere som har skrekk for smitte spesielt etter korona tiden. Det er fortsatt skulk, eller ugyldig fravær da for barnet er faktisk ikke syk. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Selv om min ikke har kastet opp enda så anser jeg at det potensielt er stor fare for det, derfor tenkte jeg spesielt på dette scenarioet du beskriver. Det er bedre å ta hensyn. Det er ca 100 elever som skal bo trangt. Saken ville stilt seg annerledes om det var en vanlig dag eller en dagstur med skolen. 

Være langt unna, minimalt med isolerings muligheter, vet ikke om det er do på rommet en gang eller om det er felles doer.

Det skulle være mellom 4 og 6 stk på rommet samt køyeseng. Tenkt å ligge i 2 etg med omgangssyke. 

Å være i en slik tilfelle du beskriver oppleves som et mareritt.  Nei, føler jeg tok rett valg og hensyn til andre. Spesielt når jeg mistolket situasjonen her hjemme. 

Det er vel ikke så lege siden det var en danskebåt eller var det Kielferga som fikk smitten ombord? Det var jo beskrevet som skrekk. 

Ser mange lurer på hvorfor jeg lot hun være nær lillebrødrene. Som sagt minstemann kastet opp natt til fredag, jeg trodde det var en type matforgiftning da ingen i bhg hadde det og ingen her hjemme. Vi fant en gammel drikkeflaske med synlig mugg som han hadde drukket av den dagen. Jeg trodde det var den som gjorde han syk. Så her tar jeg selvsagt kritikk, jeg burde tenkt mye lengre. Men når det likevel ble sånn så får jeg ta ansvar. 

Så natt til mandag, ca 48 timer senere startet lillebror på 4 å kaste opp.  Da sov datter når han staret å spy. 

Som sagt over her, dette er en spesiell sak, hadde det vært en vanlig dag så nei, hadde selvsagt sendt henne på skolen. 

Enig. rett avgjørelse. Tenker gutten som var den som trolig forårsaket smitten på min datters leirskole, heller ikke hadde det så greit. Selv om kanskje ingen sa noe direkte til han. Ser for meg at han satt med en klump i magen hele turen 😞Dette er noe som ble snakket om i langt tid, gjerne med litt galgen  humor 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Finnes mange lærere som har skrekk for smitte spesielt etter korona tiden. Det er fortsatt skulk, eller ugyldig fravær da for barnet er faktisk ikke syk. 

Nei, hun får ikke ugyldig fravær.  Fikk til og med tlf samtale med ass.rektor i dag som sa han støttet avgjørelsen og syns det er bedre med føre var prinsippet i denne saken. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, hun får ikke ugyldig fravær.  Fikk til og med tlf samtale med ass.rektor i dag som sa han støttet avgjørelsen og syns det er bedre med føre var prinsippet i denne saken. 

Det ER ugyldig fravær selv om du ikke fikk det. Kan du bli hjemme fra jobb i tilfelle du blir syk? Nei for det er ugyldig fravær. Samme er det med skole. Samfunnet har tatt helt av det virus nå er noe helt uvanlig og skremmende. Ikke sjokkert at du får noen som jobber på skolen med på laget ditt. Du må gjøre som du vil med egne barn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På leirskoler er det ofte et ekstra rom, eller man km omarrangere så 3 rom får en ekstra og den syke får et rom alene. 

Har vært lærer i mange år. Noen ganger blir noen syke på leirskole. Da får de enerom til de kan hentes. Ikke alle kan hente samme dag. Med godt smitteregime ved tilsyn pleier det å gå helt fint. Ikke akkurat svartedauen der halve trinnet tas ut, som enkelte skisserer her. 

Anonymkode: 3ec28...65a

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det ER ugyldig fravær selv om du ikke fikk det. Kan du bli hjemme fra jobb i tilfelle du blir syk? Nei for det er ugyldig fravær. Samme er det med skole. Samfunnet har tatt helt av det virus nå er noe helt uvanlig og skremmende. Ikke sjokkert at du får noen som jobber på skolen med på laget ditt. Du må gjøre som du vil med egne barn. 

Skole og jobb er ikke sammenliknbare i slike tilfeller. Som en annen bruker skrev i tråden tidligere; "det er ikke skoleelever som gjør at samfunnet stopper opp." 

Når man VET at det er smitte i huset og man VET at man har blitt utsatt for smitte, så gjør man det man kan for å unngå og smitte videre. Det er faen ikke rart at samfunnet er fullt av virus og drit, når folk bare tenker på seg selv og sitt og ikke klarer å holde seg hjemme ved sykdom. Og nei, jeg snakker ikke da om litt hoste eller snørrete. 

Omgangssyken er noe ordentlig dritt - ja, til og med bokstavlig talt. Jeg lurer oppriktig talt på hvor mange prosent som overholder 48-timersregelen ved omgangssyke. Vet det er MANGE foreldre som sender ungene sine både i bhg og skole med en gang oppkastet har opphørt. Da er man bare en stor smittekilde som går rundt. 

Jeg har aldri forstått de menneskene som skal på jobb uansett hvor sjuke de er. Har hørt mange "skryte" av at de gikk på jobb med 39-40 i feber. Det er kanskje det dummeste jeg hører. Forventer de en klapp på skuldrene og "godt jobba"? Det får de i alle fall ikke fra meg. Er man sjuk, så holder man seg hjemme. Det er ikke rart at det er mye smitte i samfunnet - dét er hvert fall helt sikkert! 

Anonymkode: b3750...e37

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...