Gå til innhold

Datter reiser på leirskole i dag, og vi har omgangssyke i hus!

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lærerene svarte forskjellig, jeg sendte melding til de begge to. Ene sa at hun bare skal bli med da hun enda ikke er syk, den andre sa det var best å holde seg hjemme. 

Jeg tok avgjørelsen selv og holder henne hjemme. Jeg syns det ville vært uansvarlig å sende henne vel vitende om at det er stor sjanse for at hun blir syk og kan smitte over 90 elever. Alle sammen 4 timer unna og det ville skapt kaos. Føler jeg gjorde det rette. 

Jeg syns det er forskjell på om det hadde vært vanlig skole, der hun har 10 minutter å gå hjem vs 4 timer unna. 

TS. 

Anonymkode: 2d8ff...0e9

Flott :) om hun ikke blir syk får dere finne noe ekstra kost denne uka. Kino etc:)

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lærerene svarte forskjellig, jeg sendte melding til de begge to. Ene sa at hun bare skal bli med da hun enda ikke er syk, den andre sa det var best å holde seg hjemme. 

Jeg tok avgjørelsen selv og holder henne hjemme. Jeg syns det ville vært uansvarlig å sende henne vel vitende om at det er stor sjanse for at hun blir syk og kan smitte over 90 elever. Alle sammen 4 timer unna og det ville skapt kaos. Føler jeg gjorde det rette. 

Jeg syns det er forskjell på om det hadde vært vanlig skole, der hun har 10 minutter å gå hjem vs 4 timer unna. 

TS. 

Fornuftig TS :)

Helt enig med deg i at det hadde vært noe helt annet om det var vanlig skole. Hele verden kan ikke stoppe opp pga potensiell smitte, men leirskole så langt unna er en ganske spesiell situasjon. 

Håper det går bra med datteren din (og resten av familien med tanke på sykdom) :)

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Dette skjedde en jeg veit om. 
Mor sendte barn på leirskole med smitte omgangssyke. Mange ble smittet, full spetakkel av syke unger, for få doer, kaos. 
Foreldre og lærer var fly forbanna for det kunne vært unngått hvis man bare klarer å «ofre» seg litt for andre. Flere barn hadde prøvd å holdt seg hjemme og unna sykdom før leirskole for å unngå å ikke kunne reise men så ender det søren meg med at en mor sender ungen med smitte. 

Barnet ble heller ikke godt tatt imot fra de andre elevene da det fort ble kjent hvem som smittet og ble utestenging over en stund av andre elever fordi det ødela alt for alle. Pluss foreldre som ikke akkurat digga denne egoistiske moren. 

Anonymkode: 27443...070

Igjen, en helt annen historie. Barnet ble sendt på tur MED smitte. Slikt gjør man ikke. Barnet til TS er ikke syk.

Anonymkode: 1cedc...f04

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så bra, det å lære seg å ta hensyn til andre er garantert viktigere enn noe man lærer på en leirskole. Det jeg husker best fra min, er hvor mye krangling det var på jenterommene. Tror ikke det hadde blitt mindre om en av elevene hadde smittet resten med omgangssyke. 😅

Anonymkode: 49a14...259

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS. 

Jeg tenker dette var helt riktig beslutning. Alle i denne tråden som roper ut om at det er hysteri å holde et potensielt smittet barn hjemme fra leirskole har trolig selv aldri reist på leirskole med ansvaret for 30 elever… Sist jeg hadde med elevene mine på leirskole viste det seg at omgangssyken hadde gått rundt blandt elever de to foregående ukene på leirskolen. Da en av elevene mine kastet opp på dag to klarte vi å isolere eleven (noe som ikke er gitt på en litt trangbodd leirskole), og foreldrene leide bil (!!) og kom og hentet vedkommende. Jeg var sjeleglad da jeg etter en stund skjønte at det ikke hadde spredt seg. Første gang jeg dro på leirskole som lærer, fortalte en av kollegaene mine om den gangen han hadde opplevd at 34 av 36 elever og 2 av 3 lærere endte opp med omgangssyken på leirskole. Det er ikke alltid man er klar over at man er utsatt for smitte, jeg er klar over det, men dette er ikke noe man spiller russisk rulett med. Kjempetrist for ditt barn å miste leirskolen, helt klart, men du gjorde det rette 👏

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fornuftig avgjørelse. Jeg skjønner imidlertid fortsatt ikke hvorfor dere ikke gjorde en innsats for å ikke komme i denne situasjonen.

Anonymkode: 38c34...870

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Igjen, en helt annen historie. Barnet ble sendt på tur MED smitte. Slikt gjør man ikke. Barnet til TS er ikke syk.

Det vet du ingen..hun kan vlte smittet 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hensatt skrev (1 time siden):

Så alle skal holde seg hjemme hver gang noen i huset er syk? Hvordan skal samfunnet holdes i gang da mener du? Man er jo smittsom lenge før en sykdom bryter ut...

Det er ikke det det er snakk om her. Dette er meget konkret. Høy risiko for at hun er smittet med omgangssyke - og LEIRSKOLE tett i tett i tett... Absolutt ikke dette noen påstår i denne tråden.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hold henne hjemme!!! Sønnen min var på leirskole for en uke siden, noen sendte ett barn som ikke hadde vært frisk de anbefalte 48 timene, og 22 stk endte opp med omgangssyke. Mildt sagt forbanna! 🤬

Anonymkode: 96e19...5d1

Ikke sant... samtidig, man kan jo egentlig bare sende unge sin av sted med potensiell omgangssyke, siden alle andre gjør det. Sikkert noen andre som spyr der og smitter alle uansett...? *ironisk*

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Dette skjedde en jeg veit om. 
Mor sendte barn på leirskole med smitte omgangssyke. Mange ble smittet, full spetakkel av syke unger, for få doer, kaos. 
Foreldre og lærer var fly forbanna for det kunne vært unngått hvis man bare klarer å «ofre» seg litt for andre. Flere barn hadde prøvd å holdt seg hjemme og unna sykdom før leirskole for å unngå å ikke kunne reise men så ender det søren meg med at en mor sender ungen med smitte. 

Barnet ble heller ikke godt tatt imot fra de andre elevene da det fort ble kjent hvem som smittet og ble utestenging over en stund av andre elever fordi det ødela alt for alle. Pluss foreldre som ikke akkurat digga denne egoistiske moren. 

Nemlig. Og det siste der er viktig altså. Barn er jo også veldig ærlige, så man får jo meget raskt vite at de ble sendt på tur far et hus med omgangssyke fordi de sikkert kom til å holde seg friske. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

TS. 

Fantastisk godt valg! Takk på vegne av oss alle. Og som andre sier, det å lære å ta hensyn til andre er faktisk noe som tar en langt i livet. At man noen ganger må stå over morsomme ting, av hensyn til andre. Og så ser man at det går fint det også. Finn på noe koslig hvis hun holder seg frisk. Eller kanskje uansett, når sykdomsperioden er overstått for dere alle :)  Vis forståelse for at det er kjipt, men nødvendig. 

Jeg er sykt irriterte på de som bare gir blaffen og tar omgangssyken som en del av livet og synes det er helt greit. Noen gidder jo ikke vaske hjemme en gang, det er vel så effektivt å bare la hele familien ha det, så slipper man å vaske. Er jo fort gjort osv. Jeg er ikke sånn, og det plager meg å vite at andre inviterer barna mine på playdate mens andre ligger i huset og spyr... kjekt å ha litt å drive med for ungene når andre i huset er syke. Altså... jeg klarer ikke forstå dette. Men jeg ser det er to leire av meninger, og det er jo lett å se hvem som står for spredningen av norovirus.  Kanskje det som plager meg mest, er at selv om det er et veldig smittsomt og ufarlig (for de fleste - ikke alle!), så er det også et av de mer håndterbare virusene. Vi har aldri hatt hele familien nede med det, kun et og et barn. Fordi jeg isolerer, vasker og klorer. Ikke så gøyal jobb, men det går. Noro er jo enkelt å ta med klor egentlig, og de 48 timene er jo ikke døden å måtte vente for å dra ut i verden igjen liksom. Så om alle bare gadd å ta jobben ville det nok være mye mindre av det også. Men når 50% av befolkningen ikke bryr seg i det hele tatt...  så er det jo dumt. 

Anonymkode: 82b15...6f4

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt utrolig at dere har latt henne være så nær brødrene sine når de nå har vært syke. Dere visste hun skulle på leirskole i dag, hvorfor ikke prøve å unngå smitte så godt man kan iallfall da? Ufattelig..

Anonymkode: dc8ba...8d2

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

TS. 

Helt enig med alt du skriver her, TS! 

Anonymkode: 6f163...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Med smitte som i smitte bærer. Reiste selvfølgelig ikke med omgangssyken! 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utrolig kjedelig om mange blir smittet der om det bryter ut på leirskolen. I tillegg noe dritt, bokstavlig talt, for barnet  begynne å spy/ha diaré. De er sikkert på utflukter. Kjempegøy å være på lengre skitur samtidig som omgangssyken plutselig melder ankomst. 

Anonymkode: c4577...490

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ville endret overskriften til "vi har omgangssyke i hus, så datteren går glipp av leirskolen". 

Husker en kollega som hadde barn med omgangssyke en gang, og valgte å ta det med på jobb(!). Flere på kontoret ble smittet, blant annet meg som fikk ødelagt en ferietur jeg skulle på like etterpå. Man gjør ikke sånt med vitende og vilje.

Anonymkode: 49a14...259

Jeg hadde en kollega som hadde omgangssyken i hus, 3 barn lå nede for telling. Foreldrene byttet på annenhver dag å være hjemme. Kort fortalt endte vedkommende også opp med omgangssyke + smittet hele arbeidslaget på over 20 personer. Skiferien min utgikk også… passe surt!

Anonymkode: d2ddf...334

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt utrolig at dere har latt henne være så nær brødrene sine når de nå har vært syke. Dere visste hun skulle på leirskole i dag, hvorfor ikke prøve å unngå smitte så godt man kan iallfall da? Ufattelig..

Anonymkode: dc8ba...8d2

Hun kunne faktisk bli smittet selv om hun ikke var i nærheten av de. Skulle hun bli lukket inni et rom i flere dager da eller? Da burde hun ha eget bad, ikke være i kontakt med forldre, ikke ta i noe, foreldre bruker hansker og etc når d skal lage mat etc 

Hun bor i et hus med omgangssyke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (6 minutter siden):

Hun kunne faktisk bli smittet selv om hun ikke var i nærheten av de. Skulle hun bli lukket inni et rom i flere dager da eller? Da burde hun ha eget bad, ikke være i kontakt med forldre, ikke ta i noe, foreldre bruker hansker og etc når d skal lage mat etc 

Ja, alt det kunne jeg faktisk ha gjort hvis det var viktige ting på trappene om noen få dager. Kall det fanatisk, men det er noe med å forsake noe for å kunne bli med på noe senere (hadde selvfølgelig snakket med ungen først, hadde hun sagt at hun ikke ville det og heller ville stå over leirskole, så hadde jeg selvfølgelig ikke gjort noe sånt).

Anonymkode: 38c34...870

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er man ikke syk, så er man ikke syk. Det er ingen regel om å være hjemme hvis noen i familien er smittet. Regelen er å bli hjemme 48t etter siste oppkast/diare. 

Dvs at barn, foreldre og lærere (og alle andre), bør være klar over at smitte kan finnes overalt. Da må man selv ta forholdsregler om man er hysterisk. Når det gjelder at andre henter, så vet jeg om flere som har besteforeldre eller søsken som velvillig bidrar selv om det er fare for smitte. Noen tenker ikke like mye over det, og blir de syk, så jaja.

Håndvask er viktigst! Be din datter vaske seg ordentlig. Blir hun syk er ette spesielt viktig. Det gjelder også andre barn (som da lærerene må informere om, uansett er de vel godt informert om håndvask etter covid?). 

Anonymkode: 589bb...82f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Ny Bruker skrev (7 timer siden):

Ville latt henne dra og hentet ved behov.

Og hva da med resten av barna på denne bussen som kanskje blir dårlig underveis på leirskolen fordi de har blitt smittet av datteren til ts?

Anonymkode: 99ad2...1b3

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg ville latt henne dra, det er en stor begivenhet i livet å dra på leirskolen. Hun er eldre og har annet immunforsvar. Hent henne om nødvendig, evt tenk over om du har noen som kan hjelpe til med henting dersom dere er syke.

Anonymkode: 0d294...8af

Ja det er sikkert en kjempestor opplevelse for barna når de må tilbringe dagene med å kaste opp fordi en mor satt sin eget barns behov foran alle andre🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 99ad2...1b3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

mommyaka skrev (21 minutter siden):

Nemlig...og dermed ryker leirskole, for når er man sikker "nok" liksom. Poengløst. Men også barn tåler å se at livet skjer, og at det ikke alltid er gøy. Egentlig bare bra.

Er man ikke syk, så er man ikke syk. Det er ingen regel om å være hjemme hvis noen i familien er smittet. Regelen er å bli hjemme 48t etter siste oppkast/diare. 

Dvs at barn, foreldre og lærere (og alle andre), bør være klar over at smitte kan finnes overalt. Da må man selv ta forholdsregler om man er hysterisk. Når det gjelder at andre henter, så vet jeg om flere som har besteforeldre eller søsken som velvillig bidrar selv om det er fare for smitte. Noen tenker ikke like mye over det, og blir de syk, så jaja.

Håndvask er viktigst! Be din datter vaske seg ordentlig. Blir hun syk er ette spesielt viktig. Det gjelder også andre barn (som da lærerene må informere om, uansett er de vel godt informert om håndvask etter covid?). 

Anonymkode: 589bb...82f

Igjen...forskjell på normale forhold og det å bidra til at svært mange barn får en forferdelig opplevelse på leirskole. Ingen barn liker å være så syke langt hjemmefra. Denne tråden omhandler et konkret tilfelle. Hvorfor tror flere at TS og andre mener at hele samfunnet skal legges om? Det er ikke hysteri å ta hensyn i gitte situasjoner. Selv om det ikke finnes et lovverk som regulerer det. At man ikke kan bli straffedømt betyr ikke at man ikke kan tenke ørelite granne gjennom hva som er lurt og ikke. Av hensyn til ANDRE. Hva er verst, at 1 barn ikke får dra på leirskole, eller at mange klasser får hele leirskolen ødelagt av noro-utbrudd? Nå kan det jo skje utilsiktet også, ikke alltid man vet. Men er jo forskjell på å vite det, og å ikke vite det. Å late som om alt er greit så barnet kan dra på tur er jo også ganske dårlig gjort mot barnet som plutselig skal spy overalt, bli isolert i ensomheten i ukjente omgivelser. Og i verste fall ødelegge turen for alle.

Anonymkode: 82b15...6f4

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne eleven som jeg snakket om, hadde symptomer før vi dro. Men foreldrene og elev sa ingenting,  for eleven ville så gjerne på tur. 🫠

Anonymkode: 5b87e...41f

Hold henne hjemme!!! Sønnen min var på leirskole for en uke siden, noen sendte ett barn som ikke hadde vært frisk de anbefalte 48 timene, og 22 stk endte opp med omgangssyke. Mildt sagt forbanna! 🤬

Anonymkode: 96e19...5d1

Dette er jo noe helt annet - da er det unger som faktisk ER syke. Mens i TS' tilfelle er jo barnet friskt! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...