Gå til innhold

Datter reiser på leirskole i dag, og vi har omgangssyke i hus!

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg hadde sendt henne av gårde - hun er jo ikke syk! Er det virkelig vanlig å holde storesøsken hjemme fra skole pga. småsøskens sykdom??? Det er jo fullstendig hysterisk. 

En 13-åring har et mye bedre immunforsvar og mye bedre egenhygiene enn barnehagebarn. Det er overhodet ikke sikkert hun blir smitta. Skal hun bare henge rundt hjemme i ei uke da, fordi hun kanskje kunne være syk? 

Kjære vene, folk er jo helt gærne...

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Uanonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde sendt henne av gårde - hun er jo ikke syk! Er det virkelig vanlig å holde storesøsken hjemme fra skole pga. småsøskens sykdom??? Det er jo fullstendig hysterisk. 

En 13-åring har et mye bedre immunforsvar og mye bedre egenhygiene enn barnehagebarn. Det er overhodet ikke sikkert hun blir smitta. Skal hun bare henge rundt hjemme i ei uke da, fordi hun kanskje kunne være syk? 

Det burde vært det. Enormt mye omgangssyke nå. Vi hadde hatt færre fraværsdager hvis vi faktisk ble hjemme når en i nær familie ble syk. 

Anonymkode: 9a329...43f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Uanonym bruker skrev (6 minutter siden):

1. Ikke skole, men leirskole. En plass hvor alle er tett oppi hverandre 24 timer i døgnet.

2. Man blir aldri immun mot slike magevirus.

3. Takk til sånne ikke hysteriske folk som deg. En stor applaus til de ikke hysteriske, som sprer på smitte med glede, latskap og kjerringråd.

Anonymkode: 991f9...397

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

så leirskole avholdes midt i noro (og annen sykdoms) høysesong. Det visste jeg ikke. 

Anonymkode: 82b15...6f4

Leirskole avholdes hele året.

Anonymkode: 0e778...ad9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er forskjell på "i tilfelle smitte" og "kost masse med to lillebrødre som nå begge er syke". Skjønner du ikke det? Jeg hadde blitt forbanna på deg hadde du sendt din unge sammen med min på leir og alle endte syke. Det er uansvarlig av deg. Og egoistisk. 

Anonymkode: 16e0b...ab9

Nei, det betyr ikke at hun har smitte i seg. Og de gangene det har oppstått smitte i klassen til barna dine, vet du hvor smitten kommer fra? Antar du ikke gjør det, for det er ingen varslingsplikt når noen i nær familie er syke.. 

Anonymkode: f8a76...6d1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det betyr ikke at hun har smitte i seg. Og de gangene det har oppstått smitte i klassen til barna dine, vet du hvor smitten kommer fra? Antar du ikke gjør det, for det er ingen varslingsplikt når noen i nær familie er syke.. 

Det er 100% sikkert at hun har smitte i seg og på seg. Hun har kost masse med sine syke brødre i følge sin mor.  Slike virus lever på overflater, tekstiler og inni kropper i opp til 14 dager. Selv om hun ikke blir syk selv, så vil hun smitte andre. Den smitter ekstremt lett. Derav navnet OMGANGsyken.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei. 

Jeg har tre barn, miste er 2, mellomste er 4 og eldste fyller 13 neste mnd. Eldste reiser på leirskole i dag, bussen går kl 07.00. 

Natt til fredag kastet lillebror på 2 år opp.  Han kastet opp nesten hele natten og var helt fin på fredag. Vi fant en flaske som var gammel med mugg på som han hadde drukket av. Vi var litt usikre på om det var omgangssyke eller matforgiftning. Det var ingen andre i familien eller meldt tilfeller i bhg med omgangssyke. 

I natt, altså natt til mandag startet mellomste bror på 4 å kaste opp, så nå er det jo ingen tvil om at det er omgangssyke vi har i hus. 

Eldste har kost ekstra mye med lillebrødrene sine før hun skal være borte i 4 dager. 

Jeg tenker to ting, det er så stor sannsynlighet for at hun og vi har smitten i seg, og at den vil bryte ut. 

Hun skal kjøre buss i 4 timer, og dersom noen blir syke har vi foreldre blitt forespeilt at vi må hente.  Å kjøre 4 timer til og 4 timer hjem virker uoverkommelig om man har omgangssyke. 

Vi risikerer å smitte alle andre, og det vil vi selvsagt ikke. 

Hva ville du gjort? Jeg tenker det eneste rette er å være hjemme!

Anonymkode: 2d8ff...0e9

Hadde selvsagt holdt hun hjemme. Tenk deg hele leirskolen blir smittet og får ødelagt turen pga en person.. 

Anonymkode: 56c1c...3b7

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det burde vært det. Enormt mye omgangssyke nå. Vi hadde hatt færre fraværsdager hvis vi faktisk ble hjemme når en i nær familie ble syk. 

Det hadde heller blitt enormt mange tapte arbeidsdager pga. noen som kanskje var syke. Og hvis du tror at ingen hadde utnytta det hvis det ble innafor å ta egenmelding om noen i familien var syke, er du rimelig naiv.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

1. Ikke skole, men leirskole. En plass hvor alle er tett oppi hverandre 24 timer i døgnet.

2. Man blir aldri immun mot slike magevirus.

3. Takk til sånne ikke hysteriske folk som deg. En stor applaus til de ikke hysteriske, som sprer på smitte med glede, latskap og kjerringråd.

Og et sted hvor alle er minst 12 år gamle, ikke 2.

Man blir ikke immun, men det skal mye mer til for å bli smitta, fordi man har bedre egenhygiene og ikke blander seg like mye oppi andres kroppsvæsker. 

Dette er ikke "latskap og kjerringråd" (er vel langt mer latskap å ta egenmelding fordi noen i familien er syke, og ikke har jeg kommet med et eneste kjerringråd), men fakta. Barnehagebarn blir veldig mye oftere smitta av norovirus o.l. enn større barn og voksne. Det er ingen grunn til å holde hele familier hjemme fordi minstemann har omgangssyke.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Uanonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det hadde heller blitt enormt mange tapte arbeidsdager pga. noen som kanskje var syke. Og hvis du tror at ingen hadde utnytta det hvis det ble innafor å ta egenmelding om noen i familien var syke, er du rimelig naiv.

Og et sted hvor alle er minst 12 år gamle, ikke 2.

Man blir ikke immun, men det skal mye mer til for å bli smitta, fordi man har bedre egenhygiene og ikke blander seg like mye oppi andres kroppsvæsker. 

Dette er ikke "latskap og kjerringråd" (er vel langt mer latskap å ta egenmelding fordi noen i familien er syke, og ikke har jeg kommet med et eneste kjerringråd), men fakta. Barnehagebarn blir veldig mye oftere smitta av norovirus o.l. enn større barn og voksne. Det er ingen grunn til å holde hele familier hjemme fordi minstemann har omgangssyke.

Og derfor går det så mange runder med omgangssyken. 

Hadde familie én faktisk holdt seg hjemme, så hadde resten sluppet. Altså mindre sykedager på resten av landet.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi sto i samme situasjon i høst. Her hadde jeg og lillebror omgangsyken. Storebror holdt seg unna og var frisk. Hadde han hjemme, for å slippe smitte og evt henting. Natt til tirsdag brøt han ut i full omgangsyke. Glad jeg ikke sendte han. Det satt langt inne å ta den bestemmelsen, hva om han faktisk klarte seg? Men tenkte at sjansen for at han hadde blitt smittet og kom til å bli syk var større.  Og jeg hadde rett. Kjipt å være spysjuk så langt unna hjemme og ett sted det er kronglete å komme til. Kjipt å måtte kjøre 4t for å hente når man er uggen selv og. Pluss Kjipt å potensielt smitte alle andre på leirskolen. 

Anonymkode: e4343...479

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde familie én faktisk holdt seg hjemme, så hadde resten sluppet. Altså mindre sykedager på resten av landet.

Vis meg gjerne hvor det er anbefalt at folk som har syke familiemedlemmer skal holde seg hjemme.

Folk som ER SYKE, skal selvfølgelig holde seg hjemme. Det at folk sender unger tilbake til barnehagen før de er friske, er nok i mye større grad en årsak til at flere blir smitta, enn at potensielt syke holder seg hjemme.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så alle skal holde seg hjemme hver gang noen i huset er syk? Hvordan skal samfunnet holdes i gang da mener du? Man er jo smittsom lenge før en sykdom bryter ut...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Håper hun fikk dra. Skal dere være hjemme fra jobb fordi hun ikke kan dra på leirskole selv om hun er frisk? Nei, og hun kan heller ikke være hjemme alene hele dagen. 

Anonymkode: 95994...303

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Herregud så hysteriske mange i denne tråden er. Det er masse sykdom overalt nå. Dersom man ikke kan sende barna sine i av gårde i tilfelle smitte, så er det vel omtrent ingen som får sendt ungene sine noe sted.

Det er godt mulig at hun holder seg frisk. Jeg hadde ikke holdt henne hjemme «i tilfelle» for noe hun sikkert har gleda seg til.

So? For en holdning. Fordi det er masse smitte rundt så skal vi alle bare gi faen og smitte flere? 

Du drar det litt av kontekst her. Det ER sykdom i hus hos de, de HAR omgangssyke. Hun har mest sannsynlig smitte uavhengig om det bryter ut. Normale familier er ikke syke hele tiden, hele året så argumentet ditt om at «ingen kan sende avgårdet barna tilfelle smitte» er ekstremt tynt og dårlig. Det er lov å tenke på andre og ikke bare seg selv. 

Anonymkode: 27443...070

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gleder meg til å høre hva de andre foreldrene syns 😅

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hun er frisk, selvsagt skal hun dra på leirskole! 

Leirskoleuken er så utrolig viktig, og man holder ikke friske unger hjemme - i tilfelle.

Her i huset har ikke de eldste blitt syke når småsøsken har fått omgangssyke. 

Anonymkode: 3b262...e9c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Håper hun fikk dra. Skal dere være hjemme fra jobb fordi hun ikke kan dra på leirskole selv om hun er frisk? Nei, og hun kan heller ikke være hjemme alene hele dagen. 

Anonymkode: 95994...303

Selvfølgelig kan hun være hjemme alene? Så dramatisk. De er vel hjemme hvis det viser seg at det bryter ut. Trenger ikke sitte vakthold for det. 

Anonymkode: 27443...070

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hensatt skrev (1 minutt siden):

Så alle skal holde seg hjemme hver gang noen i huset er syk? Hvordan skal samfunnet holdes i gang da mener du? Man er jo smittsom lenge før en sykdom bryter ut...

Det snakkes om omgangssyke her, som er svært smittsomt. Det betyr ikke at man skal holde seg hjemme hver gang noen i huset har forkjølelse.. De fleste klarer å fungere greit med f.eks. en forkjølelse også, i motsetning til om man kaster opp.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen myndigheter i Norge anbefaler at familiemedlemmer holder seg hjemme når noen i husstanden har omgangssyke (utover selvfølgelig voksne som må være hjemme med syke barn). Det er det nok en grunn til, nemlig at det ikke er noe poeng.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...