AnonymBruker Skrevet i går, 06:43 #21 Del Skrevet i går, 06:43 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du sover vel etter barna er levert i barnehagen eller skolen. Anonymkode: a3f44...5e4 Ja det gjør jeg jo. Anonymkode: 8e309...380 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:52 #22 Del Skrevet i går, 06:52 Det der er vanskelig. Vi er litt i samme båt med arbeidssituasjonen - jeg jobber turnus (mye natt). Får ofte ikke sovet veldig mye etter nattvakt, og våkner typisk mellom 11:30 og 13. Eller så jobber jeg kveld, og har jo da rundt 7t før jeg skal på jobb. Ofte blir det til at jeg rydder og vasker litt etter jeg har stått opp. Jobber jeg natt har jeg gjerne klar middagen til han kommer hjem. Han derimot gjør lite når han er hjemme «alene», og generelt lite etter jobb generelt. Det synes jeg er irriterende. Jeg tror mye av forskjellen er at jeg kan gjøre ting før jeg drar på jobb, dvs mens jeg akkurat har stått opp og sånn sett har mest energi. Han må «alltid» gjøre ting når han er mest sliten. Men det er en klassiker at folk ikke «forstår» turnus og tenker at man har mye mer tid og energi enn alle andre. Bare fordi man er hjemme på dagtid eller på en tirsdag.. Man er like sliten, om ikke mer, av totalmengden. Hardt mot hardt er det jeg anbefaler. Det skal jo ikke være slik at han snylter unna. Felles hjem, felles rot, felles oppgaver. Anonymkode: a8842...4b8 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:31 #23 Del Skrevet i går, 07:31 Jeg (kvinne) jobber vanlig 8-16 kontorjobb (med mulighet for hjemmekontor og fleksitid). Mannen min jobber offshore turnus og vi har barn. Jeg tenker at dersom den som jobber på dagtid må følge opp ekstra grunnet partnerens jobb bør partneren med turnusjobb bruke litt av den ekstra fritiden sin til familie, huarbeid eller barn. Fra mitt ståsted er det mest "slitsomme" å aldri få helt fri. Enten er jeg på jobb eller så henger barn og huarbeid over meg. Så noen timer for meg selv på dagtid i helgen er gull verdt. Det forstår mannen min, heldigvis. Men man må jobbe som et team og komme med løsninger som begge er fornøyd med. Anonymkode: 6ed59...29e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #24 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ja det er akkurat det. Må bruke dagene til å sove før og etter natt Hver dag han kommer hjem kl 15, så skal han sove middag og trene, mens jeg skal ta barna, middag, bading, osv hver eneste dag. I helgene argumenterer han med at han skal sove, fordi dette er jo hans helg - siden han jobber mandag til fredag, og jeg kanskje har jobbet tirsdag onsdag torsdag. Blir så lei av at han ikke ser ALT jeg gjør, og at ettermiddagene liksom er forbeholdt han. Anonymkode: 8e309...380 SOVE MIDDAG?! TRENE!? Menn med kvinner som jobber turnus er en rase for seg selv. Helt sjukt. De fleste menn jeg hører om virker som de føler de "har igjen" for tiden de må ta ansvar for barn og hus mens kvinnene jobber kveld/helg. Anonymkode: fbd18...cf3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #25 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det riktige er å jo å velge bort slike menn i utgangspunktet. Ikke sette i gang å få barn med dem. Så du har jo på en måte satt deg selv i situasjonen. Anonymkode: a9f97...43f Ja, la oss for guds skyld alltid holde kvinnen ansvarlig for alle valg MENN tar. Anonymkode: fbd18...cf3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nordlending90 Skrevet 20 timer siden #26 Del Skrevet 20 timer siden Slutt å gjør ting for han. Ikke vask klærne hans, ikke lag middag til han osv. Kjør ditt eget løp. Ville også begynt å spare penger på konto for å komme meg bort fra han. Planlegger økonomien din bort fra han, hvordan du kan ha det trygt økonomisk som aleneforelder.. sørgg for 50/50 fordeling av barna, da må han ta i et tak, og du får pauser til å hente deg inn igjen. Evt. om du har oversludd til å jobbe ekstra når han har barna for å lette økonomien. Eier dere hus sammen, hvis dere selger har du råd til egen leilighet/rekkehus? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #27 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ja, la oss for guds skyld alltid holde kvinnen ansvarlig for alle valg MENN tar. Anonymkode: fbd18...cf3 Poenget mitt gikk rett over hodet ditt. Hun er selvfølgelig ikke ansvarlig for menns valg. Hun er ansvarlig for egne valg - som var å få barn og velge et liv med denne guttungen. Anonymkode: a9f97...43f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virrevirrevapp Skrevet 20 timer siden #28 Del Skrevet 20 timer siden Dere jobber begge, og begge må sove. Begge skal bidra i hjemmet og med barna, og begge skal få hvile og noe egentid i den våkne tida de ikke er på jobb. Kl.ca 15 starter den tida som begge må fordele dere imellom. Det er rimelig at han får noe hviletid rett etter jobb, og du rett før jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 20 timer siden #29 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Han argumenterer alltid med at jeg skal ta husarbeid, lage middag - fordi jeg har jo så mye meg fri enn han... At han skal ha fri hver ettermiddag etter jobb på grunn av at jeg har jo mye fri på dagtid. Det ER belastende å jobbe natt, også i tillegg skal ta sly annet - kun fordi han har dagjobb 7-15 Kjenner jeg er lei av dette mønsteret, og det resulterer i at jeg sitter med stort sett det meste av barn, husarbeid, matlaging. Hva er riktig? Anonymkode: 8e309...380 Skaff deg en dagstilling som han og søk om permisjon fra jobben for 1 års tid. Så får gubben bestemme seg for hva han mener er rettferdig av hvilke arbeidsoppgaver han og du bør gjøre i heimen når dere begge jobber ganske likt på dagtid men har like store muligheter for søvn hver natt mm. Husk å ta med det 3 skiftet ang planlegging av diverse rundt ferier og barn også, dette må også deles på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #30 Del Skrevet 20 timer siden Mange menn ser dessverre kun egne behov. Vi jobber begge turnus, og gjett hvem som gjør husarbeid og ordner middag før kveldsvakt og hvem som gamer og sover. Jeg er ikke så sikker på om dere hatt så annerledes fordeling om begge jobbet dag. Anonymkode: 65a42...bab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #31 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Mange menn ser dessverre kun egne behov. Vi jobber begge turnus, og gjett hvem som gjør husarbeid og ordner middag før kveldsvakt og hvem som gamer og sover. Jeg er ikke så sikker på om dere hatt så annerledes fordeling om begge jobbet dag. Anonymkode: 65a42...bab Dette er jo kjernen i det - slike menn er slik, uansett. De finner bare en ny forklaring. Men jeg opplever imidlertid ikke at de fleste er slik. Min jobber turnus i en krevende stilling. Men kommer likevel hjem og tar unna det som må gjøres, før han prioriterer egentid. Som han sier - at han ikke gjør noe, betyr at jeg må gjøre det, og det er jo det siste man ønsker for noen man er glad i. Anonymkode: a9f97...43f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #32 Del Skrevet 19 timer siden Jeg jobber også natt. Dette med at menn kan mene vi har mye "fri", har jeg hørt flere snakke om på jobb. Vi jobber jo stort sett ikke 100%, men mange jobber 12-14 netter i måneden. Å jobbe natt er ofte mer krevende. Det kan påvirke døgnrytme, søvn, det påvirker kroppen. Det er en grunn for at det ikke er lov å jobbe hver natt en hel måned. Når jeg jobber må jeg sove på dagtid. Jeg henter i barnehage og av og til skolen. Mannen sover kanskje en halvtime mens middagen putrer (bytter på hvem som lager). Dersom jeg har sovet dårlig (sover som regel ok), så legger jeg meg nedpå når mannen legger minste. Ellers er det stort sett jeg som legger minste, han våkner enda litt på natt og mannen får derfor mindre søvn. Jeg pleier å levere i barnehagen. Eldste sitter på med faren på vei til jobb. Noen uker har jeg 4 netter. Andre uker har jeg 2 eller helt fri. For meg er det viktig å ha litt fritid/mulighet for en "pause" etter flere netter. Har jeg frihelg har begge fri, og da mener jeg alt skal deles på (selv om mannen mener han "mister" frihelg når jeg har arbeidshelg...). Stort sett deler vi på hvem som sover litt lengre lørdag/søndag. Av og til tar jeg med barna ut eller motsatt mens den andre er hjemme/treffer venner. Finner også på en del hele familien, og oftest har vi kveldene sammen. Eller vi kan dele oss, og en tar med eldste på noe mens den andre er med yngste. Når jeg har hatt arbeidshelg pleier jeg å ta meg "fri" første fridag. Ellers pleier jeg å ta meg av handling, følge til lege/tannlege hvis barna må det (ellers må jo far ta fri). Har også et par venninner som jobber turnus,bog vi treffes av og til. Da får jeg tid til å være sosial, også kan heller mannen treffe venner av og til og til i helgene (gjør det jeg også innimellom). Men det har vært viktig for meg å ha det ca 50/50. Hadde begge jobbet dag måtte vi delt på ettermiddagene, feks middag, hvem som kan trene, hvem som må legge, hvem som må hente, handle osv. Når jeg får gjort ting på dagtid som å ta en kaffe med venninner, en joggetur, frisørtime osv, så er det mer rom for at han kan gjøre slikt en ettermiddag eller helg. Derfor har jeg snakket om at jeg ikke hver fridag kan stå for rydding, støvsuging, innkjøp, matlaging osv. Jeg tror ofte mennene bare ser sin side. Kanskje det kan være lurt å lage en ukeplan (ut i fra turnus) med hvem som gjør hva. Da vil han kanskje se at hvis du jobber 4 netter en uke og må sove på dagtid, så stiller egentlig begge likt da dere kun har "fri" ettermiddagene. De ukene du har mye fri, og kanskje spesielt etter arbeidshelg (hvor far har jobbet full uke og har barna mens du sover, deretter full arbeidsuke uken etter) kan du gjerne gjøre litt mer på hjemmebane. Har jeg fri kan jeg sette på et par klesvask, en oppvaskmaskin, støvsuge uten forstyrrelser av barn som leker osv. Setter kanskje av halve dagen til det. Hender jeg tar en powernap før henting i barnehage. Før stort sett tid til litt fritidssysler, en tur osv likevel. Hender jeg lager opp noen middager for å fryse, så blir det mer lettvint andre dager. Sover barna dårlig tenker jeg det er ok mannen din får ta en hvil etter middag. Anonymkode: adb52...b16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå