AnonymBruker Skrevet i går, 15:53 #1 Del Skrevet i går, 15:53 førstegangsgravid og fastende målinger var visst høyt, men fine målinger etter fasten.. uansett, veldig nysgerrig på hva folk spiser til frokost, lunjs og middag, slik at jeg får noe tips har aldri hatt noen restriksjoner på mat osv, så trenger litt ideer. hva spiste dere? hva holdt dere dere unna? kan dere komme med spesifikke ideer til frokost, lunsj og middag? Anonymkode: 26b72...df7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:26 #2 Del Skrevet i går, 16:26 Jeg startet med å kutte alle åpenbare ting - sjokolade, kjeks, hveteboller, snacks av forskjellige slag. Gjorde også noen enkle justeringer av det jeg ellers spiste, f.eks. passet på å alltid kjøpe grovt brød og droppet banan. Da jeg begynte å måle blodsukkeret selv, viste det seg fort at jeg egentlig ikke trengte å ta så mye hensyn. Det viktigste for meg er å unngå å spise for seint på kvelden, mtp det fastende blodsukkeret. Det jeg spiser i løpet av dagen håndterer kroppen helt fint. Jeg er godt uti tredje trimester nå, og spiser egentlig helt som vanlig. Spiser bolle når vi er på kafé i helgene, har spist potetgull noen kvelder, kan fint spise pasta og pizza til middag. Men passer på at det er grønnsaker til både lunsj og middag. Så, mitt beste tips er å komme i gang med målinger selv og finne ut hvordan kroppen din responderer på ulike ting. Kanskje trenger du ikke å gjøre så veldig store tiltak for å få helt fine verdier. Anonymkode: 9bb1d...ff7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:42 #3 Del Skrevet i går, 16:42 Jeg er i uke 35 og spiser frøknekkebrød til frokost med frukt/grønt ved siden av. Pålegg er som regel ost eller salami med majones. Drikker også et glass melk. Mellommåltid er knekkebrød med pålegg eller cottage cheese/kesam med frukt og nøtter. Kveldsmat er omtrent det samme. Kan også ta meg en sånn slankebar (av de med minst karbo) hvis nøden er der. Middag er som regel salat fordi det er enkelt. Har salatbar på butikken, så det går mye i grønnsaker med egg, fetaost og dressing. En liten skje med krutonger hvis jeg skal være litt gal. Foretrekker salat over varmretter med mye grønt. Spiser taco på fredager, men der har jeg måttet kutte ned til en minilefse for å holde meg innenfor målet. Til info så går jeg på langtidsvirkende insulin, en større dose på kveld og en mindre dose på morgen. Anonymkode: 09ce1...d5c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:52 #4 Del Skrevet i går, 16:52 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg startet med å kutte alle åpenbare ting - sjokolade, kjeks, hveteboller, snacks av forskjellige slag. Gjorde også noen enkle justeringer av det jeg ellers spiste, f.eks. passet på å alltid kjøpe grovt brød og droppet banan. Da jeg begynte å måle blodsukkeret selv, viste det seg fort at jeg egentlig ikke trengte å ta så mye hensyn. Det viktigste for meg er å unngå å spise for seint på kvelden, mtp det fastende blodsukkeret. Det jeg spiser i løpet av dagen håndterer kroppen helt fint. Jeg er godt uti tredje trimester nå, og spiser egentlig helt som vanlig. Spiser bolle når vi er på kafé i helgene, har spist potetgull noen kvelder, kan fint spise pasta og pizza til middag. Men passer på at det er grønnsaker til både lunsj og middag. Så, mitt beste tips er å komme i gang med målinger selv og finne ut hvordan kroppen din responderer på ulike ting. Kanskje trenger du ikke å gjøre så veldig store tiltak for å få helt fine verdier. Anonymkode: 9bb1d...ff7 så bra, dette gav meg håp hehe... jeg spiser alltid ganske sent på kveldene, det gjorde jeg før glukosetesten også... pluss hadde spist ganske mye loff og nugatti den dagen blant annet. håper det er litt pga maten jeg spiste dagen i forkant. får se når jeg skal nå begynne å måle meg selv i to uker. Anonymkode: 26b72...df7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:56 #5 Del Skrevet i går, 16:56 Jeg var i grenseland og ble satt på ketogen kost fra ca uke 30 Anonymkode: 4b0de...ef7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:09 #6 Del Skrevet i går, 17:09 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg er i uke 35 og spiser frøknekkebrød til frokost med frukt/grønt ved siden av. Pålegg er som regel ost eller salami med majones. Drikker også et glass melk. Mellommåltid er knekkebrød med pålegg eller cottage cheese/kesam med frukt og nøtter. Kveldsmat er omtrent det samme. Kan også ta meg en sånn slankebar (av de med minst karbo) hvis nøden er der. Middag er som regel salat fordi det er enkelt. Har salatbar på butikken, så det går mye i grønnsaker med egg, fetaost og dressing. En liten skje med krutonger hvis jeg skal være litt gal. Foretrekker salat over varmretter med mye grønt. Spiser taco på fredager, men der har jeg måttet kutte ned til en minilefse for å holde meg innenfor målet. Til info så går jeg på langtidsvirkende insulin, en større dose på kveld og en mindre dose på morgen. Anonymkode: 09ce1...d5c Går ikke salami som spekemat, trodde ikke man kunne spise det som gravide jeg, så har holt meg unna😅🙈 Anonymkode: 31462...a12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:12 #7 Del Skrevet i går, 17:12 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): så bra, dette gav meg håp hehe... jeg spiser alltid ganske sent på kveldene, det gjorde jeg før glukosetesten også... pluss hadde spist ganske mye loff og nugatti den dagen blant annet. håper det er litt pga maten jeg spiste dagen i forkant. får se når jeg skal nå begynne å måle meg selv i to uker. Anonymkode: 26b72...df7 Mhm. Vi stod midt i flytting da jeg tok glukosebelastningstesten, så hadde ganske rævva kosthold da. Så det var lett å gjøre noen enkle grep for å få ting normalt igjen. Høres jo ut som om du også har noen lavthengende frukter du kan endre på når du skal teste selv, så får du jo bare se hva målingene blir. Det har i alle fall vært mye lettere for meg å håndtere dette enn jeg fryktet da jeg fikk diagnosen. Men hvis det må større endringer eller insulin til, er det i alle fall en trøst at det er for en begrenset periode. Anonymkode: 9bb1d...ff7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:13 #8 Del Skrevet i går, 17:13 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Går ikke salami som spekemat, trodde ikke man kunne spise det som gravide jeg, så har holt meg unna😅🙈 Anonymkode: 31462...a12 Det finnes kokt salami fra Gilde (heter fersk salami) som gravide trygt kan spise. Anonymkode: 9bb1d...ff7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:14 #9 Del Skrevet i går, 17:14 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Går ikke salami som spekemat, trodde ikke man kunne spise det som gravide jeg, så har holt meg unna😅🙈 Anonymkode: 31462...a12 Det regnes som spekemat ja, men noen tar nok sjansen likevel. Du kan kjøpe Fersk salami fra Grilstad, den er kokt, og derfor kan gravide også spise den. Men den smaker ikke like godt synes jeg, ble skuffet her i huset. Anonymkode: becaf...6ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knappemor Skrevet i går, 17:17 #10 Del Skrevet i går, 17:17 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Går ikke salami som spekemat, trodde ikke man kunne spise det som gravide jeg, så har holt meg unna😅🙈 Anonymkode: 31462...a12 Spiser den som gravide kan spise 😅 gleder meg til skikkelig salami etter fødsel .. og der var jeg ikke anonym lenger 🤣 Endret i går, 17:18 av Knappemor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:48 #11 Del Skrevet i går, 17:48 Jeg måtte være obs på middag og at det ikke ble for mye karbohydrater der. Pasta fungerte greit med fullkornspasta, pizza fungerte ikke. På kvelden måtte jeg være nøye med hva jeg fikk i meg, som regel ble det husman knekkebrød med ost o.l. Jeg måtte regulere med insulin på kvelden, men trengte ikke så mange klikk før jeg hadde ok blodsukker på morgenen. På dagen kunne jeg spise «hva som helst», dvs jeg kunne ta meg en bolle på kafé om jeg ville det uten at det hadde stort utslag på blodsukkeret. Anonymkode: 82e7c...8db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:04 #12 Del Skrevet i går, 20:04 Kutt sukker, fruktsukker, melkesukker og karbohydrater. Men dette finner du ut av. Jeg kan spise fullkornspasta, litt kneippbrød og potet. Og litt melk. Mens andre kan nesten ikke spise noen ting. Til frokost spiser jeg havregrøt, knekkebrød eller frukt. Spiser mye egg, skyr, 0%yoghurt til lunsj og kvelds. Nøtter, frukt. Toast med skinke, grønnsaker og ost. Sukkerfri sjokoladepudding eller gele og sukkerfri vaniljesaus til dessert/ som godteri. Fruktsalat med vaniljekesam. Til middag går det mye i salater, vegetarmat, pølse med minst 70% kjøtt. Speltlompe. Gryteretter med biff, kylling, pølse. Bulgur med grønnsaker i stedet for ris. Karbonader med potet, grønnsaker og saus. Fisk med grønnsaker og bulgur. Hjemmelaga supper. Grove wraps med taco av karbonadedeig eller kylling. Wraps med fisk eller fiskekake, grønnsaker og dressing. Wok. Søtpotet er bra. Kikerter. Bønner. Lagde burger en gang hvor jeg brukte karbonadedeig, masse grønnsaker og et halvt grovt burgerbrød per burger. Men syns ikke det var så godt. Kan hende andre liker det. Leser oppskrifter fra Grete Roede og på diabetes og lavkarbo-nettsteder. 😊 Kan nesten ikke spise ute. Eneste gangen jeg ikke fikk for høyt blodsukker var da jeg bestilte en kebabsalat. Ellers sliter jeg med å finne noe. Spiser ikke pizza, ris, burger, sushi.. ikke noe godteri, chips, is (med mindre den er diabetesvennlig). Ikke noe juice, men drikker lettbrus. Anonymkode: 718f8...2a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #13 Del Skrevet 23 timer siden Jeg hadde ikke problemer med fastende, men to timer etter var akkurat over grensen. Har inntrykk av at det er veldig forskjellig hva man kan spise. Jeg spiste for det meste det samme som alltid, men byttet til fullkornsris/fullkornspasta, bær i stedet for frukt med mye karbohydrater, og fokus på grove karbohydrater samt protein og grønnsaker til alle måltider. Til frokostbog lunsj var det helst en skive grovbrød med egg og majones. Er fremdeles ganske lei det nå etter graviditeten😅 Blåbær/bringebær og valnøtter var gjerne et mellommåltid. Middag var som nevnt over, protein/fett, masse grønnsaker og grove karbohydrater. Hvis jeg spiste pizza eller lignende passet jeg på å ta en med masse protein i toppingen, spise en liten salat først og så gå en tur etterpå, da holdt blodsukkeret seg helt fint. Husk at fysisk aktivitet er veldig viktig for blodsukkeret! Så vil jeg bare nevne til slutt at når man har trøbbel med fastende blodsukker kan det være mye vanskeligere å få kontroll på med kosthold enn motsatt. Bare i tilfelle du blir demotivert dersom målingene fortsetter å være høye, selv når du spiser "perfekt". Masse lykke til!❤️ Anonymkode: 6335c...610 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #14 Del Skrevet 13 timer siden Klarte ikke regulere det fastende med kosten og måtte ha insulin. Etter måltid gikk det fint å regulere med kosten. Spiste moderat lavkarbo, måtte holde meg unna (eller spise minimalt) av pasta, ris og hvetemel. Kunne ikke spise mer enn en brødskive pr måltid. Spiste mye salat, lavkarboknekkebrød, egg/omelett, avokado, yoghurt naturell med bringebær, til middag byttet jeg ut ris/poteter/pasta med grønnsaker/linser/bønner osv. Kuttet alt av godteri, men spiste litt mørk sjokolade. Anonymkode: 142b8...cde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå