AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:26 #1 Del Skrevet søndag kl 13:26 Er det noen der ute som mener det gis lite informasjon om hva som skjer etter fødsel og de første tre månedene? Jeg mener fokuset er på amming selve fødselen og lite annet. Der ble det gitt mye inormasjon, men det ble aldri snakket om : Etterrier Samlivstrøbbel som også er ganske normalt det første året Barselrasieri Søvløse netter som så fint kalles « nattevåk» osv osv Anonymkode: 924eb...801 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millinea Skrevet søndag kl 13:45 #2 Del Skrevet søndag kl 13:45 Jeg syns informasjonen er mest for de med en A4 fødsel og med en mann med høy emosjonell intelligens. Får man utfordringer med div ting så passer ikke den informasjonen, og man må joine grupper på facebook eller spørre på div forumer for å få hjelp... Helsestasjon har vært til 0 hjelp her. Hadde informasjonen vært mer utfyllende og realistisk, så hadde det kanskje ikke vært så mange alenemødre rundt omkring? 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:59 #3 Del Skrevet søndag kl 13:59 Vi fikk hjemmebesøk av helsesykepleier før fødsel. Det var selvfølgelig ikke alt som ble tatt opp der, og kanskje ikke så mye om det som skjer fysisk med mor etter fødsel. Men vi fikk mye info og tips om hvordan den første tiden med baby kunne bli. Når man går inn i rollen som forelder, har man jo et visst ansvar for å oppsøke informasjon selv også. Jeg syns for eksempel at det var mange relevante artikler å lese inne på Nørs-appen, og lånte et par bøker i forkant av fødsel. På barsel fikk vi utdelt "Spedbarnshåndboka", som var et veldig nyttig oppslagsverk for oss de første månedene. Anonymkode: b4ae7...512 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:12 #4 Del Skrevet søndag kl 14:12 Vi fikk masse informasjon om dette på helsestasjonen, først på fødekurs og så på hjemmebesøk rett etter fødselen. Fikk både hefte og bok med bl.a. "oh shit-plan" osv. Vi hadde ikke behov for dette, men syntes det var godt med informasjon om det som potensielt kunne komme. Kanskje stor forskjell på kommunene rundt omkring? Anonymkode: cd362...135 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:14 #5 Del Skrevet søndag kl 14:14 Vi fikk tips om en foreldreportal med videoer og informasjon om hvordan parforholdet kan forandre seg etter at man blir foreldre. Vi fikk også en hel liste med linker om både fysiske og psykiske utfordringer i barseltiden. Det står mye om dette i bøker om det å bli mamma for første gang. Anonymkode: 2557c...e78 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:20 #6 Del Skrevet søndag kl 14:20 Tenker du at helsestasjonene skal være rutinemessig ansvarlige for dette informasjonsbehovet? Jeg tenker at kvinner til alle tider har delt livserfaringer for denne rollen. Det blir veldig omfattende hvis helsestasjonen skal overta alt. Anonymkode: 79e64...5a9 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:11 #7 Del Skrevet søndag kl 15:11 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Vi fikk masse informasjon om dette på helsestasjonen, først på fødekurs og så på hjemmebesøk rett etter fødselen. Fikk både hefte og bok med bl.a. "oh shit-plan" osv. Vi hadde ikke behov for dette, men syntes det var godt med informasjon om det som potensielt kunne komme. Kanskje stor forskjell på kommunene rundt omkring? Anonymkode: cd362...135 Vi og fikk mange brosjyrer, bl.a "oh-shit"-hefte somm du nevner og en kort gjennomgang. Så er man ellers forventet å kunne lese seg opp selv og å ta kontakt om det skjer noe. Ei venninne av meg følte at mannen ikke tok noe ansvar da de fikk barn, og det ble veldig slitsomt for henne. Da kontaktet hun helsestasjonen og fikk en ekstra samtale om det. De skal også spørre på kontrollene etter fødsel hvordan det går med mor. Hvis ts ikke opplever at det blir spurt noe rundt dette, vil jeg råde henne til å nevne det selv og spørre om hjelp! Anonymkode: baaad...bc8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:21 #8 Del Skrevet søndag kl 15:21 Jeg las bok etter bok om baby, amming og om den første tiden (dog igjen: fokus på baby). Lite informasjon til meg om meg og mine forandringer. Joda, en hørte vagt om blødning, såre brystvorter eller annet koblet til babyen, men ingen fortalte om magen, etterrier, strømning der en plutselig blødde mye, hvordan en skulle tisse med dusjhode for å unngå smerter. Ingen fortalte med at jeg trengte bleiebind etter fødsel. Om barseltårer, om omstillingen fra å være meg og partner til å bli mamma. ....og om partners manglende omstilling. Han gikk ikke igjennom noen endringer han, han bare fikk en ny duppeditt med hjem. Han las ingen bøker, men kunne alt. Ingen hormonelle eller fysiske endringer og kunne fortsette som før. For hans del var prosessen "å bli far" langt mindre brutal enn min "å bli mor" var. Jeg var ikke forberedt på det, dumme meg trodde vi var på lag om det hele. Men når en har påhengsmotor og en har lekker jolle, da blir det ikke "smooth sailing" for begge, gjør det vel? Anonymkode: 49b41...276 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:28 #9 Del Skrevet søndag kl 15:28 Det er veldig mye informasjon man kan skaffe seg selv. Vi tok kurset positiv fødsel, som har en egen bolk om barseltiden, og ammehjelpen.no har mye god informasjon. Vi leste også boka Miraklenes tid av Hedvig Montgomery, som handler om de første 0-2 årene. Det er viktig å lære seg om dette sammen med partner før fødsel, så er man forberedt. Anonymkode: 64dd4...baf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:31 #10 Del Skrevet søndag kl 16:31 I barseltiden ringte jeg ei venninne og spurte «hvorfor er det ingen som har sagt at man blir helt gal?!». Ingenting var som forventet, jeg var helt frynsete og mannen helt håpløs i mine øyne. Men det som er litt trist er at dersom noen hadde sagt det til meg før fødsel så hadde jeg nok tenkt «åneida du, ikke oss!». Jeg måtte stå midt i det for å skjønne det, men leita såklart etter infoen jeg trengte etterpå. Hadde forsåvidt fått «oh shit» planen de andre her nevner, og det var jo fint å ha den. Anonymkode: c9adb...a86 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:08 #11 Del Skrevet søndag kl 18:08 Jeg visste ingenting om tiden etter babyen har kommet, og jeg anser meg selv som over snittet glad i å innhente informasjon. De første tre månedene var veldig tøffe for min del. Egentlig enklest helt i starten da ammingen gikk veldig bra og babyen sov en god del på dagen, men så kom søvnproblemene og en overstimulert baby. Nå er jo alle babyer ulike, men her er noen ting som var ukjent for meg: 1) Ammingen er "døgnet rundt" den første tiden, men det vil roe seg. 2) Partneren burde ta ut litt ferie den første tiden hvis mulig. Vi hadde 14 dager, men 14 dager til hadde gitt meg mye mer tid til å hente meg inn. 3) Det kan hende man ikke er i så god fysisk form at man orker trilleturer den første tiden. 4) Man kan bli syk av søvnmangel, her må man finne en måte å dele på det selv om partneren jobber. 5) Små babyer blir lett overstimulerte og det kan fungere dårlig med besøk første tiden. 6) Man må spise MASSE når man fullammer og bør ha fylt opp fryseren med næringsrik mat. Anonymkode: f0236...d64 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:37 #12 Del Skrevet søndag kl 18:37 Denne tråden ga meg en ide, som spesialsykepleier innen psykisk helse, kanskje skrive master om mor etter fødsel. 🤔🤔 Anonymkode: 13880...9e5 1 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:41 #13 Del Skrevet søndag kl 18:41 Hva mener du med "gis lite infiormasjon"? Er det myndigheter/helsevesenet som skal gi deg informasjon for alle ulike livsfaser du er i? Jeg tenker at man lærer mye av å være rundt andre kvinner og spørre for eksempel mor og søstre om fødsel- og barseltiden. I tillegg er man selvsagt ansvarlig for å finne informasjon selv. Selv leste jeg "Mamma for første gang" (som jeg fikk av min mor) av Gro Nylander før fødsel. Ut i fra boka trodde jeg egentlig barseltiden skulle være mye verre enn det den ble. Den boka inneholder virkelog alt av blod og gørr som kan skje. 😅 Men jeg tror det er en feilslutning å te ke at man skal gis informasjon om alle mulige eventualiteter som kan skje. Finn informasjon selv og planlegg for hvordan du ønsker at barseltiden skal være. Så er det jo selvsagt et problem at familier, og særlig kvinner, står veldig alene etter en fødsel. Der man før hadde et kvinnefelleskap som tok vare på deg i barsel har vi bare en litt overveldet mann.. Anonymkode: b22fd...811 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:57 #14 Del Skrevet søndag kl 18:57 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hva mener du med "gis lite infiormasjon"? Er det myndigheter/helsevesenet som skal gi deg informasjon for alle ulike livsfaser du er i? Jeg tenker at man lærer mye av å være rundt andre kvinner og spørre for eksempel mor og søstre om fødsel- og barseltiden. I tillegg er man selvsagt ansvarlig for å finne informasjon selv. Selv leste jeg "Mamma for første gang" (som jeg fikk av min mor) av Gro Nylander før fødsel. Ut i fra boka trodde jeg egentlig barseltiden skulle være mye verre enn det den ble. Den boka inneholder virkelog alt av blod og gørr som kan skje. 😅 Men jeg tror det er en feilslutning å te ke at man skal gis informasjon om alle mulige eventualiteter som kan skje. Finn informasjon selv og planlegg for hvordan du ønsker at barseltiden skal være. Så er det jo selvsagt et problem at familier, og særlig kvinner, står veldig alene etter en fødsel. Der man før hadde et kvinnefelleskap som tok vare på deg i barsel har vi bare en litt overveldet mann.. Anonymkode: b22fd...811 Ja, i mitt tilfelle en mann som ikke orket å forholde seg til at vi hadde fått barn overhodet, så jeg var helt alene 😅 Akkurat det er litt synd, at man fort kan ende opp helt alene med alt. Er dessverre en del partnere som ikke helt skjønner hva mor går gjennom. Og heldigvis er det mange familier som klarer seg fint og da, som ikke trenger noen ekstra støtte 😊 Anonymkode: 3e847...832 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandagsunge Skrevet søndag kl 19:35 #15 Del Skrevet søndag kl 19:35 Det kjentest som om eg fekk all den infoen ørten gongar, sjølv om det vel berre var to eller tre (jordmor på svangerskapskontrollar og helsesyster, også hadde eg "Mamma Mia"-appen). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:16 #16 Del Skrevet søndag kl 20:16 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tenker du at helsestasjonene skal være rutinemessig ansvarlige for dette informasjonsbehovet? Jeg tenker at kvinner til alle tider har delt livserfaringer for denne rollen. Det blir veldig omfattende hvis helsestasjonen skal overta alt. Anonymkode: 79e64...5a9 Ikke alle har så mange som er villige til å dele så intime ting rundt seg. Ja, istedenfor å bruke så mye tid på amming og fødsel, kunne de vært realistiske på at ikke alt er rosenrødt etter fødsel. De kunne godt fortalt at det som venter er veldig tøft og at det å ikke sove mer enn 3-4 timer om nettene ikke er unormalt første tiden osv. Anonymkode: 924eb...801 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:26 #17 Del Skrevet søndag kl 20:26 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke alle har så mange som er villige til å dele så intime ting rundt seg. Ja, istedenfor å bruke så mye tid på amming og fødsel, kunne de vært realistiske på at ikke alt er rosenrødt etter fødsel. De kunne godt fortalt at det som venter er veldig tøft og at det å ikke sove mer enn 3-4 timer om nettene ikke er unormalt første tiden osv. Anonymkode: 924eb...801 Men får man ikke beskjed om det på sykehuset? Jeg husker godt at de var tydelige på at barnet skulle ha mat ca hver 3. time da jeg var på barsel. Man blir jo også vant til det etterhvert. Ja, det er tøft, men da får pappaen hjelpe litt til så man får tatt seg en lur. Om man har en ubrukelig samboer, så er jo ikke det helsestasjonen eller jordmødrene sin "feil". Man bør lese seg opp på ting før fødsel. Jeg gjorde hvertfall det. Også ble jeg medlem av en termingruppe på facebook. Den var gull verdt mtp å utveksle erfaringer og å få tips og råd. Jeg ringte også helsestasjonen når det var noe spesielt jeg lurte på. Jeg hadde også komplikasjoner etter fødsel og måtte gå til kontroller hos gyn og til fysioterapeut. Men jeg måtte jo si fra selv at jeg trengte hjelp. Jeg forventet ikke at helsestasjonen skal liste opp alle mulige komplikasjoner og problemer man KAN få etter fødsel. Du skal heldigvis bli tatt seriøst OM det dukker opp noe. Jeg sa i fra allerede på barsel om problemene mine. Jeg tenker det er viktig å si fra så fort som mulig. Det nytter uansett ikke å ha vært forberedt når det gjelder visse problemer. Man får ikke gjort noe med det før det skjer uansett. Anonymkode: baaad...bc8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:36 #18 Del Skrevet søndag kl 20:36 Jeg syns heller det er sånn at mange (førstegangs-)gravide er såpass fokusert på selve graviditeten og fødselen, at de knapt klarer å tenke på tida etterpå. Kanskje ikke så rart heller, det er vanskelig å ta innover seg realitetene av at man skal bli forelder. Mye av informasjonen fins, men det er kanskje ikke før etter fødsel man faktisk tar det til seg. Anonymkode: a8fb5...620 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:36 #19 Del Skrevet søndag kl 20:36 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ikke alle har så mange som er villige til å dele så intime ting rundt seg. Ja, istedenfor å bruke så mye tid på amming og fødsel, kunne de vært realistiske på at ikke alt er rosenrødt etter fødsel. De kunne godt fortalt at det som venter er veldig tøft og at det å ikke sove mer enn 3-4 timer om nettene ikke er unormalt første tiden osv. Anonymkode: 924eb...801 Jeg synes det er veldig overraskende om noen IKKE vet at barseltiden er fryktelig tøff, og at 3-4 timer søvn den første tiden er helt vanlig og faktisk ganske mye? Tror ikke jeg sov mer en halvannen-to timer sammenhengende de første ukene. Men dette var jeg også helt forberedt på. Anonymkode: 64dd4...baf 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:37 #20 Del Skrevet søndag kl 20:37 Helt klart. For det første er det et enstemt fokus på «naturlig fødsel», hvor jordmødre med nærmest stjerner i øynene snakker om vaginal fødsel, og glatter over alt som kan gå galt. «Ja, og så kan det hende man må ta keisersnitt, men det skjer sikkert ikke med deg, så det trenger du ikke tenke på.» Sitat, faktisk. Endte jeg med keisersnitt? Jepp, fullstendig 100% uforberedt. De burde gå gjennom hva som skjer under ks også, ikke bare vaginal fødsel. Det skjer faktisk med veldig mange!! Fokuset på amming er også helt ekstremt, det er ikke sunt i det hele tatt med et sånt press. Vet du hva, det viktigste er at mor har det bra og at barnet får mat. Forholdet, underliv/sår etter fødsel, skader, forstoppelse… lista er lang med ting man burde lære mer om. Få støtte på. Etter fødsel handler ALT om babyen, mor er liksom bare en matestasjon. Det sier vel kanskje noe om hvor dårlig barselomsorgen er. Anonymkode: 36cd5...075 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå