AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:09 #1 Del Skrevet søndag kl 13:09 Klarte å slutte med snus i forrige uke (HURRA!!!). Har ikke vært veldig plaget med sug, men hadde vanvittig forstoppelse forrige uke. Min vanlige morgenrutine har bestått av å ta en kopp kaffe og en pris, mens jeg har sitti på ramma. Uten snusen var det som magen stoppet opp. Og jeg følte meg som en heroinist som trengte ett skudd for å få magen til å fungere igjen. Så ordnet det seg etter 3-4 dager. Men nå ha jeg fått en depresjon kastet over meg. Det er som at hjernen min holder på som dette: "Jasså, du vil ikke gi meg nikotinen min? Greit, nå kaster jeg alt av gammal drit på deg, helt til du gir meg nikotin!" På en måte, veit jeg hvor latterlig dette er. Jeg veit hvorfor jeg er deprimert, men det er jammen tungt like vel. Plutselig sitter jeg og depper fordi jeg begynner å tenke på en gutt jeg var venn med på barneskolen, men som jeg mistet kontakt med fordi vi begynte på forskjellige ungdomsskoler. Eller jeg sitter og grubler over hvorfor jeg ikke var en flittigere elev på barneskolen osv osv. En masse ting som jeg aldri tenker over ellers. Hvor lang tid må jeg regne med å ha det slik? Jeg sluttet å snuse for ca 10 år siden (men begynte igjen i corona-tiden), så jeg husker ikke hvor lenge denne nikotinabstinensen/depresjonen kan vare. Noen tips til hva jeg kan gjøre for å få denne tiden til å gå bedre? Jeg har forsøkt å være i aktivitet, og prøver å ikke sitte for mye på nett/sosiale medier. Men jeg prøver å unngå folk, fordi jeg er redd for å plutselig begynne å grine helt ut av det blå.... Anonymkode: adb70...5d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:28 #2 Del Skrevet søndag kl 13:28 Helt normalt. Når man slutter med substanser, så kan grubling og gammelt gørr komme til overflaten og ta helt over. Jeg kan ikke si hvor lenge du vil ha det slik, men jeg anbefaler at du føler på de følelsene du trenger å føle på. Hjemme kan du slå løs på sofaputene for å få ut frustrasjon, faktisk ganske effektivt. Rydd i skap, kvitt deg med ting du ikke trenger lenger. Ikke farlig å grine, få det ut Jobb med pusten og avspenningsteknikker. Anonymkode: 3cbee...e41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:33 #3 Del Skrevet søndag kl 13:33 Jeg har det sånn når jeg prøver å kutte ut sjokolade. Blir ordentlig deprimert. Ender alltid med at jeg gir opp etter et par uker. Anonymkode: 18b29...6fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:37 #4 Del Skrevet søndag kl 13:37 Hvis det var derfor jeg ble deprimert når jeg slutta med snus (koblet de aldri sammen) så varte det ca 1.5 måned for meg. Anonymkode: a8afd...4e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:40 #5 Del Skrevet søndag kl 13:40 Det du kjenner på er nedstemthet. Depresjon er en mer langvarig type nedstemthet. Det man kan gjøre er å være i aktivitet, ha mye på programmet og være ute i naturen. Ta deg en skitur eller noe sånt for eksempel og tenn bål og bare nyt den friske luften. Anonymkode: 797dc...1e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugresset Skrevet søndag kl 14:18 #6 Del Skrevet søndag kl 14:18 (endret) Gratulerer! Belønningssenteret i hjernen din skriker etter dopamin. Det er det du føler på nå og det er helt vanlig når man slutter med noe kroppen har blitt avhengig av. Du skriver du har prøvd å være i aktivitet, har du trent hardt? Beste rådet jeg har er å trene hardt, gjerne jogging ute i frisk luft. Gåturer i tungt terreng funker også, alt etter formen din. Det vil frigjøre endorfiner og du vil føle deg bedre til sinns. Man hører ofte at trening er det som kan kurere alt. Jeg er lei av å høre det, men når det kommer til å avvenne seg en avhengighet vil trening avlede og belønne hjernen + du får andre gevinster. Angående det sosiale forstår jeg deg godt. Da jeg sluttet å røyke var jeg veldig sårbar. Begynte å gråte av ingenting og det var som å være hormonell tenåring igjen. Kan du ikke prøve å være sosial på måter som avlede tanker og følelser? Gå en tur sammen, spille spill, dra på bowling, ta en tur i svømmehallen, sånne ting. Endret søndag kl 14:24 av Ugresset 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:24 #7 Del Skrevet søndag kl 14:24 Dette blir bedre! Hold ut. Utrolig bra jobba at du har sluttet. Snart er du gjennom det verste. ❤️ Anonymkode: 9a4f3...22e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:26 #8 Del Skrevet søndag kl 14:26 Tok noen uker før det gikk over hos meg. Stå i det, dette klarer du. Anonymkode: 147c1...fbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:51 #9 Del Skrevet søndag kl 20:51 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Klarte å slutte med snus i forrige uke (HURRA!!!). Har ikke vært veldig plaget med sug, men hadde vanvittig forstoppelse forrige uke. Min vanlige morgenrutine har bestått av å ta en kopp kaffe og en pris, mens jeg har sitti på ramma. Uten snusen var det som magen stoppet opp. Og jeg følte meg som en heroinist som trengte ett skudd for å få magen til å fungere igjen. Så ordnet det seg etter 3-4 dager. Men nå ha jeg fått en depresjon kastet over meg. Det er som at hjernen min holder på som dette: "Jasså, du vil ikke gi meg nikotinen min? Greit, nå kaster jeg alt av gammal drit på deg, helt til du gir meg nikotin!" På en måte, veit jeg hvor latterlig dette er. Jeg veit hvorfor jeg er deprimert, men det er jammen tungt like vel. Plutselig sitter jeg og depper fordi jeg begynner å tenke på en gutt jeg var venn med på barneskolen, men som jeg mistet kontakt med fordi vi begynte på forskjellige ungdomsskoler. Eller jeg sitter og grubler over hvorfor jeg ikke var en flittigere elev på barneskolen osv osv. En masse ting som jeg aldri tenker over ellers. Hvor lang tid må jeg regne med å ha det slik? Jeg sluttet å snuse for ca 10 år siden (men begynte igjen i corona-tiden), så jeg husker ikke hvor lenge denne nikotinabstinensen/depresjonen kan vare. Noen tips til hva jeg kan gjøre for å få denne tiden til å gå bedre? Jeg har forsøkt å være i aktivitet, og prøver å ikke sitte for mye på nett/sosiale medier. Men jeg prøver å unngå folk, fordi jeg er redd for å plutselig begynne å grine helt ut av det blå.... Anonymkode: adb70...5d4 Føler ikke suget etter snusen før det går to uker egentlig. Valgte å legge meg tidlig, slipper å sitte oppe å tenke på snus. Være i aktivitet når suget kom på dagtid. Ta en drops etter mat i stedet for snusen. Anonymkode: b0eac...f78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå