Gå til innhold

Er dette imponerende eller stusselig? stålkontroll på økonomien...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sa opp direktørjobb i DNB. Nå lever hun av avkastningen på sparepengene | DN

Artikkelen er bak mur, men det koster 1 krone for de som er interessert i å lese den.

Ine har  full kontroll på hver krone hun bruker, har nedbetalt bolig og flere millioner i sparing.  Kjøper aldri takeaway eller kaffe ute. Går ikke ut og spiser. Når hun var student var matbudsjettet på 300 i uken står det.

Anonymkode: dbcd6...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hver sin lyst.

Jeg kjøper også lite kaffe og mat ute, og aldri take away. Men bruker feks penger på hobby og kjæledyr. 

Tipper at da Ine var student, var maten litt billigere. Nå har også sunn mat man lager hjemme, blitt dyrt.

Anonymkode: dfb64...de8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker at dette er supert så lenge det er det som gjør henne lykkelig 😊

Anonymkode: b95be...806

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Imponerende gjort! Men samtidig hvis hun har kommet dit, så kan man ta seg råd til noen opplevelser. Hva gjør hun for gøy? Mye gøy som er gratis, men også hyggelig å gå på restaurant en sjelden gang. Veldig enig i at mange søler bort veldig mye penger på kjøpekaffe, take-away og klær de ikke behøver. Penger som burde heller vært investert.

Anonymkode: ab3e7...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kan ikke bare se på tallene her, men hva slags liv Ine ønsker og leve og hvordan hun føler meg situasjonen.

Jeg har selv levd ekstremt billig i perioder og trivdes veldig godt med det. Jeg syntes det var gøy. Når jeg ser tilbake på denne tiden så angrer jeg ikke på forbruket mitt. Jeg prioriterte i samme periode å reise på en ferie hvert år (sov i sovesal osv.) og hjalp familiemedlemmer økonomisk der det var behov, selv som student.

Det som er viktig er å ha oversikt over prioriteringer. Hva gir DEG glede? Hva er DINE mål? Og så bruke penger der. På meg virker det som Ine har tatt gode valg for henne og jeg vil kalle henne imponerende. 

Anonymkode: 9f0e9...997

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det springende punktet her er vel at hun har hatt direktørlønn. Da hadde vel de fleste klart å spare. Men å leve nøysomt hjelper selvagt også.

Anonymkode: dfb64...de8

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis hun har glede av å leve sånn, er det jo helt opp til henne. Jeg gjør mine økonomiske prioriteringer ut fra hva som passer meg best, både med tanke på hvor jeg sløser og hvor jeg sparer, og regner med at de fleste voksne mennesker tar sine valg på samme grunnlag. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk er forskjellige. For meg høres det ut som et skikkelig stusselig liv. 

God mat, både hjemme og på restaurant, og kaffe! Er stor glede i livet mitt. 

Men jeg kjente at det ikke var verdt å bruke 1 krone på å lese artikkelen 😄

Anonymkode: d527b...1ea

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun har vært økonomisk bevisst hele livet. Har ført nøye regnskap med hver krone hun har brukt siden hun var 18 år. Det står at hun reiser mye så det er jo noe som sikkert gir mye glede.

Jeg synes det er litt sånn snusfornuftig.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde alle gjort som Ine, hadde vi ikke hatt en eneste kafé eller restaurant, det synes jeg er stusselig. Man skal selfølgelig få bruke pengene sine som man vil, men å tenke over at i blant er det kanskje greit å støtte den lokale bakeren, ta en pizza på restauranten etc for å faktisk holde et levende byliv ved like..

Anonymkode: e5d04...607

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å ha kontroll, men det høres veldig stusselig ut. Det er deilig å sløse litt innimellom

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Sa opp direktørjobb i DNB. Nå lever hun av avkastningen på sparepengene | DN

Artikkelen er bak mur, men det koster 1 krone for de som er interessert i å lese den.

Ine har  full kontroll på hver krone hun bruker, har nedbetalt bolig og flere millioner i sparing.  Kjøper aldri takeaway eller kaffe ute. Går ikke ut og spiser. Når hun var student var matbudsjettet på 300 i uken står det.

Verken imponerende eller stusselig, tenker jeg. Voksne folk bør egentlig ha stålkontroll på økonomien, selv om det er de færreste forunt å leve på avkastning av sparepenger. Det følger jo også gjerne enormt med skatt med slikt. Jeg kjøper heller aldri takeaway, og drikker ikke kaffe. Spiser sjelden ute. Men dette er jo ting jeg ikke er så interessert i, så da er det ikke noe offer. Hvis man derimot aldri unner seg ting man har lyst på, da begynner det å bli stusselig. 

Men det er ingen sammenheng mellom å ha stålkontroll og å aldri unne seg noe. Jeg bruker masse penger på min store hobby - reising. Men har likevel stålkontroll på økonomien. 

Anonymkode: b7780...b98

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde alle gjort som Ine, hadde vi ikke hatt en eneste kafé eller restaurant, det synes jeg er stusselig. Man skal selfølgelig få bruke pengene sine som man vil, men å tenke over at i blant er det kanskje greit å støtte den lokale bakeren, ta en pizza på restauranten etc for å faktisk holde et levende byliv ved like..

Anonymkode: e5d04...607

Dette!

Hvis alle var så strukturerte og fornuftige så hadde vi hatt veldig lite initiativ til å starte opp ting som lokale cafeer, bondens marked, åpen gård, julemarkeder.

En mor i klassen her har startet sitt eget jeansmerke og selger kvalitetsjeans i alle lengder og bredder, hun er jo avhengig av kunder. Samme med alle mindre nisjebutikker som bidrer til levende byer og spennende lokalsamfunn.

Det blir et veldig fargeløst og kjedelig samfunn om alle skal spare alt og kun bruke penger på det de har bestemt på forhånd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Imponerende? Ja, hvis det er sånn hun ønsker å leve. Noen bruker all sin tid på trening og sunn mat, har som mål å delta i OL, noen jobber seg opp og fram som kunstnere eller artister. Felles for dem alle er vel at de må ofre noe for å komme dit. Denne damen har sikkert ikke barn? Da hadde det vel ikke vært så enkelt. 

Anonymkode: bf541...68a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes slike historier er inspirerende uten at jeg får lyst til å kopiere dem. Jeg liker å være nøysom selv, men fører ikke regnskap. Jeg håper Ine har likt direktørjobben sin (det har hun sikkert) og at reisen så langt ikke bare har vært et slit. Jeg håper også at livet herfra ikke oppleves som tom. Det er litt av en restart for henne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Hadde alle gjort som"-argumentet blir jo tull. Alle folk er heldigvis forskjellige. 

Jeg er ikke medlem av noe idrettslag. Hadde alle gjort som meg hadde vi ikke hatt idrett.

Jeg drikker ikke alkohol. Hadde alle gjort som meg, hadde alle barer og vinmonopolet gått konk.

Jeg kjøper ikke merkeklær. Hadde alle gjort som meg, hadde mange butikker gått nedenom.

Jeg går ikke til frisør. Hadde alle gjort som meg, hadde alle frisører blitt arbeidsledige.

Jeg kjører ikke bil. Hadde alle gjort som meg, hva da med bensinstasjoner, verksteder osv osv?

Det betyr ikke at alle som gjør disse tingene er bedre mennesker. Vi har bare andre prioriteringer. Jeg bidrar stort til at reiselivsbransjen holder seg oppe. Jeg bidrar til at verdens sjokoladefabrikker er i gang. Jeg bidrar til at kinoene ikke går nedenom selv om vi har streaming. Og en hel rekke andre ting. Alle velger hva som er viktig for dem, og i sum ender vi opp med et ganske så OK samfunn. 

Anonymkode: b7780...b98

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hva skal man med så mye penger på konto når man ikke engang kan kjøpe kaffe ute? Hva sparer ho til? Hva er planen for pengene? (Bruker ikke 1 krone på å lese artikkelen 😂

Jeg skulle gjerne ha litt mer av det hun har, jeg er elendig på å spare, det kjeder meg rett og slett å gir meg ikke noe. Likevel, lever jeg et liv der jeg burde spare litt. Vi lever da altså i helt to forskjellige retninger, tenker balanse mellom meg og henne er fornuftig. 

Anonymkode: 94c15...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja. Synes det virker kortsiktig. Skal hun fortsette sånn for godt og gjøre ingenting? Litt ego er det jo også mtp at det koster penger å få samfunnet til å gå rundt, så får håpe hun skatter godt.

Det jeg lurer mest på er hva som skjer den dagen hun skal kjøpe hus for pengene sine eller betjene et boliglån, få barn og betale for de. Da er det ikke sikkert jobbene henger på trærne om man har vært utenfor arbeidslivet i årevis fordi man ikke gidder å jobbe. 

Men altså, jeg hadde gjerne levd slik om jeg var alene og hadde hatt råd til å reise hele tiden. Må jo være dørgende kjedelig ellers. 

Anonymkode: bb999...915

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tja. Synes det virker kortsiktig. Skal hun fortsette sånn for godt og gjøre ingenting? Litt ego er det jo også mtp at det koster penger å få samfunnet til å gå rundt, så får håpe hun skatter godt.

Det jeg lurer mest på er hva som skjer den dagen hun skal kjøpe hus for pengene sine eller betjene et boliglån, få barn og betale for de. Da er det ikke sikkert jobbene henger på trærne om man har vært utenfor arbeidslivet i årevis fordi man ikke gidder å jobbe. 

Men altså, jeg hadde gjerne levd slik om jeg var alene og hadde hatt råd til å reise hele tiden. Må jo være dørgende kjedelig ellers. 

Anonymkode: bb999...915

Det står at hun har nedbetalt bolig. 

Anonymkode: 0c47d...91e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...