Gå til innhold

Passering av andre hunder - tips

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, 

Jeg fikk en omplasseringshund hos meg forrige søndag. Hun er en tispe på 6 år på 35 kg. Hun er en blanding av presa og engelsk staff. Hun er glad og fornøyd med et godt temperament. Kontaktsøkende, kosete, rolig inne og hører på de fleste kommandoer (litt sta til tider). Hun går godt overens med alle, og reagerer kun på hunder. 

Utfordringen min ligger i passering av andre hunder. Jeg fikk beskjed fra forrige eier at hun strever litt med andre tisper. Hun har også løpetid nå, noe som ikke gjør det lettere. Hun kan stirre, låse seg og plutselig bykse mot de. Det er ingen knurring, bjeffing, flekking med tenner eller noe annet. Hun har aldri bitt, men det blir litt voldsomt når en stor hund bykser mot en Mittelspitz, eller chihuahua. Den bjeffingen deres virker å være noe hun reagerer på. Hun hadde en lignende reaksjon mot en katt. Kan det være at det trigger noe jaktinstinkt i henne? Det er ganske flaut på tur. Nå har det skjedd to ganger denne uka. Vi passerte forøvrig en boxer bak et gjerde også som bjeffet heftig på henne. Da var hun helt rolig og ignorerte han. 

Slik det er nå tenker jeg bare at jeg får holde henne nære meg, og kanskje få henne til å fokusere på meg med godbit. Hun har vist at hun kan holde konsentrasjonen over lenger tid. Kunne passeringskurs vært noe? 

På forhånd takk for tips. 

Anonymkode: 7d3ea...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har en stafftispe med litt lik problematik. Hun bryr seg ikke om små hunder da, vanligvis, men registeret på nesten alle som er større eller samme størrelse som hun er. Det jeg har gjort som har hjulpet mye er å si «BRA!» med en gang hun får øye på en annen hund. Da vet hun det blir godbit, og får fokus over på meg. Det funker nesten hver gang. Møter vi en annen reaktiv hund går det som regel ikke, for om den setter i gang setter hun i gang. Enkelte hunder har hun bare lagt helt for hat. Men 9 av 10 ganger går det bra og jeg klarer å avlede henne.

Anonymkode: 862ef...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har en stafftispe med litt lik problematik. Hun bryr seg ikke om små hunder da, vanligvis, men registeret på nesten alle som er større eller samme størrelse som hun er. Det jeg har gjort som har hjulpet mye er å si «BRA!» med en gang hun får øye på en annen hund. Da vet hun det blir godbit, og får fokus over på meg. Det funker nesten hver gang. Møter vi en annen reaktiv hund går det som regel ikke, for om den setter i gang setter hun i gang. Enkelte hunder har hun bare lagt helt for hat. Men 9 av 10 ganger går det bra og jeg klarer å avlede henne.

Anonymkode: 862ef...cf0

Takk for tips. 

Jeg skal forsøke med "bra" med godbit. Hun er heldigvis utrolig matmotivert (som sikkert alle andre hunder). Dersom jeg holder en godbit oppe ved meg kan hun gå perfekt ved siden av meg et godt stykke. 

Nå lærte jeg nettopp at det hun holder på med kalles utfall, og det er ofte for å signalisere at hun vil ha mer plass og at hun ikke liker at de er så nærme. 

Det du nevner med andre reaktive hunder er definitivt en utfordring. Fremmede hunder som bjeffer og maser på henne er definitivt en trigger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Google motbetinging og sladretrening, og les deg opp. Det vil gi deg litt mer informasjon om metoden nevnt ovenfor (bra og godbit).

Jeg bruker denne metoden på mine hunder. Med reaktivitet/utagering, så må man gjerne gå frem litt mer metodisk (og derfor er det lurt å lese deg godt opp om motbetinging og sladretrening så du forstår hvordan og hvorfor). Men, metoden er også flott for andre ting i miljøet. Jeg har sagt bra og gitt godbit hver gang hundene ser en katt, sau, trailere som kjører forbi, syklister osv, og resultatet er at de automatisk ser opp på meg hver gang de ser noe de synes er litt spennende. De får ikke lenger godbit for alt dette nå som vanen er godt etablert (kun sporadisk). Å ha fin, jevn kontakt gjennom turen, gjør det enklere å få/holde kontakt under passering også. 

Anonymkode: 295ef...e25

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Google motbetinging og sladretrening, og les deg opp. Det vil gi deg litt mer informasjon om metoden nevnt ovenfor (bra og godbit).

Jeg bruker denne metoden på mine hunder. Med reaktivitet/utagering, så må man gjerne gå frem litt mer metodisk (og derfor er det lurt å lese deg godt opp om motbetinging og sladretrening så du forstår hvordan og hvorfor). Men, metoden er også flott for andre ting i miljøet. Jeg har sagt bra og gitt godbit hver gang hundene ser en katt, sau, trailere som kjører forbi, syklister osv, og resultatet er at de automatisk ser opp på meg hver gang de ser noe de synes er litt spennende. De får ikke lenger godbit for alt dette nå som vanen er godt etablert (kun sporadisk). Å ha fin, jevn kontakt gjennom turen, gjør det enklere å få/holde kontakt under passering også. 

Dette hørtes ut som gode tips. Jeg skal lese meg opp. Det er vel som all trening. Dette med at du er nødt til å være konsekvent og tydelig hver eneste gang. Fascinerende hvordan oppførsel blir automatisert ved repetisjon. 

Det jeg ønsker er jo at hun ser opp til meg mest mulig fremfor å ta avgjørelser selv. Slik sett virker den fremgangsmåten logisk. Vi er fortsatt på godbitnivå, men så har jeg også ikke hatt henne lenger enn en uke. 

Fint å høre at den treningsmetoden fungerte godt med hundene dine. 

Kan jeg spørre hvor lang tid det tok for deg? Var det behov for å bruke det for alle typer passeringer? Som sagt har jeg kun sett større reaksjoner på en katt og et par små hunder som var litt frempå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første steg er avstand. Er du for nær så hjelper det lite for da er hun ikke mottakelig for det du har å tilby eller si.

Så først få så stor avstand at hun kan se den andre hunden, men samtidig være rolig og klare å ha fokus på deg. Så kan du begynne å jobbe med motbetinging (sladretrening og kindereggøvelsen er bare andre ord for motbetinging).

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Tabris skrev (1 time siden):

Første steg er avstand. Er du for nær så hjelper det lite for da er hun ikke mottakelig for det du har å tilby eller si.

Så først få så stor avstand at hun kan se den andre hunden, men samtidig være rolig og klare å ha fokus på deg. Så kan du begynne å jobbe med motbetinging (sladretrening og kindereggøvelsen er bare andre ord for motbetinging).

Det har jeg merket. Det er noe helt annet når jeg har henne i nærheten, logisk kok. Jeg må bare være på vakt for hundepasseringer og forsøke å være observant og ligge i forkant, ha henne i nærheten for deretter å jobbe med passeringen. 

Jeg er veldig nysgjerrig på om jeg kommer til å merke forskjell etter løpetiden. Om oppførselenkommer av det, eller bare at hun ikke er helt sosialisert. Eller kanskje en kombinasjon🤷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det har jeg merket. Det er noe helt annet når jeg har henne i nærheten, logisk kok. Jeg må bare være på vakt for hundepasseringer og forsøke å være observant og ligge i forkant, ha henne i nærheten for deretter å jobbe med passeringen. 

Jeg er veldig nysgjerrig på om jeg kommer til å merke forskjell etter løpetiden. Om oppførselenkommer av det, eller bare at hun ikke er helt sosialisert. Eller kanskje en kombinasjon🤷

Ja, hun må være i nærheten av deg. Men hun må også ha større avstand til de som passerer, dvs at du må trekke ut av veien. Hvor stor avstand du trenger er helt opp til henne (og kan også variere fra hund til hund og fra dag til dag). 

Ja, du får se om det går over etter løpetiden, men jeg ville uansett jobbet med det i hver passering. Avstand som minimum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dette hørtes ut som gode tips. Jeg skal lese meg opp. Det er vel som all trening. Dette med at du er nødt til å være konsekvent og tydelig hver eneste gang. Fascinerende hvordan oppførsel blir automatisert ved repetisjon. 

Det jeg ønsker er jo at hun ser opp til meg mest mulig fremfor å ta avgjørelser selv. Slik sett virker den fremgangsmåten logisk. Vi er fortsatt på godbitnivå, men så har jeg også ikke hatt henne lenger enn en uke. 

Kan jeg spørre hvor lang tid det tok for deg? Var det behov for å bruke det for alle typer passeringer? Som sagt har jeg kun sett større reaksjoner på en katt og et par små hunder som var litt frempå. 

Den ene hunden min brukte å slenge seg etter hengere, trailere og traktorer, samt  utagering mot hunder og høyt stress ved synet av katt. Hunden har høyt baseline stressnivå, blir kjapt opprømt og går fra 0-100 på et sekund, og har også bånd-frustrasjon. Hun er også vært usikker på andre hunder grunnet angrep som valp. Det er flere faktorer som kommer sammen i en eksplosiv kombo, så det ble mye å jobbe med.

Utageringen mot andre hunder måtte jeg gå ganske systematisk til verk med, da den var ganske kraftig og intens. Jeg brukte motbetinging/sladretrening, men i starten måtte jeg passe godt på å holde god nok avstand til andre hunder. Var vi for nærme gikk hun over threshold (umulig å få kontakt med) og derfor ikke mottakelig for læring. Vi brukte derfor en god del tid på å bare sitte nær en sti/vei hvor andre hunder ofte gikk, og trente inn vanen med å skulle ta kontakt med meg hver gang hun så en hund. Når vanen var godt innlært, kunne jeg gradvis minske inn avstanden til andre hunder.

Nå er hun blitt veldig flink til å passere andre hunder, og tar alltid kontakt med meg når hun ser det kommer en hund. Det er fortsatt noen få hunder hun kan reagere på, men istedenfor en eksplosjon idet vi passerer, med brøling, flekking av tenner og biting på bånd eller leggen min, viser hun istedenfor tegn på stress i det vi nærmer oss (et lite klynk, store øyne når hun ser på meg, stressa kroppsspråk) som betyr at jeg får god tid til å styre henne litt ut til siden (skape mer avstand), og hjelpe henne med å holde seg rolig.

Det er ikke sikkert at hun vil bli 100% på det med passeringer, men det at hun rolig og fint kan passere 99% av hunder nå, og gir meg beskjed når hun trenger litt hjelp forbi resterende 1%, er godt nok for meg. Det kan jeg leve med.

Rett før løpetid trenger hun kanskje litt mer hjelp. I andre perioder av året er hun roligere. 

Alt av trafikk har hun helt sluttet å slenge seg etter. Der kunne jeg bare gi henne godbiter hver gang hun så/hørte en bil med tilhenger komme uten å tenke så mye på avstand, og etter litt begynte hun å automatisk ta kontakt. Nå trenger jeg ikke lenger å gi henne godbiter når vi går i trafikken. Om det er noe interessant å lukte på, så ignorerer hun hengere og trailere som suser forbi. Om hun blir litt gira, så tar hun øyeblikkelig kontakt med meg. Kontakten blir trigget av opprømtheten, rett og slett. Jeg er likevel obs på at hun aldri har nok bånd til å slenge seg ut i trafikken, i tilfelle hun plutselig en dag gjorde et forsøk. 

Motbetinging og sladretrening (som egentlig er det samme, men jeg har fått for vane å tenke at motbetinging handler mye om å endre de underliggende følelsene rundt en trigger + endre reaksjonsmønster, mens sladretrening er å endre reaksjonsmønster og er en litt mer uformell greie man gjør gjennom turene for å bygge en kultur med mer kontakt, men det er bare min hjerne som har separert de to uttrykkene for egen del) har gjort turene våre veldig komfortable, stressfri og fine.

Sladretreningen har den positive effekten av at hundene lærer ikke bare å "sladre" om akkurat det man lærer de å sladre på. De forstår etterhvert at de kan sladre om alt de synes er litt spennende. Begge mine hunder begynte å sladre (ta frivillig kontakt med meg) da de så sauer, kuer, hester og annet de syntes var spennende selv om jeg ikke hadde trent de til å ta kontakt på akkurat disse tingene. Det betyr at når vi møter på helt nye ting i miljøet de blir litt opprømte over, så tar de automatisk kontakt med meg.

Den andre hunden min har alltid vært veldig mild og trengte ikke spesifikk trening på passering eller annet, men sladretreningen har likevel vært flott, da den nå tar masse kontakt med meg gjennom turen.

Godbiter gir jeg litt nå og da når det kommer til katter (som er veeeldig spennende), og når vi passerer en hund den ene av mine hunder trenger litt hjelp til å passere rolig. Sånn generelt trenger jeg ikke å be de om kontakt, for de tar flittig kontakt meg med på egen hånd.

Når man begynner å trene i starten, så vil man bruke "bra" for å si ifra om at "nå får du godbit om du ser på meg". Etterhvert som hunden har skjønt at den skal se på deg når den ser visse ting i miljøet, skal man fase ut "bra", og heller gi hunden mulighet til å ta valget om å se på deg uten å bli proddet til det først. Når hunden begynner med deg, så kan man si "bra" når hunden snur seg mot deg istedenfor å bruke "bra" til å få hunden til å snu seg lot deg.

Masse godbiter i starten.

Lykke til 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har samme utfordring med min hannhund på to år. Jobber med motbetingning. Avstand er nøkkelen. Jeg har lært meg de ulike avstandene han trenger til hvilke hunder. Noen må vi veldig langt unna. Men pass på at du har riktig timing. Jeg passerte ei dame som gav godbit når hunden bjeffet. 

Anonymkode: c4f78...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...