Gå til innhold

Jeg er overrasket over hvor mange som henter ut ADHD medisiner på apotek.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg lurer fortsatt på hvilke lover og regler TS har brutt.

Anonymkode: 52689...c43

Det at TS ikke har brutt noenfysiske stadfestede lover og regler, betyr ikke at det er etisk riktig. Det er det vi vil frem til. 

Anonymkode: 03484...c4c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er vel en regel om å ikke utgi seg for å være helsepersonel på KG? Jeg er forøvrig ikke farmasøyt, derfor jeg ikke har utalt meg om hvilke lover eller regler hun bryter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Og TS har forøvrig brutt KG sin regel om å utgi seg for å være helsepersonell, siden h*n kommer med påstander knyttet opp mot sin yrkestittel innenfor helsevesenet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man får ikke Ritalin bare pga adhd altså, bare så det er sagt. Men ja heldigvis gør verden fremover og man får både diagnoser og hjelp 

Anonymkode: f3f3a...6dd

Dette! 

Er så lei dette gnålet om «for mange får adhd-diagnose, det er bare litt uro, osv!» 

Stakkars alle med ADHD som må høre på og lese om dette surret annenhver dag. Dere han min største medfølelse. 

Anonymkode: f1188...e70

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette! 

Er så lei dette gnålet om «for mange får adhd-diagnose, det er bare litt uro, osv!» 

Stakkars alle med ADHD som må høre på og lese om dette surret annenhver dag. Dere han min største medfølelse. 

❤️ 

Ja tenk hvor flott det hadde vært hvis ADHD var begrenset til uro? :ler:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har et barn med diagnosen. Jeg kjempet lenge imot systemet med nebb og klør, men måtte til slutt kapitulere for dagens snevre samfunn. Orket ikke flere sinte telefoner og giftige blikk og baksnakking fra andre barns foreldre pga mitt urolige og eplekjekke barn. Prøvde å få ut energi og konkurranselyst innen idretter som fotball, innebandy og håndball, men også der falt han gjennom pga nedsatt oppmerksomhetsevne. Skapte bare frustrasjon og irritasjon hos de andre når han aldri klarte å følge med på hvor ballen var osv.

Så nå er han sykeliggjort og dopet ned for å passe inn i dagens samfunn.

Anonymkode: 179b6...231

Vær veldig forsiktig med ritalin. Kjenner noen som mistet sin barndom til å være direkte ned dopet. 

Medisin er ikke svaret bestandig. Noen ganger ja, andre ganger NEI.

Anonymkode: 98ba2...22c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mobilen gjør at flere har konsentrasjonsproblemer, kjenner det selv også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vær veldig forsiktig med ritalin. Kjenner noen som mistet sin barndom til å være direkte ned dopet. 

Er du klar over hvor mange forskjellige typer ADHD-medisiner som finnes? Ofte må flere typer og forskjellige doser testes ut over tid for å finne det som har riktig effekt for hver enkelt. 

Hvis noen har mistet barndommen sin ved å være "neddopet" så har de virkelig ikke blitt fulgt opp riktig i helsevesenet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har du peiling på alle de andre medisinene som brukes i psykiatrien? Hvorfor har det blitt sånn nå at Ritalin er den store, stygge ulven? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og TS har forøvrig brutt KG sin regel om å utgi seg for å være helsepersonell, siden h*n kommer med påstander knyttet opp mot sin yrkestittel innenfor helsevesenet. 

Den regelen handler ikke om at helsepersonell ikke har lov til å si hva de jobber med eller hva de opplever på jobb, men at de ikke skal gi medisinske råd osv.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det at TS ikke har brutt noenfysiske stadfestede lover og regler, betyr ikke at det er etisk riktig. Det er det vi vil frem til. 

Forstår ikke hvorfor det er etisk betenkelig at en farmasøyt kommenterer at det er en stor økning i ADHD-medisiner?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Forstår ikke hvorfor det er etisk betenkelig at en farmasøyt kommenterer at det er en stor økning i ADHD-medisiner?

Nei, du skjønner vel ikke det. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har et barn med diagnosen. Jeg kjempet lenge imot systemet med nebb og klør, men måtte til slutt kapitulere for dagens snevre samfunn. Orket ikke flere sinte telefoner og giftige blikk og baksnakking fra andre barns foreldre pga mitt urolige og eplekjekke barn. Prøvde å få ut energi og konkurranselyst innen idretter som fotball, innebandy og håndball, men også der falt han gjennom pga nedsatt oppmerksomhetsevne. Skapte bare frustrasjon og irritasjon hos de andre når han aldri klarte å følge med på hvor ballen var osv.

Fungerer han dårligere altså, med medisiner? 😯

Anonymkode: 92f28...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Høres ut som om ikke ungen passer til å spille ballsport.  Men det er da mye annet, dans, korps, turn, speider.

Anonymkode: 77c39...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pippi Lotta skrev (4 timer siden):

Hvorfor vill du ikke ta i mot den hjelpen du kan få?

Hvorfor skulle jeg putte barna mine på medisiner? De hadde ikke behov for det! De fungerte fint med begrenset skjermtid, daglig fysisk aktivitet, sunt kosthold og gode søvnrutiner. 

Anonymkode: e0bf6...10b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

ADHD behandles ikke med idrett. Det behandles med medisiner. Nå kan kan kanskje også gjøre det bra i idrettene han liker! 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor skulle jeg putte barna mine på medisiner? De hadde ikke behov for det! De fungerte fint med begrenset skjermtid, daglig fysisk aktivitet, sunt kosthold og gode søvnrutiner. 

Anonymkode: e0bf6...10b

Det du beskriver her er helt anminelig og sunn oppdragelse. Så om de fungerer helt problemfrit med vanlige rammer så er de jo feildiagnostisert? Man skal ha betydelige utfordringer i hverdagen for å få diagnose, så er dette sant synes jeg du skal kreve ny utredning og få de "frisk meldt". Det er veldig bra å få riktig diagnose fordi det gir selvinsikt og forståelse i omgivelsene, men det er jo kun negativt å vokse opp med feil diagnose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette har det jo vært skrevet enormt mye om i mediene. Psykologer og leger som skriver innlegg om at for mange får medisiner. Og det er psykologer og leger som skriver innlegg om at for få fikk medisiner tidligere. 

Men noe jeg mener man bør gjøre uavhengig er at alle barn som får ADHD-diagnosen får ny utredning når de er voksne. Rundt halvparten mister symptomene under oppveksten. Disse bør også miste diagnosen.

Anonymkode: a309e...66a

Nei man mister ikke symptomene og ADHD er heller ikke noe man kan bli frisk av, men når man blir eldre så kan man lære seg mer og leve med sykdommen og det er lettere å kunne tilpasse sykdommen til hverdagen når man blir eldre. 

Anonymkode: 5928d...a6c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt enig. Mitt barn har fått diagnosen etter massivt press fra samfunnet rundt oss, men jeg mener at dette bare er en brautete og eplekjekk guttunge som faktisk er helt aldersadekvat. Han må bare ikke bli med på brytekamp med de aller mest skjøre guttene som løper rett hjem og forteller mamma om hvor slem Per var som brøt dem ned i bakken (det at de selv var med på leken, ja til og med gjerne var den som initierte leken, utelates naturligvis).

Jeg lærer min sønn at de aller fleste foreldre stoler blindt på barna sine, ser på dem gjennom rosa briller og tar absolutt alt barna sier for god fisk. En "favoritt" er hvordan barnet mitt ble baksnakket av de voksne på feltet fordi han hadde ødelagt en snøhule på skolen i storefri, for noen av de andre barna. Så viste det seg visst at mitt barn ikke hadde vært på skolen hele uken pga sykdom.

Noen barn skal åpenbart ødelegges psykisk uansett. Men nå er hvert fall diagnosen og dopet på plass 🤷‍♀️

Så barnet ditt oppfylte alle kriteriene til diagnosen under utredning fordi samfunnet presset på…?🙄

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjelpes, hvordan er det du ser på andre barn? Om ditt barn ikke kan lekesloss å ender opp med å skade andre så er det jo ditt barn som ikke forstår leken. Du er forferdelig nedlatende til andre foreldre og barn, snakker du slik med eget barn er det mulig det går på dårlig oppdragelse og ikke adhd. 
Dette var en av de mest ansvarsfraskrivende innlegg jeg har lest, der ditt barn bare er brautende, eplekjekk og andre barn er skjøre som ikke tåler ditt barns spydige kommentarer? 

Anonymkode: 171b3...315

Det forundrer meg heller ikke om denne gutten er eller kommer til å bli en mobber, men når det blir tatt opp med foreldrene kommer dit og legge skylda på barna som blir mobbet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...