AnonymBruker Skrevet i går, 12:18 #41 Del Skrevet i går, 12:18 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva er det som gjør at de som er født sent på året har 80% høyere risiko for å bruke medisiner da, tror du? Anonymkode: 16af3...05d Hvorfor skal jeg tro noe som helst om det, fordi jeg påpeker at man ikke får en diagnose basert på utagering? Anonymkode: 03484...c4c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:21 #42 Del Skrevet i går, 12:21 Fighter83 skrev (2 minutter siden): Man skal ikke undervurdere hvor mye man kan påvirke barns hjerner og adferd. Tror nok dessverre at digitaliseringen som det snakkes så mye om absolutt har gått for langt og dette påvirker barna i en enormt stor grad. Få på plass en aldersgrense for bruk av mobiler, pader og sosiale medier så vil nok ting endres ganske radikalt igjen i løpet av 10 år om reguleringen i bruken blir streng nok. Å ha digital kunnskap og kunne håndtere skrive og regne verktøy + programmere er noe helt annet enn dette dopaminstresskjøret barna blir utsatt for daglig pr i dag. 💯 Og ikke minst leker som flyr fra side til side og overstimulerer hjernen til de minste. Barn i dag vokser opp med for mye usunn stimuli som gjør hjernen overstimulert. Anonymkode: 03484...c4c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:22 #43 Del Skrevet i går, 12:22 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har værte borte fra apotek bransjen noen år men har kommet til bake igjen nå og begynt som farmasøyt. Det som har overrasket meg mest er hvor mye ADHD medisiner folk henter ut? Er det virkelig så mange som har den diagnosen. Forrige gang jeg var i apotek var det ett fåtall bare. Hva har skjedd ? Det der kunne vært en intressant problemstilling og skrevet f.eks en master om eller noe. Det må jo være en grunn. Tenker har vi så mange i Norge med ADHD diagnose så bør det jo forskes litt på. Det var jo ikke snakk om sånne mengder for noen år siden. Har kriteriene for å få diagnosen ADHD blitt enklere? Slappere spesialister? Foreldre som maser seg til sånne diagnoser til sine barn? Noe må ha skjedd.. Jeg er oppriktig forundret over det. https://nhi.no/forskning-og-intervju/kraftig-okning-i-bruk-av-adhd-medisiner-blant-norske-barn I denne linken hintes det til at det var pga pandemien og skole stengingen. Og foreldrene måtte være hjemme med barna. Så hvorfor var ikke dette ett problem på 70-80 tallet da stort sett 1 foreldre alltid var hjemme med barn? Anonymkode: 3066d...f87 Vet du, jeg er faktisk mest overrasket over at du som apotekansatt har så dårlig dømmekraft at du oppretter en tråd på forumet om det du observerer på jobb. Det er nemlig ikke i samsvar med noen av de lover eller etiske regler du som helsepersonell skal følge. Så om du er ansatt på apotek eller fant en grei måte å vinkle denne tråden på det vet ikke jeg. På forumet er det heller ikke lov å utgi seg for å være helsepersonell, så der går du heller ikke i takt med regelverket. Anonymkode: 00b74...be6 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:23 #44 Del Skrevet i går, 12:23 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vet du, jeg er faktisk mest overrasket over at du som apotekansatt har så dårlig dømmekraft at du oppretter en tråd på forumet om det du observerer på jobb. Det er nemlig ikke i samsvar med noen av de lover eller etiske regler du som helsepersonell skal følge. Så om du er ansatt på apotek eller fant en grei måte å vinkle denne tråden på det vet ikke jeg. På forumet er det heller ikke lov å utgi seg for å være helsepersonell, så der går du heller ikke i takt med regelverket. Anonymkode: 00b74...be6 Anonymkode: 03484...c4c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:57 #45 Del Skrevet i går, 12:57 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Vet du, jeg er faktisk mest overrasket over at du som apotekansatt har så dårlig dømmekraft at du oppretter en tråd på forumet om det du observerer på jobb. Det er nemlig ikke i samsvar med noen av de lover eller etiske regler du som helsepersonell skal følge. Så om du er ansatt på apotek eller fant en grei måte å vinkle denne tråden på det vet ikke jeg. På forumet er det heller ikke lov å utgi seg for å være helsepersonell, så der går du heller ikke i takt med regelverket. Anonymkode: 00b74...be6 Hva er problemet med at en farmasøyt starter en tråd om noe de har observert på jobb? Hvilke lover eller regler er det som brytes? Og hvilke KG-regler er det som brytes? Det er jo åpenbart at regelen om å utgi seg for helsepersonell handler om at man ikke skal gi folk diagnoser eller medisinske råd osv. Det er ikke slik at en sykepleier ikke har lov til å si at de er sykepleier. Anonymkode: 52689...c43 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:01 #46 Del Skrevet i går, 13:01 Bare i min familie er det 5 stk med diagnosen. Samboer har også adhd, men ønsker ikke å bruke medisiner. Anonymkode: ffd5c...fb0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:03 #47 Del Skrevet i går, 13:03 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man får ikke Ritalin bare pga adhd altså, bare så det er sagt. Men ja heldigvis gør verden fremover og man får både diagnoser og hjelp Anonymkode: f3f3a...6dd Apotekansatte kan selvsagt se fra diagnosekodene som legen har påført resepten hvorfor pasienten bruker legemidlet. Så det er lett å vite om Ritalin er forskrevet mot ADHD eller noe annet. Anonymkode: ea4b6...540 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:03 #48 Del Skrevet i går, 13:03 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva er problemet med at en farmasøyt starter en tråd om noe de har observert på jobb? Hvilke lover eller regler er det som brytes? Og hvilke KG-regler er det som brytes? Det er jo åpenbart at regelen om å utgi seg for helsepersonell handler om at man ikke skal gi folk diagnoser eller medisinske råd osv. Det er ikke slik at en sykepleier ikke har lov til å si at de er sykepleier. Anonymkode: 52689...c43 Problemet er at det er uskrevne etiske regler som tråkkes over ved å utlevere en pasientgruppe slik TS gjør. Anonymkode: 03484...c4c 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:08 #49 Del Skrevet i går, 13:08 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har værte borte fra apotek bransjen noen år men har kommet til bake igjen nå og begynt som farmasøyt. Det som har overrasket meg mest er hvor mye ADHD medisiner folk henter ut? Er det virkelig så mange som har den diagnosen. Forrige gang jeg var i apotek var det ett fåtall bare. Hva har skjedd ? Det der kunne vært en intressant problemstilling og skrevet f.eks en master om eller noe. Det må jo være en grunn. Tenker har vi så mange i Norge med ADHD diagnose så bør det jo forskes litt på. Det var jo ikke snakk om sånne mengder for noen år siden. Har kriteriene for å få diagnosen ADHD blitt enklere? Slappere spesialister? Foreldre som maser seg til sånne diagnoser til sine barn? Noe må ha skjedd.. Jeg er oppriktig forundret over det. https://nhi.no/forskning-og-intervju/kraftig-okning-i-bruk-av-adhd-medisiner-blant-norske-barn I denne linken hintes det til at det var pga pandemien og skole stengingen. Og foreldrene måtte være hjemme med barna. Så hvorfor var ikke dette ett problem på 70-80 tallet da stort sett 1 foreldre alltid var hjemme med barn? Anonymkode: 3066d...f87 Dette er ikke tiden å klage på, for det er knapt adhd medisin å få hente nå. Hilsen en som ikke får hente ut sin medisin og må bruke en lavere dose.. Anonymkode: f2348...1b8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:09 #50 Del Skrevet i går, 13:09 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Problemet er at det er uskrevne etiske regler som tråkkes over ved å utlevere en pasientgruppe slik TS gjør. Anonymkode: 03484...c4c Da gjelder det i så fall også alle de andre fagfolkene som skriver kronikker om at de frykter overdiagnostisering. Anonymkode: 52689...c43 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:10 #51 Del Skrevet i går, 13:10 Jeg er overhode ikke enig i at diagnoser kastes ut. For vår del var vi gjennom en lang prosess før vår fikk diagnose. Jeg var faktisk veldig overrasket over hvor enormt grundig det var. Har et annet barn som fikk diagnose lett psykisk utviklingshemmet. Denne diagnosen ble gjort på en brøkdel av tiden i forhold til adhd diagnosen. Anonymkode: 1885a...2ea 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet i går, 13:15 #52 Del Skrevet i går, 13:15 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har et barn med diagnosen. Jeg kjempet lenge imot systemet med nebb og klør, men måtte til slutt kapitulere for dagens snevre samfunn. Orket ikke flere sinte telefoner og giftige blikk og baksnakking fra andre barns foreldre pga mitt urolige og eplekjekke barn. Prøvde å få ut energi og konkurranselyst innen idretter som fotball, innebandy og håndball, men også der falt han gjennom pga nedsatt oppmerksomhetsevne. Skapte bare frustrasjon og irritasjon hos de andre når han aldri klarte å følge med på hvor ballen var osv. Så nå er han sykeliggjort og dopet ned for å passe inn i dagens samfunn. Anonymkode: 179b6...231 Hvorfor kjenpet du mott hjelp, når barne dit hadde det vanskelig? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet i går, 13:19 #53 Del Skrevet i går, 13:19 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er da vel allmennkunnskap at man mater ritalin til gutter fordi det er toxic at gutter oppfører seg som gutter. Anonymkode: 5813b...c25 Jeg tror det er jenter som står for den største økingen. Før betyde ADHD hypre og gjerne sinte "problem" gutter, så jentene som ofte er flinkere å tilpase seg ble overset. I dag er det støre fokus på at diganoser ofte slår ut anderledes hos gutter og jennter, derfor får flere jenter hjelp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:30 #54 Del Skrevet i går, 13:30 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Da gjelder det i så fall også alle de andre fagfolkene som skriver kronikker om at de frykter overdiagnostisering. Anonymkode: 52689...c43 Forskjell på medisinske kronikker skrever av leger, og en farmasøyt som lager tråd på KG. Anonymkode: 03484...c4c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet i går, 13:30 #55 Del Skrevet i går, 13:30 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som mor til to gutter med ADHD kan jeg bekrefte at Norge har blitt som USA. Her kastes omtrent sentralstimulerende legemidler etter folk! Jeg har blitt oppfattet som en særing av leger og behandlingsapparatet fordi jeg har nektet å medisinere barna mine. Medisiner er det første man blir tilbudt. Anonymkode: e0bf6...10b Hvorfor vill du ikke ta i mot den hjelpen du kan få? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet i går, 13:38 #56 Del Skrevet i går, 13:38 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Da gjelder det i så fall også alle de andre fagfolkene som skriver kronikker om at de frykter overdiagnostisering. Anonymkode: 52689...c43 De fagfolkene som skriver seriøse kroniker, er jo seriøse og undersøker temaet lit før de tryker på send... Synes ikke det kan sammenlignes med TS. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frivis Skrevet i går, 14:41 #57 Del Skrevet i går, 14:41 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hjelp og hjelp. Han har nå gått fra normalvektig til undervektig, da en vanlig bivirkning av medisinenen er tap av matlyst. Jeg lærer mitt barn at alle barn er ulike. At han ikke skal si ja til å leke med barn som åpenbart er nærtagende, og som løper rett hjem og fyrer opp egne foreldre med elleville versjoner. Han leker nå stort sett med 2 andre gutter som også er minst i sine søskenflokker, med foreldre som ikke umiddelbart blir hysteriske når barna kommer hjem med elleville versjoner av hendelsesforløp. For dette med giftige blikk, hat og fordømmelse fra andre barn og voksne er definitivt det som har vært den største påkjenningen. Lærerne sier at når man nøster i alle disse historiene så ser man som regel at begge barna hadde like mye skyld i det, og lærerne forsikrer meg gang oå gang om at mitt barn er helt normalt og aldersadekvat. Men jeg orker ikke å krangle og skrike med andre foreldre. Det å vite at voksne går rundt og snakker dritt om 8-åringen min pga egne gullungers frie fantasi, er dessverre mer enn jeg klarer å takle. Anonymkode: 179b6...231 Du ser ikke problemet med det du gjør? Du bestemmer hvem barna dine skal leke med. Er det rart det blir mobbing og utestenging. Gå litt i deg selv du uerfarne og umodne menneske. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frivis Skrevet i går, 14:42 #58 Del Skrevet i går, 14:42 Det er desverre alt for mange voksne som aldri skulle hatt barn. De oppfører seg som barn selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:45 #59 Del Skrevet i går, 14:45 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har et barn med diagnosen. Jeg kjempet lenge imot systemet med nebb og klør, men måtte til slutt kapitulere for dagens snevre samfunn. Orket ikke flere sinte telefoner og giftige blikk og baksnakking fra andre barns foreldre pga mitt urolige og eplekjekke barn. Prøvde å få ut energi og konkurranselyst innen idretter som fotball, innebandy og håndball, men også der falt han gjennom pga nedsatt oppmerksomhetsevne. Skapte bare frustrasjon og irritasjon hos de andre når han aldri klarte å følge med på hvor ballen var osv. Så nå er han sykeliggjort og dopet ned for å passe inn i dagens samfunn. Anonymkode: 179b6...231 «Dagens snevre samfunn» er nok i stor grad snillere og mer forståelsesfullt overfor annerledes barn enn noen gang før. Du virker litt historieløs. Og jeg er sikker på at du slåss for barnet ditt og er en super mor, men det er dumt å bli bitter på «samfunnet», det er ikke andre mennesker (klassekamerater, foreldre, fotballtrenere) sin «feil» at ditt barn er annerledes. Anonymkode: c5000...6c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:22 #60 Del Skrevet i går, 15:22 AnonymBruker skrev (1 time siden): Forskjell på medisinske kronikker skrever av leger, og en farmasøyt som lager tråd på KG. Anonymkode: 03484...c4c Pippi Lotta skrev (1 time siden): De fagfolkene som skriver seriøse kroniker, er jo seriøse og undersøker temaet lit før de tryker på send... Synes ikke det kan sammenlignes med TS. Jeg lurer fortsatt på hvilke lover og regler TS har brutt. Anonymkode: 52689...c43 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå